ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-10  (läst 2048 gånger)

2003-10-02, 08:51
läst 2048 gånger

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm

2003-10-02, 16:57
Svar #1

Christer Germerud

Hej Rune och Bodil
För att förenkla inloggningen på chatten måste vi ha en egen javachat. Den javachatten som nu finns tillgänglig gäller hela dalNET och kräver ett par moment från användarna. Den instruktionen som finns ovanför är just nu den enklaste som finns att tillgå. Förhoppningen är väl att kunna logga in direkt i framtiden. Att ta hem programmet mIRC är ju en möjlighet och har man programmet installerat så räcker ett tryck på länken (i inlägget ang. mIRC ovanför)så kommer man fram. Väl inne på chatten finns alla möjligheter att få vidare hjälp.
 
Hoppas vi syns
 
/Christer

2003-10-03, 10:04
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om det finns någon som har en server där vi kan lägga en java-applet (ex. eIRC) så kan vi länka direkt till #rötterchat på DALnet (eller annan valfri server/kanal).
 
Om det är någon som är sugen på att prata genalogi med folk i omvärlden (mest USA) kan ni pröva servern irc.rootsweb.org (tillhör dock inte DALnet). Det finns några få kanaler här. För att se vilka och hur många användare det är på vardera, skriv /list. Talade igår med en person på kanalen #genealogy och hon nämnde att de, liksom vi på #rötterchat, hjälper varandra med lookups eller forskningstips samt pratar ditten och datten. Tidsskillnaden gör väl att de är som mest i farten när vi sussar vår djupaste skönhetssömn. Vi borde kanske etablera en kanal #sweden-usa på den servern ...!?
 
Om ni har tips på fler servrar eller kanaler kan ni nämna det här.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-10-03, 12:38
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
En rättelse: serverns adress skall vara irc.rootsweb.com och inget annat!
 
Fler servrar och kanaler hittar man bl.a. på  Cindy's List.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2004-03-31, 09:17
Svar #4

Peter Funke (Aningen)

(Fortsättning på fråga här..)
 
Anette!  
Vi var ett litet glatt gäng som hade vissa förhoppningar om en släktchatt i Rötters regi. Tyvärr blev det inte någon sådan, så vi startade eget. P.g.a. att starten blev lite oplanerad så körde det ihop sig med olika alternativ. Det senaste som hände var att det övergick till mIRC, men vad som sedan är oklart för min del eftersom det krånglade med det tekniska för mig.
 
Men jag håller med er, en chat skulle både vara värdefull och, inte minst, avlasta Anbytarforum från slingor av tveksamt bestående värde - som den famösa vallontankesmedjan...
 
Vi håller tummarna för att det blir en chat här så småningom!

2004-03-31, 10:43
Svar #5

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
En Web-Chat att testa!
 
Ovanstående får gärna användas som test-chat för släktforskare!
 
mvh Niklas Lindberg

2004-03-31, 17:08
Svar #6

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Jag har provat din chat Niklas, några gånger, men det är alltid 0 användare i chatten =(
Om alla länkade till den chatten från sin släktforskningssida, skulle det bli fart på den!

2004-03-31, 19:44
Svar #7

Utloggad Anette Bohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 11:37
    • Visa profil
Hoppas alla som skrivit här vill göra en insats på testchaten ,så kan vi kanske få igång nåt .
Hade varit trevligt ,eller vad säger ni ?
mvh : Anette vi hörs....på chaten , hoppas jag...

2004-03-31, 20:19
Svar #8

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Niklas,  
Var hämtar man användarnamn och lösenord om det inte är detsamma som användarkonto på Anbytarforum, det fungerar inte i varje fall.
mvh/Christina

2004-04-01, 07:42
Svar #9

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Ja, det verkar som om de flesta hittar dit just när ingen annan är där... Och det är ju inte så kul att chatta med sig själv...  
 
Om någon släktforskare vill länka till chatten från sin hemsida så är det givetvis helt okej!
Adressen dit är;
http://gentoo.genealogiq.net/phpbb/chat.php
 
Men en sån här typ av chatt behöver nog en inkörningsperiod innan man lär sig när och vem som är där och vilka tider eller dagar som det brukar vara mest aktivitet...
Har dessutom förstått att det är vanligt att chattare generellt brukar komma överens när dom skall chatta nästa gång osv...  
Vi får väl se om det blir något av det hela. Försök har ju utförts tidigare som sagt och det är väl svårt att hitta ett system som passar alla. Chatten finns där iallafall om ni vill använda den.
 
Vad gäller användarnamn och lösenord så är det inte sammankopplat med ditt konto här på Anbytarforum utan man måste skapa sig ett eget konto på chat-servern! Det tar bara någon minut och du hittar länken där du registrerar dig högst upp till höger på sidan Registrera .
 
Givetvis kostar det ingenting, det enda som krävs är att du har en giltig epostadress, som sen heller inte kommer att visas i chatten om du inte vill det.
Till Chatten!
 
mvh Niklas Lindberg

2004-04-02, 07:32
Svar #10

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
En liten rapport från det senaste dygnet och hur det gått på Test-chatten ;
Ungefär 10 personer har registrerat sig (20 totalt) och varit inne på chatten mer eller mindre aktivt. Några har varit mycket aktiva och en hel del släktforskning och annat kul har avhandlats...  
Möjligheten att skapa egna rum vid inloggningen (både publika och privata) verkar vara en vettig funktion framförallt om det blir många på chatten samtidigt så man kan styra in samtalen lite mer specifikt om man så önskar...
 
Tidsfunktion, profil, och möjlighet att uttrycka sig med färg, stil och smileys verkar än så länge vara tillräckligt och fungera som det ska?
 
Funktionen att kunna lämna privata meddelanden inom systemet (dvs utan epost) verkar också vettig för att kunna kommunicera med varandra även då man kanske inte är online på chatten...
 
Ett bra tips var att om man kommer in på chatten och är ensam där, så kan man ju skriva i rummet om man tänkt sig att komma tillbaka vid en viss tidpunkt senare så att andra som kommer in på samma sätt kan se detta och kanske gå in då också...  
 
Det vore givetvis mycket trevligt om fler ville prova för att få lite mer fart.  
 
Välkommen in!
 
 
mvh Niklas Lindberg

2004-04-02, 19:49
Svar #11

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Tack för att fler och fler ansluter sig och testar Test-chatten.
 
Ingen installation av program eller liknande behövs normalt sett för att kunna använda chatten!
Några saker som dock har uppmärksammats är bl.a att det inte fungerar felfritt med Netscape, Opera eller Mozilla. Det verkar alltså vara Internet Explorer som gäller...
 
mvh Niklas Lindberg

2004-04-04, 12:11
Svar #12

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
CHATTEN har rullat på under helgen och antal användare är nu uppe i 37 stycken...  
Ryktet verkar sprida sig och vid några tillfällen har det varit omkring 10 personer online och chattat samtidigt...  
 
Jag har fått in en del positiva omdömmen och även ett och annat förslag på förbättringsmöjligheter. Jag är mycket tacksam för mer synpunkter och förslag!
 
Någon sa mig att nyare versioner av Netscape fungerade utan problem och det är ju isåfall glädjande. Jag har personligen endast testat två äldre versioner av Netscape, samt en nyare Mozilla där det inte fungerade fullt ut...
 
 
mvh Niklas Lindberg

2004-04-04, 18:17
Svar #13

Mona Johansson

Jag var inne på ovan nämnda chatt idag och den verkar vara helt ok! även för en sådan som mej som aldrig brukar chatta,enkelt på alla vis.Prova!
 
mona

2004-04-06, 07:39
Svar #14

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Chatten verkar ha fått lite luft under vingarna nu iallafall, snart 60 registrerade chattare och en hel del aktivitet under relativt stor del på dygnet...  
 
För att sammanfatta fram till nuläget så har det fungerat övervägande bra och de flesta är positiva tiil hur själva systemet fungerar, dock finns det ett flertal anmärkningar på just det faktum att det enbart ser ut att fungera felfritt med Internet Explorer (vilket i och för sig är den helt dominerande webläsaren).  
Eftersom det givetvis vore absolut bäst att ha en chat som fungerar med fler versioner av webläsare så har jag satt upp ytterligare ett chattsystem som verkar vara betydligt mer kompatibelt men med likvärdig funktionalitet i övrigt.
För er som vill prova på denna chat så är det bara att  klicka här!  
 
OBS! Det går utmärkt att använda samma användarkonto till båda chatterna eftersom de använder samma databas! Ni som redan registrerat er behöver alltså inte göra om det...
(Däremot tror jag att det kan bli lite förvirrande över att vara inloggad på båda chatterna samtidigt, även om det verkar fungera...)
 
Om det visar sig att den nya chatten fungerar bättre så kan jag sen enkelt byta i bakgrunden utan att folk behöver göra några förändringar hos sig... Men fram till dess är ni alltså nu välkomna att testa båda chatterna för att se vilken typ ni gillar bäst förutom att chat2 ska stödja även Netscape, Opera och Mozilla utan problem?
 
 CHAT 1 - http://gentoo.genealogiq.net/phpbb/chat.php
 CHAT 2 - http://gentoo.genealogiq.net/phpbb/chat
 
Och samtidigt vill jag verkligen passa på att tacka alla som hjälper till att testa genom att chatta!
 
Mvh Niklas Lindberg

2004-04-06, 10:27
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Får jag bara passa på att påminna här om att i den mån släktforskningsfrågor ev. får sina svar i chatten (någon nämnde att även släktforskning dryftades där :-) - och det är frågor som finns ute här i Anbytarforum - så får ni inte glömma att 'svara er själva' att frågan fått sin lösning på annat håll..
 
-Detta gäller förstås alltid när frågor får sina svar på annat håll, men här kan jag tänka mig att en och annan anbytarfråga råkar komma på tapeten under chattrandet

2004-04-07, 08:11
Svar #16

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Hej Niclas.  
Jag har registrerat mig på chatten och testat den och för mig fungerade den alldeles utmärkt. Träffade på några trevliga personer där att utbyta tankar med. Kul med en chat som vi förhoppningsvis får se är en ren diskussionchat och inget annat. Trevligt verkar det i alla fall
Lycka till
Iréne

2004-04-15, 20:26
Svar #17

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Har varit in på släktchatten några gånger nu men de sista dagarna har det varit väldigt tomt. Det är synd för det var trevligt de gånger jag träffade på någon där. Det är kul att kunna prata släktforskning med folk utan att kanske ha frågor att ställa, utan helt allmänt.
hälsningar
Iréne

2004-04-16, 00:47
Svar #18

mona johansson (Maris)

Håller med dej,det har varit lite tomt och det är väldigt synd!Själv sitter jag framför dator mest sena kvällar och det kan ju förklara varför det är så tomt just då.
mvh/mona

2004-04-16, 15:37
Svar #19

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag var med i den tidigare släktchatten och till att börja med var vi rätt många som träffades där. Efter några veckor var vi bara tre/fyra personer kvar, och till slut bara två och dessa två (av vilken jag var en) har fortfarande regelbunden kontakt med varandra....via email.  
 
Mvh
Ann

2004-05-08, 13:11
Svar #20

Utloggad Anette Bohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 11:37
    • Visa profil
Var har alla blivit av som vill ha en släktchat ?
Bara undrar för det kvittar vilken tid man går in där så finns där inte en enda person att snacka med .
Det tycker jag är synd , inte konstigt att man tröttnar,
Så skärpning tack ! Eller så är det så att som alltid att var och en sköter sig själv, eller har jag fel ?
Mvh : Anette

2004-05-08, 14:18
Svar #21

Anna-Karin Gustafsson

Hej Anette
 
Jag undrar detsamma jag kollar flera ggr per dag men jag sitter ensammen där inne. Vart är ni allihopa.

2004-05-08, 16:31
Svar #22

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej
En fundering  
Hur vore det att försöka komma överens om vissa tider/dagar då man ses på chatten så här i början tills fler hittat dit, då är chansen större att någon är inne och då blir det roligare och fler kanske ansluter. Dygnet har ju 24 timmar så det behövs många chattare om man ska hitta någon inne om man bara går in på måfå.

2004-05-08, 17:13
Svar #23

Anna-Karin Gustafsson

Jo det kan ju kanske vara en möjlighet om det nu finns tider som passar, själv kan jag inte samma tider hela tiden. Vet inte om man kan kalla det för måfå om jag går in till chatten och stannar där i 3 timmar utan att nån tittar in.
 
Och nu är det ju vackert väder så det blir nog mindre dator folk.

2004-05-09, 00:17
Svar #24

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Apropå chatterna...
 
Efter att ha studerat chattandet några veckor så kan man se att en stor andel besökare bara går till inloggningen på chatten och om dom då ser att det är tomt så går man själv heller inte in... Låter kanske logiskt att man inte vill gå in och chatta med sig självt, men samtidigt uppstår ett slags moment 22...... Ingen går in på chatten om ingen är inne...
Någon måste ju vara först...
 
Förutom ovanstående problem så är det också ofta som Anna-Karin säger; Ibland händer ingenting på flera timmar trots att man är först inne på chatten och väntar... Detta beror säkert på fler faktorer, dels är kanske intresset ännu inte så värst stort att släktforskar-chatta?, dels så är det fortfarande ytterst få som känner till att chatten finns till... Och under tiden är det risk att de som känner till den hinner tröttna på att andra ska upptäcka den...
Nu får man ju såklart ta hänsyn till att ingen större marknadsföring för dessa chatter har skett mer än i detta forum. Kanske det skulle bli skillnad om tjänsten lanserades på annat sätt...
 
Att komma överens om vissa tider tror jag är ett bra förslag! Om man vet att det oftast brukar vara några chattare igång vid en viss tid på dygnet så tror jag att det kan bli en slags vana eller rutin att titta in själv runt den tiden för de som vill chatta...
 
Jag tycker fortfarande att det är en bra idé att om man loggar in på chatten och väntar och inget händer att man skriver en rad och talar om ifall man tänker komma tillbaka vid en annan tidpunkt. Detta gör ju att någon annan som ramlar in en stund senare kan uppmärksamma detta meddelande och titta in vid föreslagen tidpunkt...
 
Kanske är det också så att det finns två chatter att välja mellan som skapar viss förvirring. Meningen är såklart inte att ha två olika chatter igång på samma ställe, men detta är ju ett test för att kunna utvärdera vad som fungerar bäst... Min gissning är att den s.k nya chatten är den som fungerar bäst för de flesta. Här har man heller inte för/nackdelen med att initialt se om någon är inne, utan det ser man först när man loggat in...  
 
Nåväl, jag låter chatterna ligga kvar och hoppas att någon tycker om dom och att folk kanske hittar dit och får sig en trevlig chattstund nångång...  
 
mvh Niklas Lindberg

2004-05-09, 10:08
Svar #25

Anna-Karin Gustafsson

Niklas
 
PÅ den nya chatten kan man inte skriva in en rad till den som kommer in senare som i den gamla chatten. Någon kom in då det pratades lite annat i chatten än släktforskning och blev lite irriterad över det. Men om man nu sitter två tre st eller fler som varken har några anknytningar till varandra eller kan hjälpa, ska man då sitta bara rakt upp å ned tyst i chatten då och vänta?
 
Skriver man inte i den gamla chatten så åker man ut efter ett tag iaf jag. Sitter ingen inne enligt första sidan på den gamla chatten är det bra att gå in och titta endå för att det kan lyckligtvis komma in en annan samtidigt.

2004-05-09, 10:20
Svar #26

Rune Edström (Rune)

Hej Niklas
Hade skrivit ett inlägg, men skulle anv Sveriges Dödsbok litegrann, så datorn paja. Gick ine ens att trycka på strömbrytarn på datorn, för stopp. Måste stänga ing. ström, så det blir kort nu.
 
Jag är en av dom som du sett kolla om det finns någon inne på chatten redan. Orsaken är att mitt internet går över modem, så finns ingen där blir det ingen inloggning, vilket blir i 9 fall av 10.  
Nu hör till saken att mitt kollande av den är mycket sporadiskt.
 
När du kom med den nya försökte jag logga in på den men kom bara till olika rum. Ingen chat. Till morron lyckades jag nog välja rätt för jag kom in på den. Det är nog som mycket annat med datorn, en 2-åring begriper det hur lätt som helst, kanske därför jag har svårt att fatta.
 
Men föredrar den gamla, där man kommer direkt till pratet när man loggar in
Fåglarna har befolkat holkarna å igelkotten verkar gilla falukorv
Trevlig helg
rune

2004-05-09, 10:43
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett problem tror jag är att det inte finns någon utbredd chatkultur bland släktforskare. Det beror förstås på att det fortfarande är en utpräglad ungdomsaktivitet. Jag själv har aldrig blivit biten av det mest direkta chattandet, på IRC, ICQ och alla möjliga webbchatter, även om jag prövat på alla varianter. Den lugnare formen där inlägg skrivs efter inlägg, så som på Anbytarforum, ett annat exempel är Usenet (news), är ju också en form av chat, och sådana forum inom alla mina intresseområden besöker jag och deltar ofta i.
 
Vad jag vill komma fram till är att jag tror att det behövs en bättre integration mellan att besöka Anbytarforum och att göra sig synlig för att chatta. När man besöker Anbytarforum ska man samtidigt vara inloggad på en chat! Detta kräver förstås ett forum som klarar detta, liksom ett obligatoriskt användarsystem (som eventuellt är under diskussion hur som helst).
 
Visst vore det trevligt att ha en direktkanal (chat) till alla som samtidigt är inloggade på Anbytarforum! Utan extra och externa länkar och inloggningar, som gör att endast ett fåtal tar sig tid att besöka chatten.

2004-05-10, 11:00
Svar #28

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Anna-Karin, det ska gå att skriva i den nya chatten även om man är själv, men det är nog så att meddelanden rensas lite snabbar i den än i den gamla... Jag ska se om jag kan skruva upp tiden några timmar...
Jag håller med om att man lika gärna kan fördriva tiden med lite allmänt chatter i väntan på att någon vill snacka släktforskning... Och skulle det mot förmodan bli så att man anser att det blir för chattrigt och man får svårt att göra sig hörd så kan man ju byta rum, skapa ett eget rum eller skriva direkt till den man vill nå. Båda chatterna stödjer ju privata meddelanden användare emellan (även om jag själv tycker det låter lite ologiskt att vilja vara privat på just en chatt ;) )
Att man åker ur låter ju inte så bra, men jag hoppas det inte sker när man är aktiv iallfall?
 
Rune, jag ska se om jag kan ordna till så att man ramlar in direkt i ett rum även i den nya chatten... För precis som du säger så hamnar man i hallen och måste sen välja ett rum för att gå vidare medans man i den gamla hamnar i antingen det som heter default eller i det rum man var i senaste gången man var där...
 
Anders, jag tror du har helt rätt vad gäller detta med chatkultur... Jag har heller inte fastnat för detta med chattande, men då jag letat runt på det jag kunnat hitta så verkar det generellt vara ganska dött på just chatter relaterat till släktforskning?
Och detta med integration till forum, chat, mail osv tror jag ligger väldigt rätt (community modellen)!
 
mvh Niklas

2004-05-10, 12:10
Svar #29

Anna-Karin Gustafsson

Niklas självklart kan man skriva i den nya chatten ensammen, det jag menade var att om jag skriver i chatten och en annan kommer in så ser han inte vad jag jag hade skrivit innan.
 
Jag sitter också med vanligt modem och en dator från 2000 som är hur knäpp som helst jag kan ha max 2 fönster öppna i taget annars stänger sig min dator som Rune sa men visst går det endå att komma in på chatten iaf fast det tar lite tid.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna