ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-19  (läst 1706 gånger)

2003-08-18, 16:59
läst 1706 gånger

Louise Carlsson

Hej Ann!
 
Jag trycker bara på enter när jag vill skicka det jag skrivit så du behöver egentligen inte send-knappen. Jag har också märkt att det är tyst där idag men vi får fortsätta chatten från igår under kvällen kanske
 
Louise

2003-08-18, 17:04
Svar #1

gunilla simon

Hej flickor.
Ingen av er som är här som kan läsa och intressera sig lite för MITT inlägg?
Vänligen Gunilla

2003-08-18, 17:44
Svar #2

Utloggad Dagny Bjerén-Lander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 17:27
    • Visa profil
Hej!
Registrerade mig igår men har fortfarande inte fått något lösenord. Försökte sedan med Lost my password men då fick jag svaret att lösenordet var skickat. Skickade sedan mail till Johannes om det. Precis nu gick jag in på chatt-sidan och skrev Lost my password på nytt och fick då fram detta Success!  
Your password has been emailed to johannesgavert@hotmail.com.  
Please check your email and then login here.  
 
Och nu kommer jag inte heller in på Spray, där jag har min adress. Jag ger alltså upp försöken med chatten tills vidare. Hoppas det fungerar så småningom.
 
Dagny

2003-08-18, 22:48
Svar #3

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Det verkar vara lite tjall på Spray idag. Dom uppdaterar så det är bara tok!! /Gunnell

2003-08-19, 08:17
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej
Titta in på sidan i går kvällst för att se mej om lite. Har varit nattmänniska men kroppen bestämt att jag inte ska vara det längre, så jag gick in till morron för att se vad som avhandlats.
Men sidan uppdateras med några sekunders mellanrum, så var inte så se mer än den sida som kommer fram, när, man går in. Så det bidde ingenting. Den ligger just nu i bakgrunden och som det verkar på markören bör det finnas minst en hel meter inskrivet.
 
Önskvärt vore om  man själv finge flytta sidan i sin egen takt, för nu hinner inte början komma fram förrän den uppdateras igen.
 
Dessutom envisas datorn med att vi har jan 1980. Batteriet tro? Den tror mej inte,jag ändra i går till aug 2003, men idag är det 1980 igen.
 
Baara bekymmer.  
mvh
rune

2003-08-19, 09:34
Svar #5

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Hej Rune!
Hoppas Johannes noterar dina synpunkter! Jag skall försöka undvika att diskutera chatärenden här t.v., då jag inte vet hur Rötter och förbundet ställer sig till försöket. Klockan 22.00 ikväll tänkte jag i alla fall finnas på chatten och notera alla synpunkter, och föra dem vidare till vår chatgeneral om han själv inte  
finns på plats då. (Noterar f.ö. att många som haft problem med sina lösenord kommit igenom till slut!)
 
Mvh
 
PF

2003-08-19, 10:09
Svar #6

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nättidningen RÖTTER har förstås ingenting emot en släktforskarchat. Vår bedömning hittills har varit att Anbytarforum har räckt till och täckt också chatbehovet. I vissa avseenden har ju forumet faktiskt nästan fungerat som en chat. Samtidigt tror vi att antalet verkligt chatintresserade släktforskare egentligen är för litet för att skapa en riktigt livlig och intressant chatarena. Men vi kan ha fel.
 
Om intresse finns är det ganska enkelt att skapa en enkel chat i Anbytarforum. Det är bara att starta en ny huvudrubrik med namnet, förslagvis kallad ”chat”, med en enda diskussion, där inläggen läggs i omvänd ordning och automatiskt raderas efter förslagsvis 200 inlägg. Faller det hela väl ut, kan chaten naturligtvis utvecklas på olika sätt.
 
Verkar det intressant?

2003-08-19, 10:25
Svar #7

Eivor Andersson (Ema)

Hej Håkan,
 
Jag tycker att det verkar vara en väldigt bra id?.
 
Det andra myteriet - tar jag som ett stort skämt.
 
Det behövs nog en ventil här på Anbytarforum, när man vill skriva något som inte har med släktforskning att göra.
 
Vänliga hälsningar Eivor

2003-08-19, 10:29
Svar #8

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Hej!
Tack för de synpunkterna, jag tycker att det låter mycket intressant! Nu har Johannes gjort ett lovvärt jobb med chatten, men om man kan få den under Rötterparaplyet så skulle den nog fånga upp fler forskare, plus att man förmodligen kan tillföra mer resurser i form av enskilda chattrum o.s.v. Som Du skriver är många inlägg under speciellt Ordet är fritt av chatkarraktär, och de kanske gör sig bäst på sikt just i en chat?  
 
Jag tror att en chat dessutom kan vara en arena för snabba uppföljningsfrågor vid t.ex.  
efterlysningar (dock inte så att viktiga frågor försvinner från Forumet!)  
 
Ni som redan är med på vår igångdragna chat kan väl ge synpunkter här eller på chatsidan ikväll om hur ni ställer er till en Forumchat, så får Håkan och Peter ta sig en funderare på den eventuella fortsättningen?

2003-08-19, 10:38
Svar #9

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Anbytarforum står ju för ett forum där man byter anor. Då är en chatsajt bättre. Varför ska man överhuvudtaget skriva om sånt som inte knyter an till släktforskning? Ska vi ägna oss åt att odla grönsaker, musik, politik, golf eller vaddå? Surfa runt istället på nätet och chatta inom rätt områden eller maila till alla släktforskarvänner om annat. Jag tycker det är trevligt med chat men tycker inte man ska blanda saker. 200 inlägg och sen radering är väl ok annars skulle väl servern dö till slut. Raderas alla inlägg till slut? Hur gamla blir dem?

2003-08-19, 10:40
Svar #10

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Peter Funke! Jag tror på ert jobb! Det verkar jättebra!

2003-08-19, 10:50
Svar #11

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Skall kanske formulera frågeställningen lite bättre? Vad vi har att ta ställning till är  
1/ en fristående chat 2/ Forumchat 3/ingen chat alls (d.v.s. som nu med kringsnack på Forumet).
 
P.S. Tack för supporten Jessica, det värmer - fast det är Johannes som skall ha berömmet...

2003-08-19, 11:50
Svar #12

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Min åsikt är att en forumchat vore väl bäst om den har samma snabba funktion som en fristående chat, charmen med en cat är ju just, tycker jag, att det går sekundsnabbt, visst kan man uppleva en viss chat-känsla över vissa diskussioner under ordet fritt men det blir inte riktigt samma sak.
Jessika min erfarenhet av chattar är just att de trevligaste är de där man möter mäniskor som dela ens stora intresse men som man också kan surra om annat med. Därför tycker jag att om man inte kan få fram samma funktioner i en chat här i forumet så ska vi som är intresserad fortsätta att utveckla den chat Johannes fixat till något bra.
Eivor vad menar du med myteri jag kan inte se att en chat ska vara en typ av myteri utan ett kompliment till forumet.
Ett ex: i söndags chattade jag med Louise och vi upptäckte att hennes dotter och min man hade gemensamma anor, uppföljningen skrev jag in under Lögdöbruk i går. Jag tycker inte chatten ska vara ett ställe att byta anor på, men däremot att kanske få råd, tips och uppslag på, samtidigt som man kan diskutera annat som rör, uprör, roar  och intresserar en.

2003-08-19, 12:10
Svar #13

Eivor Andersson (Ema)

Hej Bodil,
Jag kanske har missuppfattat det hela, men jag tyckte att det stod någonstans att chatten, skall ligga under spray.
Då är det väl en utbrytning från forumet.
 
Då kan man väl lika gärna maila varandra privat.
 
Jag förstår inte riktigt vitsen med det hela, men jag har heller aldrig chattat någonstans.
 
Hälsn. Eivor

2003-08-19, 12:10
Svar #14

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Eivor!
Att kalla det för myteri är rätt magstarkt, eftersom det som hänt är att det hela gick från förslag till chat på ett dygn, och att vi redan från början har försökt förankra det här på Forumet...Däremot är det möjligen så att Johannes prov på initiativförmåga påskyndat processen lite?

2003-08-19, 13:28
Svar #15

gunilla simon

Hej.
Jag tycker gott att man kan chatta här,för det gör ni ju redan.Peter,hur lång tid tar det innan jag får tillgång till nytt senaste dygn&sök inlägg m.m. nu när jag blivit medlem i Rötters vänner?
Vänligen Gunilla.

2003-08-19, 13:38
Svar #16

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Alla som har betalt avgiften till RÖTTERS VÄNNER kan registrera ett Användarkonto i Anbytarforum. Klicka på länken Användarkonto i spalten till vänster och följ instruktionerna. Sedan uppgifterna är inskickade brukar det ta någon eller några dagar innan man får lösenordet med e-post.
 
Alla som har användarkonto kan lägga upp en egen presentationssida som man når genom att klicka på avsändarlänken (en person har en sådan presentation när det finns en parentes, se exempelvis Eivor och Bodil här ovan).
 
Det finns också möjlighet att göra olika personliga inställningar, som gör det enklare att använda Anbytarforum. Funktionerna Nytt senaste dygn och Sök inlägg har alla tillgång till, men Sök inlägg kan den som har konto använda lite smartare genom att man kan söka fram alla inlägg som kommit sedan man senast var inne i forumet.
 
Jag vet att instruktionerna när det gäller Användarkonton tyvärr är lite bristfälliga. Vi ska försöka åtgärda det senare. Det är därför jag passar på här att förklara när frågan kom upp, fast diskussionen ju egentligen handlar om något annat.
 
Mer information om RÖTTERS VÄNNER finns här.

2003-08-19, 14:52
Svar #17

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Louise!
 
Tack för ditt svar och roligt att någon bryr sig. Men visst behöver jag 'send' knappen, det går ju inte att skicka in det man skrivit annars. Den fanns där till att börja med, alldeles under skrivfältet; även i går morse och det var därför som jag lyckades skicka ett 'meddelande'i då. När jag återkom efter någon timme, hade 'send' knappen försvunnit ur ramen och sedan dess har jag fått finna mig i att bara läsa andras inlägg utan att kunna göra mig hörd.
 
Väldigt frustrerande faktiskt, för jag hade kunnat prata med många som dök upp under dagens och kvällens lopp och undrade om det fanns någon där? Jag fanns där, men det var som om jag hade en munkavle på mig.
 
Ifall sidan fortsätter som den nu är kan jag tyvärr inte vara med.  
 
Jag har skickat mail till Johannes, men har ännu inte fått svar!
 
Mvh
Ann

2003-08-19, 15:52
Svar #18

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Bo, Göte och Patrik!
 
Tack snälla ni för filerna. Tyvärr så kan jag inte öppna någon av dem. Min dator som är en riktig antik är totalt hopplös på det mesta och jag försöker mig inte på något tekniskt längre; vågar inte, för risken för att den krashar är stor.
 
Jag fick ytterligare ett par mail med filer, men vet inte vilka som skickade dem. Tack ialla fall!
 
Varma hälsnigar till er alla!  
 
Ann

2003-08-19, 16:06
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Ann!
 
Det Louise menar är att det räcker med att trycka på Enter-tangenten på ditt tangentbord när du vill skicka meddelandet du skrivit. Det funkar alldeles utmärkt.  
 
Sen tycker jag det låter lite oroväckande med alla ebrev du fått med bifogade filer. Det är många virus i farten, så öppna inte någon fil som du inte vet vad det är.
 
Mvh//
Lotta

2003-08-19, 16:27
Svar #20

Peter Karlsson (Peterk)

Mycket virusmail kan jag instämma i; jag fick 40-50 stycken på kort tid idag efter lunch, och det droppar in så smått fortfarande.. (Första gången jag fått dessa mängder) Så släng bara allt okänt med bifogade filer; Bo, Göte och Patrik är nog inga som sänt dig filer, utan helt enkelt virus som plockat adresser ur adresslistor och 'skickat sig själv' osv..

2003-08-19, 16:56
Svar #21

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Lotta och Peter!
 
Jag vet att Bo finns på Rötter, det gäller alltså Bo Berndtsson. Patrik heter Holmström i efternamn och jag tror mig ha sett det tidigare. Göte heter Sundberg, kan inte säga att jag känner till det.
 
De övriga hade inga namn, men nu har jag fått ett från en Olle Burlin gällande That Movie, givetvis inget med mig att göra. Också från Emma Hedlund Thank You. Det stod samma på mailet från info@par.se. Jag har inte som ni säkert sätt öppnat någon av filerna, mest för att det helt enkelt inte gick än att jag var misstänksam. Jag får nästan aldrig mail från okänt håll,  har väl haft väldig tur hitintills.
 
Jag har också nu fått en virus varning från postmaster någonting, som har att göra med mail adressen till landsarkivet i Lund. Vet inget alls om detta då jag inte skrivit dit.
 
Fick för en stund sedan ett mail från Lasse Andersson. Finns han på Rötter. Har inte öppnat det heller.
 
Mvh
Ann
 
P.S. Nu kom ännu ett mail från Sonja@byggcon.s. med Thank You.

2003-08-19, 17:01
Svar #22

Lotta Nordin (Lotta)

Hej igen Ann!
 
Det är med all säkerhet virusfiler du fått. Att det är namn som förekommer på Anbytarforum betyder inte att det inte är virus. Virusprogrammet plockar adresser själv och lägger in som avsändare.
 
Mvh//
Lotta
 
PS Kan nog vara bra att man inte kan öppna filer ibland.

2003-08-19, 17:02
Svar #23

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Lotta- förlåt jag glömde alldeles att tacka dig för förklaringen till vad Louise menade. Varmt tack!  
 
Mvh/Ann

2003-08-19, 17:33
Svar #24

gunilla simon

Hej allihopa.
Det är virusfiler vi fått allesammans så för guds skull öppna dom INTE!!!Jag var och handlade och vips hade jag fått 8 mail från folk jag inte känner.Alltså kastade jag dom utan att öppna någon,men jag kikade på dom och det var en massa bokstäver i mängd/MVH Gunilla Simon.

2003-08-19, 17:46
Svar #25

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Om den stora mängden virusmejl som florerar kan man läsa just nu i Aftonbladet. Det är alltså ingenting som drabbar enbart RÖTTER-läsare.

2003-08-19, 17:53
Svar #26

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Ann!
Vi har mailat tillvarandra privat om din släkt i Västra Östergötland och då använder jag en annan adress! Den som finns här är det mycket sällan jag använder!Så jag hoppas att det inte kommer från mej,för jag har inte skickat några mail till dig!
 
Ha de'skönt där borta i England!
Hälsningar Lasse från ett regnigt Norrköping.

2003-08-19, 18:27
Svar #27

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Även jag har drabbats av virusmail...säkert 20 st på eftermiddagen...
Kände även jag igen namn från forumet, lite läbbigt tycker jag...Fast när meddelandet är på engelska kan man ju ganska snabbt lista ut att det är ett virus...
 
Mvh Sari

2003-08-19, 18:52
Svar #28

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Lasse!
 
Roligt att höra ifrån dig igen! Du försvann lika plötsligt som du dök upp tidigare  
 
Mvh/Ann
 
Hej igen Sari!
 
Att mailen är på engelska trodde jag först berodde på att många vet att jag bor i England. Jag tänkte att dom ville visa mig hur duktiga dom var på språket; eller kanske för att dom trodde jag skulle förstå anvisningarna bättre! Jag hade ju precis innan gjort inlägget ovan,där jag klagar på att jag inte har någon 'send' knapp på Släktchatten. Därför antog jag att Bo, Göte och Patrik skrivit för att hjälpa mig. Verkligen tur att jag inte kunde öppna filerna!  
 
Vänliga hälsningar
Ann
 
P.S. Tuppen höll på igen kl.5.20 i morse. Jag tror jag blir galen!

2003-08-19, 19:10
Svar #29

Johannes Gävert

Jag skulle också tycka det var mycket bra om Rööter skaffade en egen chatt. Om rötter i så fall gör det föreslår jag att ni skaffar en riktig chatt istället för en vanlig forum tråd, då annars chatkänslan med de blixtsnabba svaren försvinner.
 
mvh Johannes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna