ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skånska Mord, Lärarhögskoleuppgift, Please help :-)  (läst 750 gånger)

2004-09-07, 18:02
läst 750 gånger

Mikael.Andersson

Hejsan på er alla historiker och släktforskare  
Mitt namn e Mikael Andersson och pluggar nu på lärarhögskolan, vilket jag gjort ett bra tag nu  
 
Och nu har vi fått uppgiften att kombinera arkivbesök, museibesök och den lilla historian. Och min, enligt min mening, perfekta id?e var att Arbete med brottslighet. Tänkte då börja med att för eleverna visa ett avsnitt ur Skånska Mord och sedan därefter ställa frågan men vem var egentligen denna herr.... som mördade herr y. Och då, whoops över till Malmö Stadsarkiv och kolla upp han, i födelse och allt möjligt  Därefter gå på Malmö Mus?e och se deras utställning Makt över människan som handlar om fängelse och sånt.
 
Men det jag frågar er om är om ni har sett detta Skånska Mord och om någon av dem bör finnas i Malmö Stadsarkiv (har bara tillgång till det och Lund .. Föreningsarkiv). Och i så fall om ni vet namnet på den som e med i Skånska Mord, i kombination med födelse eller något så jag kan hitta honom. (skulle uppskatta om ni mailar mig en påminnelse om att ni skickat post här om jag missar det.. Kommer kolla detta forum febrilt denna vecka dock  
Mvh
Micke

2004-09-07, 20:21
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ett av de berömdaste skånska mordenen var ju Yngsjömordet som du kan läsa om  här

2004-09-07, 20:29
Svar #2

Monica Jönsson (Monica)

Hej Micke!
 
Ett mord som jag vet finns dokumenterat på MSA, även om jag inte tror det var med i TV-serien, är det s.k. Malmborgsmordet. Det kan du även läsa om här på Forumet under avrättade i Skåne 1820.  
Det är osäkert hur mkt materialet som släppts (sekretessen) ang. en del av de filmade skånska morden;  Esarparen var 1932, Hurva 1952,Veberöd och Bessinge runt förra sekelskiftet, och Yngsjö 1890. Det finns förresten också nämnt på avrättade-sidan här.
Hoppas dina elever uppskattar dina ambitioner!  
 
Lycka till!
Monica

2004-09-07, 20:43
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Under Anbytarforum: Kändisars härstamning: Brott och Straff finner du ju uppgifter om såväl 'Esarparen', T. Hedin ('Hurva') och Yngsjömörderskan.. ('Veberörd' har en frågerubrik - dock utan svar)

2004-09-07, 20:57
Svar #4

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej!
 
Monika skriver: Det är osäkert hur mkt materialet som släppts (sekretessen). Ni får rätta mig om jag har fel, men jag tror att det i Sverige är så att allt material, domar, förundersökningar osv blir offentlig handlig när det finns en lagakraftvunnen dom. Jag tror inte att det finns någon sekretess alls i dessa fall.

2004-09-07, 21:42
Svar #5

Mikael.Andersson

Jag hoppas jag kan hitta något bra och använda, idealisk början är ju om man kan få ett av dom som finns på video. Men det kan man ju inte alltid få, Yngsjömordet lär ju inte finnas i MAH tragiskt nog.
 
Men Malmborgsmordet kan vara en ingång.

2004-09-07, 23:05
Svar #6

Janne Svensson still excist

Själva domböckerna bör finnas på landsarkivet i Lund, däri kan man väl hitta det mesta.

2004-09-08, 18:40
Svar #7

Mikael.Andersson

Jo, men vi har inte tillgång till det i detta projekt tragiskt nog. Bara MAH och Lund.. föreningsarkiv. Alltså, dom e vägg i vägg med landsarkivet. Men är inte Landsarkivet. Så det är där problemet ligger.
 
Domböcker finns mängder av i MAH enligt vad dom berättar, men bara för Malmö. Så det bästa är nog Malmborgsmordet som skall stå här i avrättade 1820 i Skåne.. Men jag hittar inte den tråden här på forumet

2004-09-08, 18:49
Svar #8

Monica Jönsson (Monica)

Hej,
 gå in på förstasidan www.genealogi.se Då har du avrättade som länk till vänster under läsarsidor. Klicka in dig där, och gå sedan vidare till Skåne. Sedan står det i kronologisk ordning, bara att scrolla....
 
Monica

2004-09-09, 18:18
Svar #9

Eva Leksell

Mikael, om det är eleverna som ska söka uppgifter på arkiv och museum i Malmö är Malmborgska mordet inte någon lämplig arbetsuppgift. Det är för långt tillbaka i tiden (1819-20) och svårt att hitta mer om personerna än vad som står i rättegångshandlingarna. Och de är svårlästa, kan jag försäkra - jag har tillbringat många timmar med att försöka tyda texten. För den som är ovan vid gammal skrift skulle det nog vara omöjligt att se vad det står. Dessutom är det onödigt att läsa protokollen, eftersom det viktigaste ändå finns med i boken Malmborgska mordet. Jobbet är redan gjort, så att säga.
 
Försök hellre leta reda på något spännande från slutet av 1800-talet till exempel. På Malmö stadsarkiv finns journaler över frigivna fångar. Där står om personerna och vilka brott de begått och så finns det foton på dem. De behöver ju inte vara mördare för att det ska vara intressant. Tjuvar, bedragare, mordbrännare och sådana finns det gott om i den samlingen. Jag har själv inte sett akterna utan bara det register som finns på nätet:
 
www.microscan.nu/index.php - klicka på knappen Register och markera Fångakter. Man kan ju söka på dem som suttit fängslade i Malmö.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna