ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Samernas efternamn  (läst 4129 gånger)

2006-03-23, 07:26
läst 4129 gånger

Utloggad Kia Rolén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-02-06, 06:41
    • Visa profil
Hej!
Har fått uppgift om att en av mina förfäder hette Sjul Zakrisson och var same.
Jag undrar varför t.ex. han inte hade ett same-efternamn?
Under en del av min barndom kom samerna till min by vintertid och de hade same-efternamn.
För mig är namn en slags tillhörighet och viktigt, även nu för tiden.
 
Ska tillägga att Sjul Zakrisson stod som Granlapp i hfl. Åsele AI:2, S60569, 3/5, sid. 233.
 
Hälsningar Kia Rolén

2006-03-23, 11:35
Svar #1

Marianne Solli

Hei Kia. 
 
Har du fått oppsporet Sjuls far Zakris? Der vil du sannsynligvis finne det riktige etternavnet, for jeg er enig med deg i at han antakelig hadde et ordentlig same-etternavn også, og at han var sønnen til Zakris.
 
Vennlig hilsen Marianne.

2006-03-23, 18:03
Svar #2

Utloggad Kia Rolén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-02-06, 06:41
    • Visa profil
Hej Marianne!
Jo, jag har hittat  Sjuls far och farfar.
Fadern hette Zakris Olofsson f. 1720 och farfadern hette Olof Zakrisson.
Som du ser finns det bara son-namn på dessa också.
 
Tack ändå Marianne.
 
Hälsningar Kia Rolén

2006-03-23, 18:35
Svar #3

Stefan Jansson

Namntraditioner bland samer i olika områden är, på samma sätt som för icke-samer, olika. I vissa områden har man ej använt det du kallar same-efternamn så långt bakåt det finns kyrkböcker.  
 
Stefan

2006-03-23, 19:09
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Är det inte också så att en del av sanningen är att prästerna skrev ner vad de ansåg att samerna hette, och inte vad samerna själva ansåg att de hette?

2006-03-23, 23:13
Svar #5

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej Kia!
 
Du skrev: Sjul Zakrisson stod som Granlapp.
 
Sjul är ju hans samiska namn. Jag har själv både Sjul och Sjulsson i min släkt
 
Gran är nsmnet på lappbyn som Sjul tillhörde.
 
Det hände så ruskiga saker med honom och hans familj enl dödsnotisen i kyrkboken i Sorsele (AC)  att jag inte vill tala om det.
 
Hälsningar   Arne i Norrköping

2006-03-24, 07:08
Svar #6

Utloggad Kia Rolén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-02-06, 06:41
    • Visa profil
Tusen tack för er information!
 
Att prästerna hade makt förr, har jag lärt mig sedan jag började att släktforska. Ruskigt!
 
Själv har jag inte bytt till min makes efternamn vid giftemålet utan behöll mitt flicknamn.
Man kan kanske säga att jag skapade min egen tradition.
 
Jaha, nu blir jag nyfiken på vad som hände Sjul.
Jag tror mig förstå att samerna for illa förr vilket troligen var/är typiskt för naturfolk.
 
Stort tack till er alla!
 
Hälsningar Kia Rolén

2006-03-24, 08:54
Svar #7

Peter Funke (Aningen)

Börje Furtenbach lämnar i sin bok Släktforskning för alla ett exempel på hur en samesläkt tog sig ett nytt namn. Sanningshalten i det får förstås stå för författaren, men jag har i alla fall inte sett någon dementi av påståendet. Jag vet heller inte hur pass unikt det kan ha varit att, som i just det här fallet, ta sig existerande och uppenbart icke samiska släktnamn. Furtenbach skriver:
Vid utredning av egen släkt blev författaren upplyst om att det även existerade en samefamilj Furtenbach. Bakgrunden till detta förhållande visade sig vara följande. En same som hette Perda hade en gång varit instämd till tinget för renstöld men blev frikänd. I glädjen häröver hedrade han häradshövdingen genom att anta dennes släktnamn.  
(Källa: Släktforskning för alla av Börje Furtenbach, ICA bokförlag 1976, sid. 28.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna