ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rötters Vänner - förmåner  (läst 2320 gånger)

2004-10-18, 13:03
läst 2320 gånger

Ingrid Wikberg (Inkan)

Varför inte öppna en egen liten chat-sida för oss alla som stödjer sidan ekonomiskt?  
För oss som faktiskt betalar till RÖTTERS VÄNNER varje år. Det vore väl en god gest att vi får lite extra bonus för pengarna.

2004-10-18, 14:05
Svar #1

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Idag har i alla fall jag blivit medlem på Verandan som Peter Funke ordnat. Där stör vi väl ingen i alla fall.

2004-10-18, 14:39
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Inkan! Jag sitter på Verandan och väntar otåligt på dig!  
 
Mvh
Ann

2004-10-18, 14:46
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Sitter åxå på verandan. Hoppas många kantstötta hittar dit. Hoppas även att den som någon enstaka gång varit i kantstött och sannolikt biragit till att det stängdes håller sig borta från verandan.

2004-10-18, 14:51
Svar #4

Ingrid Wikberg (Inkan)

Ted & Peter + ni som NU BESTÄMMER: var snäll och svara. Mitt förslag är seriöst menat.  
Vi som betalar extra borde få ett bonus: en egen chat-sida....För 100:- och mer per år och medlem är det väl inte för mycket begärt!
 
Även om Verandan är ett alternativ- så är det släktforskningen som är den gemensamma nämnaren.
Släktforskare pratar om livet mm även på olika fortbildningskurser och när vi hjälper varandra.
 
mvh
Ingrid Wikberg
Medlem i Rötters vänner sedan några år tillbaka.

2004-10-18, 15:10
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Att ett svar inte kommer inom en timma betyder inte att man inte tar det seriöst - tvärtom är nog en viss betänketid innan man svarar bara bra (så hinner man fundera på saken ordentligt och inte skriva något man inte menar :-)
 
Nu har jag inte hunnit fundera något närmare på detta; men frågan om en egentlig (vanlig) chat inom Rötter (fast då EJ i Anbytarforum) är inte ny på något vis. Vi har haft det uppe jag och Håkan minns jag..  
 
Just att det var inom Anbytarforums tyckte jag själv aldrig var helt rätt (en nödlösning) - men om det någon gång kommer något annat (helt skilt från Anbytarforum) vill jag inte sia om nu. Förmodligen finns det mycket att beakta framöver för en ny redaktör och RötterRåd; säkert finns då även dessa tankar kvar.
 
Helt riktigt är att det bör finnas förmåner för RöttersVänner - men säkert finns även andra förmånsönskemål än en chatsida om man sonderar läget tror jag..

2004-10-18, 15:44
Svar #6

Ingrid Wikberg (Inkan)

Peter jag ville bara förtydliga så att inte någon trodde mitt inlägg bara var till andra läsare. Det är inte min mening att stressa någon.  
Så förlåt mig om du uppfattade det så.
 
Men angående eventuella förmåner: det kan ju erbjudas flera alternativ-så får den enskilde välja eller blir det krångligt?  
 
Jag menar man får ju som medlem i Sveriges släktforskarförbundet eller i släktforskarförening redan viss rabatt på inköp från bokhandeln.
 
Mvh
Ingrid W

2004-10-18, 17:55
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Förmåner för Rötters Vänner bör vara något som rör släktforskning. Det är ju den verksamheten vi stödjer med vårt medlemskap.

2005-10-02, 21:09
Svar #8

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Jag klickade på länken till Rötters Vänner och läste där att Ibland går vi också ut med specialerbjudanden till Rötters Vänner.
 
Är det någon som har fått ett sådant specialerbjudande någon gång? Själv har jag aldrig fått något.

2005-10-02, 21:17
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Inte jag heller, vad jag kan minnas, trots många år som Röttervän.

2005-10-02, 22:00
Svar #10

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Naj
Det lyser med bortvaro
Jan-Christer

2005-10-02, 23:34
Svar #11

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag har varit röttervän så länge det varit möjligt och har fått åtminstone ett specialerbjudande.

2005-10-03, 04:13
Svar #12

Rune Edström (Rune)

Hej Tord
Mitt minne är skralt. Du får friska opp det för har varit med så länge det gått också, men minns inte nåt sånt. Måste ha varit den allra första begynnelsen, långt långt innan den moderna ordningen tog över. Till det bedre?? som en del tycks tro.
Själv känner jag mej mer och mer obekväm här.
mvh
rune

2005-12-12, 22:26
Svar #13

Ingrid Wikberg (Inkan)

Idag erbjuds Julmarknad  men med förbehållet först till kvarn...  
Då slog mig tanken igen: VARFÖR erbjuds inte vi som är betalande Rötters Vänner med specialförmån här via nätet?  
Alla bor inte i Stockholmsområdet och även om man gör det så kanske man ej kan stå vid dörren när Julmarknaden öppnar.
 
Dessutom så har vi väntat länge på eventuella erbjudanden som just Rötters Vänner skulle få ta del av.  
Jag har ännu inget sett?
 
 
Inkan
betalande stödmedlem

2005-12-13, 08:09
Svar #14

Marie Belcher (Marbel)

Ja precis Ingrid, jag håller med dig. Dessutom vilka förutom Stockholmare kan ta del av detta erbjudande?
 
Marie
Betalande stödmedlem

2005-12-13, 16:24
Svar #15

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Mina damer,
Stödmedlemskapet i SSf togs bort för flera år sedan. Att vara röttervän är något helt annat.
Men jag håller i princip med om vad ni säger...

2005-12-13, 18:49
Svar #16

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Jag tror att det finns andra saker än Julmarknadens varor som lämpar sig bättre att uppmuntra Rötters vänner med. Jag inbillar mig att de priserbjudanden som fanns på julmarknaden inte blir så attarktiva om förbundet måste lägga på portokostnad och expeditionsavgift för att skicka det till herr Larsson i Kiruna eller eller fru Jonsson i Smygehuk. De låga priserna på marknaden - (jag tror av reklamen att döma att de var låga, jag var inte där och kontrollerade) - var helt säkert anpassade till att man själv kom och hämtade varan och bar bort den.
Hans Egeskog

2005-12-13, 21:40
Svar #17

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Var hittar jag uppgifter om julmarknaden?

2005-12-13, 22:34
Svar #18

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Inbjudan till julmarknaden fanns på Rötters framsida under ca en vecka, igår på marknadsdagen överst bland nyheterna, innan dess lite längre ned på sidan.
 
Nu dagen efter är inbjudan borttagen.

2005-12-14, 01:18
Svar #19

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Är det tänkt så att bara Rötters Vänner ska läsa Rötter?
 
Mvh
/Kaj A.

2005-12-14, 07:54
Svar #20

Crister Lindström (Redaktor)

God morgon!  
 
Texten om julmarknaden är givetvis borta eftersom den genomfördes i måndags.  
 
Och till Kaj: Vem som helst kan läsa Rötter, men för att kunna göra inlägg måste man så småningom skaffa ett konto - alternativt bli Röttervän.

2005-12-14, 09:44
Svar #21

Peter Funke (Aningen)

Om man av olika skäl inte tänker kvarstå som Röttervän men vill ha ett konto, kan man då använda sina nuvarande inställningar (utan de ändringsmöjligheter m.m. som Röttervänner har), eller måste man registrera in ett nytt konto?

2005-12-19, 17:17
Svar #22

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Jag vill fortsätta att stödja Rötter, inte för att gå på julmarknader eller för att erhålla förmåner, utan för att Rötter genom åren har hjälpt mig i min forskning och även gett mig ett och annat gott skratt.
 
Om andra människor kan gå in och läsa och skriva utan att behöva betala, så gör det inte mig någonting.
 
Hur betalar jag för 2006?
 
Jag önskar er alla God Jul och Gott Nytt År.
 
Jan-Inge

2005-12-19, 17:37
Svar #23

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Jag håller helt med dig Jan-Inge även om jag tycker det kunde vara trevligt med en julmarknad också. Däremot undrar jag hur man vet att det börjar bli dags att betala för nästa år?
God Jul till er alla
Stig

2005-12-19, 18:04
Svar #24

Utloggad Sven-Åke Sjövall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-04-08, 22:34
    • Visa profil
Har Ni inte fått inbetalningskort ännu, kan Ni betala till postgiro 15 86 22-1, Sveriges Släktforskarförbund.
Ange att det gäller Rötters Vänner.
 
God Jul på Er själva
Sven-Åke

2005-12-19, 18:33
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har fem månader kvar på mitt Vänner-abonnemang. Tidigare gällde rullande 12-månadersperioder, men nu står det på inbetalningskortet Avser 12 månader av Rötters Vänner fr o m månad 1 år 2006.
 
Ska jag då betala in 7/12 * 100 kronor?

2005-12-19, 19:54
Svar #26

Ingrid Wikberg (Inkan)

Anders Berg, Har du fått inbetalningskort för Rötters vänner? Det har inte jag. Nå det går ju att ordna ändå.
 
Detta med förmån/erbjudande till oss som är med i Rötters vänner är faktiskt något som kommer från förbundets håll här i Anbytarforum vid något tillfälle!
Men ännu har jag inte sett till något...
 
Det skulle alltså vara något extra erbjudande till oss, t ex lite mera rabatt på böcker, CD etc -skulle jag kunna tänka mig.  
Och nu är det ju så att erbjudanden o dyl INTE utnyttjas av alla - så det skulle nog ej bli något större förlust. Kanske t o m tvärtom: fler gick med just för att man lockas av en förmån.
 
OCH ingen behöver ju känna sig tvingad att utnyttja ett erbjudande!  
 
GOD JUL  
 
Inkan

2005-12-19, 20:37
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ingrid, det kom tillsammans med senaste Släkthistoriskt Forum, ihop med inbetalningskort för nästa års ShF och inbetalningskort för Årsboken 2006. Jag antar tills vidare att det var praktiskt att skicka ut alla på en gång. Jag kan ju vänta med att betala in till Rötters Vänner.
 
Nej, några erbjudanden för vännerna har man inte sett till. Nu är också framtiden för Anbytarforum fortfarande oviss, så länge vi inte vet om DI kommer acceptera det kompromissförslag som Förbundet skickat in. Tänk t ex om DI fortfarande inte är nöjd med diskussionerna om resandesläkter, och Förbundet känner sig tvingad att stänga dessa för gott. Är det läge att bli Röttervän då? Det kan alltså vara anledning att avvakta med inbetalningen av flera skäl.
 
Främsta skälet att bli Röttervän är förstås att man vill stödja utvecklingen av sajten, och att man stödjer det som görs med sajten i praktiken. Av förmånerna idag ser jag nog just användarkontot i sig som den bästa förmånen. Jag har en garanterad identitet på Anbytarforum, som inte kan ifrågasättas. Det är en stor förmån. Nu kommer alla som vill skriva att få denna förmån, och det är bra, men det gör att Förbundet och Rötterrådet nog bör leta efter några andra morötter för Rötters Vänner. Om de inte tror att det räcker med folks vilja att ge stöd.

2005-12-20, 01:25
Svar #28

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Till mig kom inbetalningskort för nästa års ShF och inbetalningskort för Årsboken 2006 samt inbetalningskort för Rötters Vänner tillsammans med boken Släktjakten. Senaste Släkthistoriskt Forum kom betydligt senare.

2005-12-20, 11:22
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja just, så var det även för mig. Släktjakten var någon slags förmån för prenumeranter, så visst förekommer det id?er, men de verkar inte vara tilltänkta Rötters vänner!

2005-12-20, 14:54
Svar #30

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Får man komma med ett alternativt förslag till förmån för Rötters Vänner? Det skulle vara trevligt med ett lotteri, där man kan vinna något på sitt kundnummer hos förbundet. Inspiration till detta förslag har jag fått från Södermanlands Hembygdsförbund. Deras medlemskort har ett nummer, och med det numret deltar man i ett lotteri med dragning i samband med utskicket av årsboken. För Rötters Vänner skulle t. ex. varor från Rötterbokhandeln kunna utgöra vinster.
 
Vad tycker ni andra om förslaget?

2005-12-21, 10:01
Svar #31

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Nja. Vinster är alltid trevligt att få, men då är det bara ett fåtal som får någon förmån. Bättre vore väl då att Rötters Vänner får ett bättre lösenord än de som bara är registrerade.
 
Se till exempel på föreningen DIS, där en vanlig medlem får ett sämre lösenord på DISBYT, medan de som skickat in material dit får ett bättre lösenord och därmed fler funktioner.

2005-12-21, 12:47
Svar #32

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lotterier är trevliga, men det ligger nåt i vad Gunnar säger. Att bara några få då får del av förmånen. Ganska naturligt är också att förmånen på något sätt är kopplad till Rötter.
 
Sedan är frågan vad ett bättre lösenord ska innehålla. Jag tycker att ett användarkonto med mailnotifiering, möjligheter till ändring av inlägg och bättre sökningar är det minsta man kan begära, och som borde vara del i ett basanvändarkonto. Det är ju saker som du får i stort sett på varje forum på nätet automatiskt. Det kan också vara bra att ha något att sälja in användarkonton med, för att få de flesta att verkligen skaffa ett. Det blir trots allt en liten tröskel att ta sig över för att skriva på Anbytarforum.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna