ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: RötterRådet  (läst 1146 gånger)

2004-10-27, 13:28
läst 1146 gånger

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

PS Jag lovar att inte rymma  - men vi måste se till att det blir lagom balans och funktion i hur vi sköter forumet.. Synpunkter och annat insupes för fullt.
 
Frågan om att enbart ha registrerade användare tycker jag är något vi skall sätta högt på listan att kika på. (Skilt från Rötters förstås som Anders nämner) Dock leder det oundvikligt till mer adminstration, men med ny teknik (som inte jag är bekant med) kan säkert det mesta lösas.

2004-10-27, 13:51
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Min erfarenhet av forum med registrerade användare är att man som admin kan behöva godkänna dem när de först dyker upp (med ett klick...), men att man sedan inte har problem. Å andra sidan, om detta innebär att man kan undvika en del användare så är det nog värt besväret.
 
Vad som är värre är att varje form av registering skapar en tröskel, så att det blir lite svårare att spontant gå in och ställa en fråga, vilket ju är en fördel med Anbytarforum.

2004-10-27, 14:59
Svar #2

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Att ha en rubrik ordet är fritt säger sig självt att det kan leda till heta diskussioner. Det gör det jobbigare för moderatorn eller vad han nu vill kalla sig. Det är svårt att inte dela ut pekpinnar när inte läraren gör det. Nån måste ju klara av att styra upp det hela annars vet man aldrig var debatterna tar vägen. Är det nån som har nått viktigt att dela med sig av till andra släktforskare är det bra annars kan ni väl maila varann istället. Alla behöver inte beblanda sig om det tex är 2 som bråkar om ett inlägg. Som tex detta. Fortsätt maila varann istället, så slipper ni oss andra. Annars blir det lätt så som nu att fler och fler med mig kommer med sina kommentarer och det blir 1000 inlägg om ingenting.  Bra id? va?

2004-10-27, 15:45
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej Jessica,
 
Problemet är bara att det inte är många som vågar ha ute sina mailadresser p.gr.av alla virus och dylikt.
 
Du har ju t.ex. ingen och därför kommer svaren här.
Jag har varit med i 4 år på Anbytarforum och det blossar upp diskussioner då och då, men det brukar alltid avta av sig självt.
Alla behöver avreagera sig någon gång, eller hur?
 
Hälsn. Eivor

2004-10-27, 15:51
Svar #4

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Tack Eivor! Jag hade ingen aning om det du skrev. Nu förstår jag problemet. Ja, du har rätt. Vi är nog alla lite tokiga ibland.

2005-04-02, 21:23
Svar #5

Lasse Nilsson

Jag tillåter mig än en gång att fråga var den utlovade informationen om Rötter-rådet tagit vägen:
 
Ett axplock beträffande utfästelser angående denna:
 
 
Av Ted Rosvall (Ted) - onsdag den 10 nov 2004 kl. 08.42:
RötterRådet kommer att skapa en egen informationsplattform under FörbundsNytt inom den närmaste tiden.
 
 
Av Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter) - lördag den 12 febr 2005 kl. 15.18:
Vad jag avsåg att komma med i nästa vecka var den sedan länge utlovade infon om Rötterrådet..
 
Av Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter) - lördag den 12 febr 2005 kl. 18.19:
Det är i princip det som borde ha lagts upp av mig redan tidigare.. Inte en egen site, men sidor för spridande av information (från rådet) samt kontaktuppgifter var väl tanken.
 
Av Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter) - torsdag den 24 febr 2005 kl. 14.42:
-Jag skall försöka sno ihop sidorna endera dagen; jag har underlag och texter, så nu är det enbart hos mig det sitter fast kan vi väl säga..
 
 
Har informationen kommit och jag är blind eller ligger underlagen och gulnar hos 'har-mycket-att-göra-men-alltid-tid-till-att-göra-andra-inlägg-Peter' ?
 
Lasse N

2005-04-03, 00:37
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag skall se om jag kan bolla tillbaka det till någon i rådet med 'web-fingrar' - jag lovar att inte hålla på och lova saker mer, det faller ändå på att det kommer nytt hela tiden.. -Visst borde saker göras i turordning, men så är det inte i realtiteten, utan det som redan blivit gammalt får lätt fortsätta bli äldre och äldre. (På samma vis finns åtskilliga som bett om hjälp med saker under vintern och inte fått det, medan en del som frågar idag kanske får hjälp på en dag eller två..)
 
Alltid-tid-till-att-göra-andra-inlägg-epitetet är jag gärna utan - det vore väl en sak om jag satt här och skrev om vädret flera timmar om dagen.
 
Med en redaktör och flera värdar/assistenter kommer nog allt att bli bra en vacker dag, men just nu (har f.ö. varit sjuk en tid och går på 50 %) blir det bara ett smått löpande underhåll samt puffar för det som måste göras. (Samt en hel del daglig mail-support som inte syns, men finns förstås..) Tilläggas kan att förr jobbade jag nog rätt mycket extra, men nu försöker jag se till att inte göra mer än normaltid.

2005-04-03, 06:27
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej Lasse
Skäll inte på Peter, utan ta Ted och hans styrelse som har långbänk, med hjälpen till Peter. Här gäller det ju inte att göra stordåd och sluta med nåt, så det kanske är mindre intressant för Ted att visa sin handlingskraft.
mvh
rune

2005-04-03, 12:48
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag är förstås usel på att släppa något ifrån mig och erkänna att jag inte hinner med hälften - extra svårt då jag nog inte vet vilka bitar jag vill ha eller mista heller tyvärr..

2005-04-03, 14:51
Svar #9

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Rune,
Långbänken beror framför allt på introduktionen av det nya CMS-system, kring vilket vi vill bygga det nya Rötter framöver. Systemet, som är en förutsättning för den E-bokhandel som inom kort introduceras, skapar möjlighet för oss att arbeta på ett modernt sätt med många olika medarbetare över hela landet, och så en huvudredaktör som håller i helheten.  
Mvh
TED

2005-04-03, 17:41
Svar #10

Rune Edström (Rune)

Hej
Det måste väl gå tillfälligtvis sätta en mitt emot Peter på samma ledning, som tar hand om en del. Peter ska väl inte köras i botten innan det kommer till skott.
mvh
rune

2005-04-03, 19:04
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag inser nu att jag nog (utan att riktigt ha tänkt på det) känt mig allt mer osäker på vad/hur Rötterrådet skall presenteras. I synnerhet om vi ser till att det nu skall introduceras ett s.k. Content Manegement System som ändrar på mycket..
 
Rötterrådet kanske redan vet mer än jag hur detta påverkar saker och ting, men jag är rätt övertygad om att vi nog borde passa på att revidera ett och annat. (Så jag väntar gärna lite till med saker och ting kring rådet - tills dimman lättat :-)
 
Tillägg:
-Jag tror till och med jag bestämmer att jag inte sätter ihop något förrän planerna för Rötter fått gå något varv mellan rötterråd och förbundsledning. (Eftersom jag är säker på att förutsättningarna kan ha ändrats en del sedan i höstas.)

2005-04-03, 20:18
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vilken tidsplan finns för CMS-systemet?
 
Skulle det vara möjligt att tillsätta en vice anbytarvärd som komplement till Peter redan nu, som till exempel skulle kunna få i uppdrag att se till att fler frågor hamnar rätt, om det inte finns något ännu mer akut?
En vice anbytarvärd under Peter skulle väl behövas oavsett system, om det bara finns resurser.

2005-04-04, 00:11
Svar #13

Niklas Persson

Tills dimman lättat..... Ser inte höga vederbörande till att låga vederbörande är informerad om vad som händer? Om inte semaforen syns i dimman så kanske telefonen?.....

2005-04-04, 05:15
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej
Numer är det ju så populärt med projekt. Går det inte göra ett sånt tills psalmerna har sjungits klart??
mvh
rune

2005-04-12, 20:59
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Rötters startsida har nu äntligen fått en nyhetspuff med anknytning till denna diskussionsrubrik..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna