ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-02  (läst 2090 gånger)

2004-11-13, 15:47
läst 2090 gånger

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Erik Holmlund
Vad är off-topic-ämnen?
Jag förstår inte innebörd eller betydelse, har ej funnit detta uttryck i min ref-litteratur för svenska språket och litteraturen.
Jan-Christer fr forskarbiblioteket

2004-11-13, 15:51
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)

Ett diskussionämne, som är off-topic (förkortas ofta OT), faller utanför ramen för diskussionsarean. T.ex. när man diskuterar kantstött porslin i ett släktforskningsforum, eller när man diskuterar släktforskning i ett porslinsforum.

2004-11-13, 16:10
Svar #2

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Tack Michael för snabbt svar.
Jag finner fortfarande inte detta i min svenska ref-litteratur.
På nätet och i The free Dictionary står följande: A message in discussion is off-topic if its topic is different from the main topic in the discussion. Orginally off-topic applied to newsgroup messages, but now applies to any discussion forum. The opposite of off-topic is on-topic.
Så står det på engelska, kanske hade varit enklare att skriva att man skall hålla sig till ämnet,utan svengelska uttryck?
Jan-Christer

2004-11-13, 16:24
Svar #3

Michaël Lehman (Philippos)

Nej, begreppet off-topic har troligen ännu inte gjort insteg i svenska ordlistor (lov och pris!), och visst börer man i så stor utsträckning som möjligt undvika att ?använda en massa främmande ord när det finns en adekvat svensk vokabulär?.

2004-11-13, 19:42
Svar #4

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Var det inte i själva verket så att under den tid KP fanns höll sig övriga trådar bättre till ämnet?
Åtminstone uppfattade jag det som att utvikningarna från ämnet blev färre i resten av Anbytarforum. Visst blev det lite gruff på slutet, men under större delen av tiden flöt det på ganska fridfullt.

2004-11-13, 21:06
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
För att se ett par exempel på hur fridfullt det kunde vara när Kantstött fanns, läs till exempel Släkter-Ointroducerad adel-Martini eller Ordet är fritt-Svar på frågor. Nej, det var inte bättre förr. Kantstött må ha haft sina förtjänster, men det lugnade inte Anbytarforum.

2004-11-13, 21:51
Svar #6

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag minns  Svar på frågor sedan tidigare, men tog mig ändå en titt där just nu och hittade följande inlägg som jag tycker kan vara av intresse:
 
Av Peter Karlsson 2juli 2004.
 
  Kantstött Porslin tror jag kan bli en liten kulturskatt i sig; tänk er i framtiden hur intressant det blir att kunna ta del av allt som hände, i stort och smått, en alldeles vanlig sommar för 20/50/100 år sedan..
Eftersom vi spar allt och detta kommer att ligga sorterat årsvis så sitter säkert någon i en okänd framtid och forskar i vad vi höll på med. ...
 
Får mig att längta tillbaka till sommaren!  
 
Mvh
Ann

2004-11-14, 02:15
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Skulle vara intressant att få den citerade skribentens kommentar till detta idag.

2004-11-14, 05:27
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej
Tror nästan att Peter tycker likadant fortfarande. Efter en period före stängningen när han troligen önskade hela AF dit pepparn växer.
 
Anders tycker du ska jämföra före Martinidiskussionen börja för att få en mer sann bild av AF. Du kan ju inte jämföra när en som verkar lida av narcissism, försöker pressa fram svar på frågor. Svar som inte finns någonstans i dom gamla lunterna (än så länge), men verkar TOTALT oförmögen att ta till sig det. Dessutom inte kan förstå att någon kan ha en avvikande mening. Och det värsta av allt han får inte medhåll från dom som svarar.
 
Om Peter hade haft möjlighet att stoppa vidare inlägg från honom i den diskussionen (och en del andra), hade det inte behövt gå så långt som det gick.
 
 Mitt minne blir sämre och sämre med åren har jag kommit underfund med.
Men tycker mej se en del namn som inte var så begistrerade när kantstött började, men som nu tar det i försvar. Men kanske det är imma på mina glasögen.
Väl mött till en ny dag
rune

2004-11-14, 06:00
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag har ordat nog om KP känns det. Men min inställning till hur och varför KP stängdes av SSF:s styrelse och av dess anhängare här i forumet har inte ändrats. Det sätt som avstängningen hanterades och diskuterades visade en inställning och attityd till människor och fritidssläktforskare, som fick mig att inse att jag hamnat i helt fel sällskap. Tyvärr, men så är det. Mitt medlemsskap på alla nivåer i SSF kommer att avslutas.
 
Jag har tidigare varit lite skeptisk till Verandans chatt, men jag tar gärna tillbaka det. Jag rekommenderar den gärna till de som vill diskutera både mindre och mer seriösa ämnen!
 Verandan

2004-11-15, 19:18
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
En liten kommentar fran andra sidan jordklotet:
Jag hade gärna sett att KP fortsatt som förut, just för att kanalisera de diskussioner som är oväsentliga for släktforskningen. Precis som när man inrättar kaffehörnor pa arkivet, eller när man arrangerar underhallning pa släktforkardagarna (senast operasang).
Förbud mot spontana och positiva uttryck för umgänge mellan slaktforskare (som dessutom bor utomlands), är alltid KORKADE!
Nu finns det t.ex. inte nagon lämplig plats för de hälsningar jag lovat skicka till mina vänner här pa forumet, utan jag far ta mig friheten att skicka dem pa det här viset. Visset! Torrt och visset!

2004-11-15, 20:27
Svar #11

Ingrid Wikberg

Jojje! Så trevligt att höra ifrån dig! Och jag gissar att du vandrat lite i gamla svenskars spår därute. Jag hade hittat några namn på jämtar som for till Argentina/Brasilien - och funderat på dem -men nu har jag förlagt namnen så jag får göra ny research. ( vet ännu ej om de hörde till mina släktgrenar....)
 
Vi släktforskare som gillar att prata med varandra TROTS att vi också släktforskar mycket seriöst -är inte sedda med goda ögon av en hel del medmänniskor i detta forum och tydligen inte av 'han' som bestämmer i SSF.
Vi uppfattas som störande....  
Skam går alltså nu på torra land  
mvh
Inkan

2004-11-16, 09:33
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu bestämmer JAG att vi inte chattar under denna rubrik (tagit bort lite inlägg här har jag gjort nu).
 
Och vem är det egentligen som håller på med 'långbänk och löjets skimmer' (apropå din kommentar den 12/11 14.48) - så fort ledningen förklarade att det finns delegation i frågan till en grupp avsedd att ta hand om rötterfrågorna (RötterRådet) så drog du igång dina 'konspirationsteorier' på nytt; kanske är det bättre att du låter de som skall sköta detta jobba med frågan istället.
 
(Tycker för övrigt Erik Holmlund skrev ett mycket klokt inlägg i frågan den 12/11 kl 15.49 ovan..)
 
 
En del överflödig dialog efter detta inlägg också borttagen..

2004-11-16, 11:16
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Så vad håller Rötterrådet på med för tillfället då? Om tjafset från Ingrid, Anita, Rune, Jessica, Jojje och några till fortsätter på Rötter så tänker jag inte lägga några pengar som Röttervän i framtiden! Rötterrådet måste klart definiera vad Rötter och Anbytarforum ska handla om. Det är ett vägval här. Jag tänker inte ge 100 kronor för att anbytarvärden ska vara ordningsvakt i en sandlåda. Ta sandlådan till ett annat ställe, snälla ni.

2004-11-16, 11:22
Svar #14

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har på gång att lägga ut lite inledande information om Rötterrådet i Rötter, väntar bara på något ytterligare dokument så skall det komma..
 
-Då gör jag också en liten flaggning om det under Ordet är fritt!: RötterRådet.

2004-11-16, 11:50
Svar #15

Ingrid Wikberg

Anders: Spar du dina 100:-.  
Även du är oförskämd som kallar andras åsikter för tjafsande.  
Det fanns inte en enda anledning  här till att du skulle hoppa på t ex mig och uttrycka dig så där.  
 
mvh
Ingrid

2004-11-16, 12:03
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Kan jag få påminna sällskapet om att för det första så som jag skrev under den rubrik Peter hänvisar till, så var rådets ursprungliga id? att vara till hands för Rötter - inte i första hand enbart Anbytarforum.
 
För det andra är det så att beslutet om tillsättning av det nya rådet togs för två veckor sedan. Vi har själva just fått bekräftelse på beslutet.
 
För det tredje så kommer vi givetvis att fatta fel beslut oavsett vad vi överhuvudtaget kommer fram till i just den här frågan  
 
Hälsningar,
Eva

2004-11-16, 12:10
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
för det fjärde kan jag notera att ingen i alla fall offentligt på forumet (vad som ev. skett på e-post känner jag inte till) erbjuder sig att hjälpa till med något, t.ex. tagit upp det som Anders Berg den 8 nov här ovanför föreslår.
 
Hälsnignar,
Eva

2004-11-16, 12:12
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag avundas er inte. Det var bland annat därför, eftersom varje beslut kommer att bli fel, som jag den 12 nov 2004 kl. 18.59 föreslog att ni kunde göra en enkät, för att ha något att luta er emot och hänvisa till.

2004-11-16, 13:13
Svar #19

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det glädjer mig att Ingrid Wikberg och andra fortsätter att delta i Anbytarforums släktforskardiskussioner.
Jag hoppas och tror att Anders Berg gör detsamma. Hans förslag är om en enkät är bra, men frågan handlar inte bara om ett majoritetsbeslut. Det är dels en fråga om principer, dels en fråga om vilja och som jag ser det generositet, dels vad som är rimligt t ex i arbetsinsats.
 
Vad som är sorgligt att se är hot om eller faktiskt utträde ur Rötters Vänner pga denna diskussion, ovsett vilken anledning eller vilken åsikt som orsakat detta. Det tjänar ingen på i längden. Stirra er inte blinda på allt som irriterar, utan försök se allt det positiva som också finns här. Alla tycker inte lika. Alla beslut blir inte som man vill.  
MEN, alla behövs, framförallt inom släktforskningen, som ändå är huvudskälet till att vi alla är medlemmar eller medverkande här på Anbytarforum och i Rötter. Sedan att kamratskapen kunde få leva i ett KP eller liknande, men det får vi väl se hur det går med.
Tappade inte släktforskarsugen!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-11-16, 14:45
Svar #20

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Vad är och vem har konspirationsteorier?

2004-11-16, 14:52
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Problemet här är väl, som så ofta, brist på tid och resurser.
Om det görs en enkät så skall den i mitt tycke inte bara röra Kantstötts vara eller inte vara, utan faktiskt innebära att man får rangordna olika alternativ som olika delar av Anbytarforum, Kantstött, Porträttfynd och så vidare. Allt detta finansieras ju trots allt genom samma budget och sköts delvis av samma människor. Sedan så vore det bra om enkäten åtföljdes av en uppskattning av hur mycket tid och resurser olika alternativ tar/skulle ta.
I samband med dettta så skulle ju självklart personer som var beredda att ta ansvar för olika delar vara till hjälp.
Var sedan olika sattsningar skall placeras rent organisatoriskt är ju en annan sak, det är ju inte nödvändigt att allt ligger direkt under Anbytarforum.
Jag är väl själv av den åsikten att ett forum av Kantstötts modell inte är det mest angelägna att lägga Förbundets resurser på, men om några är beredda att på sin fritid agera moderatorer för ett sådant forum är det en annan sak. I så fall tycker jag att förslaget skall övervägas.

2004-11-16, 18:51
Svar #22

Rune Edström (Rune)

Ett svar till Anders Berg.
Som jag hoppas inte blir raderat som  mitt svar till Jojje.
 
Misströsta inte, du får nog betala din 100.- även nästa år också. Just nu är det mej fullkomligt egalt (likgiltigt) om det blir eller inte blir ett nytt Kantstött Porslin.
Men blir det en ny omgång hoppas jag att du och andra seriösa forskare fyller det med bra innehåll, så inte vi andra är där och fjaskes (tjafses).
mvh
rune

2004-11-16, 22:13
Svar #23

Eivor Andersson (Ema)

Jag instämmer med Rune.
För min del har jag tjattrat färdigt.
 
Eivor

2005-03-10, 22:13
Svar #24

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ett par frågor angående ny redaktör för Rötter. Frågorna är väl i första hand riktade till Förbundsstyrelsen, som ju är de som äger och sköter frågan, men även Peter Karlsson kanske vet något.
 
Pågår det i nuläget ett aktivt arbete med att rekrytera en ny redaktör?
Hur stor tjänst är det det rör sig om?
Finns det medel avsatta i budget för att finansiera en ny redaktör under hela 2005?
 
(Jag är naturligtvis även nyfiken på vem/vilka styrelsen ev har kontakt med i frågan, men inser och anser att den typen av frågor, personalärenden, faktiskt inte passar att diskutera offentligt.)

2005-03-11, 07:17
Svar #25

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Anders,
Frågan om ny redaktör för Rötter har varit vilande sedan förbundsstyrelsens möte i december. Detta beror på att vi först ville avvakta ett beslut om ny teknisk miljö för Rötter - d.v.s. en modern programvara, som skall göra det möjligt att ha fler medarbetare igång samtidigt med den stora och vittförgrenade resurs som Rötter numera är. Denna nya programvara är beställd och kommer snart att tas i bruk. Därefter återupptas jakten på ny redaktör.
 
Tjänsten var tidigare på 25% men i ljuset av den nya programvaran kan denna procentsats komma att ändras.
 
Medel för en 25%-ig tjänst fanns med i beräkningarna inför 2005 - om än inte så öronmärkt som man skulle ha önskat. Budgeten för nästkommande år tas som bekant redan vid Riksstämman i augusti, vilket innebär att den måste börja förberedas redan i början av året, baserad på föregående års siffror. Det är m.a.o.
utfallet från 2003 som vi i början av 2004 har att arbeta med för att avgöra hur vi skall ha det 2005. Det hinner hända mycket under den tiden, varför budgetarbetet är snudd på omöjligt att genomföra. Det har framkastats att styrelsen borde ha möjlighet att revidera budgeten någon gång per år.
 
Mvh
Ted Rosvall

2005-03-11, 07:31
Svar #26

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Tack för informationen. Det tyucks vara en klok id? att avvakta tills den nya tekniska miljön föreligger.
Vore det möjligt att, vad det gäller budget, anta ett pessimistiskt minimialternativ, samt en prioritetslista på vilka investeringar som skall göras med mer pengar, naturligtvis med en viss procent ospecade pengar? (Bara en tanke.)

2005-03-11, 08:42
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Får man nyfiket fråga vilken programvara ni beställt för det framtida Rötter?  Är det ett s k Content Management system?

2005-03-11, 22:26
Svar #28

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Hej Anders (Berg)!
Jag vill inte vara hemliga Svensson, men jag ber ändå att få avvakta med denna information tills förbundsstyrelsen har haft sitt möte nu på måndag.
Med vänlig hälsning
Ted

2005-04-02, 14:08
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ted, går det nu att lätta på förlåten om det nya systemet? Tittar själv på en del sådana system (CMS) t ex Mambo och Typo3 för egna webbprojekt. Det finns många som är Open Source och alltså gratis att använda, så jag hoppas att ni inte lägger för mycket pengar på någon kommersiell produkt. Om man behöver hjälp med installation och setup så måste den förstås köpas.
 
PS Kan inte Peter slå ihop denna Rötter-diskussion med den som också heter Rötter och ligger på en mer ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna