ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-13  (läst 2291 gånger)

2004-11-08, 05:46
läst 2291 gånger

Utloggad Roolaid Stein

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2008-06-19, 00:18
    • Visa profil
Rune
Jag uppskattar din syn på vad som behövs.
 
Jag har provat på dom alternativ till chatt som indikerdes men fortfarade tycker jag att Kantstötts form var den som tilltalade mig mest.
Nogsamt har jag undvikit att haka på debatter som uppenbarligen hade som syfte att skapa kontroversiella diskussioner. Däremot har jag uppskattat kontakterna med mitt Sverige. Förmånga av oss som bor utomlands men arbetar för att skapa arbetstillfällen i Sverige så är också kontakten med hemlandet viktigt. Inte bara genom dom bolag vi representerar utan också med alla dom som kan förmedla kontakter med det Sverige som vi minns, som finns och som vi representerar.
 
Jag fortsätter att läsa Rötter varje dag, kanske dyker det upp något som kan hjälpa mig i mina fösök att finna ut vem jag är, men också lär jag mig varje dag nya saker om hur man forskar, hur det var förr m.m.
 
Jag ger inte upp Rötter men jag är mycket ledsen att formen av chatt som Kantstött representerade försvann.
 
Roolaid

2004-11-08, 07:23
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Tack Rune för dina fina ord, de bra och tänkvärda.
KP var pausen mellan anorna i Trollamåla och Stenskallehult. Ett litet andningshål där det gick att som Nils Ferlin skrev?  prata om väder och vind vid forskningens grind. Det blev både det ena eller andra som nämndes och som i bland förde mig vidare på forskningens många ggr krokiga stig. Stängning av KP o banning fick mig att plötsligt vakna upp till verklighetens kalla vind emot min historiska kind. Vad var det som höll på att pågå, och alla dessa förklaringar och åtstramningar. Vågade jag skriva mer på Rötter? Lusten att svara på inlägg inom mina forskarområden och intressen avtog. Skulle jag våga skriva enligt det fria ordets mall? En tanke dök upp för mig och jag gjorde en jämförelse med min barndoms folkskola. Men så var det väl inte? eller?
Som jag ser det kommer åtminstånde jag att hålla en lägre profil både när det gäller forskarinlägg och övrigt. Framtiden får utvisa om och när det kan ändras.
Jag kommer förståss att forsätta forska med Holger 1.1, skruva upp värmen i forskarstugan samt surfa på nätet efter alla goda sajter med deras fina innehåll. Skriva och ta emot email i olika spörsmål. Det är en del i forskningen. Läsa alla goda böcker samt fota alla fina bilder. Alla dessa socknar som skall genomfaras på anor och gårdar. Forskningen fortsätter även om inläggen inte blir lika många som de kunde ha blivit.
Hälsningar från Jan-Christer och forskarstugan

2004-11-08, 11:53
Svar #2

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Jo Rune visst var det en bra rubrik och jag saknar det väldigt mycket. Ja inte dom där dispyterna som förekom men jag läste dom nästan aldrig. För mig är det också intressant att se hur andra mäniskor uttrycker sig för jag bor ihop med en finländare och tittar inte så mycket på TV så det känns som jag har tappat språket lite grand. Jag tycker att jag uttrycker mig för stelbent (det beror nog mycket på att sambon från Finland inte förstår annars)och uppskattade därför att folk på KP skrev mycket som en pratar. Det blev liksom en liten oas i vardagen. Jag tror inte att det blir så många besök i framtiden för det känns att det fattas något när KP försvann.
Hälsningar Siv

2004-11-08, 12:40
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

-Vi kommer att lyssna på allt som skrivs om detta; flera inlägg ovan visar på att saknaden är stor. Inte minst möjligheten till kontakten för utlandssvenskar är något som jag tar till mig helt och fullt.

2004-11-08, 19:17
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Här ser vi kanske ett exempel på hur gatans parlament segrar!  Och nog är det rimligt om så pass många vill ha ett oförändrat Kantstött Porslin, att det också får fortsätta i någon form. Som tämligen ointresserad läsare av KP genom åren, så måste man väl säga att även om man tyckte att KP var milt irriterande stundtals och tog fokus från den här sajtens huvudsakliga verksamhet, så är det hallaballo som inträffat därefter i Rädda Kantstött Porslin anda, ändå 10 gånger värre.  Med andra ord, ge KP:s vänner vad de vi ha, och låt Anbytarforum få återgå till sitt gamla jag.  
 
Min enda synpunkt är att det fysiskt och helst administrativt bör ligga utanför Anbytarforum, men gärna med exakt samma utseende och format, och med en tydlig länk från Rötter, så att alla hittar dit. Vem av KP:s vänner är intresserad av att administrera det nya Kantstött porslin och vara dess moderator?

2004-11-08, 19:22
Svar #5

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Tack för att ni finns både när det gäller att svara på saker o anor. I bland på våra svåra nötter.  
Rune som alltid har ett ecxtra som får oss andra med på noterna, Anita, Siv, Inkan och alla flera.
Ann Little med dagens syn. Nu måste jag komma med ngt forskaraktigt för få balans. Jag fotograferade två tusen bilder i Vadstena. ÅRETS ARKIV, när vi var nere i slutet av oktober. Vilken känsla!
Arkivalier som ej tidigare hade blivit fotograferade. I drygt 20 timmar höll jag kameran tillgänglig för fotos. Tänkte kanske på min moder som oxå höll i kameran på 1930-talet i Stockholm och hos fotografen Uggla.
Härliga tider, strålande tider, nyfotograferade bilder.  
Jan-Christer från fotoverkstaden

2004-11-08, 19:31
Svar #6

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Kan Anders Berg (ZZZ) vara en tänkbar kandidat?
Han uppbär HELA Skåne med bravur och är inte helt
okunning när det gäller data av vad jag har sett.
Kan han även föra Kantstött Porslin framåt utan att vi användare behöver rädas
varken ingång eller eventuell utgång?
Hälsningar fr Jan-Christer och chathyllan

2004-11-08, 19:40
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack för det Jan-Christer  men jag har nog inte tillräckligt stort intresse i KP själv, så som jag har i skånsk släktforskning, datateknik och annat. Jag kan i alla fall tro att KP blir lätt att moderera, eftersom alla deltagare uppträder så trevligt och lättsamt. Det är ju bara när några få infekterade ämnen från Anbytarforum letat sig in i KP, som det blivit problem på den punkten.

2004-11-09, 18:23
Svar #8

Peter Funke (Aningen)

Även vi på Verandan håller tummarna för ett pånyttfött K.P. - vi har förstått att det är många som känner sig vilsna efter att den funktionen försvann på Anbytarforum.

2004-11-09, 23:14
Svar #9

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
En liten sammanfattning av hur diskussionerna gick och vilka beslut som ev. fattades vid förbundets senaste styrelsesammanträde kan vi väl få? I svaret på det brev (e-post) som jag skickade till Ted och Peter med synpunkter på det bryska sättet att stänga KP, skrev Ted att frågan kommer upp till ny prövning vid styrelsesammanträdet den 29-30/10. Vad blev resultatet av den prövningen?
 
Jag saknar inte KP särskilt mycket, men jag har stor förståelse för synpunkter som framförts av några av dem som gör det.  
 
Snälla, ge lite information både under Förbunds-Nytt och här, eftersom många inte går in via Rötters startsida utan direkt på Anbytarforum.

2004-11-10, 08:42
Svar #10

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Förbundsstyrelsen tillsatte den 30 oktober ett nytt RötterRåd, bestående av Anette Carlsson, Karlstad (styrelserepresentant), Eva Dahlberg, Jönköping, (van Rötteranvändare), Jan Johansson, Halland*, (representant för medlemsföreningarna) samt Stefan Jernberg, Gustafs, (vanlig Rötteranvändare). Samtidigt antogs en beskrivning över RötterRådets ansvars- och arbetsområden, av vilka Anbytarforum är ett.
 
Förbundsstyrelsen diskuterade frågan om Chat eller inte Chat på Anbytarforum, och resultatet blev en rekommendation till det nya RötterRådet att en permanent sådan möjlighet INTE skall återinföras. Det är dock RötterRådet som skall behandla frågan och fatta det avgörande beslutet.
 
RötterRådet kommer att skapa en egen informationsplattform under FörbundsNytt inom den närmaste tiden.
 
Med vänlig hälsning
TED ROSVALL
Förbundsordförande
 
 
*) Redaktör för Rötters fristående utgåva Hallandsrötter. //Peter

2004-11-10, 09:09
Svar #11

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack för informationen! Bra sammansättning av RötterRådet. Det ska bli intressant att följa frågan under FörbundsNytt.
 
Mvh
Ingegerd

2004-11-10, 16:29
Svar #12

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ursäkta, jag känner mig mycket tvivlande till RötterRådets handlingsfrihet, efter en så negativ (läs INTE!) rekommendation av förbundsstyrelsen. Vem vågar sätta sig emot en sådan rekommendation....?
 
Undrar  
Anita

2004-11-10, 20:13
Svar #13

Ingrid Wikberg

Jag gjorde alltså helt rätt: som sa tack & adjö till Rötters Vänner.
TED ROSVALL m vänner har sagt sitt. Nämligen NEJ.
 
mvh
Inkan

2004-11-10, 23:48
Svar #14

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Om vi läser Teds svar lite noggrannare, finner vi att det som INTE ska återinföras är en PERMANENT chat under ANBYTARFORUM. Det framgick redan av det svarsmail som jag fick på det brev jag nämnde i mitt inlägg igår kväll. Så det var jag medveten om.  
 
Det har ju varit diskussioner om en chat utan koppling till Anbytarforum, kanske med lösenord för att logga in. Den möjligheten har väl inte stängts utan ska behandlas av Rötter-Rådet.  
 
Så än finns det hopp om en diskussionshörna, KP-vänner!
 
Mvh
Ingegerd

2004-11-11, 16:36
Svar #15

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Teds formulering lämnar alltså öppet för att ha KP öppet om somrarna, precis som 2003. Dvs, en chatt under Anbytarforum är tänkbar, om den inte är permanent.

2004-11-11, 17:00
Svar #16

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag tycker att Ted själv ska svara på vad han och styrelsen egentligen menar. Innebär NEJ att chatten inte ska permanenteras (möjligen bara vara öppet på sommaren), eller att den inte bör öppnas över huvud taget.  
 
Enligt mitt sätt att uppfatta sakernas ordning i SSF så kommer RötterRådet att följa styrelsens rekommendationer vilket rådet nu än är....

2004-11-11, 18:42
Svar #17

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
RötterRådet har begåvats med omfattande beslutskompetens. När det gäller ekonomiska faktorer, investering i ny teknik eller anställning av nya medarbetare, är det givetvis förbundsstyrelsen som har sista ordet, men i övrigt kommer förbundsstyrelsen inte att styra RötterRådets arbete.
 
Mvh
TED

2004-11-11, 18:45
Svar #18

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Ps:  När det gäller den direkta frågan om man kan tänka sig sommarchat eller liknande kompromisser så är det definitivt ett avgörande för RötterRådet. Förbundsstyrelsen kommer inte att kullkasta RötterRådets avgörande om en sådan möjlighet, oavsett vilket beslut man kommer fram till.
 
Mvh
TED

2004-11-12, 14:01
Svar #19

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Vi väntar på Rötter-rådets avgörande efter det att Ted o styrelsen har sagt NEJ till ett permanent KP. Den som läser noga i raderna kanske slipper se för mkt kantstött, bara en del omblött? Disken blev bara ljummen i dag. Faten låg i för länge. I rättan tid kommer även vi som väntar på beslut att få veta vad som skrevs och sedan skall gälla.
Den som väntar på ngt .. får oftast även se det som kan ventileras.
Hälsningar från forskarstugan som numera även har en e-mailhörna när trojarnerna angriper basen.
Jan-Christer

2004-11-12, 14:48
Svar #20

Ingrid Wikberg

Snacka om att dra en struntfråga i långbänk.  
Nu ligger det ett löjets skimmer över det hela.  
 
Vill man inte ha något...men vill låtsas ge användarna en chans: ja då valsar man på så här.
 
Det fanns ett utmärkt, fungerade och av många omtyckt pratställe Kantstött porslin.  
Så stänger man igen och drar igång lite spel för att visa sig demokratiska.
 
periodvis chatt, sommar-chat.....  varför inte julchatt och påskchatt samt höstlovschatt?
 
Allt är så dumt att man undrar om detta verkligen är på riktigt. Året är 2004.
 
Trevlig helg!

2004-11-12, 15:49
Svar #21

Erik Holmlund

Får jag inte chatta med mina kompisar så blir jag sur. Väldigt mycket gnällande över nånting som aldrig var syftet med Anbytarforum från första början.  
 
Det verkade vara en mycket liten klick på ca 10 personer som stod för i runda slängar 90-95% av inläggen i KP, och det är också de som driver sin kampanj för KP allra mest högljutt, såklart. De vill få det att framstå som att de företräder majoriteten av Anbytarforums besökare men det är jag mycket skeptisk till. Den stora majoriteten av besökarna skrev aldrig i KP-trådarna, utan använder forumet så som det var tänkt från början, som ett forum för att diskutera anor och allmänna släktforskningsfrågor. Gott så!
 
Att föra samman släktforskare för diskussioner kring släktforskning, har visat sig vara en fantastisk grej, och det är ju därför Anbytarforum blivit sån succe. Men när forumet spammas ner med off-topic-ämnen så förvandlas forumet till nånting annat. Jag tycker det är suveränt att forumet äntligen börjar styras upp och blir mer seriöst. Ser absolut inget märklig i det. Jag brukar delta i flera specialinriktade webb-forum utöver Anbytarforum kring ämnen jag är intresserad av, och överallt så kämpar moderatorerna mot off-topic-trådar som spammar ner forumen med sånt som ligger bortom huvudsyftet och som tar tid och resurser för forummoderatorerna och som blandar ut forumens  seriositet så att de blir mindre intressanta för många besökare.  
 
Man skulle ju kunna tänka sig att man kör en  speciell avdelning för socialt snack separerat från Anbytarforum, men jag kan inte se att, att tillhandahålla chatmöjligheter på långa vägar är nån självklar del av Släktforskarförbundets  verksamhet. Jag tycker det är märkliga krav som ställs på Släktforskarförbundet. Nätet vimlar av chatmöjligheter.  
 
mvh
Erik, Skellefteå

2004-11-12, 17:08
Svar #22

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Rysligt blåsväder?
Hälsningar Johan
Åbo, Finland
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-11-12, 17:37
Svar #23

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Spammas ner med off-topic-ämnen?  
Ska det föreställa svenska?

2004-11-12, 18:48
Svar #24

Utloggad Anders Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2011-06-21, 23:01
    • Visa profil
Hej!
 
Håller helt med Erik Holmlund. Mycket bra inlägg. Eriks ordval är väl OK eftersom vi befinner oss i www. Bra Erik!!!

2004-11-12, 18:59
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En enkät bland Anbytarforums användare vore önskvärd. Det är väldigt svårt att bedöma om de ganska få som så intensivt propagerar för ett Kantstött Porslin talar för en majoritet av forumets medlemmar, eller om det möjligen kan finnas en tyst majoritet som håller med Erik Holmlund och förbundsstyrelsen.

2004-11-12, 19:14
Svar #26

Rune Edström (Rune)


2004-11-12, 19:18
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Anders Bergs id? är mycket bra.
Inför en sådan enkät så vore det också en god id? om det gjordes en grov uppskattning av kostnaden och resursåtgången för de olika alternativen.
Vad det gäller off topic-avdelningar så har jag tyvärr sett en del forum där dessa urartat fullständigt. Å andra sidan, ett begränsat och välstädat off topic-forum kan vara trevligt. Återigen, å andra sidan, jag ser nog mer angelägna saker att lägga pengar på än chatt-forum och för den delen konferenslokaler av mer konkret slag.

2004-11-12, 23:45
Svar #28

Utloggad Leif Olsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2013-06-12, 00:02
    • Visa profil
Jeg er helt enig med Ted Rosvall i at lukke KP. Debatten kørte jo helt af sporet, og tonen var meget ubehagelig.

2004-11-13, 09:36
Svar #29

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har själv inte skrivit i eller läst KP, men...
 
Det är lätt att förstå att det inte är något bra alternativ att hänvisa till andra chat-sidor. Det är helt andra typer av människor som söker sig dit. Finessen är väl att om man har samma hobby så leder det också till kamratskap som kan utvecklas. En möjlighet att på anbytarforum även kunna småprata kan vara en trevlig bonus...
 
Jag är flitig besökare på en annan sida med annat ämne som grundinriktning. Samma behov dök upp där och löstes med en särskild diskussionsgrupp. Fungerar utmärkt även om moderering kan behövas.
 
En skillnad är att denna andra sida har en teknisk lösning så att alla användare kan välja vilka diskussionsgrupper man vill delta i. Man kan alltså slippa se pratgruppen om man vill.
 
Jag tycker alltså Anders Bergs förslag om en KP som på något sätt är separerad från övriga anbytarforum samtidigt som det är en del borde tillgodose allas behov.
 
Går det att ordna tekniskt och ekonomiskt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna