ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Räddningsinstitut?  (läst 853 gånger)

2001-03-07, 02:42
läst 853 gånger

Carola Ulups

Hej
 
Jag undrar om det finns någon som kan berätta lite om vad ett räddningsinstitut är/var för något? Detta gäller räddningsinstitutet i St. Råby på 1940-talet. Har det något samband vad man nu kallar ungdomsvårdskola kanske? Vilka hamnade där och varför? Ja, all information tas emot tacksamt.
 
Med vänlig hälsning
Carola

2001-03-07, 11:01
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Räddningsinstitut.
Därom skriver Nordisk Familjebok, 2:a uppl.:
 
Förbättringsanstalter, Tvångsuppfostringsanstalter, Räddningsinstitut, Skyddshem, Skolhem  
äro sådana i de flesta fall av enskida eller kommuner upprättade och förvaltade, ehuru i regel under offentlig kontroll ställde och med allmänt bidrag understödde anstalter, som ha till uppgift att genom uppfostrande vård förbättra och rädda vanartade barn och minderåriga brottslingar, ...
Sveriges äldsta anstalt ... är Råby räddningsinstitut (invid Lund, uppr. 1838) ...
 
Artikeln som är längre, innehåller uppgifter om lagstiftning, statistik m.m.
 
Bo Berndtsson

2001-03-07, 11:40
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Tillägg
 
Råby räddningsinstitut, som kom till på initiativ av friherre Axel Gustaf Gyllenkrok (1783-1865) finns kvar som ungdomsvårdsskola, Sveriges äldsta. Namnet har bytts till Råby yrkesskola. Den är belägen c:a 1 km väster om St. Råby kyrka, alldeles intill Lunds flygplats.
Bo Berndtsson

2001-03-08, 01:31
Svar #3

Carola Ulups

Hej Bo
 
Tack för din information. Det var väl lite så som jag trodde. Nu är bara frågan för mig varför en släkting till mig hamnade där.  
 
Tack!
 
MVH
Carola

2001-03-08, 23:19
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Carola,
Om Din släkting vistats på Råby bör ett beslut om omhändertagande för samhällsvård finnas i familjens sociala akt i den kommun de bodde. Sannolikt är material från 1940-talet fortfarande sekretessbelagt eller t o m utgallrat, d v s det finns inte längre. Hör med kommunen ifråga.
Vänligen,
Olle Elm

2001-03-08, 23:58
Svar #5

Carola Ulups

Hej Olle
Jag kan säga att det är min far det gäller och kan man inte i så fall få reda på det i alla fall, fast det forfarande skulle vara sekretessbelagt, om det nu finns kvar. Har tagit kontakt med en bekant som har detta lite som yrke kan man säga och han skulle se vad han kunde göra. Men varför skulle det vara utgallrat?
 
MVH
Carola

2001-03-09, 09:48
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Carola,
Det här med gallringen borde någon mer arkivkunnig egentligen svara på. Vet bara att det är olika på olika orter.
Om jag inte missminner mig har Du tidigare skrivet om Ungkarlshotellet Labor. I så fall handlar det om Göteborg. Här i staden har ingen gallring gjorts - akterna alltså kvar.  
För att få tillgång till en akt måste Du kunna visa att aktinnehavaren var Din far. En menbedömning görs alltid, d v s det bedöms om någon skulle kunna lida men (skada) av att ta del/att det tas del, av akten. För en person som söker en icke levande far bör det troligen finnas bra möjligheter att ta del av materialet.
Tel till Stadsarkivet i Göteborg är 031-17 95 45
Vänligen,
Olle Elm

2001-03-09, 19:04
Svar #7

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Carola
 
Själv fick jag fram sekretesshandlingar angående min pappas adoption. Jag fick däremot förklara att alla inblandade parter, biologiska föräldrar, adoptivföräldrar och min pappa var döda. Tror inte att jag fått ut papperen om inte alla varit döda.
mvh
Lena

2001-03-09, 19:50
Svar #8

Carola Ulups

Hej Olle och Lena
 
Tack för Era svar. Jag ska få fram de uppgifter jag anser mig ha rätt till. Jag kan trots allt styrka att det är min far det gäller.  
 
Tack!
MVH
Carola

2004-04-25, 08:38
Svar #9

Roger Pettersson

Min far lär ha blivit, som det hette, skickad på uppfostrings anstalt som grabb. Detta var ett tabu ämne, även om det relaterades till det i familjen då och då. Var kan man finna mera upplysningar om dessa institutioner? Hur många de var och vilka platser det gällde? Vad var orsaken, kunde det vara tal om att en förälder beslöt detta eller var det endast sociala myndigheter som beslöt i dessa frågor. Detta hände på 30-talet. Jag har aldrig känt mina farföräldrar.
vänliga hälsningar: Roger

2004-04-25, 09:25
Svar #10

Bo Nordenfors (Nob)

Roger, om du exempelvis går
till uggleuplagan av nordisk familjebok så står där en del.

2004-04-25, 09:42
Svar #11

Roger Pettersson

Tack för upplysningen Bo, där står en del ser jag.
vänliga hälsningar Roger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna