ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riksarkivet har sålts....  (läst 1206 gånger)

2004-06-18, 21:32
läst 1206 gånger

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Här sitter vi (iaf ganska många) och diskuterar vårt kanske största intresse. Ibland avhandlas viktiga frågor, ibland fullständigt meningslöst tjäbbel.  
Bakom ryggen på oss försigår stora händelser. Såsom att byggnader där våra källor förvaras säljs till utländskt ägande. Missförstå nu inte det här, jag har inget emot invandring/icke svenskar, EU etc.  
Bara en liten undran över vad som händer när det engelsktägda fastighetsbolaget inte längre tycker det är lönsamt att arkivera svensk historia? Eller får för sig att säga upp hyresgästen för att man fått nya affärsid?er?
Är det här ett rimligt sätt att hantera skattemedel som en gång betalat uppförandet av byggnaden?
Är det ett rimligt sätt att hantera våra arkiv?
 
Nej, upp till protest, (det här är första gången någonsin som jag kan anses vara uppviglare). Är det inte någon som VET hur man protesterar mot det här.  
Protestlista?  
Namninsamling?  
Eller?
 
Hälsningar (från en amatörforskare som tycker det är fantastiskt med åtkomsten till gamla källor. Och att den tillgängligheten bör bevaras.)
 
//Peppe

2004-06-19, 11:40
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Per (Peppe)
Visst skall vi upp till protest men vad ska vi göra för att våra folkvalda skall vakna till och inser att de jobbar efter vårt mandat. Det är vi som har valt dem och därför bör det väl ligga helt  i linje med att det är våra intressen som de skall arbeta för! Vem kan få till det hela, så att de tror att de själva har kommit på det?
Visst skall vi köpa tillbaka Riksarkivet !?
Visst skall vi se till att det inte sker fler fel försäljningar i framtiden. Nu läser jag att SJ tänker sälja godstrafiken till utlandet, vad skall vi göra?
Skall vi börja med att se till att vi får veta vad vi gemensamt äger samt vad av detta som som kan stå i tur att utförsäljas för att rädda rikets finanser. Att i efterhand ingiva vår protest tror jag inte räcker för att rädda våra kulturvärden. Beslut är nog mkt svåra att ändra, och att stå på barrikaderna med plakat ger nog inte mkt. Bättre att stämma i bäcken än i ån.
Jan-Christer

2004-06-19, 11:49
Svar #2

Michaël Lehman (Philippos)

Reaktionen förefaller också något sen på så sätt, att  Populär Historia meddelade detta redan den 19. januari i år, och först nu uppmärksammas detta av förbundet (efter en artikel i DN).

2004-06-19, 12:01
Svar #3

Michaël Lehman (Philippos)

För övrigt så tycker jag, att erfarenheterna borde avskräcka. I flera fall, där man har avyttrat den fastighet, i vilken man bedriver sin verksamhet, har hyreskostnaderna därefter blivit så betungande, att man har ansett sig vara nödgad att se sig om efter nya lokaler. Om så skulle ske i detta fall, blir det ju extra besvärligt, med tanke på riksarkivets mycket speciella krav på sina lokaler.

2004-06-19, 12:20
Svar #4

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
På tal om försenade reaktioner: Byggnaden som hyser Landsarkivet i Göteborg, som också är en ändamålsbyggnad uppförd för att hysa just Landsarkivet, har även den blivit såld av  Wasakronan för drygt ett år sedan. Byggnaden tillkom dessutom på sin tid (1904?) efter ett mycket fördelaktigt avtal med Göteborgs stad - vilket man i vår upplysta tid givetvis helt struntade i. I det här fallet såldes huset till en privat byggmästare i Göteborg. Han lär ha en del ganska långtgående planer för den centralt belägna tomten har jag förstått.

2004-06-19, 12:23
Svar #5

Annsofi Sterner

Att svenska staten nu i många år successivt sålt ut svensk egendom är ett svaghetstecken hos de ledande i statlig tjänst. Det bevisar starkt att dels regering och riksdag samt deras direkt underlydande myndighetschefer har mycket svaga ledaregenskaper. Ta tillbaka monarken som högsta instans och låt Sverige bli ett fungerande land igen! Det är skrattretande att dagens politiker, som alltid odugligförklarat det svenska Kungahusets betydelse, nu själva kontinuerligt står inför sina livs misslyckande. Dom klarar ju i stort sett ingenting av det dom åtagit sig att göra för Sverige. Dessutom verkar det vara dåligt med nationalitetskänslan hos dom som fått makten, när dom kan sälja ut vårt älskade kulturarv till höger och vänster. Att Wasakronan sålt ut Riksarkivet beror säkerligen på att regeringen till varje pris måste skrapa ihop en massa miljarder till den årliga EU-medlemsavgiften. Dessutom har ju Sverige åtagit sig att betala även Storbritanniens EU-årsavgift fram till år 2007. Någonstans måste ju pengarna skakas fram, det borde vi åtminstone vara överens om.

2004-06-19, 12:46
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Mycket av oron kanske stillas om vi får se vilket avtal som gäller. Jag kan ju bara inte tänka mig att staten sålt ut Riksarkivets lokaler utan någon garanti för att den nya ägaren inte får för sig att riva stället och slänga ut hyresgästen, eller något liknande!

2004-06-19, 14:57
Svar #7

Annsofi Sterner

Mitt i prick! Riksarkivet och GLA som nu ägs av en engelsk fastighetsägare kan ju vara väldigt professionell på att vårda betydelsefulla och viktiga fastigheter. Inget har sagts i media om företagets historik i Storbritannien än. Sverige har hittills i det stora sammanhanget varit dålig på att ta vara på sina egna möjligheter. Detta får mig att tänka på vad Skara stift skrev om prästen Bånge då han supit ihjäl sig: Han innehade mycket goda förutsättningar, talanger och egenskaper, men vårdade dom illa

2004-06-19, 15:21
Svar #8

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej
Jag har svårt att stilla oron. Svenska företag säljs ut utomlands och vi får läsa om detta när det har skett. Sker det dessutom att våra byggnader som innerhåller kulturarvet, så finner jag detta mera anmärkningsvärt. Först ut var Riksarkivet?, sedan SJ och Green Cargo, härnest kommer ???.
Jag hade ett tidigare inlägg som försvann kl 1450-tiden som var både syniskt och faktakritiskt, hoppas att detta kommer in utan problem !
Jan-Christer

2004-06-19, 15:41
Svar #9

Jan Ek (Janek)

Jag är givetvis lika kritisk till det kortsiktiga vinstperspektivet som de som hittills yttrat sig i saken, men är givetvis inte rädd för att själva arkiven kan bli skadelidande.
 
Däremot kan väl i en tänkbar situation dessa tunga arkivinstitutioner genom hyreshöjningar och ev. hyres- och uppsägningsavtal (som ingen verkar veta innehållet i och knappast ens är offentliga), tvingas flytta ut i förorterna till nybyggda betongklossar på billigare mark. Det kan givetvis ske med landsarkivet i Gbg t.ex., om marken i centrum blir så värdefull för annan verksamhet, att räknestycket går i plus med en sådan rockad för de nya ägarna av fastigheten.
 
Bortsett från den smått absurda situationen att vår nationella historia som förutsätts bevarad för evig tid kan tvingas på flyttfot, så kan det mycket väl bli forskarna som förlorar i en sämre tillgänglighet? Att man då blir beroende av långa bilresor ut ur städerna, kanske långt från allmänna kommunikationer, tunnelbana, tåg etc.
 
Detta är givetvis helt hypotetiskt, en av arkivinstitutionen styrd flyttning kan ju också i teorin ge bättre plats, bättre tillgänglighet, mer plats för forskare, och säkrare förvaring av omistliga skatter. Vem som får sista ordet är väl avgörande.

2004-06-19, 16:19
Svar #10

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag vet inte vad alla är så upprörda över egentligen? Här är ju bara marknadskraftrerna som får råda!
Är det inte det som alla vill?  
Inte kan vi väl ha statligt monopol heller?

2004-06-19, 16:30
Svar #11

Michaël Lehman (Philippos)

Att man ägen den fastighet, i vilken man bedriver sin verksamhet, har ju inte med monopol att göra. Monopol vore det, om staten (eller någon annan aktör) hade ensamrätt på att äga fastigheter (eller om någon aktör i praktikgen vore ensam aktör inom en denna sektor). Jag är inte säker på, att det är ekonomiskt rationellt att sälja sina fastigheter och i stället hyra av den nye ägaren. Erfarenheter talar för, att det är en nackdel att göra så. Frågan är alltså, om detta är att förvalta skattemedlen så rationellt som möjligt.

2004-06-19, 18:36
Svar #12

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Den person som hittills skrivit det bästa inlägget mot försäljningen av Riksarkivet, är utan tvekan Ted Rosvall. Han har varit politiker och vet vad han snackar om.
Erfarenheten vad gäller försäljningar av offentligt använda fastgheter och verksamheter är negativ. Här i Mora sålde man fastigheten som används som kulturhus för ett antal år sedan, och ingick ett som man trodde förmånligt samarbete med den nya hyresvärden. Det dröjde dock inte särskilt länge förrän fastigheten såldes vidare, och hyrorna började stiga - så högt att de nu är i paritet med stockholmspriser för affärslokaler. Idag sitter man i rävsaxen och måste bort, för om man ska få de lokaler man vill ha behövs det stora ombyggnader - och det höjer priset - eller så måste man flytta ut till andra lokaler (som man vis av erfarenheten helst vill äga själva).
Man ser samma tendenser för de statligt ägda skogarna, som skövlas i jakt på pengar, istället för att skyddas för att säkra den biologiska mångfalden - nåt som staten är skyldig att göra enligt internationella traktat.
Man kan säga att politikerna fritar sig från att följa utlovade politiska ambitioner genom att överföra fastigheter och verksamhet till statliga bolag som ingen har någon kontroll över - se på posten t.ex.
Innan man går till attack mot försäljningen, måste man dock granska hur avtalet man ingått med köparen ser ut. Det ÄR möjligt att man gjort en bra deal, och att RA tjänar på saken. Kanske man också har för avsikt att flytta ut verksamheten på sikt, och då kan det vara betungande att fortsätta äga lokalerna i Marieberg?!

2004-06-20, 14:32
Svar #13

Sven Jansson

Monopol verkar för en del ingå i kategorin svärord. Det finns väl ingen privat person eller organisation som köper en byggnad för att bedriva någon social verksamhet. Naturligtvis är det pengar som styr, det är bara att öppna sina blå en liten aning.

2004-06-20, 17:06
Svar #14

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Bravo Annsofi Sterner! Jag håller fullkomligt med.

2004-10-22, 11:04
Svar #15

Göran Johansson

Riksarkivet tar numera 350 kr för att ta fram en  daterad handling ur en kronologiskt ordnad volym. Därutöver kommer kostnader för eventuella kopior av densamma. Var glada stockholmare - för er räcker det med en bussbiljett! Annat blir det för er när hela vårt historiska arv förflyttas till t.ex. London. Skämt åsidor - finns det någon vänlig stockholmare som å mina vägnar skulle kunna tänka sig att ta fram den aktuella volymen när ni någon gång besöker nämnda Riksarkiv?

2004-10-22, 18:46
Svar #16

Göran Johansson

Stockholmare är bra folk.  
Det har jag alltid tyckt.  
Jag har faktiskt redan  
fått ett vänligt positivt  
svar på min oblyga vädjan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna