ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rensning bland efterlysningar  (läst 1842 gånger)

2005-09-01, 10:57
läst 1842 gånger

Utloggad Yvonne Dihné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 354
  • Senast inloggad: 2023-11-04, 09:32
    • Visa profil
Hejsan
Jag har uttryckt önskemål om att det skall rensas bland efterlysningar som inte ligger under socknarna.
Mitt förslag är att det läggs upp årsvis tex. efterlysningar 1999, efterlysningar 2000 och fram till 2004.  
 
Kvar blir då 2005 varav en del kan sorteras in i socknar och de andra får ligga kvar.
 
Detta för att underlätta för de som jobbar med detta (dom slipper sortera/flytta in gammalt i socknarna) men även för oss som vill hjälpa till med efterlysningar och inte orkar leta igenom allt som ligger där nu.
 
Kanske kan vi tillsammans komma på ett bra sätt inför 2006 års efterlysningar.
 
Synpunkter mottages tacksamt  
Kram  Yvonne

2005-09-01, 13:50
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Denna fråga har diskuterats flera gånger, men detta är ett mycket intressant förslag. Min utgångspunkt är att de i möjligaste mån skall in under socknarna, och att kvarvarande diskussioner skall få annan rubrik, men detta är en effektiv lösning på hur de gamla efterlysningarna skall hanteras, de hade annars kunnat ge problem.
 
PS
Har mailat länk till RötterRådet för att undvika att de missar diskussionen. Tycker däremot att de själva skall ta del av de olika synpunkter som framförs, och att det är bättre än att skicka färdiga svar.
DS

2005-09-02, 09:31
Svar #2

Utloggad Yvonne Dihné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 354
  • Senast inloggad: 2023-11-04, 09:32
    • Visa profil
Anders
Jag håller helt med dig att allt som kan hänföras till socknar skall in där under, men..... låt det gamla vara gammalt.  
 
För er som jobbar med detta,lägg inte ner arbete i onödan. Vem svarar på en efterlysning från 1999 och vem tror att man får ett svar 2005.
Vi glömmer det gamla och gör nåt bra av det som komma skall. Nya tider nya möjligheter.  
 
Jag hoppas på ett bra gensvar, bra diskussioner från alla (nja kanske inte alla för då blir det en himla massa svar) så att vi tillsammans kan komma på nåt bra sätt att underlätta både för anbytarvärdarna och alla oss som använder detta utmärkta forum.
 
Kram  Yvonne

2005-09-02, 10:38
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Som sagt. Ditt förslag är en effektiv lösning på problemet med äldre efterlysningar. Stöder det helt.
Dock har jag fått svar på urgamla efterlysningar...

2005-09-02, 11:30
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Min erfarenhet är att det inte alls är så sällan som det svaras på gamla efterlysningar. Alla forumdeltagare sitter inte ständigt och ältar bara nytt senaste dygn eller ens nytt senaste vecka (vid de få tillfällen denna är tillgänglig...), utan jag tror att djupdykningar i gamla inlägg är relativt vanliga. Åtminstone ägnar jag mig ofta åt detta själv. I synnerhet gäller ju detta socknar och släkter (och då givetvis vissa utvalda).
 
Så systematisera dem gärna, sortera gärna in dem i socknar, men ta för allt i världen inte bort dem! De fungerar ju som en extra databas för många av oss. Skulle de hotas med borttagande, bleve man ju tvungen att snabbkopiera kolossala mängder av denna information för eget bruk.

2005-09-02, 13:48
Svar #5

Utloggad Yvonne Dihné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 354
  • Senast inloggad: 2023-11-04, 09:32
    • Visa profil
Carl-Fredrik
 
Mitt förslag är inte att ta bort dom utan att arkivera in dom årsvis (under sitt landskap), så som man gör under socknar t.ex äldre inlägg (arkiv) efterlysningar år 1999.  
Jag gjorde en snabbkoll i Halland där jag hör hemma och där finns inlägg sedan 1999 de allra flesta med 1-2 inlägg med vissa undantag förstås. Många är besvarade och borde kunna arkiveras så det blir lättare att hitta de nya efterlysningarna. På så vis kanske vi kan hjälpa varandra ännu mer.
 
Detta skulle ju kunna tillämpas även på Spårlöst försvunna - efterlysningar.
 
Yvonne

2005-09-02, 16:36
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Instämmer med er alla!  
 
I början skrev jag ut allt som var intressant på Rötter från jobbet, eftersom jag o de flesta inte hade internet då OCH man inte visste hur länge uppgifterna skulle ligga kvar pga begränsad minneskapacitet och andra driftsfrågor. Sedan satte jag dessa utskrifter plastfickor i pärmar och tog med mig till släktforskarcirklar o träffar några gånger någon liten tid. Sedan skaffade jag och de flesta internet med sökbarhet som var suverän och har aldrig tittat åt dessa pärmar sedan!!!
 
Men om ett haveri inträffar, så (hemska tanke) de blir användbara en dag?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-09-03, 00:24
Svar #7

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Yvonne!
 
Ditt förslag är utmärkt, och jag tillstyrker det helt och hållet.
 
Under Småland - det landskap jag är intresserad av - finns just nu 44 942 inlägg, och det blir ju ständigt fler. En stor del av efterlysningarna gäller personer med mycket vanliga patronymikon och lika vanliga förnamn.  Det finns kanske de som hittar något där, men jag letar hellre efter nålen i höstacken.
Naturligtvis är det orimligt att sortera in det här materialet under socknar. Kan man få det årtalssorterat, så kan det ju få ligga där så länge det finns plats. Sedan får man hoppas att efterlysarna skärper sig, och att anbytarvärden hinner hålla ett öga på efterlysningarna, så att det i fortsättningen blir en hanterlig mängd under varje årtal.  
Till glädje för oss alla.
 
Mvh
Ingegärd

2005-09-03, 08:51
Svar #8

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Yvonne
 
Mycket bra förslag.

2005-09-03, 10:14
Svar #9

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Här blev något galet. Fel tråd.
 
Per.

2005-09-03, 10:32
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Instämmer på det stora hela med alla! Yvonnes förslag låter som ett enkelt sätt att snabbt få lite bättre ordning och överblickbarhet bland Efterlysningarna. I mån av möjlighet och resurser tycker jag att en del efterlysningar bör flyttas till socknarna, men Yvonnes lösning med årsvis arkivering kan ju vara en första åtgärd.
 
Jag vill också nämna, som vi diskuterat tidigare, att avdelningen Efterlysningar nog med fördel kan stängas helt, så frågorna direkt kanaliseras till främst Socknar och Släkter.
 
Och givetvis ska inga inlägg raderas!

2005-09-03, 18:35
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag skulle vilja säga att det bästa vore att ersätta Efterlysningar med Socken okänd eller något liknande för dem där man verkligen bara känner landskap eller härad.

2005-09-04, 08:08
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, precis, i analogi med Okänt landskap / Spårlöst försvunna som finns på landskapsnivån.

2006-03-05, 09:45
Svar #13

Utloggad Yvonne Dihné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 354
  • Senast inloggad: 2023-11-04, 09:32
    • Visa profil
Ja nu är det nytt år och jag skulle vilja få en kommentar från de som bestämmer.
Vi vet alla att det är mycket jobb med att göra dom förändringar som önskas men vi kan väl hjälpas åt. Jag erbjuder mig att ta hand om Halland som är mitt landskap om det är möjligt att göra så. Kanske andra kan erbjuda sig att ta hand om sitt landskap. Får vi undan det gamla så blir det lättare att hålla ordning på det nya för er värdar.

2006-03-05, 17:07
Svar #14

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej,
 
jag tycker det är helt ok att sortera dem årsvis så länge de fortfarande gå att nå via sökmotorn. Att tala om platsbrist i rådande dataålder verkar långsökt. Ännu konstigare låter det att glömma det gamla och in med det nya, -i släktforskning!
 
Att de som skriver inlägg ska skärpa sig är en jättekonstig formulering. Inläggen får väl skrivas efter varje individs förmåga och ingen skall väl döma det. Vi har väl inte skapat en elit här? Att anbytarvärden skulle kontrollera detta vore väl att lägga krut på fel saker. Ett konstigt eller svårförståeligt inlägg får i regel inga svar.  
 
Men släng inga gamla grejer, de brukar bli moderna igen. Hur som helst tycker jag de nya rutinerna verkar bra!
 
Vh
 
B-A Stenqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna