ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rensa bland inläggen !  (läst 1437 gånger)

2003-10-06, 07:43
läst 1437 gånger

Utloggad Anette Bohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 11:37
    • Visa profil
Skulle inte någon  kunna gå igenom inläggen då och då och försöka hitta lösningar på dessa , och därefter rensa ut dem..???Kunde ju vara ett alternativ till att sysselsätta en eller ett par arbetslösa ungdomar tex... Tänk på detta....
Har någon ett bättre förslag så skriv gärna dessa.

2003-10-06, 09:19
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vilka inlägg skall tas bort. Jag har ibland fått svar på ett par år gamla frågor. Dessutom så kan en fråga innehålla väsentliga upplysningar för någon annan. För att inte tala om alla svar som lämnats, ofta är det ju mer än en person som är släkt med de som omtalas...
Visst finns det en del rena nonsensdiskussioner här, men det mesta kan ha värde för andra släktforskare.
Så visst har jag ett bättre förslag. Rensa inte!

2003-10-06, 14:13
Svar #2

Wilhelm Hansson

Bästa Anette Bohman!
 
Hur förhåller Du dig till dokumentationen av  
gången i den genealogiska forskningsfronten?
 
Vilken typ av inlägg bör gallras?
 
Anser Du att debatternas faktatäthet gynnas av
gallring?

2003-10-06, 15:54
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Vi kan ju börja med att rensa bort den här diskussionen, t.ex... !!

2003-10-06, 19:09
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Instämmer med Jojje.  
Den här diskussionen borde ligga under prova att skicka ett inlägg istället för frågorna som brukar finnas där ibland
rune

2003-10-06, 23:30
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Det vore mycket olyckligt om man började gallra ut inlägg. Vem eller vilka skulle i så fall bestämma vilka inlägg som skulle gallras? Nej, det låter sig helt enkelt inte göras.  
 
Och hur skulle en eller ett par arbetslösa ungdomar klara av att besvara frågor och problem, som ingen (inte ens de av Sveriges kunnigaste genealoger som regelbudet läser Anbytarforum) hittills har klarat av? För jag är personligen övertygad om att huvuddelen av de frågor som är obesvarade, är det av den anledningen att ingen i dagsläget har något svar. Jag har mycket svårt att tänka mig, att det finns ett antal genealoger, som likt den pensionerade stinsen, konstaterar: Där är en fråga som jag vet svaret på; men det sk---r jag i; där är en fråga till, som jag kan; men det sk---r jag också i.  
 
Och är det lätta frågor som t.ex. en sen födelseuppgift som man rutinmässigt kan slå upp i resp. födelsebok (och sådan bevisligen finns), så är väl det bästa (och enklaste) att sökanden själv slår upp den. På det sättet kanske sökanden förutom svaret på frågan också får lära sig lite om grundarbetet i det hantverk som kallas släktforskning......
 
Nej, ett av de vanligaste skälen till varför man inte får svar på frågor (även övertecknad har ju inte fått svar på mer en en bråkdel av sina frågor, men det beror ju naturligtvis på att ingen annan heller vet svaren), tror jag är frågorna ligger så långt fram i tiden (många frågar ju t.o.m. om sina far- och morföräldrar, som om någon annan bara av en tillfällighet skulle veta detta bättre än de själva) att väldigt få personer härstammar från dem, och att väldigt få således har dem i sina antavlor eller databaser. Frågar man i stället om en person på 1600- eller 1700-talet, är ju den statistiska sannolikheten oändligt mycket större för att någon av ättlingarna (som ju vid det laget kan vara så många som några hundra eller t.o.m. några tusen), ska vara släktforskare, och ha med den sökta personen i sin an- eller stamtavla resp. databas.
 
Sedan kan ju vissa frågor förbli obesvarade av av rakt motsatt anledning: att de ligger så långt bakåt i tiden att källmaterialet är så sprött, summariskt och bristfälligt (eller kanske t.o.m. obefintligt), att exakta och säkra svar överhuvudtaget inte kan ges.
 
Men för en eller ett par arbetslösa ungdomar (med en viss datakunnighet) skulle det kanske ändå finnas en meningsfull uppgift. Detta är bara ett förslag: Att lägga upp en databas, med sökbarhet på släkt, efternamn, förnamn, bostadsort (t.ex. gård, by eller stad), yrke etc. Visserligen finns ju Sök inlägg, Sök på ord och Sök i hela rötter, och de fungerar ju hyfsat, men informationen skulle behöva systematiseras och individualiseras ytterligar för att bli riktigt bra. Dagens funktioner är ju ganska grova och mekaniska, och materialet är ju där inte bearbetat, så att man t.ex. kan få upp en samlad information om en viss person, en viss släkt eller en viss by etc. Detta som sagt bara ett förslag.

2003-10-07, 09:37
Svar #6

Stefan Lejon

Instämmer med föregående talare. Givetvis ska
alla inlägg sparas, men den stora frågan är hur
man håller dem vid liv, även efter lång tid. Som
det är nu besvaras, i stort sett, bara de inlägg
som kommit in under senaste dygnet. Helt natur-
ligt. Vi har alla våra förfäder utspridda i ett
stort antal församlingar, och det finns knappast
någon här som läser igenom alla gamla inlägg i
alla dessa församlingar. Jag tror att de flesta,
liksom jag, läser alla gamla inlägg i en viss
församling, då vi söker svar på något. Inte för
att se om vi kanske kan svara på något. Därför
vore Carl-Fredriks tankar om en databas, med  
otaliga sökbarheter, ett drömscenario. Tyvärr
tror jag dock inte att det låter sig göras, men
att för den skull gallra bort inlägg vore helt
vansinnigt.

2003-10-07, 10:04
Svar #7

Utloggad Anette Bohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 11:37
    • Visa profil
Det är väl okej att man inte rensar ut inläggen , men det vore inte så dumt om någon kunde haft tid och gå in och försöka finna svaren på uppgifterna som många söker och kanske aldrig finner..
Så nu har jag fått säga det jag ville , så nu kan vi kanske lägga detta till handlingarna....

2003-10-07, 23:25
Svar #8

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Själv har jag gjort så att jag sänt anbytarvärden ett mail och bett honom ta bort inlägg som jag själv skrivit.  
 
Vid några tillfällen hade jag frågat om saker som jag fått muntliga uppgifter om och som senare visade sig vara helt felaktiga och därför missvisande.
 
Just nu har jag tittat igenom några av mina inlägg och funnit att jag har en hel del frågor som jag vid det här laget själv utforskat eller på andra sätt fått svar på. Frågan är om jag ska svara på mina egna inlägg så att andra kanske kan få nytta av dem eller om jag ska be anbytarvärden ta bort dem.

2003-10-08, 08:35
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Svara på dina egna inlägg!
 
Anders

2003-10-08, 20:16
Svar #10

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag håller absolut med Anders! Så brukar jag göra själv. Har jag ställt en fråga som jag sedan själv finner svaret på får jag naturligtvis gå tillbaka och besvara min egen fråga.
 
Dels besparar jag kanske någon annan mödan att besvara min fråga - dels kanske någon annan är intresserad av svaret!
 
Jag tror jag kan förstå tanken bakom Anettes id?. Mängden inlägg är nu så stort att det kan vara svårt att finna det som är av värde. Många inlägg man tyckas vara sådana att de kunde rensas och på så sätt göra det lättare att finna det värdefulla.
 
Jag tycker att kommentarerna ovan tydligt visar att det är så svårt att praktiskt lösa detta på ett bra sätt att det bästa nog ändå är - låt det vara.

2003-10-08, 21:41
Svar #11

Christina Holmér-Gunnerfält

Kanske en id? i alla fall att svara på egna inlägg även om antalet inlägg ytterligare ökar kan ju vara fler (nytillkomna) som får svar direkt på sina frågor. Har själv fått hjälp av inlägg från 1998 och även svarat på så pass gamla inlägg som 1999.
Kanske anbytarvärden kan ha en uppfattning om  
- vi skall låta det vara som det är,  
eller  
- svara på egna inlägg?

2003-10-08, 21:59
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja, att 'svara på sina egna inlägg' är inget att diskutera; det skall man göra så fort man kan så ingen jobbar med något i onödan..
 
Att vi inte gör någon generell gallring är självklart och ofta diskuterat tidigare - men däremot finns det förstås mycket som vinner på att byta plats, slås samman, överföras till andra avdelningar osv.. något som sker ständigt lite i bakgrunden kan man säga.
Just här under 'Ordet är fritt' är det väl meningen att jag skall föra över saker efter hand som kan ligga under bättre rubriker, men tyvärr var det ett tag sedan nu då det är så mycket annat som vill ta sin lilla tid här i Rötter.

2003-10-08, 22:21
Svar #13

christina holmr-gunnerfältk

Låter naturligtvis självklart, men kan ju missas av många detta med att gå tillbaka och svara på sina egna inlägg. Har säkert missat något i reglerna för forumet.
Går givetvis in och tackar direkt jag fått ett svar, men de frågor man ställt långt tidigare och som man senare fått svar på på annat sätt är ju faktiskt lätt att glömma. och dessa ligger ju kvar och skvalpar. Så vad jag menade var att man om det inte överbelastar forumet kanske skall gå tillbaka och kontrollera vad man på långt tidigare inlägg fått svar på på annat sätt än på forumet.

2003-10-08, 23:30
Svar #14

Leslie C.

Det vore ju trevligt om frågeställaren kunde visa på något sätt att han läst ev. svar t.ex. genom ett tack för svaret. Man vet ju inte om vederbörande läst det och man bara slösat bort sin tid att hjälpa någon som inte bryr sig annars.

2003-10-09, 00:00
Svar #15

Stefan Lejon

Instämmer med föregående talare, men med respekt
för forumets regler, brukar jag undvika att
tacka hela tiden. Skulle gärna göra det, då det
är något vi lärt oss sen barnsben, men i ordningsreglerna står det enl. följande:
 
Tacka gärna för svar, men undvik att skicka inlägg som enbart innehåller ett tack.
 
Detta givetvis för att höja kvaliteten på alla
inlägg.

2003-10-09, 01:14
Svar #16

Mikael karlsson

Jag tycker absolut det vore bra med gallring utav inlägg tex fyller ju inte detta jag skriver nu någon större funktion annat än ett tyckande..
 
Efterlysningar som har fått ett svar/lösning de borde sparas.
 
Resten borde med automatik försvinna efter låt säga 2 år..
 
Sen kunde man kanske passa på att önska sig något Det är ju snart Jul
 
Att det togs fram någon slags mall så man blev tvungen att ange namn källor på det man har så det blev överskådligt....
 
Och på ett något så när standardiserat sätt, underlättar ju när man skall hjälpa till

2003-10-09, 09:06
Svar #17

Rune Edström (Rune)

Hej
Vet inte varför det ska måsta gallras bort nånting från Anbytarforum. Även om allt som inte är svarat på och det som är onödigt(som väl torde bli allt under Ordet är fritt) tas bort, så går det ju inte bättre att söka rätt på det man är intresserad av. Skaffa en sökmotor som är bra på leta åt precis det som letas istället.
Utrymmet fanns ju så det räcker för det vi kommer att få in.
 
Likriktningen på olika områden har jag nog aldrig varit nån större vän av. Och att allt ska vara stöpt i samma form. Så även här, även om en del har för lite uppgifter för att det ska gå svara på frågan.
mvh
rune

2003-10-09, 10:00
Svar #18

Jonas Kuschner

Jag har fortfarande inte sett något argument från er som vill ha en utgallring för varför ni vill ha en sådan? Vad skulle en utgallring fylla för funktion?

2003-10-09, 11:31
Svar #19

Annsofi Sterner

Förslagsvis kan man gallra allra insändare som bara skriver och tackar för hjälpen och liknande tomma inlägg utan källa.

2003-10-09, 12:10
Svar #20

Eivor Andersson (Ema)

För min personliga del ger jag anbytarvärden tillåtelse att radera alla mina gamla inlägg i olika diskussioner. Både med mitt gamla amvändarnamn och mitt nya.
Dels strider många av mina inlägg mot anbytarforums regler - att alltid ange ordentlig källa - dels är det väl mest åsikter och annat oviktigt som funnits med.
 
Så finns det mer plats för proffsen på plan.
 
Eivor

2003-10-09, 12:24
Svar #21

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Så länge det finns plats på hårddiskarna spelar det ingen roll om alla gamla inlägg finns kvar. Dessutom blir det ju, som sagt, napp ibland även på gamla inlägg.

2003-10-09, 15:37
Svar #22

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Gallra inte!
 
Med en bra sökmaskin (t ex Google) kan man lätt hitta intressanta saker även bland en myriad av gamla inlägg. Dessutom har jag svårt att tänka mig att någon har tid att lägga (eller ens bör lägga tid på) att studera varje inlägg och ta ställning till om det bör gallras ut eller inte.

2003-10-09, 15:45
Svar #23

Mikael karlsson

Låt säga någon har satt ut en efterlysning för 2 år sedan, Svar kanske personen fått efter 1 år.
Men låt säga jag går in och kollar efter inlägg jag eventuellt kan svara på eller göra en forsknings insats...
Lite svårt att få grepp om personen fått svar eller inte.
 
Därför går jag inte in och ser om jag kan svara på gammla frågeställningar..
 
Man skulle kunna tänka sig att efterlysningar
får ett registreringsnummer och när man svarar använder man sig utav det samma nummer så det sorterades ihop..
 
Skulle ju kunna vara ett alternativ till att gallra.
 
Men något bör ju göras för att bringa lite ordning.

2003-10-09, 16:59
Svar #24

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det finns inga planer på att gallra bland inläggen som gjorts i Anbytarforum. Dels är det svårt att avgöra vad som är lämpligt att gallra och dels är det ett mycket stort arbete, vars nytta är tämligen tveksam. Anbytarvärden Peter Karlsson lägger redan ner stor kraft och möda på att hålla ordning i forumet, vilket han är värd all uppskattning för. Med de sökfunktioner som finns i RÖTTER går det förhållandevis lätt att orientera sig bland alla efterlysningar och inlägg.

2003-10-13, 00:59
Svar #25

Wilhelm Hansson

Bäste Haqvin!
 
Det låter betryggande att redaktionen ej ämnar
frisera denna arena för meningsutbyte, vilken  
med tiden utvecklat sig till ett mycket intres-
sant underlag för en kommunikations- eller infor-
mationssociologisk studie även om detta givetvis
ej varit ett mål i sig. Vad som är än intressant-
are när det gäller själva debatterna är citering-
arna, med hänvisning till den elektroniska re-
sursen, i enstaka och periodiskt tryck, samt vad
man kan utläsa rent bibliometriskt över tiden
rörande dessa.

2003-10-13, 09:42
Svar #26

Gunder Grünning

Bäste Wilhelm
 
 
???????????????????????????????
Ditt inlägg kanske förklaras av den sena timmen.
 
Gunder

2003-10-13, 11:25
Svar #27

Eivor Andersson (Ema)

Wilhelm,
 
Om Du är beteendevetare, så får Du väl tillfråga skribenterna på Anbytarforum, om de vill ställa upp som referensgrupp.
 
MVH Eivor

2003-10-13, 21:35
Svar #28

Wilhelm Hansson

Ur vetenskapsteoretisk synvinkel är det ju inte
på något sätt ointressant att studera rörelser  
och trender på det fält vi befinner oss på, alltså
det hjälpvetenskapliga fältet genealogi med
biografi, sedan länge defenierat, och som effekt
av det, till exempel åsatt en egen bokstavs-
kombination i biblioteksvärlden.
 
Intressanta frågor är bland annat:
 
   Hur ser det ut publicistiskt före och efter  
filmatiseringen av historien om Kunta Kinte.
 
   Varför har inte Håkan Skogsjö?s intressanta
initiativ gårdsgenealogier attraherat till större
efterföljd.
 
   Förändras släktbegreppet med de nya familje-
mönstren.
 
   Trenderna bland invandrare när det gäller
antagande av nytt efternamn, vilket fått till  
följd att den gällande namnlagen bör ses över,
något som bland andra docent Eva Brylla påpekat.

2003-10-14, 19:57
Svar #29

Utloggad Johan Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2018-11-23, 21:51
    • Visa profil
Hjälpvetenskap?  
 
Så här är det!
Ky. Historiska hjälpvetenskaper
(fö underrub t K. HISTORIA)
L. BIOGRAFI MED GENEALOGI
Lds. Genealogiska samlingar
Ldz. Särskilda släkter
Lm. Biografiska uppslagsverk
Ls. Biografiska samlingar
Lz. Särskilda personer
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2003-10-14, 21:56
Svar #30

Michaël Lehman (Philippos)

Ruffe,
 
Jag vet inte vad du egentligen vill säga med ditt inlägg, men både genealogien och biografien brukar räknas som historiska hjälpvetenskaper. Trots det har de - som du mycket riktigt påpekar - fått ett eget signum inom SAB-systemet. Om orsaken därtill vet jag intet; det kanske, att det beror av, att särskilt biografien är en förhållandevis stor genre bland historiska hjälpvetenskaperna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna