ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rasbiologi, medicinsk genetik och släktforskning  (läst 12303 gånger)

2004-07-13, 12:11
läst 12303 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Roligt att se att några har svarat jakande på min nyfikna fråga! Oavsett hur man ser på det!
 
Anledningen till att jag skrev mitt tidigare inlägg var ju just att rasism är ett förlegat begrepp, åtminstone i vetenskapens ögon. Jag blir dock tveksam när jag läser i dagens Aftonbladet om en tysk nazist som köpt ett svenskt gods för att avla blonda och blåögda arier där! Tragiskt!
 
Jag skrev minst 300 år för att fler skulle kunna svara o ha anor som kom från nuvarande Sverige, men om tiden utökas 200-300 år till så finns det naturligtvis färre sådana antavlor, och förr eller senare är vi ju alla blandade när vi kommer bakåt i tiden, som tur är!
 
Däremot kan det ju vara av såväl släktforskar- som allmänt intresse om det går att spåra såväl ens egna ursprung som historisk invandring av olika folkgrupper i olika tider från olika väderstreck med hjälp av DNA-tekniker och andra medicinska rön.
Man får dock aldrig bortse ifrån rasismrisken!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-07-13, 23:05
Svar #1

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Rasism är knappast ett förlegat begrepp ur vetenskaplig synpunkt. Rasism är striktast en beteckning på politiska eller mellanmänskliga ideer som förutsätter att det finns urskiljbara mänskliga raser: i mer utsträckt mening ideologier som baserar värderingen av människor på det tilltänkta värdet hos deras gener. Ras är däremot ett vetenskapligt förlegat begrepp när det gäller människor. Och därmed kan man säga att rasismen som sådan är förlegad, vilket inte hindrar att den grasserar. Nog kan man ändå behöva begrepp för att klassificera otidsenliga och ovetenskapliga ideologier.

2004-07-16, 23:33
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för rättelsen Gudrun! Jag avsåg naturligtvis ras och inte rasism, men det blev fel i hastigheten!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-02-01, 01:50
Svar #3

Anne Enelbrektsson

Hej . HAr en liten fråga som är varför är blodgruppen B så ovanlig i våra breddgrader, betyder det att vi från början har våra anor från ngt annat land, och i vilka läner är just BLODGRUPP B vanligast         OCH ÄVEN GRUPP AB  TACKSAM FÖR SVAR!med vänliga hälsningar ANNE

2006-02-01, 10:17
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har en känsla av att det enkla och tråkiga svaret om varför B är ovanlig här är att det är en slump. Jag har åtminstone aldrig hört talas om några biologiska fördelar med den ena eller andra blodgruppen.

2006-02-01, 11:36
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag läste för några år sedan en artikel av  en professor, som var verksam vid Umeå universitet, om just detta med människor med olika blodgrupper och deras härkomst. Om jag inte minns fel så har de flesta samer en blodgrupp, som är mer vanlig för dem och det skulle visa deras härkomst. Vissa blodgrupper är vanligare på vissa ställen än andra. Så Annes fråga är inte helt ointressant.
 
---------------------------
 
Jag ser nu att boken Migration i Mitt-Norden finns att köpa i Rötter bokhandeln. Där ska professor Lars Beckman ha behandlat ämnet Genetiska spår av tidig migration
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-02-01, 12:37
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Slumpen jag talar om är att det råkade bli så att de som bosatte sig på olika ställen hade lite olika blandning av blodgrupper. Inte någon biologisk/evolutionär orsak. Variationen inom grupperna visar som vanligt att det knappast någonsin förekommit några helt skarpa gränser mellan olika grupper, i alla fall inte i sänghalmen.

2006-02-03, 07:52
Svar #7

Leif Persson

Borttaget inlägg!
 
Mvh
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2006-02-03, 10:04
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Del av inlägget borttaget.
 
Mvh
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd
 
Slumpen brukar anses som en väldigt tråkig förklaring, vilket gör att många söker efter något mer intressant. Men inom populationsgenetik och evolutionsbiologi så har man sedan länge kommit att anse att den har stor betydelse, till exempel genom foundeereffekt.

2006-02-03, 10:54
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Vad betyder foundeereffekt?
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-02-03, 11:30
Svar #10

Bo Olsson

Jag vet ite om jag minns rätt men jag har för mig at foundereffekt har att göra med genetiska defekter som ibland uppstår i små isolerade populationer. T.ex ökand frekvens av 6-fingrighet hos Amish people i USA.

2006-02-03, 12:08
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
För mycket fackbegrepp.
Foundereffekt är grundareffekt.
 
Ett enkelt, konkret exempel är att du har en isolerad, kaninfri ö. Där planterar du in några kaniner, varav hanen är en vädur. Då får du en ö som är befolkad med en ovanligt hög andel slokörade kaniner.
 
Rent allmänt så bygger det på att om en ny population grundas av en lite grupp så avviker denna rent statistiskt på någon punkt från den grupp de kommer från, och den nya populationen blir därmed på något sätt annorlunda.

2006-02-03, 12:47
Svar #12

Leif Persson

Att det blir kaniner med slokande öron är väl ingen slump då hanen var vädur...?  
 
Del av inlägget borttaget.
 
Mvh
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2006-02-03, 13:33
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Den inplanterade väduren är naturligtvis ingen slump, det är bara foundereffekt. Men om du läst sista stycket också så hade du förstått sammanhanget. Man kan nämligen inte få med hela det genetiska urvalet i en stor population om man bara plockar ut en liten grupp individer. Och dessutom slumpar det sig alltid så att de på något  sätt är annorlunda...
 
Del av inlägget borttaget.
 
Mvh
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2006-02-03, 15:50
Svar #14

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Som en del av er kanske redan har sett, har jag valt att plocka bort hela eller delar av inlägg, med början från Leif Perssons inlägg - fredag den 3:e febr 2006 kl. 07.52 fram till Anders Rybergs inlägg fredan den 3:e febr 2006 kl. 13.33.
 
Detta har jag gjort eftersom Blodgruppsätande inte har något med ämnet som sådant att göra. Den diskussionen förs lämpligen på ett medicinskt forum.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2006-02-03, 22:23
Svar #15

Utloggad Ingeborg Palmén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2013-10-01, 15:28
    • Visa profil
Vad är blodgruppsätande ?
I Finland tror jag vi har en hel del sjukdomar som hänförs till denna foundereffekt som Anders talade om, och som förekommer mkt sparsamt på andra håll.
Våra läkare har börjat tala om genetiska varianter, inte defekter. Låter trevligare, i synnerhet om man har sina gener litet fel skruvade.
Är inte laktostolerans en avvikande mutation ?
Ingeborg

2006-02-03, 22:43
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Genetiska varianter är mer heltäckande, eftersom det kan omfatta allt möjligt, både farligt och ofarligt. I vissa fall är det nog dumt att inte kalla något för en genetisk sjukdom, till exempel cystisk fibros. I andra fall är det totalt olämpligt, till exempel krulligt hår...
 
Det verkar mycket troligt att foundereffekter kan ligga bakom koncentrationer av sjukdomar på vissa ställen.
 
Vad det gäller laktos så är jag inte säker på om det är toleransen eller intoleransen som är en avvikande mutation, i ett genhistoriskt perspektiv.

2006-02-03, 22:53
Svar #17

Leif Persson

Med tanke på att blodbristsjukdomen anemi orsakas av en näringsbrist (järn, vitamin B12 m.m.) så är det väl inte alldeles långsökt att leta efter orsaker till den frågan om olika blodgrupper inom kosten..? Isåfall tycker jag att man även kunde tagit bort hela frågan och de efterföljande svaren.
 
Däremot finns det forskning på olika blodgrupper och deras geografiska spridning, ett exempel är en engelsk sida The National Blood Service där man kan läsa mer om detta. Bl.a. Group A is the second oldest blood group, appearing around 25,000 - 15,000BC, when larger human settlements first appeared as farming developed. You’ll find a lot of A in Central and Eastern Europe. It’s the commonest group in Norway, Denmark, Austria, Armenia and Japan.
 
If you’re looking for group B, then try the Chinese or Asian communities, where around a quarter of all people share this blood group. It emerged between 15,000 and 10,000BC as tribes migrated from Africa to Europe, Asia and the Americas and mingled with other populations.
 
 
Jag vill också passa på att nämna att det visserligen i en språkvetenskaplig studie också nämns om olika blodgrupper i Sverige:  Genetiska undersökningar av befolkningen i hela Sverige klargör ett mönster av grupperingar och samband som i viss utsträckning är förenlig med arkeologi och befolkningshistoria. Lars Beckman har publicerat sammanställningar i kartform av uppgifter från hela Sverige (1959:159, 162). Drag av västeuropeisk typ (såsom högre frekvens av gener för Rh-negativ och blodgrupp 0) föreligger i sydvästra Sverige och i ett bälte över Mellannorrland. Höga värden för östliga (baltiska) drag föreligger i östra Sverige från Kalmar till Gästrikland (inklusive Gotland) samt i nordligare delar av Norrland. Denna genetiska bild av den nuvarande befolkningen i Sverige från söder till norr, med omväxlande inslag av öst- och västeuropeiska drag, står inte i motsättning till arkeologiska data. Fynd från nordligaste Norrland visar att de östliga förbindelserna övervägt där (Baudou 1989a:179-182). Fynd från äldre järnålder visar att man i Mellannorrland har haft starka förbindelser med de delar av Norge som ligger närmast västerut (Baudou 1989b).  
[--] Cavalli-Sforza publicerar också kartor över fördelningen av enskilda gener. Många för differentieringen av befolkningsgrupper viktiga gener i Europa visar en fördelning i strimmor från söder till norr. Så är t.ex. fallet med blodgruppsfaktorerna AB0 (Cavalli-Sforza 1994:kartorna 99-114). I fråga om blodgrupperna finns det i Europa en övervikt för 0 i väster, B i öster och A däremellan. Mönstret stöder ett skeende där de isbefriade randzonerna tagits i besittning av den befolkning som har bott närmast söder därom. Det är fascinerande perspektiv som arkeologer och humangenetiker öppnar. Men fyndrapporterna, sammanställningarna och de vittgående hypoteserna tillåter inte bestämda svar om de förhistoriska språkförhållandena i de nu germanskspråkiga delarna av Norden. (Från sidan http://www.algonet.se/~elert/SVH4V2FG.html av professorn Claes-Christian Elert vid Umeå universitet, så det kanske är den du hade läst Ann-Mari?)

2006-02-04, 07:51
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Leif för det inlägget! Jag hade gärna velat svara Anders R. :-), men det gick ju inte när jag inte hittade vad professor Lars Beckman kommit fram till. Nej, det var i vår lokala dagstidning, som jag läste det du framför i inlägget.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-02-04, 20:11
Svar #19

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Leif
Cavalli-Sforca är ju mest känd för att ha utvecklat analysen  
av blodgruppernas spridning till att omfatta analyser  
av spridningen av DNA-sekvenser.
Blodgruppernas geografiska fördelning är ju endast baserad  
på en genetisk markör, medan moderna DNA-analyser av  
Y-kromosoner omfattar mellan 10 och 50 markörer.
 
Min DNA-test av 25 Y-chr markörer visade att mina närmaste  
släktingar på raka fädernet finns spridda över hela västeuropa.  
Denna geografiska uppblandning av gener gäller ganska allmänt i Europa.  
När detta blir känt bland allmännheten kommer rasbiologin att bli  
en ointressant återvändsgränd.

2006-08-05, 16:10
Svar #20

Bibbi Hansson

Länk till info om DNA-testet: National Geographic - Global Gene Project to Trace Humanity's Migrations

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna