ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-29  (läst 1964 gånger)

2004-05-26, 16:50
läst 1964 gånger

johanna

Tror ni verkligen att provrörsbefruktning kommer att ersätta sexualakten som fortplantningsmetod????

2004-05-26, 17:13
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil

2004-05-26, 17:37
Svar #2

beritnightingale

Min kommentar kanske kan anses märklig av några,
men att oja sig över om vi ska ha rätt att  
bestämma könet på våra barn när vi redan tagit  
oss rätten att döda dem tycker jag är hyckleri.
 
Berit

2004-05-26, 17:51
Svar #3

Michaël Lehman (Philippos)

Då förstår jag kommentaren bättre. Det kan ju dock vara så, att de, som ställer sig kritiska till denna hybrisartade lek med naturen, också ställer sig kritiska till abort.

2004-05-26, 19:59
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ett förtydligande:
 
Mitt resonemang ovan gällde inte uteslutande att bestämma kön på barn i samband med provrörsbefruktningar, även om artikeln som föranledde min kommentar hade den vinklingen. I så fall hade skadan ändå varit begränsad, och mina farhågor och maningar kanske något överdrivna (även om de i princip var riktiga). Nej, jag tänkte (min vana trogen) i ett led till.
 
Redan i dag har man rent tekniskt möjlighet att se könet på barnet vid ett fostervattenprov, men man lämnar inte ut uppgiften om den inte är av betydelse för vissa könsbundna sjukdomar.
- Men - jag är säker på att om man börjar rucka på den viktiga principen om könsbestämning när det gäller provrörsbefruktningar, är jag rädd att detta slår in dörrarna för ett liknande förfarande även beträffande vanliga graviditeter (Även om jag naturligtvis hoppas att mina farhågor är ogrundade). Rent tekniskt finns som sagt ju redan denna möjlighet, även om den av etiska skäl inte används.
 
Undersökningen som jag hänvisade till om föräldrars prioritet angånde val av kön på sina barn är inte helt ny, det måste sägas. Det var något jag läste för ca 10-12 år sedan, och jag minns inte ens var. Det är möjligt att åtminstone mödrarnas prioritet kan ha ändrats sedan dess, vad vet jag?, men det förändrar ändå inte något i princip. Även om det skulle leda till att det i stället skulle födas flera flickor, och vi fick mansbrist, skulle ju det vara lika olyckligt det.  
 
Börjar vi rucka på den naturliga balansen, kommer detta att få svåra återverkningar, som vi inte ens kan ana eller överblicka idag. Kanske blir det som när man började experimentera med atombomben. Man insåg inte vilka följder det hela skulle få. Idag (med facit på hand) är ju de flesta eniga om att man aldrig skulle ha börjat med dessa experiment. Kanske är det samma sak i denna fråga.

2004-05-26, 21:08
Svar #5

beritnightingale

Carl-Fredrik,
Människan har alltid ruckat på den naturliga  
balansen (vad nu det är)
Var skulle vi vara idag om inte Adam smakat på  
äpplet  
Om vi alltid väntar tills vi har facit i hand  
skulle nog inte mycket hända. Om vi ordnar vårt  
samhälle så att det ger stora fördelar för ett  
kön får vi kanske en obalans i fördelningen men  
jag tvivlar på att det har någon betydelse om ett  
par hundra år.
Mvh. Berit

2004-05-26, 22:08
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Berit vad Du är klok...he he! När jag läser tidigare inlägg kommer du med raka rör.
 
En annan sak, jag visste inte att man i Sverige inte kunde få veta barnets kön vid scanning, det kan man i Danmark sedan länge och i stort sett alla föräldrar vet(om de har frågat!) sitt ofödda barns kön...
M.V.H. Steve

2004-05-26, 22:20
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Steve,
Jag har inte följt diskussionen så noga, men på ditt sista inlägg kan jag svara att visst får man veta det ofödda barnets kön även i Sverige, om föräldrarna vill, före barnet föds! Det kan man i allmänhet se på ett ultraljud någon gång halvvägs i graviditeten. Valet är givetvis frivilligt om man vill veta barnets kön eller inte, men min erfarenhet är att det är ganska vanligt att föräldrarna gärna vill veta.  
 
Mvh Anita

2004-05-27, 02:08
Svar #8

Malin Ericson (Malinka)

Däremot (forts. på Anitas inlägg!) vill man inte gärna uppge fostrets kön på den numera mer eller mindre obligatoriska ultraljudsundersökningen i vecka 18, cirka.
 
Motiveringen är dels att den undersökningen är medicinskt betingad (man tittar på hjärtats funktion, mäter fostret m.m.) och att könsbestämning inte ska prioriteras, dels att det är lätt att ta fel.
 
Troligtvis ligger det också bakom det en ovilja att ge föräldrarna information, som man inte är säker på hur de ska hantera... Lite absurt, eftersom man i sådant sent skede endast beviljas abort om det är något allvarligt fel på fostret eller om moderns liv äventyras vid fortsatt graviditet, och föräldrarna därför inte har möjlighet att agera utifrån uppgiften.
 
Men man kan utan problem, om man är villig att betala och det finns en klinik i närheten som utför könsbestämmande ultraljud, boka tid för ett sådant på eget bevåg.
 
Det har blivit vanligt att man vill veta barnets kön, men jag är själv nöjd med att vänta ut personen som rumlar runt i min mage just nu!

2004-05-27, 05:35
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det är ju också fint Malin, att så att säga inte öppna gåvan i förväg. Lycka till med allt!
M.V.H. Steve

2004-06-28, 01:13
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Apropå nationalism, rasism, främlingsfientlighet och släktforskare.  
 
Hur många släktforskare som har forskat minst 300 år tillbaka på de flesta grenar, kan uppvisa enbart anor som är födda i det område som utgör det nutida Sverige?
 
Finns det någon här på Anbytarforum?
 
Jag har funnit finnar, danskar, tyskar och valloner bland mina egna anor.
Mina barn har dessutom bland annat holländare, engelsmän, skottar och ryssar. Längre tillbaks blir det på kungliga grenar stora delar av Europa.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-06-28, 09:14
Svar #11

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det är ju en rikedom Simson med alla dessa anor blandade som vi ju är allihopa. Ras är ett så förlegat begrepp och nationalism ett 1800-tals påfund. Det kunde vara kul att hitta en riktig neger i släkten... ja upprörs inte över utttrycket här i Danmark kallar man en spade för en spade...När jag först kom hit med min svenska 70-tals moral blev jag faktiskt chckerad att Danskar använder det uttrycket när de talade om svarta. Nu tror jag inte det inom närmare låt oss säga 500 åren skulle humpa sig att någon med mycket mörk hud eller andra svarta karaktärsdrag varit förfäder eller anmödrar till mina släkter. Som pojke drömde jag ofta att min far när han tidigare varit till sjöss skulle ha tagit några snesteg2 så att jag hade haft en bror jag hade ju bara två systrar och denne bror fick gärna vara svart! Det var liksom mer spännande så...(ja barn är ju ofta nyfikna tills de lär att inte vara det längre...jag har aldrig hållit upp med det själv... Ja, jag har ju judiska 2bryllingar men inte riktigt funnit ut om en viss skomakare Reinhardt i Bernburg på 1700-talet, en förfader var av judsikt ursprung och mosaisk trosriktning, det skulle också vara spännande...alla anor är ju spännande men de i sitt sammanhang udda är ju roligast att upptäcka! Bland många andra nationaliteter har jag gammal dansk adel i släkten men det har inte hjälpt mig att bli accepterad som dansk i Danmark... Nej, människan är som ett lapptäcke av anor och erfarenheter!
m.V.H. Steve

2004-06-28, 09:38
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Som svar på Stefans fråga måste jag tyvärr(!) berätta att jag endast har anor från nuvarande Sveriges område. På 1500-talet lär det finnas några svedjefinnar som flyttade till Ångermanland, men det är ju äldre än 300 år och dessutom var det då inom landets gränser. Dessutom finns det inga födelseböcker att kontrollera det i.
 
Det beror säkert mest på inom vilka sociala grupper man hittar anorna, om man har utländska anor. Jag tror inte jag är speciellt unik med att sakna dem.

2004-06-28, 09:56
Svar #13

Micael Granström (Micgra)

Nej jag tror att i de delar av Sverige som var nybyggarland på 1700 och 1800-talet så är det nog ganska stor andel inavel. Titta på ffa de norra delarna av Sverige. Stora avstånd och dåligt med kommunikationer. Det är ganska klart att man hämtade sin fästmö eller fästman från ett ganska begränsat område. På min mors sida har jag i stort sett bara hittat anor från Skellefte-trakten. Däremot så tror jag mig ha kopplingar till Finland på min fars sida, men det återstår att bevisa. Fast går man längre tillbaka än trehundra år så hittar man nog en del invandrare om man nu kan kalla samer det.

2004-06-28, 10:07
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det var stor andel inavel även bland bondebefolkningen i de tätare bebyggda områdena i söder. Det ser jag ju på mina skånska anor.
 
Samerna är väl allt annat än invandrare, de är urspungsbefolkning. Vad gäller Finland tycker jag inte det ska räknas som invandring, eftersom dessa inte flyttade till ett annat land utan inom Sverige. Jag har inga kända anor som flyttat från ett annat land till Sverige. Däremot har gränser flyttats så att mina anor har hamnat i Sverige.
 
(innan någon snedläsare dyker upp förtydligas att det inte är något positivt med denna renrasiga härstamning, tvärtom är det ganska trist som släktforskare!)

2004-06-28, 10:25
Svar #15

Micael Granström (Micgra)

Jag håller med dig Anders. Det skulle vara klart mer spännande att hitta lite utländskt blod. Fördelen med att ha alla samlade på i stort sett samma ställe är ju att det kan vara lättare att få tag i uppgifter, man behöver inte resa land och rike kring så att säga. Det gör ju dock att man bara trampar samma stigar hela tiden.
 
Vad jag tänkte på med samerna var att de inte är lika blonda och blåögda som många andra svenskar så det gör ju att man inte kan slå sig för bröstet och hävda att man är arier helt och fullt. (Läs nu inte in nånting mellan raderna i mitt inlägg heller.)

2004-06-28, 10:39
Svar #16

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja, Anders Berg det tycker jag nog också att det verkar som, men det är ju dina förfäder så Du får dras med dem och vara glad för dem ändå...
 
Finland och Norrland känns avlägset här nere och det är ju långt borta för oss i sydskandinavien.  
Det har kommit tätare på mig i mitt medvetande efter ett år i Umeå och turneer
 
Jag minns dessa eviga vägar utan hus, gran efter gran och ingen mötande trafik när vi turnerade över hela nord-Norrland.  
 
Nej, det måste ha varit extra svårt att finna partners utanför hemtrakten innan man kunde resa som idag. Skog var ju som bekant en förhindring emedan havet förenade förr i världen. Tur att vi kan resa och blanda oss mera lite var till mans...
M.V.H. Steve

2004-06-28, 12:57
Svar #17

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har också samma erfarenheter som namnen Berg. Inga anor utanför Sverige. Mer inavel i södra än norra Sverige. Rätt trist att inte hitta några exotiska inslag. Fast jag har ju inte kommit lika långt som Anders så chansen finns kanske fortfarande...

2004-06-28, 13:11
Svar #18

Åke Forsmark

Jag har ännu inte funnit några anor utanför riket. Faktum är att jag knappast funnit några anor alls utanför nuvarande Norrbottens och Västerbottens län. Någon enstaka från grannlänen väldigt långt tillbaka.
 
Men å andra sidan så är ungefär en åttondel av mitt påbrå av samiskt ursprung vilket jag i samtal med nationalister i Stockholm förstår anses som en särskilt allvarlig form av utlänningsskap, trots att invandringen torde skett för många tusen år sedan. Nu var inte stämmningen vid det tillfället sådant att det lämpade sej att spekulera i vederbörandes eget ursprung. Stockholm har ju trots allt haft en del invandring under de senaste tusen åren

2004-06-28, 15:49
Svar #19

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Skulle det vara fler nationalister i Stockholm, jag trodde mest de satt i mindre orter som Sjöbo och Klippan i Skåne och ruvade, bara för att nämna några orter som har visat på större ansamlingar av nationalister?
 
Som sagt samerna är väl ursprungs befolkningen däruppe i norr? det har jag alltid hört i varje fall, att de var där först! annars har jag lite svårt att förstå mig på sådana där saker som att ha varit där först...
 
om ett danskt barn som är yngre än när jag flyttade till Danmark, säger till mig att jag inte är dansk så säger jag halvt på skämt men jag har bott här längre än Du har  
 
Dessutom är alla svenskar som har svenskt medborgarskap. Men man kan också vara svenskfödd som jag t.ex. med en massa blandning bakom mig. Om det är mer inavel i södra Sverige vet jag ej. Vet Du det Anders Ellerstrand?
 
M.V.H. Steve

2004-06-28, 16:11
Svar #20

Lena Håkansson (Hjelte)

Jag har inte hittat en enda ana utanför nuvarande Smålands gränser, så det finns en tanke bakom min e-mailadress :-)

2004-06-28, 16:28
Svar #21

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Du inkarnerar helt enkelt Smaland förstår jag Lena  !
 
M.V.H. steve

2004-06-28, 16:32
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Såg just i en annan diskussion att Gunde Svans anor ända tillbaka till generation 6 alla bodde i samma socken!

2004-06-28, 16:53
Svar #23

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
På min farfars sida och tillbaka till 1600-talet har de alla bott i samma socken men varit ute och seglat som sjömän i Ungdomen då tog dom med både det ena och det andra hem när de blev fastboende igen som lotsar...De hette för övrigt Anders, också Berg i efternamn fram till min farfars far som tog namnet Palmqvist. annars hette de Pettersson Berg, larsson Berg etc. Alltså: patronymicon - Berg. men det har ju å andra sidan inte alls att göra med rubriken ovan.
Sorry about that!
M.V.H. Steve

2004-06-28, 17:19
Svar #24

Bo Olsson

Är ni väldigt, väldigt sugna på att forska på utländska anor, så har jag en hel drös med sådana som det behöver identifieras fler anor till. Det är danskar, tyskar, holländare och belgare. ;-)
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-06-28, 19:52
Svar #25

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
För min del har jag inget problem med exotiska anor, de finns där i överflöd och skapar andra inte så alltid lättlösta nya problem...
Som cirkelledare här i Mora stöter jag emellertid ofta på två tydliga svarta hål, varifrån de som härstammar aldrig kommer loss från. Det är Sollerö socken och Åsens by i Älvdalens socken. Har man sina anor därifrån, är man för evigt dömd att snurra runt i den omedelbara närheten.
Häromdagen råkade jag på en ung dam (i Säffle) som är ihop med min dotters svärmors plastson. Hon sade sig ha älvdalsanor, och jag frågade varifrån. Åsen, sa hon, varvid jag bara kunde konstatera att då vet vi i alla fall var dina förfäder hör hemma.

2004-06-28, 22:50
Svar #26

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Steve, nej någon vetskap har jag inte. Jag bara pekade på att jag har samma erfarenheter som Anders Berg skrev i sin kommentar - att inavel är vanligt bland mina skånska anor, men mindre vanligt bland mina anor i norra Sverige.
 
Men jag representerar inget säkert statistiskt underlag...

2004-06-29, 05:29
Svar #27

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
För min del är det nog en del inavel bland min rötter från Anundsjö. Vissa påstår att de flesta från Norrlands inland härstammar från samma anor i Anundsjö och något ligger nog i det... På 1600-talet var befolkningen inte särskilt stor här uppe så urvalet var inte allt för stort. Jag har nyligen upptäckt att t.o.m. min farfar och morfar har samma anor! Anor från början av 1700-talet i Junsele men ändå! Min mamma och pappa trodde mig inte riktigt....
 
Jag har också en hel del inslag av finnar, både från Värmland och Norrland, och även en tysk ana men annars är det utländska inslaget magert....
 
Jorge, jag har en ana från Sollerön som jag inte har forskat vidare på; en Tutvig Nils Nilsson f 1686. Är det också någon som fastnar i Sollerön månne?

2004-06-29, 10:41
Svar #28

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag har inte funnit några anor vad jag har upptäckt där någon nära släktingar har gift sig och fått barn med varandra, förutom en Rothlieb som gifte sig med en kusin Rothlieb i början av 1800-talet. Men det står ju inte alltid hur nära släkt människor är.
m.v.h. steve

2004-06-29, 10:48
Svar #29

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Anita, det är det säkert. Problemet är väl mest att du förmodligen inte kommer längre än tre-fyra generationer till. Men å andra sidan är det väl riktigt bra, med tanke på vad hur långt man vanligen kommer... Tutvig tror jag är ett soldatnamn från början.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna