ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Professionell släktforskning - var annonserar man?  (läst 958 gånger)

2003-11-19, 20:13
läst 958 gånger

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Detta är inte en annons, men jag undrar om någon känner till var man kan annonsera ut sina tjänster?

2003-11-19, 21:01
Svar #1

Utloggad Urban Brammås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2012-03-14, 11:00
    • Visa profil
Med vilken profil vill Du framtona?
I vilka tryck/tidskrifter vill Du annonsera?
(ex SvD, DN, Dagens Industri, Affärsvärden m fl)
Det vill säga, vilken KUNDGRUPP ser Du som nåbar?
Hur har Du lagt upp Din affärsid??

2003-11-19, 22:36
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ovanstående inlägg är väl knappast allvarligt menat, men jag måste ändå påminna om det här med för- och efternamn vid inlägg i Anbytarforum.. (Däremot borde kanske Johans inlägg ha skett anonymt för att undvika att det trots allt faktiskt blir lite reklam.. ;-)
 
RÖTTERs Marknaden är ju till även för köp- och försäljning av tjänster.. Dessutom kan du förstås annonsera i vår tidskrift Släkthistoriskt Forum som ju läses av många som inte bara sitter och glor på nätet.
 
Nu har jag nästan gjort reklam för Släktforskarförbundet ser jag - men det får vi nog släppa igenom.

2003-11-19, 23:53
Svar #3

Etik och moral

Till Johan,
Ditt inlägg finns ju under ordet är fritt
 
Mitt inlägg som nu kommer, blir en helt affärsmässig reflektion utanför släktforskningens värld, som vi ju håller på med för att det är kul att sitta bland dammiga microkort, och söka vår historia, vi är källkritiska, ifrågasättande osv. Vi vet ju också hur många oseriösa antavlor det figurerar på marknaden, så ditt tillägg om professionell skall väl borga för kvalite, och det skall man våga sälja, tycker jag. Det finns många som är intresserade av sin historia, men har oftast själv inte tid eller den lusten att sitta med microkort. Så varför skall man inte
kunna anlita en expert inom släktforskning precis
som man anlitar en expert för husritningar, rörmokari etc.
 
Har dock ett mycket seriöst förslag till
släktforsningsförbundet - man skall på något sätt kunna auktorisera sig som släktforskare  
för att kunna sälja den här typen av tjänst
ungefär som auktoriserade revisorer etc. och därmed kunna sålla bort oseriösa avsikter och
borga för kvalitet.
 
Nu till det affärsmässiga!
 
Dina avsikter är (som jag uppfattar det i din ingress) hjälpa andra med släktforskning, det billigaste och enklaste sättet att komma igång, är med en hemsida som Du sedan länkar till vid frågor om släktforskning. Jag tror själv att nätet är det första stället man letar på - vem hjälper till med släktforskningar -. Sedan utgår jag från att Du redan tänkt till på kundgruppen, det vill säga alla privatpersoner som är intresserad av sin historia, vill ge bort en antavla som present och liknande.
Affärsiden har Du ju redan förmedlat  
-släktforskning-.
Målgruppen: Ex personer som inte känner till de olika forum och media som släktforskare har tillgång till, ingen egen tid för egna efterforskningar etc
Profilen som Du vill framtona är väl professionell.
 
Det är ju som Urban antyder viktigt att tänka
till när man startar ett företag med mål-och kundgrupper, göra en ekonomiskk kalkyl som är realistisk etc, men i det här fallet är det viktigaste: hur många släkttavlor hinner Du göra per månad? eller rättare sagt vill Du göra per månad så att Du kan gå runt och hålla professionell kvalite på den kalkylen.
 
Det är ju inte en dussinvara som Du skall annonsera om, så glöm tidningar med stora upplagor, det kostar en förmöghet att annonsera.
Lokaltidningar brukar däremot vara mycket billigare. Testa först din affärside på ett enklare och billigare sätt än dyra annonser.  
Själv brukar jag ofta söka tjänster på gula sidorna, som exempel: vill jag köpa ett badrum -vem säljer det?, vill jag ha en hantverkare som hjälper mig, söker man det osv. Samma sak med släktforskning, och gula sidorna är gratis.
 
Gör en enkel marknadsundersökning bland dina vänner och bekanta som inte är intresserade av
släktforskning, men skulle kunna tänka sig att betala för den tjänsten, var skulle de leta?
 
Från en som uppmuntrar eget företagande i alla
branscher, men vill också begränsa oseriösitet och konkurser.
 
Lycka till!

2003-11-20, 07:47
Svar #4

Carina Gunnarsson

En släkting till mig som var en framgångsrik företagare på regional nivå fick besök av en släktforskare. Uppsökande verksamhet kanske kan gå hem? Det gjorde det i det här fallet i alla fall. Släktforskaren hade läst förteckningar över framgångsrika personer i trakten och tog kontakt med alla tror jag. Ingen av dessa var egentligen intresserad av släktforskning i allmänhet, och de skulle inte läsa någon tidskrift som var inriktad på detta, de ville veta om sin egen släkt och gärna så mycket som möjligt. Jag tror att det var viktigare med en detaljerad beskrivning av förfäderna än att det var fler generationer och bara namn. Många är intresserade av sina förfäder och sitt ursprung, men jag tror att få skulle själva komma på tanken att anlita någon. Många verkar vilja finna finare anor, men de som redan är framgångsrika själva brukar inte vara så (är min erfarenhet). Det kan i stället vara en kick och orsak till skryt, att se att personen själv, utan hjälp av fina namn i släktträdet, blivit något, av egen kraft.

2003-11-20, 07:52
Svar #5

Carina Gunnarsson

Ja, min släkting lät en grafisk formgivare göra en tavla av släktträdet som fick en fin ram och hängdes vid sidan av en marmorbyst av någon grekisk gud. Släktträdet innehöll mestadels torpare.

2003-11-20, 17:09
Svar #6

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Tack så mycket för upplysningarna. En annons är ivägsänd till anbytarvärden.

2003-11-20, 22:09
Svar #7

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Jag har anlitat professionella släktforskare vid några tillfällen - dels som svar på annons i medlemsblad för GFoch dels med hjälp av Landsarkivets förmedling.
 
Om Du bor nära ett arkiv, så kan det vara id? att marknadsföra Dig hos personalen där. Annons här på Rötter och en hemsida kommer säkert att ge Dig affärer. Lycka till !

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna