Till Johan,
Ditt inlägg finns ju under ordet är fritt
Mitt inlägg som nu kommer, blir en helt affärsmässig reflektion utanför släktforskningens värld, som vi ju håller på med för att det är kul att sitta bland dammiga microkort, och söka vår historia, vi är källkritiska, ifrågasättande osv. Vi vet ju också hur många oseriösa antavlor det figurerar på marknaden, så ditt tillägg om professionell skall väl borga för kvalite, och det skall man våga sälja, tycker jag. Det finns många som är intresserade av sin historia, men har oftast själv inte tid eller den lusten att sitta med microkort. Så varför skall man inte
kunna anlita en expert inom släktforskning precis
som man anlitar en expert för husritningar, rörmokari etc.
Har dock ett mycket seriöst förslag till
släktforsningsförbundet - man skall på något sätt kunna auktorisera sig som släktforskare
för att kunna sälja den här typen av tjänst
ungefär som auktoriserade revisorer etc. och därmed kunna sålla bort oseriösa avsikter och
borga för kvalitet.
Nu till det affärsmässiga!
Dina avsikter är (som jag uppfattar det i din ingress) hjälpa andra med släktforskning, det billigaste och enklaste sättet att komma igång, är med en hemsida som Du sedan länkar till vid frågor om släktforskning. Jag tror själv att nätet är det första stället man letar på - vem hjälper till med släktforskningar -. Sedan utgår jag från att Du redan tänkt till på kundgruppen, det vill säga alla privatpersoner som är intresserad av sin historia, vill ge bort en antavla som present och liknande.
Affärsiden har Du ju redan förmedlat
-släktforskning-.
Målgruppen: Ex personer som inte känner till de olika forum och media som släktforskare har tillgång till, ingen egen tid för egna efterforskningar etc
Profilen som Du vill framtona är väl professionell.
Det är ju som Urban antyder viktigt att tänka
till när man startar ett företag med mål-och kundgrupper, göra en ekonomiskk kalkyl som är realistisk etc, men i det här fallet är det viktigaste: hur många släkttavlor hinner Du göra per månad? eller rättare sagt vill Du göra per månad så att Du kan gå runt och hålla professionell kvalite på den kalkylen.
Det är ju inte en dussinvara som Du skall annonsera om, så glöm tidningar med stora upplagor, det kostar en förmöghet att annonsera.
Lokaltidningar brukar däremot vara mycket billigare. Testa först din affärside på ett enklare och billigare sätt än dyra annonser.
Själv brukar jag ofta söka tjänster på gula sidorna, som exempel: vill jag köpa ett badrum -vem säljer det?, vill jag ha en hantverkare som hjälper mig, söker man det osv. Samma sak med släktforskning, och gula sidorna är gratis.
Gör en enkel marknadsundersökning bland dina vänner och bekanta som inte är intresserade av
släktforskning, men skulle kunna tänka sig att betala för den tjänsten, var skulle de leta?
Från en som uppmuntrar eget företagande i alla
branscher, men vill också begränsa oseriösitet och konkurser.
Lycka till!