ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-10  (läst 1910 gånger)

2006-04-10, 15:19
läst 1910 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Var finner man priset på de böcker som Genealogiska föreningen säljer?
 
Om jag klickar på Exelfil, så kommer bara uppgifter på böckerna fram. Jag kan inte se några priser där.
 
Visserligen kan jag skicka en förfrågan via mail direkt till Genealogiska föreningen, men tänkte att det kanske går fortare att få svar här.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-04-10, 15:27
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Priserna står på Rötters förstasida.
 
Eller rättare sagt några exempel på priser, upptäckte jag just.
Hälsar vänligen
Maud

2006-04-10, 15:55
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Maud!
 
Jag trodde det var två olika, den ena där man kan handla i Släktforskarcentrum och klicka på blankett och sedan den andra där Genealogiska föreningen samtidigt passar på att sälja ut böcker och då klickar man på excel (tror jag det var). Där finns en massa böcker, men jag kan inte se något pris på dem.
Ann-Mari Bäckman

2006-04-10, 16:01
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Gäller GF:s försäljning också bara idag? Priser hade varit trevligt!
 
I Förbundets rea vill man tydligen att man antingen ska komma livs levande till Sundbyberg, eller skriva ut en pdf och posta med snigelpost. Vad hände med telefon, epost och formulär?

2006-04-10, 16:10
Svar #4

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil

2006-04-10, 16:21
Svar #5

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Anders B
Enligt tele-samtal till GF:s exp i dag gäller tydligen bara försäljningen i dag. Enligt dem kom det så hastigt på att de inte ha hunnit prismärka dem!!!?
Har förbundet tagit dem på sängen?
Enligt GF kunde man insända en intresseanmälan via e-mail, tog för lång tid att se priser och tydligen var inte alla poster prissatta?
Är det brist på pengar som gör denna försäljning, som jag inte tolka som rea med hänsyn till de nedsatta priser som jag har sett?
Förbundet kanske behöver få in pengar?, eftersom det kommer att vara trängselavgifter på 40:-  i Nacka på Mässan, forskardagar har hittills varit fria från inträdesavgifter. Kanske dax att få veta hur förbundet har det med ekonomin innan augusti månad inträder??? Bra om medlemsföreningarnas kongressombud ställer frågan innan förhandlingarna i augusti?
Jan-Christer

2006-04-10, 16:31
Svar #6

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Ursäkta,
 
Men jag köper inget på sk REA, när varken originalpris eller reapris är utsatt.
 
Får man sköta en utförsäljning så här? Köp gärna men du får inte veta vad det kostar!
 
Hmmmmmmmmmmm

2006-04-10, 16:42
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man skulle kunna tro att det var ett försenat Aprilskämt :-)!
Ann-Mari Bäckman

2006-04-10, 16:49
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ska man lägga ett bud på rubbet, kanske?

2006-04-10, 17:40
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Oj då. Ska försöka bringa lite klarhet i frågorna som rör GFs dublettarkiv.
 
GFs dublettarkiv är en unik samling böcker vilka normalt INTE annoneras ut på detta sätt. Det har aldrig tidigare förekommit att registret publicerats i sin helhet.
 
Normalt annonseras, med långa mellanrum, ut ett begränsat antal böcker ur arkivet. När detta sker görs en värdering av bokens dagsvärde, bl a genom kontroll med antikvariska världen.  
 
En bok är liksom så mycket annat endast värd vad en hugad spekulant vid ett visst givet tillfälle är beredd att betala för den och kan inte beräknas i förväg. Vi har därför inga priser satta i vårt dublettarkivregister.
 
Jag vill påpeka att försäljningen ur GFs dublettarkiv på intet sätt är någon realisation. Det är förbundet som rear, inte GF. Vi beslöt dock att samtidigt med förbundets drive låta icke GF-medlemmar få insyn i vårt dublettarkiv - under en dag, samt ge dem tillfälle att anmäla sitt intresse. Att ha tillgång till GFs dublettarkiv är normalt endast medlemmar förunnat och skall ses som en ynnest. GF är kända för att hålla hög kvalitet på de dubletter vi säljer samt alltid hålla ett något lägre pris än antikvariaten. Från och med midnatt återgår dock denna ynnest till GFs medlemmar endast! Och då vid särskilda tillfällen och i begränsad omfattning. Men tills dess är Du välkommen med Din förfrågan till gf@genealogi.net
 
Med vänliga hälsningar
Lena A Löfström
ordförande GF

2006-04-10, 17:54
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En bok är liksom så mycket annat endast värd vad en hugad spekulant vid ett visst givet tillfälle är beredd att betala för den och kan inte beräknas i förväg.
 
Ska detta tolkas som att det är auktion på GF:s dubletter? Eller finns det ett fast pris som man får veta om man anmäler sitt intresse?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-04-10, 17:59
Svar #11

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Men snälla Jörgen nog vet väl Du vad marknadspris är?! Och ja, det är det priset vi då plockar fram och utgår ifrån när någon anmäler sitt intresse.
 
/Lena A L

2006-04-10, 18:06
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Lena och tack för svaret! Vad händer om två anmäler sitt intresse för samma bok?

2006-04-10, 18:10
Svar #13

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Anders,
 
ibland kan det vara så att det finns fler än ett exemplar av boken vilket ju löser problemet. Skulle mot all förmodan fler vara intresserade så är det först till kvarn som gäller. Dvs datumet på mailen, eller tiden för telefonsamtalet som gäller.
 
Mvh
Lena A L

2006-04-10, 18:33
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vad skulle snälla Jörgen-kommentaren föreställa...?
 
Det marknadspris som gäller i bokhandeln är det som står på prislappen (d.v.s. vad bokhandlaren tror att kunderna är beredda att betala); det marknadspris som gäller på en auktion är det som den högstbjudande betalar.
 
När det faktiskt efter ditt första svar var oklart vilket som gällde, så måste det väl ändå vara tillåtet att fråga? Och nog går det väl att svara utan den märkliga inledande kommentaren...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-04-10, 18:51
Svar #15

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
På ett antikvariat finns priser utsatta, de jag besökt ändrar inte priserna varje dag efter marknadspris.
 
Detta är ingen försäljning utan en dold auktion.
 
Här plockar fram priserna i efterhand.  
Det som är helt korrekt är att en vara inte har ett större värde en den som bjuder mest är villig att ge.
 
Vilket kan innefattas som en dold budgivning.
 
Det kan inte ha varit så svårt att få fram ett inte allt för orealistiskt pris.
 
Anser det fortfarande är en tveksam försäljning, eftersom inget riktigt anbud ges till köparna som de kan anta eller förkasta. Det är varjefall det som jag lärt mig ska föreställa ett köp.
 
Kan ha fel!

2006-04-10, 19:09
Svar #16

Peter Karlsson (Peterk)

Hur fungerar det med den pdf-blankett man kan/skall skriva ut och posta..?
 
 Priserna gäller alltså  endast idag 10/4 - men blanketten skall vara förbundet tillhanda senast 18/4. Således kan man alltså posta den i lugn och ro senare i veckan; huvudsaken är bara att man fyllt i den idag redan..
 
Enda vettiga tolkningen/handhavandet med blanketten är väl då (eftersom det aldrig kommer att gå att veta när man bestämde sig / fyllde i den) att rean gäller fram till den 17/4 (om man hinner söndagsposta) ser jag det som!
 
-Spännande fortsättning följer nog i frågan..

2006-04-10, 19:09
Svar #17

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Kära Lena A Löfström
Behåll böckerna om ni inte kan sätta ut priserna!
Jag håller med Jörgen T, visst får man fråga, och nu har jag fått svar både på telefon och här.
När jag var styrelseledamot i GF ansågs böckerna i arkivet vara en mkt stor ekonomisk tillgång, Samma synsett tycks vara än i dag, behåll böckerna, kanske de blir mer värda i morgon.
Jan-Christer

2006-04-10, 19:19
Svar #18

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Ett antikvariat har anställda som kan hålla priserna uppdaterade i takt med tiden. De är vinstdrivande och har därför råd med detta. GF är en ideell förening och vi har inte anställda som kan sitta och uppdatera ett register innehållande 2 500 böcker (idag, men det ökar ständigt). En prisuppgift som för övrigt snart blir inaktuell och måste uppdateras.
 
Att GF såsom varande en seriös organisation skulle ägna sig åt någon form av dold auktion är ett påstående som faller på sin egen orimlighet.
 
Ville vi auktionera så gjorde vi det helt öppet - men BARA till våra medlemmar!
 
Hade vi vetat vilket rabalder det skulle bli av att vi, GF, för första gången tillät insyn utanför medlemskretsen i vårt unika dublettarkiv hade vi nog tänkt efter två gånger och förmodligen avstått. Något som jag tror att många seriösa släktforskare  skulle ha beklagat.
 
 
Mvh
Lena A L

2006-04-10, 19:22
Svar #19

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jan-Christer,
 
som gammal styrelsemedlem torde Du då också veta skillnaden mellan böckerna i arkivet och böckerna i dublettarkivet. Och självklart har de, liksom allt annat, stigit i pris sedan Din tid. Det vore väl konstigt annars?  
 
/Lena A L

2006-04-10, 19:28
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad är det för prisexempel som presenteras på Rötters första sida?
 
Där ges exempel på böcker som har kostat XXX, men kostar nu endast XX. Var kommer dessa prisuppgifter ifrån? Varför bara på dessa böcker? Var hela syftet bara en insyn i arkivet, alltså inte möjlighet att köpa böcker till nedsatt pris? Nej, hela alltet verkar vara ett rent skämt, ingenting annat.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-04-10, 19:36
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En öppen auktion vore nog inte helt fel. Då slipper GF utreda vad marknadspriset är för varje enskild skrift, vilket jag förstår är ett rätt stort jobb och som ni drar er för att göra i förväg.
 
I en auktion så blir priset alltid rätt, eftersom marknaden sätter det. Objekt som är eftersökta kommer ge bra betalt, medan för mindre populära objekt kan den som är intresserad kanske göra ett klipp.
 
Sammantaget tror jag GF skulle dra in mer på en auktion än det här förfarandet. Syftet med försäljningen måste väl till stor del vara ekonomiskt.
 
Att frågor ställs både till GF och Förbundet om dagens jippo måste ni nog acceptera.

2006-04-10, 19:38
Svar #22

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Anne-Mari,
 
prisexemplen är hämtade från böcker som annonserats ut i vår lokal redan tidigare och därför är prissatta.
 
Återigen vill jag påpeka att det är förbundet som har rea med nedsatta priser på sitt sortiment.  
 
GF har INTE rea och säljer INTE till nedsatt pris, om det inte särskilt anges Har någon uppfattat saken så är det HELT FEL!
 
/Lena A L

2006-04-10, 19:47
Svar #23

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Anders, dublettförsäljningen har inte tillkommit av ekonomiska skäl. Utan vi ser det mer som en service och förmån för våra medlemmar. En uppskattad tjänst vi haft under många många år.
 
Jag svarar dessutom gärna på frågor som är relevanta i sammanhanget.
 
/Lena A L

2006-04-10, 19:49
Svar #24

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Kära Lena A Löfström
Om ni inte deltar i Förbundets rea, dra tillbaka Er lista så kanske Ni slipper stå i skottgluggen för en rea utan reapriser?!
Jan-Christer

2006-04-10, 19:53
Svar #25

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jan-Christer,
 
var står det att vi deltar i Förbundets rea?????
 
Vad jag kan se så är det t o m en svart artikelavdelare mellan Förbundets reaannons och texten där det står att GF passar på.... för de allra flesta torde det nog framstå som klart att vi inte deltar i rean utan har en egen försäljning om än vid samma tidpunkt.
 
/Lena A L

2006-04-10, 20:02
Svar #26

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
För mig stod fullkomligt klart att det rörde sig om en rea efter att ha läst de två första erbjudandena som avslutas:
 
Har kostat 115:- NU ENDAST 40:- !!!
 
resp
 
Förr kostat 145:- NU REAR VI DEN FÖR 10:- !!!
 
Hur kunde jag (och andra) missuppfatta det?
Hälsar vänligen
Maud

2006-04-10, 20:03
Svar #27

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
När ska priserna på böckerna sättas? Idag, imorgon, påskdagen eller 18 april?
 
Citat:
 
Att GF såsom varande en seriös organisation skulle ägna sig åt någon form av dold auktion är ett påstående som faller på sin egen orimlighet.  
 
Ville vi auktionera så gjorde vi det helt öppet -men BARA till våra medlemmar!  
 
dublettförsäljningen har inte tillkommit av ekonomiska skäl. Utan vi ser det mer som en service och förmån för våra medlemmar.
 
Ska man tolka det så att bara medlemmar har rätt att få veta priset?
 
Svaren är motsägelsefulla. Ursäkta men om GF är en seriös organisation (vilket jag inte tvivlar på att man försöker vara). Så är den här historien illa skött från början till slut.
 
Om Ni nu hade planerat detta så kan inte prisstegran/prissänkningen varit så ofantlig på en eller ett par veckor. Det är vad man kunde ha gjort. Ett annat alternativ sätt ut ett prisspann, denna bok säljs för mellan x-y kronor.
 
Men man säljer inte varor där kunden inte får veta hur mycket den ska betala.
 
Håller mig till de många antikvariaten, får tag på ovanliga böcker även där.

2006-04-10, 20:08
Svar #28

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Lena a Löfström
Nu blir jag ledsen, hank o stör mellan er och förbundet är inte så stort, bara en smal rad, + att ni bor i samma hus + mkt mer i samarbete. Som jag hörde i dag, som jag skrev, så kom detta upp så snabbt om försäljning att priser inte kunde sättas pga detta. Nu är det bara så, och även jag har varit förtroendevald en ggn i tiden och hoppas på relevanta fakta?
så stod det i dag:
 
BARA I DAG!
Bok- & CD-rea
I dag är det stor Bok- & CD-rea. Bor du i Stockholmsregionen går det bra att handla rakt-över disk i Släktforskarcentrum. Alla andra kan beställa via denna blankett!
 
GF, Genealogiska Föreningen, passar samtidigt på att sälja ut dubbletter. Dessa böcker beställs hos GF, tel 08-32 96 80 eller via epost gf@genealogi.net
 
Hela listan finns som Excelfil här.  
 
Har inte GF samröre med förbundet i denna sak, rätta mig om jag har fel, men jag ser det som så!
Jan-Christer

2006-04-10, 20:24
Svar #29

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Maud, Du ställde en fråga. Mitt svar är: kanske Du missförstod för att Du slutade läsa efter två poster trots att det fanns sju ytterligare poster där priserna var utsatta utan något reapris.
 
Gunilla: Priset sätts när någon lämnar in en intresseanmälan och vi har tid att ta reda på priset. Oftast inom någon dag. På Din fråga Ska man tolka det så att bara medlemmar har rätt att få veta priset? så är svaret: Ja normalt sett, eftersom det endast är medlemmar som har tillgång till den här förmånen i vanliga fall. Just denna gång får självklart den som lämnat en intresseanmälan, medlem eller inte, veta priset.
 
Jan-Christer: Du skriver rätta mig om jag har fel, jag kan bara säga att jag försökt men uppenbarligen lyckats dåligt.
 
/Lena A L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna