ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Politiskt korrekt  (läst 563 gånger)

2004-04-09, 20:44
läst 563 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jaha... så har då debatten om att ordet tattare (t-ordet) inte får användas i Anbytarforum (åtminstone inte utan citattecken, tattare) smittat av sig på avdelningen för samer - där står nu också lappar (l-ordet?) med cittatecken i rubriken...
 
En liten fråga till Språk- och åsiktspolisen (SÅPO): Får Lappland skrivas utan citattecken?
 
F.ö. är det kanske dags för en lista på framträdande plats i Anbytarforum, där alla presumtiva inläggsskribenter kan se vilka vedertagna ord och begrepp som är förbjudna resp. vilka nyord som är påbjudna? Den listan bör då hela tiden hållas aktuell, som ett slags ordbörs - det är ju inte så lätt alla gånger att veta vad som är på modet den här veckan, och det kan ju tänkas finnas några som tycker att det är trevligt att redan på förhand veta om man kan förväntas få mobben efter sig...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-04-09, 21:54
Svar #1

Lars Öhman

Rent allmänt anser jag att länder och folkslag ska anges på svenska i svensk text, inte på respektive folkslags eget språk. Det heter alltså finne på svenska, inte suomalainen liksom det heter eskimå på svenska, inte inuit. På motsvarande sätt heter det ungrare på svenska, inte magyar. Självfallet heter det lapp på svenska, inte same. Det heter förstås också zigenare på svenska, inte romer. I Svensk uppslagsbok letar man för övrigt förgäves efter USA. Uppslagsordet är Förenta Staterna.

2004-04-09, 22:42
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Diskussionen som åsyftas handlade väl om vad som ska stå i den fasta rubriken för Resande under Etniska grupper. Ingen förespråkade vad jag förstår något förbud mot att använda vissa ord i sina inlägg. Vill man använda ord som tattare, lapp och neger så är det förstås upp till var och en.  
 
Däremot anser jag att Anbytarforum som en del av Svenska Släktforskarförbundet bör välja namn på sina fasta sektioner på ett sådant sätt att det inte stöter sig för mycket mot vad som anses vara acceptabelt språkbruk idag. Vad som då är acceptabelt måste rimligen de personer som kallas tattare, lapp och neger ha ett stort inflytande i att bedöma genom sina organisationer eller liknande.  
 
Så länge regering och riksdag inte talar om tattare och lappar, så borde kanske inte Svenska Släktforskarförbundet heller göra det.  Sedan kan ju vi enskilda skriva vad vi vill.

2004-04-09, 22:45
Svar #3

Alf Helin

Det blir varken bättre eller sämre människor med verbal kosmetika. Jämför med då man på förra århundradet ändrade yrket städerska. Först blev det lokalvårdare och sedan något åt lokalhygeinist. Men för den som städade varken ökade eller minskade skiten.
 
Instämmer i övrigt till fulla med båda föregående skrivare.
 
Med vänlig helghalsning
 
alf helin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna