ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-19  (läst 1916 gånger)

2005-12-15, 10:12
läst 1916 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Vad är PLF förkortning för?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-15, 11:18
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
PLF betyder Person- och Lokalhistoriskt Forskarcentrum, Oskarshamn.
 
Grattis Britt-Maria och Sam och alla andra till en uppsättning mycket användbara skivor, som jag önskat mig i åratal!

2005-12-15, 11:36
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för svaret! Hade nog inte kunnat lista ut det själv :-)
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-15, 11:42
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ann-Mari, det hade du säkert om du gått in på deras hemsida!  
 
Har ett påpekande till Sam. Använd formateringskoderna topurl eller newurl, inte link, när du länkar till externa sidor som PLF. Allt enligt Anbytarforums regler!

2005-12-15, 11:53
Svar #4

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Fråga om en RÖD prick som dyker upp ibland.
Se bild om den nu kommer med.

 
Vad ska den hänvisa till eller vad ska man tänka på när den kommer upp.
 
/Arne
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2005-12-15, 13:08
Svar #5

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Arne!
 
Den röda pricken betyder osäker uppgift.
 
MVH
 
Sam

2005-12-15, 22:46
Svar #6

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Sam
Eftersom installationen sker automatiskt, kanske det kunde det vara bra att här tala om vad de extra sakerna betyder?
Jag är mkt nöjd med den CD som jag erhöll.
Mycket fakta och nya insöksmöjligheter i materialet
Det vore bra att få veta hur fritextsökninen fungerar! Jag har hittills inte fått det förväntade resultatet, utan en hel del sökresultat som inte ligger inom det eftersökta. Gör jag fel?
Sedan har jag en del frågor som jag kan ställa till dig utanför Rötter, eftersom det kanske är är bättre att du får dem via mail och kan då sammanställa bättre till ett svar här eller via mail?
Jan-Christer

2005-12-15, 22:52
Svar #7

Peter Karlsson (Peterk)

Detta borde väl egentligen ligga under Anbytarforum: Källor: CD-skivor kanske..

2005-12-15, 23:26
Svar #8

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Information till dem som köpt PLFs CD-skivor.  
Under OM knappen finns en e-mailadress till supporten för varje skiva
plf.cd1@home.se
plf.cd2@home.se
plf.cd3@home.se
 
Mvh
Britt Maria Ekstrand

2005-12-16, 00:05
Svar #9

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Jan-Christer!
 
Om Du med extra sakerna menar Övriga uppgifter finns dessa beskrivna under Hjälpen ? det blåfärgade frågetecknet, se nedan:
Till vänster visas tre olika listor över de födda, vigda eller döda som valts ut vid sökningen. På fliken visas totalt antal poster i registret. Ovanför listan visas antal valda poster (senaste sökresultat). Saknar databasen någon av listorna blir fliken gråmärkt och går inte att välja. Bläddra med piltangenterna eller dragreglaget. I listan anges personens namn och datum för födelse, vigsel eller död. Datum kan också vara markerat med dp, ly eller bg för dop, lysning eller begravning, om primärdatum för händelsen saknas. För varje vigselpost finns två namn (kontrahenterna) i listan. Tabellerna kan sorteras med knapparna namn och datum.
 
I fältet till höger visas samtliga uppgifter i databasen om den person som är markerad i listan. På fliken visas lokal-ID-numret (användbart för exempelvis felrapportering), eller postnummer inom parentes om lokal-ID saknas. Överst listas grunduppgifter - namn, datum, titel, ålder, ort, församling osv. Under Övriga uppgifter ligger dels kommentarer ur källan, dels uppgifter ur fält som inte finns med i standarddefinitionen för Presentationsprogrammet. De senare presenteras efter fältrubrik och kolon. Under normerade begrepp återfinns normerade versioner av förnamn, efternamn och orter. Längst ned återfinns källreferensen - normalt en arkivvolym eller mikrofiche-beteckning.
 
 
MVH
 
Sam

2005-12-16, 00:09
Svar #10

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Jan-Christer!
 
Om Du med extra sakerna menar övriga uppgifter erhåller Du information om detta genom att klicka på det blå frågetecknet.
 
Här kommer ett utdrag av texten:
Till vänster visas tre olika listor över de födda, vigda eller döda som valts ut vid sökningen. På fliken visas totalt antal poster i registret. Ovanför listan visas antal valda poster (senaste sökresultat). Saknar databasen någon av listorna blir fliken gråmärkt och går inte att välja. Bläddra med piltangenterna eller dragreglaget. I listan anges personens namn och datum för födelse, vigsel eller död. Datum kan också vara markerat med dp, ly eller bg för dop, lysning eller begravning, om primärdatum för händelsen saknas. För varje vigselpost finns två namn (kontrahenterna) i listan. Tabellerna kan sorteras med knapparna namn och datum.
 
I fältet till höger visas samtliga uppgifter i databasen om den person som är markerad i listan. På fliken visas lokal-ID-numret (användbart för exempelvis felrapportering), eller postnummer inom parentes om lokal-ID saknas. Överst listas grunduppgifter - namn, datum, titel, ålder, ort, församling osv. Under Övriga uppgifter ligger dels kommentarer ur källan, dels uppgifter ur fält som inte finns med i standarddefinitionen för Presentationsprogrammet. De senare presenteras efter fältrubrik och kolon. Under normerade begrepp återfinns normerade versioner av förnamn, efternamn och orter. Längst ned återfinns källreferensen - normalt en arkivvolym eller mikrofiche-beteckning.
 
 
MVH
 
Sam

2005-12-16, 10:52
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders Berg! Jag ansträngde mig litet i alla fall, för det enda jag fann under den här diskussionen var PLFs nya CD-skivor från den 28/8-05. Jag klickade där för att ev hitta information, men nix.
 
Visst, det är mycket information man kan få från andra håll än Rötter, men då skulle väl antalet inlägg vara nere i ca 50 st :-)
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-17, 21:20
Svar #12

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Om Ni upptäcker fel eller har tekniska frågor om CD-skivorna kan Ni sända dem till följande epostadresser:
 
Fel el dyl på CD-1, Skicka till plf.cd1@home.se
 
Fel el dyl på CD-2, Skicka till plf.cd2@home.se
 
Fel el dyl på CD-3, Skicka till plf.cd3@home.se
 
Fel el dyl på CD-4, Skicka till plf.cd4@home.se
 
MVH
 
Sam

2005-12-17, 22:21
Svar #13

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Jag kan  berätta att för att söka efter barn till ett par föräldrar räcker det ofta med endast några få bokstäver. Detta gäller CD-1.
Kan tillämpas för liknande fall på alla fyra CD-skivorna.
 
För att söka efter barn till Johan Dahlström och Susanna Persdotter kan jag skriva på följande sätt:
 
Faderns efternamn: Da
 
Faderns förnamn: Jo
 
Moderns efternamn: P
 
Moderns förnamn: Sus
 
Se bifogade bild
 

 
MVH
 
Sam

2005-12-18, 09:24
Svar #14

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Sam!
Precis sådana här tips borde egentligen ha legat med skivorna. Men du skulle ju kunna lägga ut dem på PLF:s hemsida och fylla på med flera om det finns.

2005-12-18, 11:08
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Sådant är ju standard på alla förbundslika skivor  
 
Det och plocklistorna (de rutor som är till höger om AB-rutorna i bilden ovan) fungerar likadant på alla befolkningsskivorna, dödskivorna och EMIBAS - och på alla de cd-skivor som kommer att komma i registerpresentationsprogrammet (där fler än PLF:s redan finns).
 
Hälsningar,
Eva

2005-12-18, 20:45
Svar #16

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Eva,  
man kan inte räkna med att alla ska ha tidigare erfarenhet av skivorna du räknar upp. Själv har jag försökt mig på några av dem på biblioteket men inte fått ut något. Bad förstås om hjälp och då fungerade det, men tyvärr har jag svårt att minnas muntliga anvisningar.  
 
De skivor jag har - Döderhults socken 1766-1808, KGF:s databas och Algutsboda Mantalslängder - är inte uppbyggda på det sättet. Inte heller Genline och Ancestry som jag abonnerar på. Därför tar jag tacksamt emot tips på hur mina 3 nyinköpta CD-skivor från PLF fungerar.  
 
Sam,
de råd du gav hjälpte mig att hitta syskon till en ana. Det visade sig att moderns efternamn, Johannisdotter, var upptaget som Johansdotter för tre av barnen. Nu kan jag söka vidare. Tack för det.

2005-12-18, 23:38
Svar #17

Utloggad Morgan Corneteg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 03:54
    • Visa profil
    • www.corneteg.se
Detta kanske kan hjälpa någon
se nedan
 
Mvh/ Morgan

2005-12-18, 23:46
Svar #18

Utloggad Morgan Corneteg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 03:54
    • Visa profil
    • www.corneteg.se
Hej igen Såg att texten blev för liten, och tog därför bort bilden, försöker igen här nedan Bilder av den här typen kommer att finnas tillgängliga via länkarna om inehåll på PLF?s Hemsida så snart vi har hunnit med att få ihop lite vettiga bilder.
 
/Morgan

2005-12-19, 00:15
Svar #19

Utloggad Morgan Corneteg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 03:54
    • Visa profil
    • www.corneteg.se
Här gör vi ett nytt försök.
 

Ett litet försmak.
Detta är ju bara för att ni ska se hur det är tänkt på ett ungefär. Ni ser ju i alla fall rutan man får fram genom att klicka på de BLÅ frågetecknen i sökrutorna. I dom står den mesta informationen man behöver för att kunna söka på skivorna. Under knappen OM så finner ni all information om vilka socknar som finns med, och vilka årtal för Födda, Vigda och Döda
 
Mvh/Morgan

2005-12-19, 09:16
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

Monica! Det blå frågetecknet på varje fönster ger svaren på de flesta frågorna. Det finns angivet på omslagen till förbundets olika CD, men har tydligen missats på PLFs.

2005-12-19, 10:27
Svar #21

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Carl, jag har tittat bakom alla symboler och sett vad som står där, men just det där lilla extra tipset som Sam gav hjälpte mig att komma vidare. Det är den sortens tips jag tacksamt tar emot.

2005-12-19, 10:52
Svar #22

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Monica, det var därför jag påpekade att det inte är unikt för PLF:s cd utan att det fungerar så på samtliga cd-skivor av den typen. Du kan skriva likadant på Sveriges dödbok, om du inte vet om hon hette Susanne, Susanna, Susann eller rent av stavade det Sussanne. Eller de olika Johannes/Johannis-varianterna på Johansson eller rent av med ett 's' som Johanson.
 
Plocklistorna ger t.ex. möjlighet att hitta församlingar med flera stavningsvarianter på namnet (på de äldre Stockholmsskivorna innan de börjde med normering, t.ex. på Söder stavas en av de församlingar jag forskar i på 16 olika sätt), eller välja just den församling du är intresserad av när det finns flera med samma namn men olika län (i stället för att få alla Berga och alla som börjar på Berg...), det ger möjlighet att hitta felstavade namn på de flesta skivor (jag brukar ta varianterna på Gustaf som exempel) osv.
 
Det gäller allså generellt för denna typ av cd, men även cd med annat ursprung t.ex. CD-Emigranten fungerar på samma sätt (du kan skriva in bara de första bokstäverna på ett namn eller en församling).
 
Hälsningar,
Eva

2005-12-19, 11:10
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I nedre högra hörnet av sökfönstret för födda, vigda eller döda finns en intressant knapp, Normeringslista, som jag provat att trycka på ett antal gånger.  
 
Jag förmodade att det var där man skulle trycka för att se hur namnen normerats, så att man t.ex. bara skulle behöva ange Stefan för att söka på alla stavningsvarianter i ett svep.
 
Men icke, på skivorna 1 och 2 och 4 är allt gråmarkerat och ingen lista av något slag. På skiva 3 finns listorna, men samma namn i både kolumn 1 och 2, trots att det under blå frågetecknet står att kolumn 2 ska innehålla den normerade varianten.  
 
Visst kan jag bocka för varianter i plocklistan, men det hade varit elegant om jag kunnat markera ett normerat namn, som sedan sökningen utgick från.
 
Men kanske har jag missförstått något?

2005-12-19, 11:26
Svar #24

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Elisabeth!
 
Olika stavningsvarianter av Stefan kan man erhålla med ersättningstecknet * t ex
Ste*an, visserligen får man även med Stellan, men det är ju ovanligt före 1900.
 
Normeringen var ett problem för flera, jag tyckte att man borde haft det med, men det vållade problem, därför tog vi bort det på några skivor.
 
MVH
 
Sam

2005-12-19, 11:37
Svar #25

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Här kommer flera tips för sökning av olika stavningsvarianter:
 
Alla former av Per och Peter erhåller man med sökordet P*r
 
Samma sak med olika stavningar av Sven, då skriver man helst Sv*n;Sw*n
 
; semikolon gör att programmet söker på både Sven och Swen resp Sven och Swän.
 
; semikolon kan även användas för efternamn t ex
 
Jon*son;Blixt
 
då söker programmet både på patronymikon och soldatnamnet.
 
MVH
 
Sam

2005-12-19, 15:37
Svar #26

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Morgan,  
det där verkar bra. Sådana otekniska människor som jag behöver hjälp.  
 
Sam,  
tack för de ytterligare tipsen.

2005-12-19, 22:20
Svar #27

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Var anmäler man buggar i presentationsprogrammet?
 
Dels verkar inte sökvillkoren alltid rensas ordentligt när man gör en ny sökning. Det är inte riktigt reproducerbart men det hjälper alltid att göra om sökningen.
 
Dels kraschade just programmet.

2005-12-19, 22:24
Svar #28

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Daniel!
 
Du skriver in anmälningar av fel under nedanstående adresser:
Fel el dyl på CD-1, Skicka till plf.cd1@home.se  
 
Fel el dyl på CD-2, Skicka till plf.cd2@home.se  
 
Fel el dyl på CD-3, Skicka till plf.cd3@home.se  
 
Fel el dyl på CD-4, Skicka till plf.cd4@home.se  
 
Detta står för övrigt längre upp på detta forum.
 
MVH
 
Sam

2005-12-19, 23:24
Svar #29

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hej Sam,
jag tänkte att eftersom presentationsprogrammet är framtaget av förbundet och inte PLF, så kanske det var så att programfel borde anmälas på särskild plats. Fel i databasen anmäler jag givetvis till PLF. Men jag mailar enligt ovan...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna