ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-22  (läst 1951 gånger)

2000-10-18, 19:47
läst 1951 gånger

Peter Rydén (Peter)

Jag håller med Anders Berg om att sökning i hela databasen är i högsta grad önskvärt för att göra systemet mer användbart.  
Oavsett om det blir en eller flera CD:s vill jag nog köpa det, för att surfa på internet och söka kostar en del i uppkopplingen, för något bredband verkar det inte bli än på ett tag för mig. Med bredband eller fast lina kan jag förstå att internet blir bättre.  

Sam: Jag har inga stora åsikter om hur man kan göra ett program. Det som är bra är ju om man delar upp databasen på samma sätt som ni har den i dag (V17Mörlunda eller vad ni skriver) där ni i titeln beskriver, i detta exempel, Vigslar på 1700-talet i Mörlunda socken. Samma socken bör nog finnas på samma CD.

2000-10-18, 21:01
Svar #1

Jan-Åke Holmbring

Hej Sam
Jag hoppas en ev CD skiva blir utformad så att den går att använda i Mac. Vi Mac-användare blir annars alltid missgynnade.
Mvh
Jan-Åke

2000-10-19, 17:50
Svar #2

Peter Rydén (Peter)

Om man, på något sätt, kan göra sökningen möjlig i webbläsar-miljö, så vore det av stort värde. Tyvärr finns det väl då risk att antalet sökmöjligheter minskar.?. Med webb-miljö går det ju att läsa för både mac och PC.

2000-10-19, 22:53
Svar #3

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Jag har själv haft samma tankar som Peter ovan, dvs att kunna använda något program under Microsoft Explorer 5.0, som i dag är det vanligaste för att läsa HTML-filer, men som är anpassat för sökning som AltaVista. Då kan programmet användas i datorer med MAC- , UNIX-, LINUX- m fl operativsystem utnyttja samma typ av CD-skiva och program.

Det bör självfallet vara möjligt att välja vilka fält sökning skall ske på, osv på samma sätt som DISBYT.

Alla förslag mottages tacksamt.

MVH/Sam

2000-10-20, 16:29
Svar #4

Peter Rydén (Peter)

Om de är webb-baserade borde det även gå att läsas i Netscape (som jag använder - det också avsevärt bättre på många sätt jämfört med IE).

2000-11-20, 15:58
Svar #5

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • samblixt.se
Ett nytt praktexempel på fördelen med PLF's databas kan man se under Discussions in English, Emigrants, Alfheld Nelson (Nilson).  
Där efterlyser Carol Nelson, en kvinna med namnet Alfheld. Trots att både Alfheld har annan stavning på förnamnet och ett helt annat efternamn och även moderns efternamn var helt annat, gick det att hitta henne i databasen, det mesta tack vare ett korrekt födelsedatum. Inte heller församlingen var känd, däremot antog Carol att det kunde röra sig om Öland.  

Bekräftelse på att det är rätt fick jag tack vare Emigranten där alla uppgifter också var korrekta.

MVH/Sam

2000-11-21, 00:50
Svar #6

Utloggad Karin Jegelius

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Sam! Jag är redan övertygad om fördelarna med PLF's databas, det är därför jag så ivrigt väntar på CD-skivorna....;-)
Vänliga hälsningar
Karin Jegelius  
(Med anor i Västra Torsås, Lofta, Loftahammar, Vissefjärda, Ryssby, Skatelöv samt Almundsryd)

2000-11-21, 22:26
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sam, om CD-skivorna ska kunna läsas med en webb-läsare, måste det gå att använda både Netscape och Internet Explorer, inte bara Explorer. Tag varning av Nad på Nätet!

2000-11-22, 16:24
Svar #8

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Elisabeth!

Vad tänker Du på när det gäller NAD på Nätet i Netscape jämfört med Explorer?

Jag märker inga större skillnader. I dag används Explorer till 60-70 % medan Netscape används av ca 30 %.

Menar Du att NAD på nätet inte är användarvänligt?

Jag kan hålla med Dig, men när vi frågade varför i Ramsele, meddelade de att den var tänkt att användas av arkivfolk, de antog väl att inte dessa behövde ett användarvänligt sökprogram.

Jag tycker att man kan förbättra alla program så att de blir mera användarvänliga, men det är jobbigt att ta med alla användares olika synpunkter på vad som är användarvänligt.

Jag föreslår att användarna av Anbytarforum ger sina synpunkter under NAD på nätet.

MVH/Sam

2000-11-22, 16:59
Svar #9

Utloggad Inger Larsson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2008-06-25, 15:22
    • Visa profil
Apropå Netscape och Explorer användning så har jag haft mätning på min hemsida i 9 månader. Och av den statistiken kan man se att Explorer i någon version användas av cirka 85 % av besökarna.

Fördelning på surfbrädor & operativsystem/dator

Netscape 3          4 (  0.16%)  
Netscape 4        321 ( 13.21%)      
MSIE 3             20 (  0.82%)      
MSIE 4            334 ( 13.74%)      
MSIE 5           1734 ( 71.36%)

Windows (PC)   2401 ( 98.81%)
Mac              26 (  1.07%)
Unix              3 (  0.12%)
Annat OS          0 (  0.00%)

2000-11-22, 22:16
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sam, jag försökte få in litet synpunkte på NAD på nätet för ett tag sedan, under någon annan rubrik, än den du nyss startade, men gensvaret var klent.

Jag har använt Netscape sedan jag började surfa 1996, och har varit nöjd med det programmet, och ser ingen anledning att byta, bara för att kunna använda NAD. Kan andra bygga siter som alla webb-läsare kan använda, så kan arkivverkets programmerare det också, om de vill.

Jag har försökt komma in på NAD ett otal gånger för att kolla vilka kort jag skulle kunna beställa, och finner att beställningsfunktionen kommer och går, ibland finns den inte, och ibland dyker den upp efter en stund.

Ska SVAR:s kunder beställa via NAD måste det hela funka mycket bättre och enklare, och dessutom finnas relevanta hjälpfunktioner.

2000-11-23, 09:35
Svar #11

Ingrid Karlmar

Jag måste hålla med om att det är inte självklart hur man får fram vad som är beställningsbart osv. (Kör Explorer). När jag så småningom fått kläm på att man ska dutta på 'bokikonen' på listan och ta det lite lugnt, gick det att beställa. Det verkar som NAD inte har nån reply-funktion, som SVAR haft (till får några veckor sedan) vilket gjorde mig konfunderad. Men, beställningen gick alltså fram. NAD-s lista innehåller församlingsböcker efter 1895 och annat som saknats i SVARs lista. Äntligen slipper jag krångla med biblioteksbeställningar och omlån, vilket är väldigt smidigt mot SVAR (ett telefonsamtal). Senaste SVAR-beställningen tog 14 dagar före leverans, men NAD-beställningen levererades efter en vecka. Det tar sig sa mordbrännaren.

2000-11-23, 14:14
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

Ingrid! NAD är bara en nätpresentation av hela Arkivverkets bestånd inlagt i en databas som heter Arkis2, där även SVARs mikrofilmade material ingår. Beställningen via NAD-siten går således också till SVAR, och anledningen till olika väntetider är olika arbetsbelastning. Varför den gamla siten, som ännu så länge fungerar den också, inte uppdaterats sedan 1997 beror på att NAD på nätet var utlovat för länge sedan och då skulle ersätta denna.

2001-01-07, 11:54
Svar #13

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • samblixt.se
I arbetet med framtagning av CD-skivor för PLF's databas behöver vi hjälp med bl a följande:

Flera förslag på lämpliga program för sökning i databasen, för närvarande har vi några få förskag.

Vi vore tacksamma om vi fick hjälp med att göra åtminstone testprogram. De som hjälper till med detta kan få ca fem kompletta socknar att laborera med.

MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

2001-01-07, 18:16
Svar #14

Utloggad Ingvar Nore

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Hej Sam,
hur ser databasen ut idag. Är det en Access eller Paradaoxdatbas eller består den av rena textfiler?

Hälsn Ingvar Nore

2001-01-07, 21:59
Svar #15

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Ingvar!

Den består av flera hundra textfiler, men vi har program färdiga för att tranformera dessa till en fil med poster, som har tabb-separerade fält, för varje datatyp.  

En fil för födda, en fil för vigda osv.

Dessa kan sedan enkelt föras in i t ex Access.

MVH/Sam Blixt

2001-01-08, 09:59
Svar #16

Utloggad Peter Sjölund

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Sökning och presentation via webläsare är en bra lösning som funkar med olika operativsystem, men inte helt enkelt att lösa tekniskt.

Vill ni använda ett databasprogram föreslår jag FileMaker Pro. Det är lätt att anpassa/utforma. Och framförallt kan en FileMaker-lösning användas på både PC och Mac!

FileMaker har t ex använts av SVAR för CD-skivan med födda-vigda-döda i Ådalen. Tyvärr har man där inte tänkt på att aktivera möjligheten att köra programmet på en Mac.

/Peter

2001-01-08, 10:43
Svar #17

Gabriel Frisk

Hej Sam!

Jag tycker att de tabseparerade datafilerna skall transformeras till HTML-format. Då kan de läsas med vilken bläddrare som helst och oberoende av operativsystem och var databasen är lokaliserad. Och så slipper vi vara med om ytterligare ett Mac/PC-krig, det pågår alltför många sådana redan på sina håll. En förutsättning är förståss att man inte krånglar till det hela med alla möjliga skript, ActiveX och vad det nu heter, utan strävar till att kunna använda de grundsökfunktioner som finns inbyggda i systemet (bläddraren). Hierarkin i databasen (filstrukturen på CD:n) kunde t.ex. vara uppbyggd så här:
Index -->Ort -->Födda, Döda...
          |  --> ...

Ett exempel på en liknande hierarki finns här:
www.surfnet.fi/~goe/anor/0-1.htm
Det är delar av en stamtavla framställd med DISGEN och uppladdat till min webplats. Hela sajten finns på hårdskivan (några tusen namn), jag använder den när jag snabbt vill se efter vad jag har...

MSAccess är nog också bra och ett enkelt program att använda, men den lämpar sig bättre för sådana databaser som man måste kunna göra ändringar i, och det är det ju inte fråga om här. Och så har man ju bundit sig till Microsofts teknologi...

Vänligen
Gabriel Frisk
Medlem i DIS #14972

2001-01-08, 11:04
Svar #18

Gabriel Frisk

Hallåå Sam,
ovan som jag är att göra inlägg i detta forum, märker jag att formatteringen av det ställe där jag försökte förklara hierarkin blev obegriplig. Jag menar alltså, att huvudindex skall peka på ortfiler som ska innehålla pekare till födda, döda o.s.v. -filer...

Mvh
Gabriel Frisk
Medlem i DIS #14972

2001-01-09, 07:11
Svar #19

Utloggad Ingvar Nore

• Anbytare ***
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Hej igen Sam.
Det var en intressant debatt det här.
I mitt arbeta arbetar jag mycket med att göra mätdata och information tillgänglig i olika miljöer. Det jag har lärt mig under 14 år är att unvika trendlösningar som riskerar att försvinna. Till dessa räknar jag t ex Lotus WK1, Excel och HTML. Det som är enklast att använda och troligtvis lever längst är ASCIItab-separerade textfiler. Det kanske är för långsamt i vårt fall med ger full frihet för användarna att definera egna sökprogram. Att skapa register med HTML-kod är jag tveksam till eftersom dessa inte är plattforms eller webläsaroberoende.  
Fördelen med rena textfiler är att det är enkelt för användarna att själva komplettera med nya uppdateringar. Dessa skulle ni kunna tillhandahålla via Internet.
/hälsn Ingvar Nore

2001-01-09, 08:07
Svar #20

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Ingvar!

Jag håller med Dig om att detta är enklast. Vi har redan program för automatisk överföring av våra data till antingen ASCII- eller Windows-filer, som båda har tab-separerade poster.

Dessa filer, kan var och en, oberoende av vilket program de vill använda, importera till Excel, Access eller andra program.

Det skulle vara värdefullt om flera ville lämna sina synpunkter på detta, gärna här i Anbytarforum. Det både vitaliserar och demokratiserar debatten.

2001-01-09, 09:01
Svar #21

Utloggad Ingvar Nore

• Anbytare ***
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Hej Sam.
Genom att använda ascii-filer öppnar ni en möjlighet för användarna att bidra med egna sökverktyg. Jag förmodar att ni inte ser det som ett mål att tjäna pengar på ett sökverktyg. Det dyker ju ofta upp hjälpprogram som utvecklas av intresserade.

Jag har erhållit mina sökresultat från er elektroniskt ett tag. Det underlättar hanteringen för mig eftersom att leta i papper snart blir oöverskådligt. Detta har gjort att jag kan utföra mer komplexa sökningar och analysera infon lättare.
Ett problem är att informationen behöver formatteras eftersom den inte är helt konsekvent inskriven. Detta är ju dock ett problem som först uppstår när man vill samköra filerna.

Ett problem som uppstår om ni säljer CD-skivor är ju hur uppdateringar skall kunna ske. Det vore bra om filerna kunde sparas på hårddisken och kompletteras efterhand.

/hälsn Ingvar

2001-01-10, 05:15
Svar #22

Utloggad Thomas Johansson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-11-16, 22:32
    • Visa profil
    • www.hallberg.zoomin.se
Hej!

Med risk för att bli utsatt för verbalt våld, (en del debattatörer på denna site har våldstendenser), så ger jag mig in i detta med ett litet inlägg här.
Att använda ASCII-filer som databas ser jag inte heller som ngt hinder. Men, en riktig SQL-databas vore nog att föredra.
Man skall noggrannt fundera igenom vilken sorts databas man använder. Det är av mycket stor betydelse vilken sorts databas man har när man senare skall bygga upp själva applikationen.
Oavsett ASCII/SQL, så går dessa att anropa ifrån princip vilket programspråk som helst.
Databasen blir då plattformsoberoende.
Vidare kan man fundera på om det är så himla kul(?) och nyttigt att göra ett helt egen fönsterhanterare.
Se på Dödboken, Klaraskivorna. Ingen kritik riktad mot någon, här har man bara valt att göra fönsterhanteringen själv. Detta ställer till med problem för användare av datorer som allt för starkt avviker mot det programmeraren hade, skärmstorlek, skrivare etc.

Nej, man skall nog låta andra(Pyttemjuk tex) få ta hand om fönsterhanterandet.

Plattformsoberoendet då??
Det jag själv skulle föreslå är att skriva programmet för sökfunktionerna i JAVA tillsammans med JavaScript.
Då har man löst databasen genom att välja antingen ASCII eller SQL.
Då har man löst fönsterhanteringen genom Internet Explorer, eller NetScape.
Då har man löst Operativoberoendet genom att JAVA och JavaScript kan köras på vilket operativ som helst, PC, Mac, BeOS, Linux, IRIS...
Vidare har man även löst problematiken kring var databasen skall ligga.
På CD eller InterNet eller på den egna datorn.
Samtliga varianter är fullt möjliga med mitt förslag.

/Thomas Johansson
Sundsvall

ps) Som referens har jag gjort en sida på internet med mina och andras släktforskning på
http://www.gamlakartor.nu/genealogi
Denna sida är programmerad i PERL, vilket är ngt helt annat...

2001-01-15, 23:16
Svar #23

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Thomas!

Bra, kan Du tänka Dig att ta emot fyra-fem församlingar och göra en testversion?

Välj församlingar från PLF-menyn,  
http://www.algonet.se/~samblixt/PLFmeny.htm

Vi kommer troligen att dela upp databasen för födda, vigda och döda i fyra geografiska områden, ett område på varje CD. Förslagsvis norra Kalmar län + Östergötland, mellersta Kalmar län (fastlandsdelen)+ Jönköpings län, södra Kalmar län + Blekinge samt Öland, det blir i så fall fyra CD-skivor.  

Priset för varje CD kommer troligen att bli 500:- för icke medlemmar, 300:- för medlemmar. De som är medlemmar i medhjälpande föreningar, Tjust, VHF, Kinda och Njudung får motsvarande rabatt för resp CD-skiva. PLF-medlemmar får denna rabatt för alla CD-skivorna.

Det som står ovan är preliminära tankegångar, som kan ändras under arbetets gång.  

2001-01-28, 18:58
Svar #24

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • samblixt.se
Nu innehåller PLF's databas mer än 3 120 000 poster.
Den senaste ökningen, ca 60 000 poster, beror framförallt på att vi har fått nya data för tolv socknar på södra Öland från Karl-Axel Björklund.
Titta på http://www.algonet.se/~samblixt/PLFmeny.htm

2001-02-12, 11:47
Svar #25

Sofia Malm

När ska cd:na börja säljas. Jag är intresserad av att köpa så medela här när de säljs. och vilka församlingar, och hur man får tag på de.

2001-02-12, 16:27
Svar #26

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Sofia!

Vi hoppas att intresset för CD-skivorna från PLF's databas skall komma. Vi har inte fått mer än fåtal förslag på hur CD-skivorna skall se ut beträffande program och uppläggning. Jag bad om detta i augusti dvs för ett halvår sedan.

Vi hoppas att vi både skall få synpukter på utförandet och hjälp med arbetet med det snaraste.
Det vore bra om vi kunde få detta klart under våren.

2001-05-11, 10:43
Svar #27

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hjälp till med att redigera databasen för CD-skivorna!

Vi har fått in anmälningar från några personer, som vill hjälpa till med arbetet att redigera och tvätta filerna för födda, vigda och döda i PLF's databas.  

Vi behöver flera frivilliga till detta arbete. Anmäl Dig så skickar jag aktuella filer och anvisningar för arbetet.

2001-05-17, 22:41
Svar #28

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • samblixt.se
Uppmaningen ovan resulterade i att ett tiotal intreserade har anmält sig och fått lika många församlingars filer samt anvisningar.

Det vore bra om vi finge lika många till som frivilligt kunde jobba med redigering i Word och Excel.

2002-01-22, 10:31
Svar #29

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • samblixt.se
Vi behöver flera medhjälpare för redigeringaen av filerna till CD-skivorna.

Läs på http://www.algonet.se/~samblixt/CDskivor.htm

Välj bland församlingarna på http://www.algonet.se/~samblixt/PLFmeny.htm

Prioritera de församlingar Du vill börja med genom att ange de fem lämpligaste.

MVH
Sam Blixt, PLF, Oskarshamn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna