ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-25  (läst 1241 gånger)

1999-11-30, 12:22
läst 1241 gånger

Carl Szabad

John! Via Hjälpen, den nya funktionen på Rötter, kommer man till Register-registret. Där kan man finna, om man söker på Karlskrona*, att Peter Wulf har gjort stora register över Karlskronas böcker, med hänvisning till hans hemsida. Om han dessutom överlämnat registren till PLF känner jag dock inte till.

1999-11-30, 12:34
Svar #1

Johnny Andersson

Får dra mitt strå till stacken och säga att även jag gärna ser PLF:s material tillgängligt på CD eller Internet.
 
CArl S. nämnde några intressanta projekt som Släktforskarförbundet håller på med. Tänkte närmast på 1700-talets dödbok och Dödboken 1950-1999. Jag letade på Rötters hemsida, men kunde inte hitta någon information om detta. Skulle dock vilja höra mer om dessa spännande projekt.

1999-11-30, 12:52
Svar #2

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Självklart ska PLF:s databas ut på nätet eller säljas på CD.
Jag vill gärna poängtera att hjälpen från PLF hittils har varit superb och helt utan anmärkningar.
Men även det bästa kan bli ännu bättre!
 
Sam,
Ta till dig den här floden av intresseyttringar på
Anbytarforum som ett tecken på att dina ideer om  
modernisering av databasen är väl understödd och kommer i RÄTT tid.

1999-11-30, 13:01
Svar #3

Carl Szabad

Nu måste jag för att besvara frågor lämna det rubricerade ämnet ett ögonblick.
 
Johnny! Mycket arbete sker i det fördolda. Sveriges Dödbok utvecklas och den version som kommer under första halvåret nästa år kommer att innehålla uppgifter av varierande grad för de angivna åren. 1700-talets dödbok är ett projekt som vi försökt få med medlemsföreningarna i, men där ex-vis PLF ännu inte lämnat något svar. Av de stora registerhållarna är det bara Släktdata som visat intresse för projektet så troligtvis blir det inget.
 
Så Sam, det är inte bara era medlemmar som visar ljumt intresse för att svara på enkäter, även våra medlemsföreningar är dåliga på sådant.

1999-11-30, 13:05
Svar #4

Johnny Andersson


1999-11-30, 14:02
Svar #5

Madeleine Raftö

Självklart skall PLF:s databas tryckas upp på CD. Att den bör ligga på nätet är väl en bra idé, men då tillkommer uppkopplingsavgiften och det gör att man inte gärna ligger uppkopplad så ofta. Att ha en CD lättillgänglig är absolut det bästa alternativet. Jag vet själv hur bra CD:n Smedskivan har sålt och hur populära de CD-skivor jag distribuerar är, fast mycket av de materialet redan ligger på nätet. Jag förstår inte Sams tvekan om att sprida materialet på ett enkelt sätt. Det är ju både billigt och enkelt att göra det idag, och det är ju en helt annan sak att själv fritt kunna söka i materialet än att ställa en specifik fråga. Jag kan nog lova att trycks PLF:s databas upp på CD och säljs till ett vettigt pris så kommer den att bli en storsäljare!

1999-11-30, 14:28
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hej Sam och alla andra,
På grund av att jag troligen inte har mycket att hämta i PLF:s databas (mina anor finns inte i denna del av landet) har jag hittills valt att följa denna debatt på armlängds avstånd. Nu känner jag dock att jag bör ta bladet från munnen! Jag misstänker att någon/några inom PLF har tillgång till CD-brännare. Att bränna CD är idag inget stort problem. Obrända CD-skivor är billiga, kostar 10-15 kronor. Så vari består problemet, Sam? Bestäm ett pris, ta in beställningar och bränn CD-skivor allteftersom beställningarna droppar in. Enklare kan det väl knappast bli, eller finns det dolda problem som inte jag kan föreställa mig? Jag har i alla fall fått uppfattningen att materialet i databasen är väl uppställt och ordentligt strukturerat, så dämed torde det inte vara något bekymmer att göra såsom jag föreslagit. Om ni väljer att ta fram en CD kommer jag nog att köpa den av ren nyfikenhet, trots att jag troligen inte har några anor att hämta där, som jag nämnde i ingressen. Lycka till!  
 
Med vänlig hälsning   Tord Påhlman

1999-11-30, 15:05
Svar #7

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Till Madeleine m fl!
 
Jag själv är inte tveksam, jag ville redan för fem år sedan lägga ut databasen på Internet.
 
Det är dock andra medlemmar, som kanske med vissa skäl, är tveksamma att lägga ut databasen både på Internet och CD-skiva eller något av dessa medier.
 
Orsaken är att vi kanske inte får resurser för att utveckla databasen vare sig kvantitetsmässigt eller kvalitetsmässigt. Detta på grund av minskat intresse för inmatning och kontrolläsning. Vissa befarar missbruk genom kopiering o dyl.  
 
Andra skäl är att det givetvis förekommer felaktigheter i materialet.
 
Men som sagt, jag tycker att alla dessa skäl inte är tillräckliga, utan att vi kan ta in de inkomster vi behöver. Alla i PLF jobbar ju ideellt. Jag betalar min egen telefonräkning, 20 000 kr/år. De kostnader PLF har är inköp och reparationer av datorer, kostnader för disketter, papper mm.
 
Den enda tveksamhet jag har, är att det åtminstone före denna vecka har varit mycket svagt intresse för att vi skulle göra databasen mera tillgänglig på ett eller annat sätt.
 
Vi får väl se vad denna veckas stora intresse kan resultera i, vi eller Släktforskarförbundet kanske skall ha ytterligare en enkät i Rötter?
 
MVH/Sam

1999-11-30, 15:39
Svar #8

Carina Sunesson

Hej igen allihopa! Jag måste hålla med Sam att de orsaker han nämner som kommit upp för att INTE ge ut PLF på Cd eller via nätet inte håller helt ut.
Alla som släktforskar vet att enbart original källan räknas i slutändan.
Att det eventuellt skulle förekomma en och annan felskrivning är inget seriöst argument.
Det förekommer säkerligen på alla CD skivor och även på sidor på nätet, såsom ANNO 1890, Ancestry.com och i forskarnas egna publicierade släkttavlor.
Att CD:skivor kopieras är tyvärr helt sant, också att fler använder en och samma CD skiva.
Piratkopiering kan man ju inte annat än skydda sig för via de lagar som finns.
Att fler använder samma CD, är heller inget ovanligt. Se här i anbytarforum där t.o.m. Emigrantskivan och Söderskivan har egna rubriker.
Dock tror jag inte att detta skulle minska försäljningen i stort, om PLF skulle ge ut en CD.
Varför inte t.ex. genom reklam i Rötter gå ut med en konkret intresseanmälan.
Räkna fram ett pris och ett genomförbart releasedatum och låt oss forskare göra en intresseanmälan!
Ni blir nog förvånade hur stort intresset är.
I dag, med den enkla och moderna teknik som finns, så behöver man inte heller trycka upp 100.000 ex på en gång för att det ska bli lönsamt.
Precis som någon nämner så går det alldeles utmärkt att göra mindre upplagor och programmera i tex html format.
Vi är många som väntar Sam!

1999-11-30, 17:51
Svar #9

John Sidén

Hej alla ni som diskuterat PLFs databas!
 
Länge har jag önskat en sådan här diskussion. Några PLFare vet det också. Nu har min önskan blivit verklighet. Jag instämmer till fullo i Carina Sunessons inlägg (kunde inte ha sagt det bättre själv). Därmed har jag sagt mitt. Men fortsätt gärna att diskutera PLFs databas! Den tål att diskuteras och den tål att bli tillgänglig för många fler än den är nu!
John i Veta
med anor i Östra Småland

1999-12-20, 09:13
Svar #10

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
En ny förteckning över innehållet i PLF:s databas finns nu på följande adress: http://www.algonet.se/~samblixt/PLFmeny.htm
eller klicka här  PLF-menyn
 
Kom med synpunkter på både bra och dåliga saker i denna förteckning, jag ändrar den gärna om flera har samma åsikt. Om många tycker att den är bättre än den gamla skickar jag den till Håkan Skogsjö för att lägga den på den gamla platsen, eventuellt under flera landskap.
 
God Jul och Gott Nytt År/Sam

1999-12-20, 10:38
Svar #11

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Tekniskt sett tycker jag att den fungerar utmärkt i detta skick. Men vet folk i vilken kommun en viss socken ligger?

1999-12-20, 11:16
Svar #12

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
kanske, kanske inte man vet kommunen....
 
Man jag hittar inte vare sig Fliseryd eller Mönsterås i den nya förteckningen.... Mönsterås hade jag för mig var en egen kommun, men den fanns inte i listan. Inte heller Fliseryd. Det är antagligen dock en smärre miss att de saknas, Ålem likaså?
 
Sen kanske man lär sig så småningom vilken kommun det är.
 
Huvudsaken att det finns en förteckning någonstans. Vi medlemmar i PLF får den ju via PLF-nytt, men för alla andra.

1999-12-20, 12:30
Svar #13

John Sidén

Uffe!
 
Du har alldeles rätt. Mönsterås är en egen kommun och till den kommunen hör Fliseryd och Ålems församlingar förutom Mönsterås. Eftersom vi är en del som forskar på de församlingarna kanske Sam kunde vara vänlig och sätta in Mönsterås kommun och dess församlingar samt vad som är inmatat i databasen från deras kyrkoböcker. Det borde inte vara så svårt för den som kan det, tycker jag. Visserligen är jag liksom du Uffe med i PLF och får PLF-nytt med en alltid uppdaterad upplaga av vad som finns i dartabasen men för alla andra.
Med vänlig hälsning
John i Veta

1999-12-20, 12:30
Svar #14

Carl Szabad

Jodå, det finns register för alla tre församlingarna i Mönsterås kommun i PLFs databas, se även Rötters Socken-Sök och Register-registret under Hjälpen.

1999-12-20, 13:20
Svar #15

John Sidén

Carl och ni andra!
 
Nu har även en fåkunnig präst på landet hittat Mönsterås kommun och dess församlingar. Då får jag passa på att tacka Sam för att denna länk finns och jag hoppas att den uppdateras med jämna mellanrum (inte alltför sällan dock).
Med vänlig hälsning
John i Veta

1999-12-20, 13:32
Svar #16

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Ja se, 12:26 i dag las den in (enligt dokumentinfo). Alltså var det bara ett misstag att den inte var med från början. (Vilket jag förstod.)
 
Man kanske skulle tänka sig att socknarna står uppräknade efter kommunen på indexsidan, men å andra sidan kan man ju första gången kanske leta igenom de fåtaliga länkarna, eller som Carl Szabad föreslår, använda det utmärkta sockensök-programmet på Rötters sidor.
 
Ha en trevlig julhelg allihop.

1999-12-20, 20:13
Svar #17

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Synpunkter på ändringar i PLF-menyn.
 
Efterhand, som förslag till ändringar i PLF-förteckningen kommer in, ändrar jag dessa om flera kommer med samma förslag.  
 
På grund av detta, vill jag även ha feed-back på mina ändringar, det kan ju faktiskt vara så att vissa ändringar är onödiga eller kan finnas på annan plats. Det kanske blir för många förklaringar till de frågor som kan uppstå.
 
Jag får en del förslag i direkta mail, det kanske vore bättre om de gick via anbytarforum.
 
Jag ändrar gärna tillbaka om Ni så önskar.
 
MVH/Sam

1999-12-21, 00:14
Svar #18

Carina Sunesson

Hej Sam och alla andra!  
Förslag 1: Lägg in länk för medlemskapsanmälan via hemsidan i formulär.
Torde öka medlemmarna i det utsökta PLF.
Förslag 2: Skriv kostnader för sökning i basen med övriga villkor ( antal frågor/email etc ).

1999-12-21, 15:44
Svar #19

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Det enklaste sättet att bli medlem på är att sätta in medlemsavgiften 100 kr på postgiro 400938-7 PLF, Oskarshamn
Kostnaden för sökning med fem frågor är för medlem 20 kr, för icke medlem 40 kr.
Samma postgiro, men ange vad pengarna avser.
 
MVH/Sam Blixt

1999-12-21, 16:38
Svar #20

Carina Sunesson

Hej Sam, jag och många andra vet säkert detta, men kanske inte alla som går in på sidan.
Därav mitt förslag att lägga in en notis om detsamma på din hemsida!

1999-12-21, 16:39
Svar #21

Peter Rydén

Hej Sam!
Vad Carina menade var nog att de uppgifter som du precis lämnade skulle stå på PLF-menyn, inte att du skulle informera om dem här (vilket i och för sig var bra, det medger jag). Priserna för sökningar är rätt humana, speciellt om man tänker på att dessa inte har ändrats på mycket länge.

1999-12-21, 19:45
Svar #22

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Vilken färg anser Ni att bakgrunden på den ovan adresserade PLF-menyn ovan har?
 
Jag har fått ett påpekande från en besökare som påstår att den är äckligt kräkgrön. Detta kan jag inte se, jag tycker att den är något gulare än denna bakgrund, dvs ljusgul eller gulvit.
 
Jag kanske är färgblind, annars är det fel på min bildskärm. Jag själv hatar äckliga färger, som tyvärr förekommer för ofta på olika hemsidor.
 
MVH/sam

1999-12-21, 20:15
Svar #23

Carina Sunesson

Hej igen, den gula färgen har faktiskt någon procent grön i sig på PLF menyns sida.
Det är första sidan som är lite kräkgrön, de
andra är gula.

1999-12-22, 06:02
Svar #24

Lena Nilsson

Hej Sam!
De socknar PLF har inmatat från Kronobergs län - är det samma som KGF har eller gör ni dubbelarbete? PLF skriver för sig och KGF för sig? Vore det inte idé att samordna?
Mvh
Lena Nilsson

1999-12-22, 08:04
Svar #25

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Vi samarbetar dvs byter datafiler.
 
Helmer Danielsson och jag känner varandra sedan 1985, då vi träffades på Öland.

1999-12-22, 08:15
Svar #26

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Vi samarbetar dvs byter datafiler.
 
Helmer Danielsson och jag känner varandra sedan 1985, då vi träffades på Öland.

2000-01-25, 08:56
Svar #27

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Antalet poster i PLF-databasen har till i dag den 25 januari 2000  
ökat till 3 009 666.
 
Titta på PLF-menyn
 
MVH/Sam

2000-01-25, 10:40
Svar #28

Carl Szabad

Sam! Jag efterlyser återigen vad som hänt sedan sista uppdateringen. Det kan ha intresse för den som inte vill gå in och undersöka hela materialet varenda gång en uppdatering sker, speciellt med tanke på hur stor er bas är.

2000-01-25, 11:48
Svar #29

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Carl!
Jag skrev på andra raden i PLF-menyn vad som är uppdaterat, dvs Födda i Söderåkra 1898-1920.
 
Vill Ni att jag skall göra det på annat sätt?
Kom gärna med många nya förslag!
 
MVH/Sam

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna