ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: PLF:s databas innehåller nu över 3 000 000 (tre miljoner) poster!  (läst 2002 gånger)

2002-01-23, 10:27
läst 2002 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Fem nya medhjälpare har anmält sig sedan i går, detta är glädjande, men vi behöver flera.
 
MVH
Sam Blixt, PLF, Oskarshamn

2002-02-06, 17:46
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Nu är antalet medhjälpare femtio och i 100 församlingar är arbetet påbörjat.
 
Vi behöver flera medhjälpare för de återstående 70 församlingarna.
 
 
MVH
Sam Blixt, PLF, Oskarshamn

2002-07-27, 19:35
Svar #2

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Nu är antalet medhjälpare över femtio och arbetet är påbörjat i 116 församlingar.
 
Eftersom databasen består av drygt 170 församlingar behöver vi flera medarbetare.
 
Vilka församlingar som finns i databasen ser Du på
http://www.algonet.se/~samblixt/PLFmeny.htm
 
Är Du intresserad så hör av Dig.
till sam.blixt@telia.com
 
MVH
 
Sam Blixt
PLF
Oskarshamn

2002-12-07, 14:43
Svar #3

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Nu är antalet medhjälpare 56 och arbetet är påbörjat i 140 församlingar.  
 
Eftersom databasen består av drygt 170 församlingar behöver vi flera medarbetare.  
 
Vilka församlingar som finns i databasen ser Du på  
http://www.algonet.se/~samblixt/PLFmeny.htm  
 
Är Du intresserad så hör av Dig till sam.blixt@telia.com  
 
Beskrivning av projektet med CD-skivor hittar Du på http://www.algonet.se/~samblixt/CDskivor.htm  
 
MVH  
 
Sam Blixt  
PLF  
Oskarshamn

2002-12-29, 15:57
Svar #4

Utloggad Agneta Prestberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 06:34
    • Visa profil
Sam Blixt!  
Går det att leta i PLF efter personer som man inte vet vart dom flyttade?
Jag har letat i snart varenda socken i Kalmar län men hittar inte vart dom tog vägen.
Om man kan få fram vart dom dog, skulle det vara bra.
Johan (Jaen) Andersson  f. 1745-09-26 i Häckenstad, Gamleby  Vigd 1780-12-16  med
Catharina Johansdotter  f. 1752-06-16 i Eldslösa, Gamleby
När dottern Maja Lena föddes  1799-01-01 bodde dom på Klinttorpet, Gamleby. Men sen försvann hela familjen och jag hittar dom inte på utfl.
1824 kommer Maja Lena inflyttande till Gamleby från Törnsfall men där hittar jag dom inte heller. Det är lite dåligt med in och utflyttningslängder på Genline.  Och nu har jag bara två dagar kvar på min period.
 
 Mvh Agneta

2002-12-29, 17:39
Svar #5

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Agneta!
 
Normalt går det att söka efter personer i hela databasen, men eftersom det i detta fall är så vanliga namn och vi inte har någon aning om vart de flyttat får vi så många träffar att det är svårt att veta om det är rätt person.
 
Jag föreslår att Du efetrlyser personerna under Anbytarforum > Landskap > Småland > Socknar > Gamleby
 
Lycka till!
 
MVH
 
Sam

2002-12-29, 19:39
Svar #6

Utloggad Agneta Prestberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 06:34
    • Visa profil
Hej Sam!
Det har jag redan gjort, utan resultat.
Mvh Agneta

2002-12-30, 10:38
Svar #7

Olof Almkvist

Det finns ju program av typ basic och pascall programmering också. Likaså windowbaserade delphi och c++ då man kan c-progammering. Samt om man är duktig då man kan assembler, som man kan skapa de program som ger dess struktur av en sort databastyp som tex pardox och acess.
 
mvh olof a.

2003-02-22, 17:02
Svar #8

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Fram till februari 2003 har redigering påbörjats av 60 frivilliga i 155 av de 175 församlingar, som vi har i databasen. Ett femtiotal av de påbörjade församlingarna är ännu inte klara. Det behövs fortfarande många medhjälpare för att vi skall få CD-skivorna klara inom rimlig tid.
 
Vilka församlingar som finns i databasen ser Du på Sams hemsida
 
Välj sedan PLF-meny och därefter PLF:s databas på CD-skivor.
 
Är Du intresserad så hör av Dig till sam.blixt@telia.com  
 
MVH  
 
Sam Blixt  
PLF  
Oskarshamn

2003-06-21, 22:45
Svar #9

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Fram till juni 2003 har redigering påbörjats av 60 frivilliga i 157 av de 175 församlingar, som vi har i databasen. Ett fyrtiotal av de påbörjade församlingarna är ännu inte klara. Det behövs fortfarande många medhjälpare för att vi skall få CD-skivorna klara inom rimlig tid.  
 
Vilka församlingar som finns i databasen ser Du på Sams hemsida.  
Välj sedan PLF-meny och därefter PLF:s databas på CD-skivor.  
 
Är Du intresserad så hör av Dig till Sam Blixt  
 
Med vänlig sommarhälsning
 
Sam Blixt  
PLF  
Oskarshamn

2003-06-22, 13:22
Svar #10

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Sam,
 
D?t går inte att komma in på sidan som du hänvisar till. Den laddar till hälvten, men sedan är det stopp. Eftter fem minuter så hade jag fortfarande inte kommit in på sidan trots att jag har bredbandsuppkoppling.

2003-06-22, 14:29
Svar #11

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Jan!
 
Prova på PLFs databas på CD-skivor
 
MVH
 
Sam

2003-06-23, 11:59
Svar #12

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag hade säkerheten i explorer satt till normal, men jag fick sänka till låg för att komma in.

2004-01-13, 11:01
Svar #13

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Arbetet med CD-skivorna
 
Fram till januari 2004 har redigering påbörjats av ett 60-tal frivilliga i 170 av de 185 församlingar, som vi har i databasen. Ett fyrtiotal av de påbörjade församlingarna är ännu inte klara. Det behövs fortfarande många medhjälpare för att vi skall få CD-skivorna klara inom rimlig tid.  
 
Vilka församlingar som finns i databasen ser Du på Sams hemsida.  
Välj sedan PLF-meny och därefter PLF:s databas på CD-skivor.  
 
Är Du intresserad så hör av Dig till Sam Blixt
 
 
 
Med förhoppning om ett gott forskarår!
 
Sam Blixt  
PLF  
Oskarshamn

2004-02-09, 19:04
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
annat ställe nämns att PLF-databasen snart ska läggas ut på nätet för betalande. Vad betyder det? Är det detsamma som kommer komma på CD-skivorna, eller vad är det som gäller?
 
Informera gärna lite om era planer, Sam.

2004-02-09, 19:49
Svar #15

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Anders med flera!
 
När arbetet med 'filtvätten' är klart kommer vi att påbörja arbetet med både CD-skivor och att lägga ut motsvarande uppgifter på Internet.
 
Vi hade för ett par år sedan enkäter om vad som medlemmarna tyckte var bäst - CD-skivor eller Internet.  
 
Nu har vi fått så många önslemål om båda varianterna så vi har valt att göra både och.
 
Man får alltså abonnera på Internet eller köpa CD-skivor. Problemet är att vi inte har mjlighet att göra detta för en rimlig kostnad. Det rör sig om uppemot 50 000 kr i initialkostnad och sedan uppemot 300 - 500 kr/månad.
 
Vi måste därför ta en avgift per år på mellan 500 kr och 700 kr för abonnemanget, beroende på om man är medlem eller ej.
 
Beträffande CD-skivorna kan man läsa om detta under PLF-menyn och sedan gå till PLFs databas på CD-skivor under Sams hemsida
 
Just nu är jag i Falun eftersom jag inte vill vara hemma på min födelsedag.
 
 
MVH
 
Sam

2004-06-24, 15:03
Svar #16

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
På grund av ett tekniskt fel går det inte att skicka in frågor från  Databas under PLFs hemsida.
 
Du kan däremot kopiera eller skriva av sökblanketten och bifoga eller klistra in den i Epost till plf.oskarshamn@telia.com
 
MVH
 
Sam

2005-01-16, 13:33
Svar #17

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Tyvärr har framtagningen av CD-skivorna blivit försenad.
Eftersom det har kommit mängder om frågor om CD-skivorna ber jag få hänvisa till följande:
Se  CD-skivor
 
MVH
 
Sam

2005-01-16, 21:56
Svar #18

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Tack Sam för info
Din info på hemsidan är daterad till 2000-08-02
Har du senare info tror jag att de som är intresserade gärna vill veta detta (?)
Jan-Christer

2005-01-16, 22:13
Svar #19

Janne Svensson

Funderar på om inte PLF:s databas används till att få inkomst genom förfrågningar, istället för utgivning av CD-skivor. Är denna tanke helt oberättigad? Svaren från Sam Blixt är hela tiden den samma.

2005-01-16, 23:30
Svar #20

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Jan-Christer och Janne!
 
God fortsättning på det nya året.  
Diskussionen om PLFs databas på Internet och/eller CD-skivor började redan för tio år sedan, när jag själv började använda Internet.  
Då fanns det personer som trodde att Internet inte kunde användas till någonting.
 
Dateringen den 2 augustie 2000 avser det styrelsemöte i PLF då jag fick uppdraget att ta upp framtagningen av presentationsprogrammet i förbundsstyrelsen. Den senaste informationen är den jag hela tiden har skrivit i slutet av sammma artikel. Läs alltså slutet av artikeln hoppas jag att Du får svar på vad undrar över.
 
Janne vill jag fråga vilken tanke Du har om förfrågningar från medlemmar och andra. Det finns flera personer än både Du och jag kan ana som inte har tillgång till Internet eller ens dator hemma. Jag ringde runt till skolkamrater veckan före jul angående en skolträff med ett sextiotal deltagare till sommaren. Dessa var födda 1932 - 1936. Av dessa var det förutom jag endast fyra som hade tillgång till Internet i hemmet.  
 
Artikeln om CD-skivor är den som finns en länk till i mitt förra inlägg ovan.
 
 
MVH
 
Sam

2005-03-06, 12:02
Svar #21

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Hej Sam!
Hur långt har ni kommit med utgivningen av Cd-skivorna? Jag väntar med spänning!
Häls. Anne-Mai C.
(f.d.Oskarshamnsbo)

2005-03-06, 12:09
Svar #22

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej, alla som väntar på CD-skivorna!
 
Arbetet är i full gång och vi håller på med att fördela arbetet på att placera de olika församlingsfilerna på respektive medhjälpare, men även med att korrigera de fel. som alltid finns på de första versionerna av ett nytt program, dvs presentationsprogrammet.
Bara i februari har det kommit två versioner.
 
Vi är i behov av ytterligare några medhjälpare.
 
Kontakta mig!
 
MVH
 
Sam

2005-03-06, 22:26
Svar #23

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Sam
Vad menar Du med två versioner? Enligt vad som skrivets tidigare skulle CD-n komma under våren 2005, skall vi ha möjligheten att beställa nu eller vänta. Vi som väntar med spänning!
Jan-Christer

2005-03-06, 22:56
Svar #24

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Jan-Christer!
 
Jag uttryckte mig kanske oklart. Det program som redan kommit ut i två versioner redan i februari är det program som vi initierade i förbundet redan för snart fyra år sedan och som vi använder för att kunna göra CD-skivorna. Detta program har hela tiden kallats PRESENTATIONSPROGRAMMET, men är endast ett program för att kunna göra CD-skivor liknande de som finns för Sveriges befolkning, 1890, 1970 och 1980 samt Sveriges dödbok 1950-1999.
 
Se för övrigt under PLF:s databas på CD-skivor  
 
MVH
 
Sam

2005-03-06, 23:10
Svar #25

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Sam
Jag såg det prg på måndagsmötet i Sundbyberg i måndags med Carl. Jag hoppas att det klarar mer än vad som framgick då. Det påpekade jag då och jag hoppas att det kommer att kunna bättre framledes. Mtl-reg, person-reg + lite till som kan vara intressant i forskningen. Risken är annars stor att många kommer att försöka bättre med egna lösningar på sina databaser och CD-skivor. Troligen kommer jag själv ut med ny databas och Web nu i sommar. Plats finns, skalet skall bara fixas. Skall titta under din länk, annars väntar även jag med spänning på vad som kommer från PLF.
Jan-Christer

2005-08-21, 18:06
Svar #26

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Nu är CD-skivorna klara för testning och kommer att demonstreras vid Riksstämman i Göteborg.
 
Se för övrigt under  PLF-menyn
 
Vi ses i Göteborg!
 
MVH
 
Sam

2005-08-22, 22:04
Svar #27

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Eftersom det har kommit undrande mail om varför CD-skivorna bara innehåller omkring 2,5 miljoner poster, medan PLFs hela databas innehåller över 3,6 miljoner poster, vill jag meddela följande:
 
PLFs databas består av noteringar även för inflyttade, utflyttade, emigranter, husförhörslängder, bouppteckningar, mantalslängder mm.  
 
CD-skivorna innehåller det viktigaste för släktforskare, nämligen födda, vigda och döda. Jag hoppas att SSF (Sveriges Släktforskarförbund) inom de närmaste åren gör ett liknade presentationsprogram för även inflyttade, utflyttade och husförhörslängder.
 
MVH
 
Sam

2005-09-23, 07:30
Svar #28

Christian Andersson

Hej Sam.
 
Jag läser om PLFs nya CD-skivor som tydligen är på väg ut i marknaden.
 
http://samblixt.se/PLF/CDskivor.htm
 
http://samblixt.se/PLF/CDskivor.htm
 
Jag kan inte någonstans se hur ni tänker namnge dessa CD-skivor. Jag hoppas verkligen att ni inte anammar beteckningen Sveriges kyrkböker som Sveriges släktforskarförbund har ansett vara en korrekt benämning på det skalprogram ni använder för framtagning av era skivor.
 
Jag anser att beteckningen Sveriges kyrkböcker bör vara förbehållen de verkliga originalhandlingarna och de kopior som är helt trogna originalen, avfotograferade eller skannade eller framtagna med någon annan teknik.  
 
När nu landet börjar översvämmas av allehanda CD-produkter är det högst väsentligt att vi får en korrekt benämning på på dessa produkter och klart skiljer på original, kopior, avskrifter och allehanda sökregister.
 
Här har Sveriges släktforskarförbund ett stort ansvar. När man på nättidningen Rötter gör reklam för alla de lokala CD-utgåvorna borde de framgå vilken kategori de tillhör.
 
Mvh Christian Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna