ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-30  (läst 1688 gånger)

1999-11-28, 22:59
läst 1688 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Nu överstiger antalet poster i PLF:s databas 3 000 000!
 
Lördagen den 27 november 1999 uppgick antalet poster i PLF:s databas till 3 000 053.  
 
Vi ber att få tacka både medlemmar och övriga, som medverkat vid registreringen. Det är endast tack vare deras arbete, som vi kunnat nå detta fantastiska resultat.
 
Databasen omfattar 170 församlingar i östra Götaland dvs Blekinge, Kalmar, Kronobergs,  Jönköpings och Östergötlands län. Det är troligen världens största regionalt baserade databas för släkt- och hembygdsforskning. Med regionalt baserad databas avses att den innehåller uppgifter från en sammanhängande region.
 
De uppgifter som finns i PLF:s databas är registreringar av kyrkoböcker för födda, vigda, döda, in- och utflyttade, husförhörslängder mm från 1600-talet fram till 1930.  
 
Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

1999-11-29, 00:41
Svar #1

Göran Johnson

Får man fråga hur man hittar denna förträffliga databas???

1999-11-29, 08:36
Svar #2

John Sidén

Hej Göran!
 
Databasen finns i PLFs forskarstuga en trappa ner vid Stora Torget i Oskarshamn. Dit får man skriva om man vill ha upplysningar. Adress: PLF Box 23  572 21 OSKARSHAMN. Telefon 0491-15382. Mail: plf.oskarshamn@post.netlink.se. För medlemmar kostar det 20 kr per svar, för icke-medlemmar kostar det dubbelt så mycket. PLF uppmanar också att sända med ett frankerat svarskuvert. PLFs databas finns också, tydligen, helt eller delvis hos några av styrelsen i PLF. Men för oss vanliga är det inte alldeles enkelt att få tillgång till databasen. Så vitt jag förstår pågår diskussion om att göra databasen mer tillgänglig och det hoppas jag sker så snart som möjligt.  
Med vänlig hälsning
John i Veta
medlem i PLF sedan 1993

1999-11-29, 08:55
Svar #3

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Göran!
 
Du kan läsa om PLF och framförallt databasen på följande adress:
http://www.genealogi.se/plf.htm
 
Vi har två gånger detta år anmodat våra nästan 900 medlemmar att svara på enkäter om att eventuellt göra databasen tillgänglig på Internet eller CD-skiva.
 
Vi har dock inte fått så många önskemål som -åtminstone jag själv hade hoppats.
 
Fram till idag har 80 medlemmar angivit Internet som första alternativ, medan 90 hellre ville ha CD-skiva. Lika många ville kunna skriva frågor och få svar på det gamla sättet dvs brev eller Epost.
 
Jag hade som sagt väntat mig ett mycket större intresse för att kunna använda Internet eller CD-skivor, men våra medlemmar är tydligen inte mogna för detta ännu.  
 
MVH/Sam/PLF/Oskarshamn

1999-11-29, 12:51
Svar #4

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Eftersom jag sitter i Norge och forskar på sydsverige, hade jag mycket gärna sett att PLF databasen var utlagd på internett. Tänk så lätt att kunna  gå in på internett och kolla en uppgift i stället för att vänta på mikrokort från SVAR.
Med vänlig hälsning
Ulla Kristoffersen

1999-11-29, 12:52
Svar #5

John Sidén

Hej Sam!
 
Jag var en av dem som svarade på enkäten och ville ha databasen antingen på Internet eller CD-rom. Tyvärr var vi tydligen för få för att någon ändring skulle komma till stånd. Men som jag påpekat för andra styrelsemedlemmar i PLF borde åtminstone uppgifterna i Rötter om vad som finns i databasen kunna uppdateras. Diskussionen om PLFs databas kanske inte ska föras här men eftersom du ville berätta för alla som läser Anbytarforum hur mycket som finns i databasen är det ju bra om vi också får veta vad exakt som finns där.
Med vänlig hälsning
John i Veta

1999-11-29, 14:51
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Sam!
 
Ursäkta att en icke-PLFare lägger sig i, men jag tror att ni riktar er till fel krets när ni gör en enkät bland redan befintliga medlemmar. Ni som är med i PLF är ju nöjda med det gamla sättet med förfrågningar, annars hade ni inte gått med. Alla vi andra som gärna skulle vilja ha PLF på internet eller CD, mot en avgift givetvis, är av naturliga skäl inte medlemmar.
 
En CD skulle innebära inkomster för föreningen, och t ex ett årsabbonemang på internet (eller hur ni löser det) innebär också inkomster, från nya medlemmar. Ni borde alltså undersöka intresset utanför den egna kretsen. Enkät på Rötter??
 
Kan väl passa på att tillägga att en internetlösning måste ni utforma på annat sätt än kostnad/uppgift, som är det gamla sättet. Medlemskap måste ge tillgång till hela basen, som om den låg på CD. Jämför med hur DIS har gjort DISBYT tillgängligt på nätet för medlemmar, en liknande lösning kanske vore något för PLF.

1999-11-29, 15:25
Svar #7

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Har nu idag öst in den relativt symboliska hundralappen till DIS för att kunna göra fullvärdiga sökningar i deras databas, och tycker det känns lite hysteriskt att behöva betala avgifter till höger och vänster för att kunna se i vad mån man kan hitta uppgifter man saknar i den ena databasen efter den andra.
 
Å andra sidan är det rätt självklart att olika organisationer lägger upp material i olika databaser, och att det hamnar lite här och lite där. Men det optimala vore väl att allt sådant samlades under samma paraply, så att man kunde göra enkla multisökningar, mot en rimlig avgift på ett ställe.
 
Själv har jag säkert åtskilligt att hitta till min forskning i PLF-basen, då far och son Johan och Claes Elias Frumerie var vid amiralitetet i Karlskrona på 1700-talet, och hade flera döttrar var som gifte sig och fick barn inom släkter som till stora delar, av allt att döma, blivit kvar i regionen.
 
Fast... i så hög grad som jag har baserat min forskning på att undvika onödigt dubbelarbete, och verkligen leta efter redan utfört arbete på mina grenar, är det väl inte mer än rätt att man också betalar lite för sig.

1999-11-29, 15:42
Svar #8

John Sidén

Hej Anders B och Anders P!
 
Det verkar vara en vettig lösning som Anders P förordar, att alla databaser samlades under ett paraply så att man kunde göra enkla sökningar mot en rimlig avgift på ett ställe. Kunde inte Sveriges släktforskarförbund medverka till något sådant? Eller är alla släktforskarförbundets resurser samlade för att uppdatera Elgenstiernas adliga ättartavlor? Till Anders P vill jag också säga att tyvärr finns inget material varken från Karlskrona stad eller Kungliga Karlskrona Amiralitetsförsamling med i PLFs databas. Vilket jag vet eftersom Sam Blixt hade godheten att maila en katalog över det nuvarande beståndet i PLFs databas. Men andra vet det inte. De borde kunna få veta det om de går in på den ovan av Sam Blixt angivna hemsidan. Men katalogen man finner där är från 1996. Ursäkta att jag tjatar men just så är det.  
Med vänlig hälsning
John i Veta

1999-11-29, 16:50
Svar #9

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej John och Anders m fl!
 
Jag lovar att bifoga PLF:s förteckning till de som så önskar. Den ligger i Word 97-format.
 
Vi har inte uppdaterat förteckningen i Rötter på grund av att Håkan Skogsjö tyckte att den varför stor. Han vill att jag skulle dela upp den, men jag har inte hunnit med detta. Jag önskar att det vore 48 timmar per dygn, jag skall önska detta till nästa millenium.
 
Till Anders vill jag säga att det är ca 10 - 20 IckePLF-are som under de senaste två åren önskat att PLF-basen skulle vara tillgänglig på Internet.
 
Jag trodde att det skulle vara flera som är intresserade av att kunna söka i PLF-basen på Internet, men tyvärr, jag är även i detta fall alltför optimistisk.
 
MVH/Sam/PLF/Oskarshamn

1999-11-29, 17:41
Svar #10

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hej! Filen med uppgifter om PLFs databas är gjord på ett oerhört oekonomiskt sätt. Den är nu på ca 150kb (en Internetsida bör helst vara mellan 30 och 60 k, för att kunna laddas rimligt snabbt), men den är kodad så att säkert nittio procent är html-kod, resten - ca 10% - är information om databasen. Därför bad jag Sam för några år sedan att den nya versionen skulle innehålla mindre html-kod. Någon ny version har dock inte dykt upp, trots att den önskade förändringen väl knappast kan ta mer än någon timme att ordna. (Filen ska alltså inte delas upp utan struktureras på ett sätt som kräver mindre kod för att visa den på Internet.)

1999-11-29, 18:00
Svar #11

Carina Sunesson

Hej allihopa, jag är en av - säkerligen - flera som mycket gärna skulle se PLFs bas på CD eller internet.
Jag känner mig lite oförstående inför att det skulle vara 10-20 personer intresserade av internet el. CD möjligheter, och tror inte den siffran kan stämma.
Se själva på det utbud som växer, det säljs CD skivor om alla möjliga bygder från Rumskulla till Söder!
Vet ej hur många besökare exempelvis DIS, Anno 1890 eller ancestry.com har per dag, men att PLFs bas skulle bli lika högintressant som dessa på sikt är nog att räkna med.
Varför inte göra som någon skrev ovan, lägg ut frågan i aktuell fråga i Rötter som ligger på indexsidan!

1999-11-29, 22:40
Svar #12

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Hej!
Snälla Sam, vi är nog många fler som önskar att PLF:s databas fanns på CD eller internet. Vi kanske bara inte tänkt på att försöka övertala Dig. Själv skulle jag gärna köpa en skiva om det gick. Att uppdatera den sedan borde väl inte vara svårare än med dödskivan.  
Mvh Anita

1999-11-29, 23:07
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Sam, jag svarade inte på enkäten, men som du vet har jag i åratal pläderat för att det skulle bli ökad tillgång till PLF:s register. Och nu med både Internet och CD finns ju möjligheterna att göra detta på ett enkelt sätt.
Kronobergarna har ju alldeles i dagarna släppt sin CD, och det tycker jag var ett bra initiativ, även om bara medlemmar i KGF får köpa den, vilket jag tycker är litet väl restriktivt. Vore ju bättre om icke-medlammar fick köpa den till ett högre pris.

1999-11-29, 23:17
Svar #14

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Elisabeth!
 
Det är inte för sent att svara på den ännu, men de flesta som har intresse borde ha svarat efter en månad.  
 
Jag har i flera år frågat i news.genealogi med flera nyhetsgrupper om det fanns intresse av PLF-basen på Internet, men endast fått några få svar, ofta mindre än fem.  
 
Jag är verkligen pessimistisk att det finns tillräckligt intresse om man jämför med det antal brevfrågor vi får idag.
 
MVH/Sam

1999-11-29, 23:27
Svar #15

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Det skulle vara trevligt om PLF:s databas. Blev mer lättillgänglig genom exempelvis Internet eller på CD tycker jag.

1999-11-29, 23:37
Svar #16

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Sam!
 
Jag har personligen inte har haft anledning att anlita PLF:s databas ännu, men jag skulle säkerligen söka på mina släkters namn om den fanns tillgänglig via Internet.  
 
Jag tror att intresset är stort. Det märks om inte annat på den diskussion som kom igång här. Kolla besöksstatistiken på DDSS - den sydsvenska motsvarigheten - så får du se att väldigt många hittar dit. Jag som har mycket av mina rötter i Halland och Skåne har haft stor hjälp av DDSS.
 
Jag håller tummarna för PLF på nätet!
 
Hälsningar Anneli

1999-11-29, 23:56
Svar #17

Utloggad Hans Hanner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Sam Blixt! PLF på nätet vore en önskedröm i uppfyllelse.
/Hans Hanner

1999-11-30, 00:05
Svar #18

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Har tagit en titt på 1996-års lista över uppgifter i PLF-basen och det verkar vara rena guldgruvan. Det bör finnas på Internet jättesnart hoppas jag.

1999-11-30, 00:35
Svar #19

Bo Persson

Sam, det är nog fler som måste erkänna att enkäten hamnade vid sidan av. Här ovan finns pläderingar för såväl internet som CD-ROM, men jag anser att det vore bäst med det senare alternativet. Uppdateringar kan alltid klaras av med jämna mellanrum. Detta alternativ medger ju också att man slipper betala för teletid. (Är man mest smålänning så är man...)

1999-11-30, 01:16
Svar #20

Utloggad Anders Björnlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 23:39
    • Visa profil
Jag har också just tagit en titt på Rötter över innehållet i PLF-basen. Med flera släktgrenar i s:a Östergötland och i Kalmar län ser jag det som mycket värdefullt att få tillgång till att söka i databasen. Gärna över internet men annars på CD.
Hälsningar
Anders B

1999-11-30, 08:14
Svar #21

Peter Brisback

Sam!
 
Om jag inte minns fel förordade en klar majoritet av de som svarat på den första enkäten antingen möjligheten att söka på CD-skiva eller Internet. Behövs det svar från mer än hälften av medlemmarna för att ett förslag ska kunna genomföras?
 
Hälsningar Peter Brisback

1999-11-30, 08:24
Svar #22

John Sidén

Hej allihop!
 
Rötters anbytarforum är ibland inte alls så illa. Förhoppningsvis inser Sam och övriga i PLFs styrelse att vi är en hel del som vill ha PLFs databas mer tillgänglig än tidigare. Ändå kvarstår min fråga från igår: kan Sveriges släktforskarförbund på något sätt hjälpa PLF att få deras databas mer tillgänglig eller är alla deras resurser knutna till andra projekt? För mig som medlem både i PLF och Sveriges släktforskarförbund är frågan av visst intresse.  
Med vänlig hälsning
John i Veta

1999-11-30, 10:57
Svar #23

Carl Szabad

Sam: Du ansåg att intresset för PLFs databas utöver hos PLFs egna medlemmar är svagt. En diskussion som genererar bortåt 25 inlägg under 1½ dygn torde bevisa motsatsen. Om inte svar på en enkät inkommit från forskare som ej är medlemmar i PLF kanske det beror på att de inte kände till enkäten. Jag är rätt övertygad om att en CD med PLFs databas med rätt pris åsatt skulle bli en storsäljare. Ett första steg kan ju vara att kontakta KGF och Ådalens släktforskare för att höra deras erfarenheter om utgivning på CD. De baserna är ju dessutom bara en bråkdel av PLFs i storlek. Jag kan från förbundets sida bekräfta att våra CD-utgivningar varit lyckträffar. Och jag skriver gärna själv upp mig på en beställningslista om ni kommer med en CD.
En fråga bara, är mina kommentarer från 13 augusti med anledning av uppdateringen av Register-registret beaktade? Jag har inte fått något svar än.
 
John: Som svar på om Sveriges Släktforskarförbund skulle kunna hjälpa PLF vill jag svara att
1) PLF har inte inkommit med någon förfrågan i det avseendet och dessutom tror jag man har egen kompetens där, annars ställer vi naturligtvis upp,
2) Vad menar du med Sveriges Släktforskarförbund? Menar du enbart vi som är anställda eller alla som ingår i förbundet, dvs alla medlemsföreningar och stödjande medlemmar?
Om jag svarar på det första antagandet så är vi ganska ordentligt upptagna, inte bara med supplementet till Elgenstiernas ättartavlor, utan också med att producera Släkthistoriskt Forum, Svenska Antavlor, Släktforskarnas årsbok 2000, föreningarnas tidning Angeläget, tidningen Släktcirkeln, släktboken Släkten ... 2, CDn Sveriges Dödbok 1950-1999, Produktion av Rötter och administration av Rötters Anbytarforum, uppdatering av Register-registret, planering av 1700-talets dödbok, administration av gravstensregistreringen, om man bortser från det rent administrativa arbetet som medlemsregistrering, bokföring, biblioteksenkäter, remissbehandlingar, div utskick, leverans av böcker och CD, mm mm.
Om du däremot menar alla som ingår i förbundet så finns säkert kompetens där att hjälpa PLF om man så behöver och önskar.
Din fråga om Karlskrona vill jag besvara med att om du går in på Rötters sida med Register-registret och söker på Karlskrona* får du svar.

1999-11-30, 11:18
Svar #24

Utloggad Ingvar Nore

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Jag kan bara hålla med flertalet insändare tidigare att önskemålet vore CD eller Internet istället för att skicka tidsödande frågor via brev.
mvh / Ingvar

1999-11-30, 11:19
Svar #25

Utloggad Jan Eurenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:44
    • Visa profil
    • worldconnect.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=janeur
Hej Sam!
 
Jag sällar mig också till dem som gärna ser databasen på nätet eller som cd.
 
Med vänliga hälsningar
 
Jan

1999-11-30, 11:24
Svar #26

Utloggad Ingvar Nore

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Sam,
du skriver att det ingår 170 st församlingar i databasen. Är det samtliga församlingar i Kalmar län? Finns det någon lista på vilka församlingar/år som ingår. Listan på Rötter är sedan 1996.
mvh Ingvar

1999-11-30, 12:03
Svar #27

Lotta Johansson

Hej!
Instämmer med övriga som gärna vill se PLF:s databas på internet eller CD. Det vore perfekt!
 
Mvh//Lotta

1999-11-30, 12:09
Svar #28

John Sidén

Hej Carl!
 
Min tanke om att Sveriges släktforskarförbund skulle ställa upp med hjälp för PLF att få ut sin databas innebar nog i första hand att ni som är anställda skulle kunna göra det. Efter att ha läst ditt svart på min fråga förstår jag att ni inte bara sysslar med att uppdatera Elgenstierna utan också har andra och för mig betydligt viktigare projekt på gång. Därför förstår jag att ni inte just nu klarar att hjälpa PLF och jag hoppas att både vilja och kunnande finns hos PLF själva att göra databasen mer tillgänglig vilket denna diskussion har visat att många önskar.
När det gäller Karlskrona är jag fundersam på vad du menar. Anders P skrev om att göra PLFs databas mer tillgänglig och nämnde bland annat anor han hade i Karlskrona som eventuellt skulle kunna finnas i PLFs databas. Men i den mest aktuella förteckningen över vad som finns där, mailad till mig av Sam Blixt igår, finns inget kyrkobokföringsmaterial från Karlskrona stads eller Amiralitetsförsamlingar inmatat i PLFs databas.
Med vänlig hälsning
John i Veta

1999-11-30, 12:20
Svar #29

Carl Szabad

John! Via Hjälpen, den nya funktionen på Rötter, kommer man till Register-registret. Där kan man finna, om man söker på Karlskrona*, att Peter Wulf har gjort stora register över Karlskronas böcker, med hänvisning till hans hemsida. Om han dessutom överlämnat registren till PLF känner jag dock inte till.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna