ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Plats för tack?  (läst 679 gånger)

1999-01-31, 21:23
läst 679 gånger

Utloggad Peter Funke

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
I ordningsreglerna för Anbytarforum sägs bl.a. att man skall undvika att göra inlägg med enbart tackmeddelande. Jag har full förståelse för detta, eftersom de dels tar upp plats, och dels inte är av intresse för mer än den som hjälpt till. Samtidigt vill man ju gärna visa sin tacksamhet till den som svarat, så jag undrar om det inte går att starta en diskussionsrubrik för enbart tackmeddelanden? På så sätt får man upp tempot i de ordinarie diskussionerna, samtidigt som den som vill ha koll på att hjälpen kommit fram kan kolla det under tackinläggen.

1999-01-31, 21:36
Svar #1

Utloggad Bodil Westberg

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Håller med dig Peter och vet att jag syndat men det sitter väl i ryggraden att man vill tacka när man fått hjälp med att lösa ett problem.Ett eget forum vore en bra ide´tycker
Bodil

1999-02-01, 00:23
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag berörde nyss denna fråga i ett svar skrivit i diskussionen om Anbytarforum. Kontentan är att visst får man tacka, men man kan många gånger vänta några dagar eller en vecka. Då har man ofta inte bara ett tack att komma med, utan också nya uppgifter som man fått fram i sin forskning. Och då blir den man tackar ännu gladare.

1999-11-11, 12:32
Svar #3

ronny

Jag vet inte om det är undantag som jag har råkat ut för, men har lagt ned många timmar på att forska och hjälpa folk från både USA och Danmark. Men efter att uppgifterna har lämnats, har jag inte bara fått så mycket som ett tack. Har blivit mycket skeptisk till att hjälpa andra. Är det fler som känner igen sig?

1999-11-11, 22:28
Svar #4

Utloggad Kerstin Farm

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej Ronny!

Jag har lagt ner massor med tid med att hjälpa andra och haft 99% tur. Endast ett fåtal har inte hört av sig. De andra har varit fantastiskt tacksamma. Ibland har det varit rena internetfel som gjort att kontakt har dröjt. Det kan ju faktiskt hända att mailservrarna felar så att breven inte gått fram.  

Men det var kanske inte ett sådant svar du hade tänkt dig.

Hälsningar

Kerstin Farm

1999-11-12, 00:36
Svar #5

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2023-04-24, 16:54
    • Visa profil
Hej Ronny!
Jag instämmer! Men tycker att folk i USA i regel är mycket snabba att tacka för hjälp de fått - svenskarna är absolut värst!
Och - som Kerstin antyder - man undrar ju om de missat att läsa inlägget man gjort eller om mejlet man skickat inte kommit fram...!
Men - kom ihåg - det är saligare att giva än att taga! Vi får trösta oss med det!
Hälsningar
Eva

1999-11-12, 18:48
Svar #6

Utloggad Inge Ledje

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Tack, tack, tack.
Ibland har jag funderat om jag skulle skicka ett svar och bara tacka, men tycker kanske att det är att utnyttja ett inte helt obegränsat utrymme i onödan. jag har istället försökt att göra så att jag varhelst jag kunnat gått in och försökt hjälpa andra. Trots allt jobbar vi ju i lite olika divisioner och den hälp jag får kan jag sällan återgälda, men däremot kan jag kanske hjälpa andra som inte kommit lika långt som mina hjälpare.
Skulle Bo persson läsa detta så måste jag bara skicka ett STORT TACK för all information han givit, framförallt i Småland men också i närliggande områden.
Mvh
Inge

1999-11-12, 21:11
Svar #7

Utloggad Swen Stockhaus

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Inge: Jag instämmer i ditt resonemang. Jag ser Anbytarforum som en bank med insättningar och uttag. Jag får en viktig uppgift från en person och ger en uppgift till en annan person - på sikt bör det jämna ut sig, eftersom även erfarna släktforskare kan hitta intressanta inlägg i Anbytarforum.

Detta ger mig anledning att tacka alla som svarat på mina inlägg, men som jag ej tackat i forumet.

1999-11-13, 10:23
Svar #8

Utloggad Johnny Nyberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Hej

Ännu mera tack...

Ibland tar det lite längre tid att lära sig de  rutiner som gäller på nätet! Jag lär mig mer och mer för varje dag.

Jag vill även ta tillfället i akt, att ge alla i allmänhet och Bo Persson i synnerhet, ett stort tack för den hjälp och vägledning som jag erbjudits.

Tack ska ni ha...

Med vänlig hälsning
Johnny Nyberg

1999-11-14, 18:45
Svar #9

Utloggad Anne-Mai Carlberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Hej!
Ett stort tack till Bo Persson för alla uppgifter. Jag önskar jag hade lite mer att bidra med själv, men förhoppningsvis kanske några andra har nytta av mina frågor.
Hälsningar Anne-Mai C.

2001-02-22, 16:20
Svar #10

Johan R:son Sjöberg

Tack Håkan Skogsjö, för att du tog ditt förnuft till fånga och publicerade min insändare under debatt med anledning av turbulensen i förbundsledningen.

2001-07-15, 23:31
Svar #11

Utloggad Klas Kohlström

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej!
Jag är ofattbart gammaldags och omodern. Enligt den uppfostran jag fick mig given ansågs det nämligen som en självklarhet att tacka för något man fått!
En av de mest värdefulla gåvor man kan få är att få av någons tid. Att få uppgifter av en medforskare är att få av hennes/hans tid. Jag kommer således alltid att sända in ett tack för hjälpen då jag fått ett svar, hur otillåtet detta än må anses vara och kommer framgent att bli lite besviken på dem som inte visar mina ansträngningar samma enkla artighet, även om det är saligare att giva ...

Innerligt tack för att RÖTTER finns! Klas

2002-05-05, 22:41
Svar #12

Essan Gradhman

Kanske inte ett TACK, men i alla fall en bekräftelse på att uppgifterna har gått fram.
Själv tackar jag för uppgifter och bekräftar att uppgifterna gått fram genom att skicka ett e-mail, om e-mailadress är angiven. Men annars ett tack i Anbytarforum!
Jag hör också till den generation som fått lära mig att tacka för vad andra gör för mig. Och jag blir besviken när personer som fått uppgifter helt nonchalerar att höra av sig. Brydde dom sig inte mer? är ju tanken jag får. Då tappar man ju sugen att svara på frågor.
Mvh
Essan G

2002-05-06, 16:31
Svar #13

Lars Ekberg

Hej Essan
Åhhhhh Du har ret !!!!!!
Tak er kun et fattigt ord og det koster så lidt !

Så hermed MIN TAK til alle Röttervenner som bidrager til min lille s?gen efter min skånske slägt.......

Tack

Hilsner fra
Lars Ekberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna