ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Operation Brevstorm (""""Rädda våra socknar"""")  (läst 1321 gånger)

2003-11-11, 21:04
läst 1321 gånger

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Det har väl gått snart en månad sen vykorten kom och de skickades vidare in till de olika myndigheterna.  
 
Det man börjar undra över är om några reaktioner kunna märkas förutom icke reaktionen i detta forum.
 
 
/Rickard

2003-11-12, 07:13
Svar #1

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej,
 
Jag skickade mail till diverse ställen, som Lokalnyheterna på TV, Kulturnyheterna och till olika tidningar.  
Jag fick en LITEN reaktion tillbaka i form av en halv sida i vår lokaltidning och ett reportage i Helsingborgs Dagblad, nätvarianten.
 
Mer har inte jag hört...  
 
/Helena i Södertälje

2003-11-12, 07:17
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej Rikard
Du verkar en stor optimist, som tror att det finns nån reaktion redan.
Om du ställer frågan om nåt ? år får du väl rätt på hur många kort som anlänt till olika ställen. Torbjörn Fälldin hade sina långbänkar och mej tycks som sen dess har allihop tagit efter. Sen måste ju frågan utredas nåt 10-tal år för X antal miljoner. Inte bara en gång utan flera, av olika myndigheter. Sen ska ju frågan slitas med och beredas på departementet. Allt utmynnande i ett Jaså om kanske 15 år.
 
Så vänta några månader till med frågan.
 
Går det få en blåslampa baki ändan på beslutsfattarna?
mvh
rune

2003-11-12, 11:12
Svar #3

Magdalena Larsson


2003-11-12, 11:23
Svar #4

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Magdalena
 
Du kan läsa mer om du klickar på länken.
 http://www.genealogi.se/forbund/brevstorm.htm
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2003-11-12, 16:25
Svar #5

Anders Andersson

Helena, en halv sida i lokaltidningen skall inte underskattas. Även om läsekretsen är liten, så var det ju dit du skickade ditt brev, och en halv sida är betydligt mer än vad flertalet insändarskribenter brukar få.
 
Om alla som är engagerade i detta kontaktar sin respektive ortstidning och får en halv sida på första försöket, så betraktar jag det som ett närmast enastående genomslag för kampanjen. De rikstäckande drakarna (DN, SvD osv) kan förstås vara något svårare att tampas med.

2003-11-12, 21:25
Svar #6

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Vykorten fortsätter att strömma in till departementen och till riksskatteverket. Men förtröttas inte! Ju fler kort som skickas, desto större effekt, och desto större sannolikhet för att frågan kommer upp på dagordningen i olika sammanhang.
Jag talade häromdagen med Kulturdepartementet, som berättade att aktionen har väckt stor uppmärksamhet i regeringskretsar. En riksdagsmotion och en interpellation i ämnet späder på intresset, och vi får hoppas att detta resulterar i någon form av förnyad utredning.
Så ligg på!
Hjälp till med att distribuera eventuella övertaliga vykortsark till folk som kan tänkas vara intresserade av att stödja aktionen. Det är inte svårt, det kan jag garantera. När jag har varit ute hos föreningar, församlingar och institutioner och talat om vår aktion har resultatet blivit att de medhavda arken har slitits ur mina händer. Alla vill ställa upp!
Så, om Du har möjlighet, försök att se till att det inte blir buntar liggande här och var, utan att de verkligen kommer ut till rätt personer.
Och glöm inte att själv skicka in Dina vykort!
 
Tillsammans kan vi åstadkomma en förändring!
Tillsammans kan vi väcka dem som sover!
 
Ted Rosvall
Förbundsordförande

2003-11-13, 01:00
Svar #7

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
En liten rapport från min horisont i Kalmar ger  
vid handen att båda tidningarna här i staden  
har  
skrivit reportage med anledning av sagda  
brevstorm. Radio Kalmar har tagit upp ämnet  
och  
dessutom gjorde regional-TVs nyhetsprogram  
Smålandsnytt ett reportage i ämnet från Öland  
och  
följde också upp det med en studiodebatt  
med en  
historiker från Växjö universitet.
Många bäckar små...

2003-11-13, 07:32
Svar #8

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej igen,
 
Vad kul att höra att det är fler som har lyckats!  
Är det fler som har några solskenshistorier på hur ni har fått in budskapet i tidningar etc?
 
/Helena i Södertälje

2003-11-13, 07:41
Svar #9

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej på er
 
Smålands-Tidningen som går ut i Eksjö, Tranås, Vetlanda m m platser. Hade även den en halvsida.
Jag ordförande i Eksjöbygdens Släktforskarförening blev intervjuad och jag tog ordförande i Jönköpings läns hembygdsförbund till hjälp.
De av mina medlemmar som har skickat till Centerpartiet har fått ett brev tillbaka. Men de är dock det ända parti som svarat.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek
Ordförande Eksjöbygdens Släktforskarförening

2003-11-24, 18:16
Svar #10

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Idag lär Finansminister Bosse Ringholm ha svarat på en interpellation i riksdagen kring sockenproblematiken. Är det någon som har hört något?
 
TED

2003-11-24, 19:01
Svar #11

Utloggad Pia Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 08:36
    • Visa profil
    • www.pialin.com
Här kan den som är intresserad läsa snabbprotokollet:
 
 Snabbprotokoll 12 ?

2003-11-25, 01:15
Svar #12

Anders Andersson

Bosse Ringholm säger i ett av sina anföranden:
 
Det finns kanske bättre möjligheter i dag med de uppdateringar och den typ av teknik vi har i dag för att utnyttja de källor som finns i det gamla sockenperspektivet.
 
Jag är medveten om att det bara är ett snabbprotokoll, och att formuleringen kanske blir tydligare om några veckor, men är det någon som kan förklara vad Ringholm egentligen menar? Tror han att man för forskningsändamål med hjälp av teknik kan tillämpa valfri territoriell indelning (exempelvis 1862 års sockenindelning) också på nutida och framtida förhållanden, utan att denna indelning samtidigt används i administrationen, eller menar han något helt annat?
 
Om man bara är intresserad av hur befolkningen (eller någon annan företeelse) är spridd över landet i rent fysisk mening, så behöver man ingen komplicerad administrativ gränskarta, utan man kan använda kilometerrutorna i rutnätet RT90, ungefär som meteorologerna delar in lufthavet i jämnstora bitar när de skall beräkna luftrörelserna för en femdygnsprognos. Det ger oss invånarnas latitud och longitud, men säger inget om var de betalade skatt.
 
Jag vill hävda att historisk-geografisk forskning har föga gemensamt med meteorologi. Om man frågar efter hur stor Polens befolkning var 1772 eller 1920, syftar man då på hur många som historiskt har varit bosatta inom det nuvarande Polens gränser, oavsett deras medborgarskap och nationstillhörighet? Det är inget problem som man kan lösa genom att tillgripa ny teknik; man måste i stället fråga sig vad man egentligen vill veta.

2004-02-08, 09:29
Svar #13

Utloggad Per-Arne Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2012-10-14, 11:00
    • Visa profil
Församlingssammanslagningar är nu i högsta grad aktuellt i Linköpings stift, varför jag blev mycket glad när jag såg i Östgöta Correspondenten den 7 februari att Riksantikvarieämbetet hade ett inlägg i frågan på debattplats. När jag började läsa satte jag kaffet i vrångstrupen. Det var inget i artikeln som stödde de båda förbunden, utan det var snarare ett konstaterande att socken som begrepp är historia, men att Riksantikvarieämbetet arbetar för att sockenkyrkans namn ska stå kvar på kartor och att de historiska socknarna ska kunna knytas till rätt kommun i olika sökregister. Att namnet på kyrkan ska stå på kartorna är ju självklart kan man tycka, men enbart detta stärker ju inte den lokala identiteten. De flesta landsbygdsbor identifierar sig hellre med den lilla socknen än den stora kommunen. Detta är bara en kort sammanfattning av hur jag uppfattade innehållet i artikeln och jag undrar vem som ligger bakom denna skrivning. Jag vill nämligen inte tro att det är Riksantikvarieämbetets eller Riksantikvariens uppgift att motarbeta Sveriges hembygdsförbund och Sveriges Släktforskarförbund. Det hade varit mer logiskt om ett sådant inlägg hade kommit från ett departement. Nog är det väl bättre att arbeta för levande socknar än att levandegöra ett dött kulturarv?
 
Per-Arne Ek

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna