ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ointresse  (läst 1558 gånger)

2003-01-30, 20:57
läst 1558 gånger

marianne thors

Hej
Jag har försökt med flera inlägg i skåne och Göteborg för att försöka hitta anor bakåt i tiden men det verkar som det är omöjligt .Kanske det är en ointressant släkt?
Jag kan själv tillföra information om en ana till Anders Månsson Mållösund,men vet inte hur man gör.Jag har anor från Torsby (o) Mollösund,
Spekeröd,Kurödssläkten i Ytterby,Torp(p) Göteborg
Norum,Ucklum,Jörlanda,Färingtofta, osv.
MVH Marianne

2003-01-30, 21:54
Svar #1

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Marianne
Jag tror inte det är ointresse, utan helt säkert så att ingen forskar på personerna. Har man tur och efterlyser någon i en socken som någon person har som special intresse då kan man få hela antavlor även om inte personen själv forskar på just den släkten, men lika ofta får man inget napp alls och detta tror jag särskilt gäller städerna. Då är det bara att söka vidare själv i mickrokort och andra arkiv. Tro mig jag har ett antal efterlysningar som jag inte fått något svar på, men lika många som gett resultat.
Bodil

2003-02-01, 23:20
Svar #2

Kristina Blomdahl

Hej Marianne,
 
Jag tror som Bodil att det inte handlar om ointresse utan om att du är först på fältet.  
 
Jag är den första att släktforka i min familj vad jag vet och det är lite tröttsamt ibland för när man kör fast så sitter man där och är ensam om informationen.  
 
Min strategi är just nu att skriva så många välformulerade inlägg på anbytarforum som möjligt för att locka till svar. Dels för att få hjälp av personer som är bättre forskare och mer erfarna än vad jag är men också för att sätta fingeravtryck här utifall att någon av mina femmänningar någonstans i Sverige börjar använda Anbytarforum och söka på familjenamnet i Rötter.  
 
Dessutom är det roligt att dela med sig av sina funderingar.
 
Mvh,
Kristina

2003-02-02, 12:42
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag sitter fast sedan rätt länge och vissa dagar känns det väldigt ledsamt. Till att börja med fick jag massor med hjälp och blev nog litet bortskämd, men nu har det varit tyst under en lång tid.  
 
Jag kollar mina socknar och landskap flera gånger om dagen full av hopp, men tyvärr så har svaren uteblivit. Ibland så kan man inbilla sig att det är något personligt. De tycks som alla andra får svar medan du snubbas.  
Men så är det nog inte, fast jag har faktiskt läst ett inlägg där personen ifråga skrev att hon vägrade att hjälpa om frågan gällde personer födda på sent 1800-tal och framåt eftersom hon ansåg att här handlade det inte om riktig släktforskning.  
Hennes inställning tror jag dock är mycket ovanlig!
 
Tyvärr så är det säkert möjligt att man inte får svar om man väntat en lång tid av en annan anledning. Om det kommer in nya frågor efter ens egen, så flyttas inlägget bitvis högre upp för att så småningom kanske helt försvinna ur blickpunkten. Jag tror att senare inlägg tas mer notis om än de äldre därför att det är lättare att snabbt rulla ner till senaste inlägg, än att långsamt söka efter eventuella obesvarade äldre inlägg.
 
Lycka till Marianne, jag hoppas att du kan komma igång snart.  
 
Mvh
 
Ann Little

2003-02-02, 20:49
Svar #4

Jan Ek

Många kloka synpunkter på något jag också funderat över. Eftersom jag som tack över den hjälpsamhet jag mött här på Anbytarforum försöker hjälpa andra tillbaka, har jag undrat hur det känns att skriva och inte få svar.
 
Jag tror det är slumpen som styr till stor del. Att formulera sig väl hjälper, att ge relevanta upplysningar och placera efterlysningen på rätt ställe. Inte alltid så lätt. Men allra oftast tror jag att frågan helt enkelt inte är så lätt att besvara. Irriterande att inte få svar kanske, men då får man gå fram andra vägar.
 
Att ställa frågan på nytt, i en annan form, men efter några månaders tid kan också vara klokt. Jag släktforskar i perioder, beroende på arbete och andra ting. Det är säkert andra som också deltar här mer eller mindre intensivt. Då kan man träffa andra med sin efterlysning en annan gång.
 
De efterlysningar jag gjort själv får ibland överraskande omfattande svar, ibland inget alls. Det vore alldeles galet att ta det personligt. När jag då och då provar en efterlysning är det också för att se om kanske någon annan redan lagt ned stort arbete på en viss släktlinje eller familj. Då vill jag gärna ta med det som en utgångspunkt för egna forskningsansträngningar. Det går alltid fortare att kontrollera än att leta själv. Och jag kan inte föreställa mig att mina outforskade grenar någonsin tar slut. Ett svar brukar ofta leda till minst två nya frågor.
 
Så är det väl många som menar att letandet helt själv är det enda som är intressant, och absolut inte vill ha någon hjälp. Det respekterar jag. Själv tycker jag att utbytet mellan olika släktforskare är en mycket viktig del av mitt intresse. Utan det vore det inte lika kul. Dessutom har jag lärt mig otroligt mycket av att läsa alla kloka och kunniga bidrag, men också på att gå samma väg igen, att kontrollera om man kan se de samma fakta, och kanske tolka dem annorlunda. Anbytarforum är en fantastisk resurs!
 
/Jan

2003-02-03, 08:15
Svar #5

Hans Tåhlin

Att man får dålig respons på sina inlägg i Anbytarforum kan givetvis bero på många omständigheter. Den vanligaste är säkert inte, att ens ärende är ointressant, utan att just den eller den experten helt enkelt inte läst inlägget av ett eller annat skäl under de futtiga 24 timmar, som det rör sig om.
 
En annan anledning kan möjligen vara, att det många gånger råder stor obalans mellan efterfrågan och tillgång på råd. De som har råd att ge kanske tröttnar på, att vara de som ständigt utnyttjas.
 
I mitt eget fall - jag tillhör oftast efterfrågesidan - har jag försökt att komma på gentjänster, som jag skulle kunna utföra. Själv besöker jag Kungl. Biblioteket minst ett par gånger i veckan utom några veckor mitt i sommaren, och då kan jag hjälpa till med forskning där i rimlig utsträckning för dem som exempelvis hjälpt mig med tydning av gamla handstilar, t.ex. i Genline. Hittills har detta fungerat till ömsesidig belåtenhet om än i rel. liten skala. Ett annat sätt att få balans i hanteringen har visat sig vara, att man själv inte tjyvhåller på information, som kan vara av intresse för andra och därvid inte nödvändigtvis bara för sådana forskare, som man själv fått direkt hjälp av. Ofta har jag t.ex. anledning i min forskning att sammanställa förteckningar över informationskällor av olika slag, och då har ett bra sätt visat sig vara att man bemödar sig om att publicera dessa i Anbytarforum till båtnad för många.
 
Den värsta boven i dramat är dock säkert, att notiserna i Anbytarforum finns publicerade så kort tid, att långt ifrån alla, som är kompetenta att svara, hinner se dem. Men jag har svårt att se, vad man från administratörernas sida kan göra åt detta problem.

2003-02-03, 11:03
Svar #6

Patrick Lindblom

Ett sätt skulle kunna vara att öka möjligheterna till selektion av vilka delar av Anbytarforum man vill följa vid ett givet tillfälle, men istället kunna öka bevakningstiden. Alltså att t.ex. välja bort Läshjälp och istället få se tre dagars skörd.
 
Ett annat alternativ skulle vara att visa ett antal av de senaste inläggen i ett forum längre än 24 timmar. Om någon ställer en fråga i ett mer sällan frekventerat ämne skulle alltså frågan synas kanske en vecka istället.
 
Det finns säkert många sätt att prova. Idag verkar dock Discus-skripten sammanställa denna nytt senaste dygn-sidan och det gör det ju svårt att få någon dynamik i det hela. Jag förmodar dock att redaktören och andra har haft tankar i denna riktning (?)

2003-02-03, 12:38
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Inläggen finns ju kvar även om de inte syns i senaste dygn-listan, så jag förstår inte riktigt kritiken mot att saker och ting försvinner ur synhåll.
 
Man kan dessutom använda sig av Nytt senaste 4 dygn eller av funktionen Sök inlägg och där välja dels annat antal dagar (fn fungerar nog bara 4 - i alla fall inte 7 vilket jag testade igår), eller först välja ett urval av ämnen högst upp (annars söks i alla ämnen) och sedan välja antal dagar, t.ex. Länder och 14 dagar visar att 58 diskussioner fått nya inlägg. Tyvärr kan man inte dela in mer detaljerat än Landskaps-nivån, men forskar man som jag i vissa socknar så söker man i just de socknarna med jämna mellanrum - hellre där än under den allmänna rubriken efterlysningar under landskapet.
 
Jag kan förstå att det känns tråkigt om man inte får svar, och tror att alla andra får svar, men så är det ju inte. Några aspekter till att man inte får svar har ju sagts ovan, men bland det viktigaste är att inte ta uteblivna svar personligt - det kan man möjligen göra om någon utlovat att göra något mot betalning eller frivilligt och sedan inte levererar. På Anbytarforum är det frågan om någon forskar i släkten eller om någon har tid att titta efter. Det finns ingen svarsgaranti, sedan kan det kanske låta taskigt eller hårt men så är det.
 
Jag märker själv att i mina församlingar i Skåne är det väldigt lite utbyte på Anbytarforum, medan det är otroligt mycket aktivitet i andra församlingar. Det är likadant i DISBYT - väldigt få av mina skånska släktled tillbaka i tiden verkar det finnas någon annan än jag som forskar på.
 
Det kan faktiskt vara så att man inte lyckas träffa på någon annan som just nu forskar på samma släkt och som dessutom har tillgång till Internet och läser Anbytarforum (det finns faktiskt fortfarande släktforskare som håller till helt utanför datasfären - där har jag t.ex. några av mina släktingar som jag bytt material med).  
 
Det kan också vara som flera här ovan säger att det tar tid, alla är inte inne här dagligen, och om man tar med sig material till biblioteket för att slå upp så kanske det tar lite tid att göra frivilliga uppslag till någon annan.
 
Det är också så att om man tittar på de som får hjälp samma dag så är det som regel uppslag ur t.ex. Arkion eller en cd-skiva som täcker vissa år. Det är material som vissa har tillgång till lätt och som de lägger ner mycket tid på att jobba med uppslag i. Men om frågan är för ospecifik eller täcker andra årtal än de som de källorna täcker - så dröjer det ofta med svar.
 
Även om man är otålig till sin natur eller väldigt gärna vill komma vidare, så tycker jag nog att släktforskning kräver lite mer tålamod än några veckor eller månader. Det finns folk - jag är ett exempel - som sökt anor eller emigranter i snart 20 år utan att hitta så mycket mera på de linjerna, men ibland får man acceptera att man inte kommer någon vart där, fast alla andra tycks få sina genombrott. Den som har rätt att tappa tålamodet i forskningen är väl snarast de anhöriga till en släktforskare ... ;-) Tappa inte sugen, utan forska vidare på egen hand så länge (det finns alltid något man kan göra!).
 
mvh, Eva

2003-02-03, 13:12
Svar #8

Lotta Nordin (Lotta)

Jag tror inte att uteblivna svar beror på ointresse och absolut inte på att det är något personligt. Inte heller tror jag det beror på att frågorna bara syns ett dygn, vilket dom inte gör, det går att söka på längre tid även om man inte har användarkonto i Anbytarforum. Och är det någon som är intresserad av en viss socken, släkt eller annat så tittar dom säkert under dom rubrikerna även långt efter inläggen gjorts. Så gör jag t ex med mina favoritrubriker. Många som har användarkonto prenumererar säkert också på dom inlägg som kommer under dom mest intressanta rubrikerna.
 
Att svar uteblir kan bero på många saker. Har du kört fast på en fråga så är det ju inte otroligt att andra också kör fast just där. Det har hänt mig och alltså har jag inte fått svar på en fråga jag ställt för snart fyra år sedan, däremot har jag fått kontakt med många som också försöker hitta svaret, och det är kul. Den som frågar kan också ha lämnat så lite information så att det är i princip omöjligt att hitta ett svar eftersom man inte har några uppgifter att utgå ifrån. Det viktigaste är att lämna all information man själv har och sedan vara noga med att precisera vad det är man vill ha svar på. Att bara fråga efter information om en person eller familj säger inte mycket om vad det är man vill ha reda på, och då är det inte heller så lätt att svara.
 
Jag har också märkt under dom senaste månaderna att väldigt många har börjat ställa frågor där svaren borde vara väldigt lätta att ta reda på själv. Det är uppenbart att flera av dom inte ens släktforskar själva utan enbart frågar och så fort man fått ett svar frågar man igen. Det händer även att dom blir arga när dom inte får svar omedelbart, vilket naturligtvis inte underlättar för dom att få svar överhuvudtaget. Många verkar också tro att man kan kräva svar på sin fråga, vilket man naturligtvis inte kan. Anbytarforum bygger ju på frivillighet. Om den som frågar inte själv vill lägga ner tid och pengar på att hitta svaret, ja, då är det väl inte självklart att någon annan vill göra det åt dom. Och då svarar man inte om man inte redan vet svaret. När det gäller nybörjare inom släktforskningen så är det inte så lätt att alltid ställa frågor på rätt sätt eller att lämna rätt information, men det är alltid roligare att hjälpa någon som man ser verkligen försöker själv.
 
Det är roligt att släktforska och det är roligt att hjälpa andra, men inte till vilket pris som helst. Att göra som Hans föreslår, byta tjänster med varandra, är en alldeles utmärkt id?. Och det är väl det vi egentligen gör i Anbytarforum också.  
 
Mvh//
Lotta

2003-02-03, 18:52
Svar #9

Nils Pettersson

Det här kanske är rätt rubrik för en liten fundering.  Många släktforskare lägger ut sin forskning på nätet i form av en hemsida. Vad har det för syfte?  Flera gånger har jag kontaktat utläggarna  då jag funnit att vi hade en viss relation.  Tyvärr utan en enda rad som svar.  
Är hemsidorna bara till för att visa upp sig?

2003-02-03, 19:17
Svar #10

Patrick Lindblom

Nils,
jag har i och för sig inte samma erfarenhet som du. De få gånger jag har kontaktat människor som har publicerat sin forskning på nätet har jag fått intressanta svar, oftast på dagen.
 
Men en del kanske inte har tid/lust till kontakter kring sin forskning utan låter den ligga där så att andra kan få uppslag/inspiration utan att för den skull lägga så mycket tid på det. Inget fel i det, tycker jag. Men jag håller med om att det skulle vara tråkigt att hitta en släkting som inte svarar när man hör av sig.

2003-02-03, 20:25
Svar #11

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Jag kan ju bara svara för mej själv men jag har då lagt ut en liten del av min databas på min hemsida - jag ska lägga ut mer - av en enda anledning och det är att möjligen få kontakt med andra som har anknytning till mina anor. Det är inte så länge sen jag la ut min sida så det har väl inte varit så många besök än, men jag har faktiskt fått några mail och dom har jag svarat på direkt.  
Jag kan ju tänka mej att man är väldigt på hugget ifrån början men kanske tappar intresset efter ett tag, men det kan ju också vara så att det har hänt något med den som har hemsidan.  
Kanske finns några som vill visa upp sitt släktforskeri men dom flesta är nog intresserade av kontakt tror jag. Har man lagt ut sin e-mailadress på hemsidan så vill man ju att andra ska höra av sej.  
Hälsa gärna på: http://hemma.kramnet.com/gunnel.forsen
MVH Gunnell

2003-02-03, 23:33
Svar #12

Essan Gradhman

Mitt intresse att hjälpa har faktiskt minskat. För varje gång en frågande helt nonchalerat mitt svar, har mitt intresse att hjälpa minskat. Senast i veckan gav jag upplysning om två generationer till en man. Jag svarade på Anbytarforum eftersom han inte vågade lämna ut sin e-post- adress. Annars brukar jag inte skriva ut flera generationer på Anbytarforum.Jag skrev också att jag kunde lämna ut mer ifall han hörde av sig.....men inte. Han tog tydligen uppgifterna utan vidare.
 
Är det att undra på att folk tröttnar på att hjälpa? Det här har hänt åtskilliga gånger. Jag har lämnat uppgifter till personer jag tyckt vara trovärdiga mot att jag skulle få uppgifter tillbaks. Men jag har ofta blivit lurad! När jag väl skickat MINA uppgifter har jag inte sett röken av DERAS uppgifter.
 
Ann i Stockholm som gjorde sig osynlig efter att ha fått en rejäl utredning från mig. Bengt i Norsborg som tillbringade en hel dag hos mig och fick en massa uppgifter och som sedan gick ut och försökte sälja ”mina” uppgifter till närmaste släkten och också till MIG!!!
 De uppgifterna har kostat MIG en hel del under åren, jag har forskat sedan slutet av 80-talet.  När man då skänker bort dessa uppgifter kunde man åtminstone få NÅGRA uppgifter tillbaks!  
 
Själv har jag haft åtskilliga efterlysningar på Anbytarforum, men endast fått svar på kanske högst 10%. Och då är det för det mesta samma personer som ställer upp.
Hälsningar
Essan G

2003-02-04, 09:06
Svar #13

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Att ha sin egen hemsida har flera syften. Dels för att det är ett enkelt sätt att sprida mycket information till många människor. Dels hoppas man förstås att någon med anknytning hör av sig. De som aldrig ger något tillbaka är samma människor som parkerar på handikapp-platser, tränger sig före i köer osv. Tack och lov är de i minoritet. De flesta är hjälpsamma och oerhört trevliga människor. Så ge inte upp! I den mån jag kan hjälp till med mina begränsade kunskaper så gör jag det. För övrigt är alla välkomna att titta på vad jag jobbar med: www.lindstrom.hem.nu

2003-02-04, 09:12
Svar #14

Lena Walther

Jag är ny inom släktforskningen och hittade Anbytarforum för någon månad sedan. Jag har ställt några frågor och fått stor hjälp av en mycket generös person, Ann-Brith. Vi har fortsatt att talas vid via mailen.  
Jag förstår så väl att man kan känna sig utnyttjad när man bjudit så mycket på sig själv och sin kunskap som du beskriver Essan och hoppas verkligen att ingen ska uppfatta mig som en snyltare. Jag har ingen som helst avsikt att åka snålskjuts på någon annan utan söker öppningar för att kunna gå vidare. Som nybörjare räcker det inte att läsa om hur man ska gå tillväga, man behöver också konkreta råd i specifika frågor från mer erfarna forskare och det tycker jag att jag fått här och är mycket tacksam för det.  
Min förhoppning är att även jag ska kunna bidra med något litet korn då och då även som nybörjare men att vara det innebär ju i sig en begränsning. Jag läser dagligen alla frågor från mina landskap Värmland och Västergötland och hoppas att det ska finnas någon fråga där jag själv stött på svaret. Det har bara hänt en gång hittills, och då blev jag jätteglad.  
 
Hälsningar
Lena

2003-02-04, 09:15
Svar #15

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:18
    • Visa profil
Hej Essan
 
Jag känner igen ditt problem har själv varit ute för det någon gång, och det är som du säger att de flesta gångerna är det de samma som ställer upp.
 
Hälsningar Ulla Lundell

2003-02-04, 09:26
Svar #16

Utloggad Ingemar Berggren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2015-12-07, 16:27
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b128116/
En som hjälper till med mycket information, men antagligen ej får lika mycket igen, är Lena Thelin.
 
Ett stort fång rosor till henne!
 
Mvh IBn

2003-02-04, 11:00
Svar #17

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,
 
Hm..... tack Ingemar.
 
Vet att man inte alltid har framgång med sina frågor. Det gäller i mångt och mycket att det är någon som har microkort eller dylikt för dom församlingar man söker i.
 
Det är sådant jag får ta tag i när tiden räcker till för att åka till Arninge och Riksarkivet och leta. Älskar att åka dit men men tiden mina vänner.
 
mvh
Lena

2003-02-04, 13:58
Svar #18

marianne thors

HEJ IGEN
Det verkar som det är många som reagerat på ointresse.Menade kanske inte riktigt ointresse
Jag har släktforskat sedan 1988 men ofta kört fast.Ett problem har varit tex. namnbyte som förr inte registrerades. Jag har tyvärr ingen att fråga.Min släkt vet inte så mycket, jag forskar själv.Jag har lagt ned åtskilligt med pengar på landsarkivet i Lund. Skickat efter kort ifrån Svar men det är ibland svårt att hitta
 
Med vänlig hälsning Marianne i Stenungsund

2003-02-04, 15:23
Svar #19

Stefan Andersson

Hej!
 
Det finns människor som hjälper oerhört mycket, själv har jag Ingegerd Ivarsson att tacka för väldigt mycket.
Men hur skall man kunna gengälda all hjälp? Själv försöker jag göra det genom att försöka hjälpa andra om jag kan men det finns så många hjälpsamma att man inte hinner bidra innan någon redan hunnit före..
Själv har jag lagt upp lite av det jag fått fram på en hemsida, http://hem.bredband.net/b108288 och tar naturligtvis tacksamt emot alla synpunkter.
 
mvh,
Stefan

2003-02-04, 17:26
Svar #20

Essan Gradhman

Hej Stefan!
Du kan helt enkelt skicka några rader och visa din uppskattning, samt att, om du har möjlighet, skicka med uppgifter hur du är släkt med personen ifråga. Framför allt ska man inte  försöka tjäna pengar på andras forskning.  
En bra grej är att dom som har hemsida skriver att dom fått hjälp från den och den. Den dag jag får ihop en hemsida kommer jag i första hand nämna Mari-Anne Olsson och Nils Hård af Segerstad. De är underbara personer som hört av sig med hjälp då och då genom alla år jag forskat.
mvh
Essan G

2003-02-04, 18:01
Svar #21

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Hej alla!
 
Jag har bara haft glädje av min hemsida, och svarar alltid på förfrågningar jag får via mail. Ibland får man själv hjälp, och ibland kan man hjälpa någon. Det är ju det som är så roligt med internet.
Men visst, jag har också råkat ut för sådana som inte svarar på mail. Det är trist.

2003-02-04, 18:19
Svar #22

Utloggad Tommy Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-08-24, 20:45
    • Visa profil
Hej!
Har samma erfarenhet som Essan. Det händer tyvärr att några mailar eller ringer och SKALL HA min forskning. Det har hänt att jag inte svarat på mail eller lagt på telefonluren när folk varit rent oförskämda. Men de flesta är trevliga personer, dessa har jag fortsatt kontakt och utbyte med. Vänlighet möts med vänlighet.
Vänliga hälsningar
Tommy Lilja

2003-02-04, 18:56
Svar #23

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Hej alla släktforskarvänner!
Många frågor har jag ställt i detta forum och ett flertal svar har jag fått som hjälpt mig.
Många har t.o.m mailat mig mängder av deras material utan att jag frågat, vilket jag är mycket tacksam för. Dock kanske jag inte just då fördjupar mig på denna släktgren utan bara ville ha en liten ledtråd. Jag försöker i alla fall vara noga med att tacka för uppgifterna och hoppas att jag får återkomma.
Det som gör mig lite ledsen är att jag tycker att tonen har hårdnat i detta forum under ett flertal rubriker på senare tid.
Jag hoppas att vi kan behålla en god anda.
MVH
Birgitta Björnberg

2003-02-04, 23:40
Svar #24

Patrick Lindblom

Hej Birgitta!
Som nybörjare i släktforskningens vindlingar måste jag skriva under på båda dina punkter.
 
Jag har blivit överväldigad av den hjälp jag som okänd har fått av flera personer här. Samtidigt har jag förvånats över den stundtals mycket hårda ton som förekommer. Jag är en van online-debattör, men för att vara en intressegruppering är tonen här ofta rå och inte speciellt hjärtlig.
 
Men som vanligt är det nog så att det är ett relativt litet fåtal skribenter som sticker ut och att den stora massan beter sig alldeles normalt.
 
Slutligen måste jag säga att Rötter/Anbytarforum är ett fantastiskt instrument, som säkerligen bidrar till att släktforskningen sprids till fler.

2003-02-08, 16:58
Svar #25

Christina Holmér-Gunnerfält

Hej Birgitta,
Vet inte vad du menar med att tonen har hårdnat då jag är så ny att jag inte har några erfarenheter av hur det ev. var tidigare. Har själv fått svar som gör att jag inte kommer att delta vidare i några diskussioner inom Anbytarforum, känner att jag gått över gränsen för var man får fråga och hur mycket med de svar jag fått.
Kanske de som har mycket information vet hur man hämtar information och var kunde svara istället för att i princip tala om för en att här hör du inte hemma.  
MVH/Christina

2003-02-08, 18:42
Svar #26

Carina Pettersson

Jag måste nog hålla med dig Christna den känslan har jag också.Kanske har jag frågat för mycket.när  jag upptäckte den här sidan blev jag så glad äntligen kunnde jag få svar på mina frågor.då jag har svårt att ta mej till biblotek mm av personliga skäl.DET står ju att anbytarforum är  öppen för alla men det känns inte så.jag är jätte tacksam mot dom som har svarat TACK NI.det känns tråkigt att en del tycker att det är otacksamt att svara.

2003-02-08, 21:30
Svar #27

Utloggad Elaine Oscarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 11:11
    • Visa profil
Hejsan allihop!
 
Är ganska ny inom Anbytarforum, försöker kolla av varje dag om man kan hjälpa till nånstans.
Finns inget roligare än att hjälpa en nybörjare när man själv vet vilken hjälp den minsta detalj kan göra.
Hjälpte förra veckan en tjej med en till synes hopplös person. Jag tragglade fram och tillbaka tills jag visste hur jag kunde söka här i Anbytarforum för att få ett eventuellt svar.
Det enda tjejen hade att gå efter var ett tilltalsnamn och efternamn och ett inlägg i en gammal taxeringskalender. Vilken känsla!!
 
Har följt lite diskussioner och tycker att de ofta kan balla ur totalt, bland annat diskussionen om Emma Pernald, efter första förfrågan var det inte tal om någon släktforskning! Vad finns det för intresse att hålla på och tjafsa?!?
 
VI ÄR JU HÄR FÖR ATT SLÄKTFORSKA!!
 
Lycka till alla nybörjare, känn er inte dumma försök bara skriva så mycket detaljer som möjligt!!
MVH(>)Elaine

2003-02-08, 21:31
Svar #28

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Apropå att somliga tycker de får vänta länge på svar, så kan man ovan se att en person som ställde en fråga i september 2001 inte fått något svar förrän i går, men då fick frågeställaren ett utförligt och intressant svar. Så man ska inte ge upp hoppet.  
 
Se Värmland >Efterlysningar >Nils Nilsson Buske

2003-02-08, 23:03
Svar #29

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hejsan allihop!
 
Jag är ordförande i en liten släktforskarförening vi ger ut en tidning 4 gånger/år. I min förening släktforskar alla men alla har inte dator. Därför kanske man kunde kontakta de föreningar som man inte får svar på sina frågor och be att de tar en en efterlysning i deras föreningstidning.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek
Eksjöbygdens Släktforskarförening

2003-02-09, 00:16
Svar #30

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vad finns det för intresse att hålla på och tjafsa?, frågas i inlägget ovan kl. 21.30. Orsaken till att det tjafsas i den diskussion som nämns i inlägget är - vilket framgår om man gör sig besväret att läsa inläggen - att några har reagerat mot att en del av Anbytarforum har förvandlats till en skvallerspalt .
 
Den som vill släktforska och inte läsa tjafs skulle kanske kunna föregå med gott exempel? Vad tillför en sådan kommentar släktforskningen? Vad har den att göra med sakdebatten i den aktuella diskussionen? Vad är den mer en bara en recension av andra skribenter? M.a.o.: Vad är en sådan kommentar mer än bara just tjafs?
 
En av de vanligaste orsakerna till att många diskussioner har ballat ur i Anbytarforum är just att andra har ropat Tyst i klassen! - utan att bry sig om varför något skrivs. Om man inte gillar att läsa en viss diskussion eller om ett visst ointressant ämne, så gå vidare till en mer intressant sida - och låt de andra tjafsa i fred!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-02-09, 11:13
Svar #31

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Att en del inte fått svar på sina frågor, blivit missförstådda eller illa berörda eller bemötta har angetts som anledning till att lämna Anbytarforum. Då bortses ifrån den överväldigande mängd positiva svar som avges varje dag!
 
Vad återstår då?
A) Inte forska alls, speciellt när man kört fast?
B) Forska vidare på egen hand, vilket kan ta längre tid än om man väntat på svar.
C) Ändå försöka ta kontakt via efterlysningar i andra sammanhang, tidskrifter, anbyterier, osv. Men risken är ju att det tar ändå längre tid då och det är ju inte säkert att det blir något napp där heller.
 
Jag anser att Anbytarforum är det snabbaste, mest allmänna och därmed bästa som hänt svensk släktforskning (+ ett helt utbyggt Genline, möjligen)!!! Sedan behövs alla andra kanaler och egen forskning precis som förut, naturligtvis! Det är kombinationen av dessa som gör'et!
 
Så ni som misströstat, ge inte upp! Försök ta reda på fler uppgifter och ange dessa så noga det bara går! Då ökar chansen att du får svar! Dina uppgifter behövs sannolikt förr eller senare av någon annan som får nytta och glädje av dessa och då kan det kanske bli ett utbyte!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-02-09, 14:50
Svar #32

Nils Pettersson

Eftersom jag själv delvis initierat den här diskussionen vill jag gärna tillägga, att även  jag  har fått mycket hjälp genom forskare i  Anbytarforum.  För att framhålla någon vill jag  gärna i första hand  nämna Stig Svensson i Flen, som varit mig till utomordentlig god hjälp. Att det sedan finns forskare som är ute på nätet och briljerar med sin forskning och sedan inte ens svarar vid kontakt eller tackar för att de får del av ens forskning tycker jag fortfarande är oursäktligt och beklagligt.

2003-02-09, 15:00
Svar #33

marianne thors

Hej
Det var trevligt att mitt inlägg gav många en efertanke.Många har ju tackat sina släktforsningsvänner, för att de delgivit information.
 
MVH Marianne

2003-02-09, 15:08
Svar #34

Chris Wesslén

Intressant diskussion som jag av en slump såg. Kan hålla med om flera av de synpunkter som redan inkommit. Jag har själv frågat en del på Anbytarforum med skiftande resultat. Ibland har jag fått så mycket information att jag häpnat över den hjälpsamhet och det intresse som främmande människor har haft för just min lilla fråga.....ibland har jag inte fått svar alls. Varför människor inte svarat på vissa av mina frågor har jag ju ingen aning om - i detta kan man endast spekulera. Istället har jag valt att vara tacksam för de gånger jag får svar eftersom det ju faktiskt är en annan människa som tagit sig tid att sätta sig in i min frågeställning. Så stort tack till alla som svarar på stort och smått. Jag önskar jag kunde vara andra behjälpliga på samma sätt...men förr eller senare finns det någon jag kan hjälpa vidare.  
Eftersom jag är tacksam för all hjälp jag kan få försöker jag vara mycket mån om att tacka personen som hjälpt mig. Säkerligen kan någon svarat och jag missat detta - det är i så fall inte min mening. En intressant händelse inträffade dock för något år sedan då jag ställt en fråga som ett par personer svarat på. Jag hade inte sett detta eftersom jag inte varit uppkopplad...och hade då fått mail från den ena personen där den i otrevlig ton påpekade att jag minsann skulle tacka för hjälpen på Anbytarforum. Jag tog rätt illa vid mig eftersom jag faktiskt försöker vara mån om att tacka.....vilket denna person säkerligen upptäckt om den sett andra frågor.  
Intressant frågeställning dock....och i och med att frågan vågar ställas om varför någon får svar eller inte så öppnar detta ju för ett ännu öppnare forum

2003-02-09, 16:49
Svar #35

Lars Öhman

Beträffande att tacka för svar man erhållit vill jag minnas att Håkan Skogsjö har framfört att det ska man inte göra i Anbytarforum. Man ska istället skicka ett tack via E-mail om sådan adress har lämnats.
 
Skälet till detta har jag förstått som så, att om det blir mängder med inlägg i Anbytarforum som bara innehåller ett tack så är det tämligen ointressant läsning för alla andra än de närmast berörda.
 
Men har man något att ytterligare fråga om eller tillägga kan man förstås samtidigt passa på att tacka för det man redan har erhållit, men att enbart skicka ett tack via Anbytarforum är alltså ett felaktigt sätt att använda Anbytarforum. Och de som följer denna regel med att inte avge något tack i Anbytarforum är för den skull inte otacksamma kanske det är bäst att tillägga.
 
mvh
Lars Öhman

2003-02-09, 19:32
Svar #36

Christina Holmér-Gunnerfält

Birgitta,
Jag tror nog att diskussionen fått en annan inriktning än vad du menade när du skrev och vad jag svarade på. Tror säkert att många fått mycket hjälp även jag men det var ju inte frågan, utan hur tonen i svaren var, eller hur?

2003-02-10, 08:40
Svar #37

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
HEJ! Har man olika CD skivor kan man hjälpa andra i mån av tid (oftast har de redan fått svar när man läser frågan eftersom de kända CD skivorna är så utspridda).
Ofta har man så mycket med sitt eget att man inte hinner leta efter vad andra behöver, men till slut kommer vi alla inte längre själva utan måste knyta ihop våra anor.  
När man inte får svar på sina förfrågningar längre och inte hittar nån som letar efter något i ens träd då är det bra att kunna hjälpa andra (om man har speciella CD skivor tex som inte alla har.
Själv hoppas jag kunna hjälpa andra mer i framtiden för släktforskning är roligt.

2003-02-10, 09:59
Svar #38

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Naturligtvis hör det väl till att man tackar om man fått svar på en förfrågan i Anbytarforum men det som Chris skriver härovan är lite över gränsen tycker jag. Hoppas att det inte är vanligt att folk skriver otrevliga mail till varann om nån inte tackar tillräckligt snabbt! Om jag lämnar ut en uppgift för att hjälpa nån så gör jag det för att jag vill vara hjälpsam och inte för att framför allt få ett tack.
Turligt nog så verkar många släktforskande människor vara givmilda utöver det vanliga och upplever det som stimulerande att utbyta information. Puss på er allihop!
Hälsar/Gunnell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna