ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Obligatoriskt användarkonto  (läst 1343 gånger)

2006-09-25, 07:45
läst 1343 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Allan, jag tycker nog Göran Löfstedt passar in i Anders Rybergs första kategori, som återfallsförbrytare... Så att upprepa redan raderade grova påhopp verkar bara ge effekten att han får mer inspiration.  
 
Användarkonton hade hanterat den här situationen genom att Göran Löfstedt med säkerhet blivit avstängd för en ganska lång tid. Då hade inte hans nya anklagelser i natt kunnat skrivas.  
 
Thomas, visst går det bra att kombinera anonyma signaturer med ett användarsystem, men jag tycker inte det är en bra id? på Anbytarforum om vi vill sträva efter seriösa forskningsbidrag. Det måste gå att referera till en författare av ett inlägg, eller artikel om man så vill.

2006-09-25, 08:46
Svar #1

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Återigen, får vi diskutera nu levande personer här på forumet? Så vitt jag förstår så är inte Tollesson med i denna diskussion och ändå är han namngiven om omdiskuterad. Det här blir knepigare och knepigare för mig.  
 
Allan, sparar du på gamla raderade inlägg? Är inte det bra onödigt med tanke på att de faktiskt är raderade av anbytarvärden en gång för alla?
 
MVH
Annki

2006-09-25, 08:59
Svar #2

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Anders, skälet till att jag citerade det raderade inlägget var att Löfstedt där faktiskt erkänner vad han gjort, och dessutom säger att han inte var ensam.
 
Men du har alldeles rätt när det gäller möjligheten till avstängning. Och obligatoriska användarkonton hade förstås också omöjliggjort Löfstedts anklagelse, nämligen att Tollesson uppträtt under falskt namn. Men den anklagelsen var bara ett medel - hans syfte var ju att tysta Tollesson för att denne var en besserwisser, inte för att han eventuellt använde pseudonym.

2006-09-25, 09:44
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Klimatet på Anbytarforum är väl en av anledningarna att även jag varit lite tyst på sistone. Är trött på alla tillmälen man får från olika personer bara för att man har åsikter om vikten att kolla fakta och tänka efter.
 
Tidigare, på Peters tid, var bland andra jag utsatta för en kampanj från en person. Efter viss dialog med Peter blev han avstängd. (När jag vid något tillfälle uttryckte tacksamhet över att slippa hans påhopp blev jag grundligt kritiserad från en del håll.)  
 
Problemet är inte bara att det är enstaka som driver kampanj mot personer de uppfattar som otrevliga (senaste offrena är Jörgen Tollesson och Per Thorsell). Problemet är också den svans som kampanjledarna får av supporters, som verkar ogilla förslag om hur man kan göra saker bättre och alternativa tolkningar. (Vanligen kallar de det för elitism.)
 
Det är nog nödvändigt med någon slags jour vad det gäller övervakning av forumet, då och då dyker det ju upp inlägg som kräver omedelbar radering, något som tidigare fungerat mycket bra. (Till exempel när det stod något om förintelseförnekare i ett inlägg som var negativt till mina åsikter om källkritik.) Jag har också haft en känsla av att misstänkta diskussioner följts rätt noga, och att man kunnat påpeka när nålstick utdelas från olika håll, eller i olika diskussioner.
 
Som jag tidigare har påpekat. Det klagas ofta, som jag ser det grundlöst, över att forumet är för elitistiskt och ordnat, och skrämmer bort frågare, men det enda de som klagar bidrar med är att jaga bort svarare...

2006-09-25, 11:20
Svar #4

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Jag brukar inte ge mig in i denna typ av diskussion, men jag måste säga att jag tycker det är tråkigt om forumet skulle tappa sin bredd på grund av att användare känner sig påhoppade. Det må gälla den nybörjare som inte följer reglerna, såväl som den som med sin kunskap och erfarenhet av någon betraktas som mästrande.
 
Jag tar gärna påpekanden från någon om det kan föra min fråga framåt. Ett påpekande och jag har lärt mig något och kan bli mer självständig. Ett påhopp, alltså ett angrepp på mig, av samma anledning som påpekandet, gör att jag drar mig för att uttrycka något alls. Jag blir förlorare och kanske även i förlängningen forumet.
 
Det är oerhört tråkigt när en person ställer en fråga och får ett svar som genererar den oförskämdhet och pajkastning som ibland förekommer. Det är bra att olika åsikter kommer till tals, men det bör ske i en anda av respekt. Den ursprunglige frågeställaren står kanske helt ovetandes om vad den ställt till med genom att trigga igång en osaklig ordväxling. Det gagnar ingen.  
 
En debatt där olika åsikter kommer till tals är uppfriskande om det sker med respekt. Där har en alert anbytarvärd en viktig uppgift. Låt pennorna vässas när det gäller sakfrågor, men tillåt inte personangrepp.
 
Låt Anbytarforum förbli en mötesplats där man vill och vågar fråga och svara!

2006-09-25, 12:31
Svar #5

Erik Holmlund

Som flera före mig redan har påpekat så är bristen på moderering av forumet den största bristen. Diskussioner som spårar ur eller skenar i hårda ordväxlingar skulle ha kunnat dämpats tidigt om det fanns någon någorlunda neutral ordningsman/kvinna som kunde gå in och be personer att ta det lugnt, alternativt vid extremfall, varna eller stänga av.
 
Sen tycker jag det är helt orimligt att en enda person(Anbytarvärden) ska ha moderatorsuppgiften på ett forum där det är hög aktivitet nästan hela dygnet. Det räcker inte med två heller. Jag riktar ingen kritik mot Anbytarvärden utan emot det orimliga i att det är en eller ett fåtal som har den uppgiften.
 
Jag är aktiv på ett par andra internetforum i andra ämnen än släktforskning. Ingenstans är modereringen så underbemannad som på Anbytarforum. På de flesta forum sköts modereringen av icke-avlönade frivilliga, oftast  aktiva forumskribenter som visat gott omdöme, och som är frekventa besökare, naturligtvis. Fem-sex moderatorer tycker jag är ett absolut minimum när forumet är så pass aktivt som Anbytarforum.  
 
mvh
Erik, Ö-vik

2006-09-25, 12:38
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Hej Erik,
 
Jag instämmer.
Det är en för stor arbetsbörda för en person, som dessutom har andra områden att sköta.
RÖTTER är ju nu nominerat till Årets nättidning och då tycker jag att Förbundet kan fördela över lite resurser till Anbytarforums skötsel.
 
MVH Eivor

2006-09-25, 15:39
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu har jag inte följt den här diskussionen, så det är möjligt jag tar upp något som redan sagts.
 
Om man använder sig av obligatoriska Användarkonton, är inte risken då stor att spontana inlägg inte blir gjorda av tillfälliga besökare, utan dessa skickar då mail istället, som andra inte får ta del av. Det blir för besvärligt att registrera sig.
 
Då skulle jag föredra att fler tog på sig att hålla rättning i ledet istället. Som det nu är så är det rätt vanligt att det är på helgerna diskussionerna kan urarta. Man passar på då katten är borta att ladda ur sin vrede eller ilska mot något lämpligt offer. Vissa inlägg kan vara ganska så olustiga och då känns det inte bra att dessa ska ligga kvar till måndagen.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-25, 17:30
Svar #8

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
Ursäkta mitt okunnande men hur anskaffar man ett Användarkonton.
 
mvh GöteP.

2006-09-25, 17:44
Svar #9

Sven Aivert (Svena)

Hej Göte!
 
Användarkonto får du genom att anmäla dig under funktioner på vänstra sidan nästan längst ner
klicka bara på Användarkonto och följ instruktionerna.
 
Med Vänliga Hälsningar
Sven Aivert

2006-09-25, 17:51
Svar #10

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej alla forskare!
Läste Stefan Jernbergs inlägg att förbundet bör ta sitt ansvar över detta forum.
Det bästa vi kan göra är att vi släktforskare tar vårt ansvar. Genom att sluta kommentera dessa inlägg så dör dom ut av sig själv.
 
 
mvh GöteP.

2006-09-25, 18:32
Svar #11

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej Sven Aivet!
 Jag tackar så myckert för upplysningen.
 
 
mvh GöteP.

2006-09-25, 21:51
Svar #12

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Vi börjar bli ganska många nu som önskar flera anbytarvärdar för forumet. Det är därför påkallat att någon från Rötterrådet ger något slags besked om vad som är på gång. För jag antar att ledamöterna följer den angelägna diskussion som förs här, startad av Stefan Jernberg.
 
Ett förslag från mig i all välmening är följande:
 
1/ Låt Röttervänner anmäla sitt intresse att på frivillig basis övervaka sina specialområden och andra som de ev. kan tänka sig.
 
2/ Utse ett visst antal - minst 5 enligt min åsikt - och samordna uppgifterna så att var och en får ungefär lika stort övervakningsområde och uppdragen täcker hela Anbytarforum.
 
3/ Låt nuvarande anbytarvärd ha det övergripande samordningsansvaret, naturligtvis i regelbunden kontakt med redaktör och Rötterådet.
 
Jag tror säkert att detta skulle kunna fungera och ha god effekt. Några användarkonton lär då inte behövas. Dessutom prövades detta med frivilliga vid översynen av Porträttfynd för ung. ett år sedan. Och det verkar ju ha fungerat. Eller? Men det var å andra sidan, vad jag förstår, en tillfällig förstärkning av arbetsstyrkan.

2006-09-25, 22:26
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Visst var det många frivilliga som ställde upp vad det gällde Porträttfynd och nog tror jag att det fungerade rätt så bra, men det begicks många tabbar också, till förtret för de drabbade. Läs inläggen under Porträttfynd under perioden! Nu behöver det ju inte bli så här, då allt blir så mer synligt för var och en, om inlägg raderas utan till synes godtagbar anledning.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-26, 08:37
Svar #14

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
I somras fick jag påminnelse om min ynka hundralapp för att förbli medlem i Rötters Vänner. Det var inte den symboliska summan som gjorde att jag avstod, utan att jag inte längre ser mig som en Rötters Vän. Sajten är förvisso fortfarande en fantastisk mötesplats för släktforskare, men all pseudodebatt (ofta med fejkade eller anonyma nick) som inte snabbt modereras tar för mycket energi från övrig verksamhet. Detta har gjort sidan mindre seriös enligt min personliga åsikt. För min del lägger jag gärna en hundralapp till i avgift, den dag användarkonton blir obligatoriska.

2006-09-26, 20:17
Svar #15

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag håller med Peter, och tror att det skulle vara positivt med obligatoriska användarkonton.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna