ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nyårsnöt att knäcka!!  (läst 1411 gånger)

2003-12-31, 08:04
läst 1411 gånger

Leif Mörkfors

I över 20 år har detta par gäckat mig och från tid till annan har jag tagit nya tag och försökt hitta nya infallsvinklar men nu har ide?rna sinat och jag behöver hjälp av andra ögon för att kunna gå vidare, men nu börjar jag från början av historien...
 
Den 18 december år 1744 föds det i Gessberg, Norrbärke ett barn som döps till Aron. Föräldrarna uppges vara:
Nils Forsner, betjänt vid Stjärnfors bruksgård i Ljusnarsbergs socken och dess fästekvinna Anna Eriksdotters barn från Tillberga socken, vilken kvinna till Gässberg i Norrbärke anlänt med detta sitt framfödda foster hos Olof Andersson i Gässberg. Denna Forsner har lovat så munteligen som skrifteligen att ingå äktenskap med denna Anna Eriksdotter sin lägerkvinna vilket äktenskap blev fullbordat och dessa sammanvigda 1745 12/11.  
Allting gott så långt men i Norrbärke hfl finns ingenting att hämta om paret.  
Nästa steg blir naturligt Stjärnfors och Ljusnarsberg men där finns ingen Nils i hfl. Jag går då igenom hela Ljusnarsbergs mantalslängd, ingen träff. Däremot en Christina Forsner men hennes far Anders Forsberg har ingen son Nils enligt bouppteckningen när denne dör i Västerås. Besöker då Stora Kopparbergs arkiv där Stjernfors bruksarkiv finns men inte heller där någon Nils. Stopp !
Provar då med Tillberga. Anna Eriksdotter är ju ingen lätt namnvariant och det finns ju några stycken men ingen som kan identifieras som den rätta. Tittar igenom alla män med namnet Erik som har bevarade bouppteckningar men ingen av dem har en lämplig dotter Anna. Stopp här också !
 
Återstår då att försöka följa sonen Aron bakåt i tiden från då som han som vuxen dyker upp som min ana som kronolänsmannen Aron Hellman(!) i Venjans socken.
År 1770 inkommer han från Orsa och före dess uppges han komma från Falun. Någon inflyttninglängd finns ej för denna tid, ej heller några hfl. Mantalslängden för 1770 visar dock att jag hamnat rätt för på kvarteret 64 i Övre Elfsborg finns mycket riktigt skogvaktaren(!) Nils Forsner med en hustru samt en son noterade. Återigen ser allt klart ut men när hfl börjar 1775 finns inte Nils och Anna kvar. Inte heller i mtl 1775. De finns inte i Falun heller år 1765. Går så igenom HELA Dalarnas mantalslängder för år 1760. Där finns tre Forsner. Prästen i Äppelbo socken, som är bror med Christina Forsner oven, en brukskarl i Avesta, Anders Forsner, som inte verkar passa och en prästänka från Härnevi som nu bor i Grytnäs socken. Hennes make härstammade från Torsåker i Gästrikland och tycks inte ha någon bror Nils. Stopp igen !
 
Går så igenom dödboken för de båda faluförsamlingarna fram till år 1800. Inget napp !
Så av en slump tittar jag åter igenom sonen Arons förehavanden i Venjan och då sonen Nils Gustaf ska döpas i februari 1781 skrivs som dopvittnen ombudsmannen Nils Forsner och hans hustru Anna Eriksdotter från Falun.
 
Nu då !!!! Husförhörslängd och mantalslängd för 1780, inget resultat! Gräver mig igenom grannsocknarnas dödböcker 1781-1800 (paret bör ju vara till åren nu. Tittar i Sundborn, Vika, Bjursås, Hosjö och Aspeboda. Näpp !
 
Tar åter kontakt med Storas arkiv men någon skogvaktare med detta namn hittar man inte.
 
Så resultatet efter dessa forskarår är synnerligen magert. Har bara parets namn och vet var de fanns 1745 samt 1781. Inga födelseår eller födelseorter och endast spår efter ett barn Aron. När Aron tar med sig sin familj från Venjan till Falun år 1788 kan man tro att någon av hans föräldrar ska komma att bo hos eller nära honom men icke !
 
Under alla mina försök genom åren kan jag naturligtvis ha missat något/någon sida. Men i huvudsak ska allting enligt ovan vara genomgånget
Behöver tips och ide?r för att kunna förverkliga mitt nyårsforskarlöfte för 2004 - att knäcka den stenhårda nöten gåtan Nils Forsner.
 
Gott Nytt År
 
Leif M

2003-12-31, 10:18
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Leif
Önskar dej LYCKA TILL med nöten och
Gott Nytt År
rune

2003-12-31, 11:58
Svar #2

MaggieAndersson

Det enda jag kommer att tänka på/fundera över är om skogvaktare var ett statligt yrke eller hos en privatperson? Vad var professionens uppgift? Att ta fast tjuvskyttar exempelvis? Då kanske man kan titta i domböcker?? Finns det uppgifter om statligt anställda från den tiden?  
 
Bara funderingar från en nybörjare

2003-12-31, 12:28
Svar #3

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Ytterligare en undran, vem är Olof Andersson i Gässberg? Vad har han för relation till de båda förädrarna? Varför beger sig Anna till honom?

2003-12-31, 13:30
Svar #4

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Stjärnfors ligger ju ganska nära olika sockengränser,  t ex Ramsbergs. Det är inte särskilt långt till Löa som tillhör Ramsberg, och inte heller till Stripa som tillhör Guldsmedshyttan.
 
Forsner låter taget av -fors i Stjärnfors. På 1700-talet kunde nog en duktig betjänt få använda ett släktnamns-liknande efternamn utan att detta behöver antyda släktskap med andra med detsamma namn i trakten, så jag föreslår att du i första hand inriktar dig på patronymikonet och ev datum. Om du finner dödsdatumet skulle det nog underlätta sökandet.
 
Lycka till!

2003-12-31, 17:42
Svar #5

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
Prästen du nämner ovan, Johannes Andreae Forsner var f. 1714. Han borde stämma i ålder som möjlig bror till Nils, det kanske kan vara id? att titta i herdaminnet efter hans ursprung?
 
Hälsningar
 
Ingela Utterström

2003-12-31, 20:56
Svar #6

Bengt Nilsson

Namnet Forsner fanns tydligen på fler ställen i landet, Uppsala univ. matrikel nämner följande:
 
Andreas, Westm., 1728
Christianus, Angerm., 1733
Ericus, d:o, 1739
Gustavus Ericus, Lappo, Westrob., 1790
Henricus, Westm., 1777
Iacobus Forsnerus, Wexion. 1687
Johannes, Westm., 1734
Petrus, Gestr., 1731
 
Kan Nils rötter ligga på något av dessa håll?

2003-12-31, 21:13
Svar #7

Bengt Nilsson

I mitten av 1700-talet fanns det vidare en hovkvartermästare Andreas Forsner, se personregistret i Elgenstierna.

2004-01-01, 00:56
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Genealogiska Föreningen, Stockholm
Släktnamnsregistret låda Fo - Fö.
Flik Fo - For.
...
Forsner/Forssner, vitt kort - ref till handskrifter, GF släktarkiv.
...

2004-01-01, 01:38
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

När nöten har 'knäckts ett tag' här så tror jag nog det är bättre att detta förs över till Släkter: Övriga släkter C-F: Forsner där frågan startade en gång.. (Annars hamnar mycket om namnet Forsner under en mindre bra rubrik.)

2004-01-01, 10:27
Svar #10

Leif Mörkfors

Intressanta uppslag har duggat in. Tack för dessa. Anna Jonssons förslag FORSner StjärnFORS känner jag en del för. Frågan är varför jag inte hittar honom i hfl.
Äppelboprästen Forsner var ju son till Anders Forsberg som saknade son med namet Nils.
Även Olof Andersson i Gessberg kan ju vara ett uppslag eller var det en slump att Anna hamnade där....
Kanske ska ta en tur till Genealogiska föreningen i morgon. Är det öppet en sån klämdag ? Ligger det kvar på Riddarholmen ?

2004-01-01, 10:35
Svar #11

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Hej Leif, Gott Nytt År!
 
Nej GF ligger inte kvar på Riddarholmen. Det har flyttat till Sabbatsbergsområdet (kan inte den exakta adressen). Gå in på deras hemsida och titta. Där hittar du säkert deras öppettider också. Tror nog inte att det är öppet i morgon, här i stan är det arkivtorka, så torr att jag tänker ta mig en sväng till jobbet!
 
Hälsningar från Isa

2004-01-01, 13:56
Svar #12

Leif Svensson

Det är öppet för forskning följande tider:
 
Vardagar (utom dag före helgdag) 10-16 året runt.  
Dag före röd dag i almanackan (utom jul- och nyårsafton) 10-13.

2004-01-01, 21:12
Svar #13

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Vid Arons födelse är Nils Forsner betjänt.
Han mycket väl ha tagit efternamn nyligen och förekommer med paronymikon eller efternamn kanske om vartannat.Han är kanske inte ens nämnd i mantalslängden utan endast antecknad som dräng.
Flyttningarna kan vara täta och det finns risk att han hinner flytta före mantalsskrivningen.
1780 är han troligen så pass gammal att han kan vara befriad från mantalsskatten och finns kanske därför inte nämnd i mantalslängderna.
Bruksfolk kan vara svåra att hitta eftersom de flyttar ofta och mellan olika landskap.
Om du har haft otur kanske de fanns i annat landskap när du gick igenom mantalslängderna.
Mantalslängderna brukar avse året före aktuellt år.  
 
Jag skulle föreslå att du letar i lite udda kyrkoarkivarier.
Nattvardslängder (noggranna anteckningar om nattvard och flyttningar)  
Bilagor till vigselbok
övriga bilagor (flyttningsbetyg)
Kungörelseböcker (vigsel, flyttningar och ev. kyrktagning)
Kyrkostämmoprotokoll (ev. böter till kyrkan)
Protokollsböcker (prästens dagbok och protokoll över byarnas sedlighet)
Dessa kyrkoböcker är mycket sällan mikrofilmade, men kyrkoarkiven innehåller åtskilliga andra handlingar. Hur mycket som finns bevarat är mycket blandat.    
 
Hälsningar
Björn Engström

2004-05-20, 20:48
Svar #14

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Hej!
 
Titta på mitt inlägg under Släktnamnet Forsner. Kanske det fyller något hål eller ger vidare tipps. Jag söker också efter Christina Forsners familj och förfäder.
 
Mvh
Samuel Simonsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna