ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-14  (läst 1908 gånger)

2005-02-13, 12:47
läst 1908 gånger

Michaël Lehman (Philippos)

Associationen till Schutzstaffel är en väl långt gående association; dessa två S i en standardgrotesk (är det Arial Black?) har inga som helst likheter med Schutzstaffels karakteristiska åskblixtar. Om förkortningen SSf skapar associationer till Schutzstaffel, kan vilket ord som helst, i vilket två s ingår, skapa samma associationer. Vad säges exempelvis om tidningen EXPRESSEN? Det är väl en tämligen nazianstruken tidning...?
 
Däremot är det fantasilöst, att ha en logotyp bestående av enbart ett standardteckensnitt. Man hade ju åtminstone kunnat låta en grafisk formgivare skapa en mer fantasifull logotyp.

2005-02-13, 14:07
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Förmodar att första styckets sista mening i närmast föregående inlägg är ett försök till något slags ironi. Om inte har väl denna diskussion börjat spåra ur och halkat långt ifrån ämnet.

2005-02-13, 14:58
Svar #2

Michaël Lehman (Philippos)

Det är helt korrekt uppfattat, att det är en ironi, men det ironiska påståendet säger också vad jag anser om rimligheten och seriositeten i förmenta kopplingen mellan förbundets nya logotyp och förkortningen SSf å ena sidan och Schutzstaffel och dess åskblixtsemblem å andra sidan (för tydlighetens skull meddelas, att jag anser kopplingen vara fullständigt orimlig).

2005-02-13, 15:02
Svar #3

Ingrid Wikberg

Man kan undra VEM i styrelsen (?) har skapat denna nya logo?  
Finns det ingen utbildad formgivare eller konstnär bland alla släktforskare som kunde ge bättre förslag?
 
Blev lite beklämd efter att ha läst Håkan Skogsjös inlägg: Chansen fanns tydligen till att få en stilig logga -så tar man den inte! suck

2005-02-13, 15:16
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Skulle det inte gå att åtminstone minska ner den til 2 cm, eler något, så den inte finns i blickfånget när man läser.?
 
Nu scrollar jag ner listen på vänstersidan så att bara botten syns, annars dominerar den hela synfältet.
 
Hälsn. Eivor

2005-02-13, 15:54
Svar #5

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
I denna diskussion är väl allas åsikter lika mycket värda? Får jag därför föreslå ett mera radikalt grepp.
 
För en hel del år sedan bytte Skånska Cementgjuteriet namn, och blev Skanska. Skälet angavs vara, att utlänningar hade problem med bokstaven å.  
 
Grönköpings Veckoblad meddelade då ungefär följande: Med hansyn till sina internationella kontakter har vår stads välbekanta industriföretag Firma Låsar och Tänger beslutat ändra namnet till Firma Lasar och Tanger.
 
Namnet Sveriges Släktforskareförbund innehåller ju också dessa så otidsenliga och besvärliga vokaler. Jag föreslår, att namnet ändras till Sveriges Slaktforskareforbund, till vardags förkortat till Swe-Slakt.
 
Ursäkta! Min humor är inte finare än så.
 
Per.

2005-02-13, 16:40
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Nu har nästan alla här varit kritiska till den nya loggan.
 
Frågan kvarstår, vem/vilka har fattat beslutet om ny logga och vem/vilka har konstruerat den? (Finns det en loggans Thage G?)  
 
Går det att ta tillbaka den gamla möjligen?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-02-13, 17:09
Svar #7

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:30
    • Visa profil
Hej på er
 
Håller med de föregående talarna, den nya loggan är ful. Ta tillbaka den gamla.
 
Hälsningar Ulla Lundell

2005-02-13, 17:28
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
 
Jag vet att jag har brytningsfel, men nog är olika lutning på de två S:en och f:et, eller...?
 
Mats

2005-02-13, 17:29
Svar #9

Ingrid Wikberg

Tack för alla inlägg som åtminstone fått mig att fnissa gott  Humor finns det gott om -Tack och lov  !
Hoppas det finns en glad loggare också.......

2005-02-13, 19:00
Svar #10

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1122
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:47
    • Visa profil
Tidigare idag 10.04 skrev jag ett inlägg här om min bedömning av den stilorena - fantasilösa nya varianten av loggan - och även färgvalet.
Den är ju avskräckande och totalt smaklös.
 
Vem ligger bakom utformningen av loggan och färgvalet ???  
Vad är meningen med den nya loggan som inte gör att den gamla kunde vara kvar ??  
Hur gick diskutionerna på högsta nivå ???
 
Beslutet kan man i högsta grad ifrågasätta om styrelsen visste om vad dom godkände...
Fanns andra varianter och färgnyanser och varför förkastades dom ???

2005-02-13, 19:51
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I anknytning till Per Thorsells (ej släkt) inlägg ovan kan jag nämna att under min tid på Förbundet, fick vi ett brev ställt till Sveriges Fläktforskarförbund vill jag minnas. Har nog kuvertet kvar någonstans.
 
Och även telefonsamtal från Holland angående priset på smågrisar.
 
Min undran är dock: har förbundsstyrelsen antagit denna nya hiskliga logga? Och hur gick i så fall diskussionen?
 
Om inte: vem har uppmanat Peter att byta ut den gamla mot denna innan styrelsen yttrat sig?

2005-02-13, 19:56
Svar #12

Utloggad Esbjörn Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 10:05
    • Visa profil
Tycker också att den nya loggan är förfärlig och hoppas verkligen att det går att ordna ett bättre alternativ!
 
Dessutom är det kanske inte så lämpligt att välja en förkortning som är så pass vanlig. Vad säger t.ex.
 
Svenska Seglarförbundet
Svenska Scoutförbundet
Svenska slagruteförbundet
Sveriges Segelfartygsförening
Stockholms Stamningsförening
 
Ja det går att hitta många fler ssf på webben.

2005-02-13, 20:05
Svar #13

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Jag brukar inte ge mig in i diskussioner, men den här loggan måste man ju bara reagera på. Såg den först igår och mina associationer gick direkt till SS. Byt ut den!
 
Mvh
Marianne

2005-02-13, 21:23
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag gör som Eivor tipsade om, scrollar bort loggan, så jag slipper se eländet.
 
Det finns så många andra vackra stilar att välja mellan, varför just denna grova, maffiga?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-02-13, 21:30
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag håller med många tidigare inlägg.
Det går att fortsätta listan som Esbjörn Turesson påbörjade.
Stöldskyddsföreningen
Sveriges stenindustriförbund samt
det för äldre Stockholmare välkända SS
(Stockholm spårvägar) som dock senare blev SL
Vidhåller forfarande att loggan är blaffig och stjäl till sig extra synrörelse.
Fanns det inte en trevlig fågel på förslag tidigare? Flög den sin kos? Så många med samma uppfattning kanske inte har fel. Forfarande lyser SS lite väl skarpt i loggans nuvarande utforming.
Jan-Christer

2005-02-13, 21:53
Svar #16

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Oavsett vilken logga en organisation har, kommer alltid ett antal människor att tycka att den är ful eller fel.
 
Fel eller rätt må vara, men den nya SSf-loggan är så grafiskt motbjudande att den ger även en icke-grafiker en känsla av illamående. Den kan inte vara skapad av någon med kompetens inom området, utan ser ut som ett typiskt nybörjarförsök med standardtypsnitten i Word...
 
Tillbaka till ritbordet!!!

2005-02-14, 01:03
Svar #17

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag instämmer med övriga debattörer som tycker illa om denna logga.
 
Inte för att jag är någon formgivare, men har laborerat lite med olika textstilar som finns i XP. Med små medel kan man komma långt. Vad sägs om detta förlag i t ex i Palatino Linotype, Trebuchet MS, Book Antique, Myriad Condensed Web eller Bookman Old Style? (Textstilarna kan inte visas här):
 
[color=0000ff]SvSFf[/color]
 
Genom att sätta ett 'v' efter första 'S'-et kan associationer med andra rörelser undvikas.
 
Men det bästa är förståss att anlita en grafisk formgivare för att få något riktigt bra.
 
//Leif

2005-02-14, 01:15
Svar #18

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Den nya loggan är allt för stor i formatet (d.v.s. grotesk) och dessutom har en underlig färgsättning.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-02-14, 07:53
Svar #19

Rune Edström (Rune)

Hej Micha?l
Har aldrig sett att Himmlers Schutz-Staffel i tidningstryck använt annat än förkotats SS. Deras emblem på uniformens krage fanns nog inte i Sverige, när dom omtalades. Kanske i Tyskland, men inte i dom tidningar som jag hade tillgång till på 40-talet
Höll på tro att jag hade ett omodernt tangentbord, men inte du heller verkar ha det på någon tangent, för då måste du väl ha använt det. För jämförelsens skull.
 
Sen hade du ett dåligt exempel, Expressen. Måste ju vara första bokstaven i ett dubbelt namn som är S. Annars kan det ju nästan vara vilket ord som helst av dom miljonstals andra. Bättre kan du säkert.  
mvh
rune

2005-02-14, 08:04
Svar #20

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Den logga, som så många nu ondgör sig över, skall ses som ett experiment, eller en del av en process på väg mot en ny grafisk profil för förbundet. Det handlar både om form, färg, typsnitt och innehåll.  
 
Eftersom förbundet har fått ny adress, nya telefonnummer o.s.v. blev det akut bråttom att få fram kuvert, brevpapper, etiketter o.s.v. varför vår informatör fick i uppdrag att ta fram sådana. I sammanhanget kändes det angeläget att också fundera över själva logotypen som snart har hängt med i 20 år.  
 
Det nu aktuella förslaget skickades ut till styrelsen för reaktioner och kommentarer den 21/1. Eftersom vi hade styrelsemöte den 4/12 och inte träffas igen förrän den 14/3 är vi, som ibland händer, tvungna att att använda epost som redskap mellan mötena. Tyvärr tycks inte förslaget ha nått fram till en av våra medlemmar i styrelsen.
 
Eftersom inga reaktioner på förslaget kom in, beslöts det att, i avvaktan på nästa styrelsemöte, gå vidare med produktionen av kuvert m.m.
 
Det här innebär alltså inte att förbundet har beslutat sig för att använda det nya förslaget som sin logga. Men det innebär att processen är igång och att vi prövar oss fram. Detta må vara oss tillåtet!
 
Diskussionen här på Anbytarforum visar att det finns åtskilligt med synpunkter att ta vara på. Samtidigt kan det sägas, att proteststormen och och del inlägg inte på något sätt står i proportion till ärendets betydelse.
 
Förbundsstyrelsen ber att få återkomma efter den 14/3 med mer information.
 
Med vänlig hälsning
Ted Rosvall

2005-02-14, 08:06
Svar #21

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Apropå färgen så får man tänka på ett den i det här fallet inte på något vis är anpassad för webben.. Har man inte 'full color' på datorn så lär den säkert kunna se lite olika ut. (Förutom att det lär variera oändligt mellan allas olika skärmar.)
Jag har här bara tagit den fil som var anpassad för tryck - färgen blir förstås olika på kuvert kontra bildskärm i detta fall.
 
Färgen har dessutom tidigare aldrig varit ordentligt definierad - den har varierat har jag sett. Och loggorna som legat här hade jag nog ändrat till en ganska lysande färg helt på eget bevåg - färgen som syns här nu ligger mycket närmare den färg som den gamla loggan alltid haft i tryck. (Den bör förstås ses mot vitt i första hand.) Så färgen är nog inte så underlig egentligen..  
 
(Skrivet innan föregående inlägg..)

2005-02-14, 08:28
Svar #22

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ted Rosvall!
 
Hur i himmelen ska Rötters läsare veta att man i förbundet som vanligt trampat i klaveret och haft så bråttom att ändra på förbundsloggan, att man inte ens haft tid att ta ett förbundsstyrelsebeslut om detta?! Reaktionen från läsarna i Anbytarforum är alldeles rätt - och du borde be om ursäkt i stället för att banna dem för deras inlägg!
Jag anser att bytet av en förbundslogotyp är en så pass viktig fråga, att man inte ska hålla på att experimentera med det. Loggan ska presenteras på ett styrelsemöte, diskuteras och sedan antas efter ett noga övervägande. Inte kastas ut till ledamöterna per mail och antas efter det att noll reaktion erhållits. Eller anser du att andra viktiga beslut i styrelsen ska gå till på det viset???
Jag tycker synd om den förbundsinformatör som getts uppdraget, och som sedan fått ta emot allas reaktion på ett sådant sätt som skett. Hon borde ha fått veta att ett byte av förbundslogga är en process som tar tid och kan vara besvärlig, och att det därför är viktigt att ha en enig styrelse som uppbackning när stormen börjar blåsa!
Du bagatelliserar experimentet och menar att ni har rätt att pröva er fram. I så fall bagatelliserar du betydelsen av att ha en väl förankrad logga i förbundet - och i så fall förstår jag inte varför det är så in i helskotta bråttom med att byta ut den??!!

2005-02-14, 08:57
Svar #23

Michaël Lehman (Philippos)

Rune,
 
Oavsett vad du säger, så vidhåller jag, att associationen från denna logotyp till Schutzstaffel är oerhört långsökt (för att inte säga omöjlig). Till skillnad från många andra deltagare i denna debatt, så kan jag inte, huru mycket jag än tittar på logotypen, få några som helst associationer till Schutzstaffel. Det enda, som jag ser, är en ganska intetsägande logotyp.
 
En logotyp har ingenting att göra med huru namnet skrives i tryckt skrift, utan är en del av en organisations grafiska profil, så dina synpunkter om omoderna tangentbord etc. saknar betydelse. Här diskuterar vi just logotyper (d.v.s. en organisations sätt att i sin grafiska profil konstnärligt framställa sitt namn). Eller kommer du i alla sammanhang, när du kommer att skriva något om förbundet, att använda dig av exakt samma teckensnitt som man har i logotypen?

2005-02-14, 09:22
Svar #24

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Joije
 
Det var tråkigt att höra att du menar att man i förbundet som vanligt trampat i klaveret. Vi gör så gott vi kan med att hålla en stor folkrörelse och en stor verksamhet väl fungerande, framåtsyftande och med lust och vilja att hitta nya vägar. Om vi ibland måste ta genvägar för att inte bli som en eller annan myndighet, som utreder i fyra år för att sedan begrava hela utredningen i en pärm, så tror jag att majoriteten av medlemmar (d.v.s. våra medlemsföreningar) har förståelse för det.
 
Som medlem i valberedningen bör Du vara medveten om, att det är just föreningarna, och inte enskilda släktforskare, som förbundsstyrelsen arbetar med. Anbytarforum är ett värdefullt komplement, inte minst när det gäller hur vinden blåser, för styrelsen men det är absolut inte deltagarna på Anbytarforum som skall styra verksamheten. Då har vi fått en stat-i-staten, och det tror jag knappast att våra revisorer skulle godkänna.
 
Alltnog, förbundet tar till sig kraften i de inlägg som har kommit, och behandlar frågan i vanlig ordning på nästa styrelsemöte.  
 
Med vänlig hälsning
Ted

2005-02-14, 09:44
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag är faktiskt böjd att hålla med Ted om att reaktionerna här har varit starkt överdrivna. För egen del tycker jag inte att loggan är vacker, men inte värre än att jag kan leva med den ett tag.
 
Däremot så ställer jag mig lite frågande till Förbundsstyrelsens arbetssätt, till åsikten att man skall ta genvägar till besluten och inte bereda dem ordentligt, samt till Teds förmåga att formulera sig i skrift på ett nyanserat sätt.
(Man kan inte alltid skriva, eller säga, som man tänker. Det är precis som med den nye Skarabispen. Han tyckte säkert att det var skitkul att bli biskop, men, som han erkände efteråt, han borde formulerat sig bättre.)

2005-02-14, 10:06
Svar #26

Eivor Andersson (Ema)

Eftersom den nya loggan lyser som en lampa över sidan på Anbytarforum, så tycker jag nog att man kan få ha åsikter om den.
 
Vi betalar till Rötters Vänner och är indirekt medlemmar via våra föreningar.
 
Sedan är naturligtvis smaken delad.
 
Trevlig Alla Hjärtans Dag  
 
Vänl. hälsn. Eivor

2005-02-14, 10:33
Svar #27

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Som medlem i valberedningen är det min uppgift att ifrågasätta ordförandens arbetssätt, när det inte stämmer överens med min bild av hur det borde ha gått till. Och det här är det andra gången i raden det fipplas med loggan utan att ha ordentligt på fötterna.
När så ett förslag på ny logotyp publiceras, så kan man - om man känner till hur det funkar i verkligheten - inte annat än förvänta sig starka reaktioner. Det är då som styrkan i beslutet prövas, och det är då som det ser så förbaskat illa ut att det egentligen saknas ett beslut.
Då tycker jag att man som ordförande bör avhålla sig från att kritisera de som klagat, utan bara konstatera att man gjort fel. Sen får det vara hur det vill med övrigas åsiktes angående vad de tycker om själva objektet i fråga.
Jag saknar en beslutsprocess i styrelsen, en process som börjar med att man konstaterar att man vill byta logotyp, och som sedan följs upp av ett beslut om att ge någon (eller några) i uppdrag att ta fram (helst flera alternativa) förslag. När så styrelsen väljer att anta ett förslag, är processen klar. DÅ ska man publicera det! Har förbundet då ordentligt på fötterna, klarar man av alla de kritiska åsikterna som förmodligen (och förhoppningsvis) kommer in via dess fora. Inte som nu, stå där med byxorna nere och bli offentligt utskämd.

2005-02-14, 10:42
Svar #28

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag bör tillägga att den processen inte behöver ta längre tid, än den tid det verkar gå mellan två av förbundsstyrelsens möten.

2005-02-14, 10:50
Svar #29

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Ted skriver att loggan hängt med i 20 år. Jättebra! Vitsen med en logga är ju att den ska bli väl etablerad och sedan genast ge rätt association. Jag tycker att loggor med bild är bäst, t.ex. Amnesty, DIS och så förstås Röda korset och Posten, men de senare är ju svåra i detta fall.
   
Hur många misstag med nya loggor har inte redan begåtts, som när Sparbanken bytte bort sin välkända ek. Den nya koncernen har ju återgått till en bildlogga.  
 
Alla dessa nya grafiskt enkla bokstavsloggor är ju så förvillande lika varandra att man behöver förkortningslexikon eller Google för att se vad de betyder.
 
Tycker att den tidigare loggan ska vara kvar. Den är väl etablerad och faktiskt inte så dum. Med sina snirklade bokstäver blir den som en bild. När jag ser den vet jag genast vad den representerar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna