ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-13  (läst 1846 gånger)

2005-02-12, 14:44
läst 1846 gånger

Lisskulla Engström

Rysligt ful logga- både vad gäller färg och form.
SS dominerar och det lilla f:et hukar sig.
 
Lisskulla

2005-02-12, 14:56
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej
Kan någon ge en förklaring att jag tycks mej se en avd f inom SS i Tyskland på 1930-40 talet, när jag tittar på loggan en andra gång? I morse konstaterade jag bara bytet.
mvh
rune

2005-02-12, 15:01
Svar #2

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Jag tycker också den nya är ful. Jämför den gamla och nya loggan i inlägget som Anders Berg gjorde i går kväll kl 23.03, nog sjutton var den gamla snyggare. Varför måste allt moderniseras.

2005-02-12, 15:13
Svar #3

Ingrid Wikberg

Ingegerd -tack för tipset!  Jag gillar också hundar (är uppväxt med jakthundar) -hade senast en Dalmatiner Fabian -en helt underbar hund....

2005-02-12, 15:15
Svar #4

Ingrid Wikberg

Rune: du tar priset (fniss,fniss)   !!

2005-02-12, 16:18
Svar #5

marbel

Vad kostar byte av loggan? Byte av skyltar, brevpapper etc för att inte tala om arvodet till den som har ritat eländet?
 
Jag hoppas i alla fall det blir en billigare historia för Sveriges Släktforskarförbund att byta logga än de 135 miljoner Sydkraft hade tänkt satsa på sitt byte av logga. Speciellt upprörande i stormens spår. Någon PR-hit var det bytet inte för Sydkraft som ju också drog tillbaka sin id? när folkstorm utbröt. Tänker Sveriges Släktforskarförbund göra likaledes?
 
//Marie

2005-02-12, 16:54
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Marie Belcher..?
 
125 mille bara - vi nöjde oss med tre bokstäver i förkortningen - annars hade det dragit iväg ordentligt.  SveSläF  var lockande, men det hade krävt en hel projektgrupp förstås..
 
Skämt åsido: arvode finns nog inte i egentlig mening för anställd personal. Finns det några få skyltar i papp med gamla 'loggan' är de ändå dags att skriva ut på nytt och antingen laminera el. sätta på kartong. Kuverten har använts till de är helt slut (med gammal adress osv.) 'Brevpapper' är väl idag en mall i datorn som ändå förnyas i en flytt (bl.a.) osv....
 
Finns det inte någon (modig) med avvikande uppfattning i denna 'fråga'..?

2005-02-12, 17:06
Svar #7

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Jodå Peter, jag tycker inte det ser konstigt eller fult ut. Det ser helt ok ut. Det enda jag skulle ändra är kanske f:et och göra det stort. Detta för att undvika ev missförstånd.
Annki

2005-02-12, 17:10
Svar #8

Niklas Persson

Finns det nån som kan förklara vad det var för fel på den gamla loggan och varför det ska vara både förkortning och hela namnet samtidgt? Varför räcker det inte med bara Sveriges Släktforskarförbund när hela namnet ändå är med? Varför ska det finstilta namnet manglas under jätterumpan SSf?

2005-02-12, 17:43
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Den nya loggan är enligt min mening ful och mycket fantasilös. Den förra, med hela namnet utskrivet, var helt okey, tycker jag.

2005-02-12, 18:14
Svar #10

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Spelar det egentligen så stor roll? Den gamla loggan var ju inte så vacker den heller. I alla fall inte så att det är något att försvara så hårt,eller .  
Annki

2005-02-12, 18:23
Svar #11

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Annki! Egentligen spelar det ingen roll för mig heller; det var bara en liten estetisk värdering så där i förbifarten...

2005-02-12, 18:48
Svar #12

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil

2005-02-12, 20:28
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tänkte bara påminna om att en ny, 'riktig' logga inte är något nytt påfund; det har varit på gång längre än jag huserat här tror jag.
 
Någonstans tidigare i denna tråd tror jag någon lyckades få Rötterrådet 'delaktigt' i loggans uppkomst/förekomst - men observera att denna logga inte har någon som helst koppling till nättidningen Rötter..

2005-02-12, 21:50
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det är alltså Förbundsstyrelsen som har beställt och tagit den?
 
Vem har utformat den? En upplysning som kanske kan ges vare sig man gillar den eller inte? Så slipper vi gissa på alla som inte gjort den, t ex du Peter som jag tycker gör ett bra jobb?  
 
Jag uppskattar också Annki Roos för att hon går emot en annars ensidig opinion, även om inte jag tycker lika just denna gång, så är det viktigt att alla sidor kommer till tals.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-02-12, 21:59
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Den gamla loggan tillverkades av Håkan Skogsjö 1987 för att Förbundet skulle ha en logga. Och då var alla (styrelsen) eniga om att det inte skulle användas någon förkortning, eftersom det fanns redan då en uppsjö av organisationer med samma förkortning som den tilltänkta. Håkan ansågs ha den bästa typografiska kunskapen och alla var nöjda.
 
Sedan dess har varje ny ordförande sett som som en av sina uppgifter att byta ut den gamla loggan, men alltid stupat på att det inte gått att få samförstånd om de nya förslagen.  
 
Så det vore ju intressant att få veta om den nuvarande styrelsen varit enhällig i sitt beslut att anta den nya loggan (för jag antar att styrelsen tillfrågats?).

2005-02-12, 22:10
Svar #16

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Den nya loggan känns mycket tung och klumpig. Tydligen har man själv insett att den kan förväxlas med många andra förkortningar och då för säkerhets skull kompletterat med hela namnet.

2005-02-12, 22:34
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Är det ett definitivt beslut att loggan ska se ut som den gör nu? Eller kan man våga hoppas att frågan tas upp till omprövning, trots att vi som ger våra åsikter tillkänna här knappast är något remissorgan?
 
Om frågan om logga varit på gång länge, har vi en sån där långbänk som Lasse Nilsson frågade om i en annan diskussion!
 
Elisabeth hann före med precis den fråga jag hade tänkt ställa. Instämmer i hennes fråga.
 
Ingegerd

2005-02-12, 22:46
Svar #18

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil

2005-02-12, 23:35
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag lovade visserligen ovan att inte diskutera ny logga förrän om tio år, då det väl kan anses naturligt att börja tänka på en ny, men jag kan ändå  sträcka mig till en kort kommentar.
Nej, det är inte den vackraste logga jag sett.
Men. Ja, jag kan leva med den.
Det är trots allt verksamheten som är det väsentliga med Förbundet, inte ytan...

2005-02-12, 23:44
Svar #20

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Till Förbundet
Nya loggan ser ut som en förreklam för SS i Tyskland  under andra världskriget. SS i Tyskland hade jag som då bosatt i sydöstra Sverige bara då och senare dålig erfarenhet av. Släpp inte fram möjligheten för SS mer, tack. Byt till ny logga snarast, inga nasistassosiationer tack.
Jan-Christer

2005-02-13, 00:04
Svar #21

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Till Förbundet
Jag hann inte läsa Elisabeth Thorsell inlägg innan jag skrev mitt. Jag ansluter helt till hennes inlägg.
Varför hasta och är detta förankrat? Det kan annars slå tillbaka samt bidra till mkt skriverier. SS(f) i Tyskland stod för ngt negativt 1936-1944.
Jan-Christer

2005-02-13, 00:23
Svar #22

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Oj vad tiden går, hade förbundets förra logga verkligen hängt med sedan 1987. Men det stämmer säkert, Elisabeth brukar inte ha fel.
 
Jag vill verkligen inte rycka ut till försvar för den logga jag totade ihop för snart tjugo år sedan - den gjordes som ett provisorium, i väntan på något bättre. Men jag kan inte riktigt låta bli att ha synpunkter på tingesten som har dykt upp överst till vänster på sidan. Av alla förslag till nya loggor som jag sett under årens lopp är nog detta den gräsligaste.  
 
Jag vill minnas att förbundet någon gång för länge sedan, kanske i mitten av 90-talet, fick en av Sveriges mest namnkunniga typografiska formgivare - Bo Berndal - att rita förslag till ny logga, men den föll tydligen inte dåvarande styrelsen i smaken. Jag minns inte längre hur den såg ut, men kanske kunde den dammas av - så vi slipper de något illa tillriktade bokstäverna uppe i hörnet. Bo Berndal har formgett en rad kända logotyper, bland annat Riksarkivets.

2005-02-13, 03:30
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är något konstigt med dessa tre bokstäver. De stjäl uppmärksamheten från all annan text på denna sida. Hur jag än försöker rikta min blick mot inläggen så stör mig detta massiva blåa uppe i vänstra hörnet, så att ögonen hela tiden dras dit! Kan det bero på den sena timmen, eller vad?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-02-13, 08:11
Svar #24

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag gillar inte gnäll på detaljer. Som någon skrev innan - det är ju innehållet som spelar någon roll.
 
Ändå... denna gång håller jag med alla de som nu gnäller på detaljer. Det är en gräslig logga. Jag vet att vi haft diskutioner tidigare om olika förslag, och sen landar den här klumpedumpen utan föregående vaning...
 
Den gamla, som jag tidigare kunde tycka var tråkig och behövde förnyas, ter sig nu plötsligt elegant och framförallt - bra mycket bättre än SSf...

2005-02-13, 10:04
Svar #25

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1119
  • Senast inloggad: 2024-01-24, 08:56
    • Visa profil
Något mer oestetiskt och fulare får man väl leta efter än logotypen som är längst upp till vänster. Det finns ju ingen som helst harmoni eller sjäslig klang gällande avdelningarna under logotypen. Sen färgkombionationen mot den andra blå nyansen är ju så man nästan får gåshud.
Det för mig osökt in på Magnus Ugglas gamla hit - Jag mår illa.
Hoppas förbundet drar tillbaka detta och ändrar sig snarast - nån klass får man väl kräva på förbundet,för nu har ribban halkat ner för långt.

2005-02-13, 10:46
Svar #26

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:51
    • Visa profil
Hur var det nu förbundsordföranden skrev 13 september 2003:
 
Förbundet har i det längsta värjt sig mot förkortningsivern. I nödfall kallar vi oss SSf  
(skrivet så), men helst undviker vi detta. Det finns allt för många förkortningar ute för att en till skulle vara motiverad.  
 
Nöden tycks plötsligt ha blivit mycket stor .

2005-02-13, 11:03
Svar #27

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det är inte bara jag som störs av den blå klumpen i vänstra hörnet. Läste just Ann-Mari Bäckmans inlägg längre upp och instämmer helt. Smaken är ju olika, men vackert är det inte och denna förkortning, ja vad ska den egentligen vara bra för???? Förresten, har någon möjligen tittat in på denna sida: www.ssf.dk ? Kommentarer?

2005-02-13, 12:14
Svar #28

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Har levt med mina initialer, SST, ett tag och det har inte varit något problem!

2005-02-13, 12:27
Svar #29

Leif Svensson

Man kanske inte kunde ha stort F då hade man stulit från Stöldskyddsföreningen
http://www.ssf.nu/
 
Mvh
Leif Svensson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna