ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nytt """"Senaste dygn""""  (läst 915 gånger)

2001-04-20, 23:31
läst 915 gånger

Essan Gradhman

Det är den rubrik som de flesta kikar på har jag märkt. Får man inte svar direkt på en fråga verkar det omöjligt att få svar. Kolla in då och då på Nytt senaste vecka !!

2001-04-21, 10:57
Svar #1

Alvar Stockhaus

Essan! Du kanske ställer för svåra frågor? Om det inte är någon som vet svaret så kan du ju inte få något svar, varken genast eller senare. Så?nt är livet.

2001-04-21, 11:58
Svar #2

Essan Gradhman

Hej Halvar!
Nej jag tror inte att jag ställt för svåra frågor...snarare tvärtom! Själv har jag en del microkort från Ångermanland och ställer alltid upp och tar fram uppgifter åt andra. Du kan ju kolla på smedssläkten Angermund/Tysk t ex. Det jag menar är bara; att titta då och då på Nytt senaste VECKAN. Kanske du kan ge mer hjälp eller få mer hjälp då. Tror inte att bara en i hela släktforskarsverige har upptäckt GRADMAN när dom är utspridda från Skåne till Ångermanland. Själv kollar jag på Anbytarforum VARJE dag men det är det inte alla som gör.
Vänligen Essan.

2001-04-21, 14:32
Svar #3

Essan Gradhman

Tipsa mig om hur man gör för att få en efterlysning att ligga kvar på Nytt senaste dygn dag efter dag?? Trots att inga svar kommit. Själv ser jag mina efterlysningar försvinna ganska så snabbt... Men Esther Nordeman dyker upp varje dag. Kan någon knepet??  *S*

2001-04-21, 19:43
Svar #4

Björn Anesäter

Jag tror inte man har så mycket hjälp att hämta från folk som bara tittar in då och då för att konstatera att - Inget svar finns på min fråga. Mina bästa svar har jag fått från flera år gamla inlägg. Och jag återgår emellanåt till att söka igenom äldre inlägg. Något kan man ha missat. Nya uppgifter kan få tidigare förbisedda att bli intressanta. Släktforskning är knappast någon färskvara. Får jag några svar eller kontakter om några år på mina frågor är jag mer än nöjd. Även om jag själv funnit svaren på mina undringar då. Det kan finnas en tillfredställelse i att konstatera. Det var ingen som svarade på mina frågor, men jag lyckades lösa uppgiften ändå. Får man ett svar och kanske en kontakt för vidare forskning är det givetvis behändigare. Så jag fortsätter skicka in frågor. Trots att det emellanåt kan kännas tröstlöst
m.v.h Björn

2001-04-21, 22:41
Svar #5

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Jag är medlem i Rötters vänner och får då automatiskt tillgång till att kunna söka inlägg efter min senaste sökning. Och det passar mig utmärkt då jag går in på Rötter mycket oregelbundet. Ibland varje dag men oftast ett par gånger i månaden bara. Då tar sökningen givetvis läng tid och det tar också tid att läsa igenom alla de intressanta inlägg som finns. Men i gengäld missar man inte så många inlägg. De frågor jag själv har ställt har jag fått svar på några men långt ifrån alla, vilket är helt förståeligt. Det vore ganska otroligt om det alltid skulle finnas minst en släktforskare till på varenda efterlysning jag har. En fråga jag ställde i höstas fick jag ett tips på nu i veckan, så den som väntar på något gott....
Men som sagt ett mycket bra tips är att fler anmäler sig som 'Rötters vän' och alltså får denna suveräna möjlighet. Hälsn Per

2001-04-22, 09:50
Svar #6

Utloggad Marianne Strömberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2013-03-02, 10:34
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/mbis/
Jag gör ungefär som Per. Är medlem i Rötters vänner och tittar nästan dagligen in under Anbytarforum. När jag inte har så gott om tid brukar jag använda nytt senaste dygnet för att vid bättre tid använda efter min senaste sökning. Jag tror att detta gör att jag inte missar så särskilt många inlägg.
Att man inte får så många svar tolkar jag att även andra har problem där jag har.  
Tack vare detta utmärkta forum har jag fått kontakt med flera släktingar
Tack för ett bra forum för oss släktforskare.
 
Marianne

2001-04-22, 12:47
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Den här diskussionen har förts förut av en person som blev upprörd för att han inte fick svar på sina frågor! Det tycker jag är en mycket underlig inställning. Om frågan är så lätt att frågeställaren alltid förväntar sig ett enkelt svar kan väl han/hon själv leta rätt på det. Om han/hon i stället har forskat och verkligen kört fast är det väl högst troligt att även andra som forskar i samma område har gått på samma pump.
 
För övrigt händer det rätt ofta att det kommer reaktioner på frågor som ställts kanske ett halvår tidigare. Det kan ju vara så att någon som inte tidigare besökt Anbytarforum upptäckt frågan och då också har ett svar på den.

2001-04-22, 14:56
Svar #8

Essan Gradhman

Carl!  
Jag är inte upprörd för att jag inte fått svar. Utan jag uppmanade forskare att inte enbart titta på Nytt senaste dygn utan även Nytt senaste veckan!!
Och du ska veta att jag forskat! Jag har letat Gradman i 10 års tid. Jag beställer i snitt 4 volymer i veckan.
Men har tyvärr råkat på en släkt som varit enormt rörlig ända sedan tidigt 1700-tal. Sen hör det till saken att jag forskar framåt i tiden från en präst på 1600-talet. Med andra ord utreder jag HELA släkten Gradman. Och på åtskilliga led har jag kört fast. Folk är inte födda där det anges  
o s v.  
Konstigt i alla fall att endast jag reagerar på att vissa namn ligger kvar i hela veckor t ex Esther C Nordeman t o m på flera ställen trots att inga svar kommit och sedan vissa åker ut tidigare än det senaste dygnet.
Det är det det handlar om!
Vänligen Essan G

2001-04-22, 16:41
Svar #9

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej!
 
Jag reagerade också på Esther C Nordeman men kom till slutsatsen att frågan lagts in flera gånger och dessutom under olika rubriker. Kanske har jag fel!
 
Mvh - Mats Högberg

2001-04-22, 17:24
Svar #10

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Jag sökte på Esther C Nordeman och hon finns i 5 inlägg på anbytarforum varav 3 under denna rubrik. Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2001-04-22, 17:44
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Essan! Jag skrev inte att det var du som blev upprörd, däremot gjorde du ju inlägg där du beklagar dig över att du inte får svar. Vem ska stå till svars för det?
 
Och vad menar du med att Esther C Nordeman förekommer så frekvent och så länge? Inne i text förekommer namnet bara vid två tillfällen, förutom i den här diskussionen, enligt sökmotorn i Anbytarforum. Båda är inlagda i fredags kväll.
 
Jag har säkert lagt ut många efterlysningar som jag inte fått svar på också, det är ju alltid en chansning. Och Nytt senaste dygn betyder precis vad det är, det går inte att göra något åt. Däremot kan du under Sök inlägg välja precis hur många dagar du vill.

2001-04-22, 18:12
Svar #12

Hans Tåhlin

Jag har följt den här diskussionen med stort intresse, eftersom jag har funnit, att Nytt senaste dygn inte alltid passar mig (jag går inte in exakt samma tid varje dag) och Nytt Senaste vecka tar lång tid att plöja igenom.
 
En fråga till Administratörerna: Skulle man inte kunna tänka sig, att senaste dygn utsträcks till att omfatta låt oss säga 36 timmar?

2001-04-22, 18:28
Svar #13

Bernt Bergkvist

Hej Hans!
Jag vill ge dig ett tips: Under rubriken Sök Inlägg kan du själv ställa in från när sökmotorn skall söka. Om Du vill ställa in ungefär för de senste 36 timmarna söker du på alla inlägg från igår 06:30, och du får upp dem i en fin prydlig lista.
 
Berra

2001-04-22, 20:32
Svar #14

Essan Gradhman

Carl!  
Försök att noga läsa igenom vad jag tidigare skrivit! Jag uppmanar till att läsa Nytt senaste vecka oftare, istället för Nytt senaste dygn och påpekar att det är svårt att få svar om inlägget är inne mindre än 24 timmar.
 
Ang. Esther C Nordeman kan du se ovan att även Torbjörn Norman har uppmärksammat och sett 5 inlägg även om du bara lyckats hitta 2.
 
Försök att förstå att jag inte gnäller över att inte få svar...bara påpekar hur svårt det är om man bara kikar på Nytt senaste dygn.
Och visst beklagar jag att inte jag har fått svar....vem gör inte det? Det är ju liksom vitsen med det hela eller hur?!?
 
Men jag vidhåller i alla fall att vissa inlägg får ligga kvar längre än andra. Tekniska eller mänskliga missöden?? Sedan har jag även för mig att samma inlägg inte får läggas in mer än en (1)
gång. Eller har ni ändrat på det nu?

2001-04-22, 23:12
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Essan, Nej, det är riktigt att samma inlägg bara får läggas in en gång.  
 
Men alla verkar inte kunna läsa de enkla reglerna eller följa dem. Det finns fortfarande folk som skriver inlägg utan att fylla i både för- och efternamn, trots att det står bredvid fylleri-rutan t.ex.
 
Och visst är det kul att få svar, men även om man inte får det nu, så lever man ju på hoppet...
 
De flesta av mina frågor har jag inte fått svar på (tycker jag), men någon gång så...

2001-04-22, 23:58
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Essan! Torbjörn skrev att han hittade 5 inlägg varav 3 under denna rubrik. Då återstår 2 under andra rubriker. Det var vad jag skrev också.
 
Inga inlägg tas bort (utom de som bryter mot reglerna)! Däremot får man inte fram dem om de är inlagda för mer än 24 timmar sedan när man söker på Senaste dygn. Har du något exempel på motsatsen är jag tacksam om du meddelar det så får vi se vad som kan ha hänt.

2001-04-23, 10:50
Svar #17

Essan Gradhman

Carl! Du har rätt ang. vad Torbjörn skrev. Men jag är fullständigt säker på att jag, förra veckan, hittade E C N på åtminstone 4 ställen samtidigt och att det låg kvar ända tills nu i helgen. Bl a fanns hon med på Spårlöst försvunna, på Övr. släkter och Småland/efterlysningar.
Tror du mig inte kan du ju alltid fråga Maria.  
 
Men jag förstår inte varför det skulle bli en så´n irriterad debatt bara för att jag uppmanade andra forskare att titta oftare på Nytt senaste vecka.
JAG hjälper andra och hoppas själv få hjälp, så varför då inte påminna andra om den rubriken??

2001-04-23, 12:15
Svar #18

Alvar Stockhaus

Förslaget att Sök senaste dygn skulle omfarra 36 timmar tycker jag är bra! Ett enkelt alternativ för att slippa söka på en hel vecka ära att söka på Sök inlägg och välja 2 dagar eller vad som passar.

2001-04-23, 21:30
Svar #19

Essan Gradhman

Jag håller med dig Alvar Varför inte 2 dagar?

2001-04-25, 15:45
Svar #20

maria

Svar till Essan Gradhman m.fl.
Det är jag Maria som söker släktingar till Esther Nordeman.  
Så här är det för mig jag vet att hon som liten bodde i Småland (då söker jag på landskap)och att hon som lite äldre bodde i Stockholm (då söker jag även där). Jag har sökt på släkter också och det är väl också naturligt.  Det bara kommer in och sätts efter ett tag på ÄLDRE INLÄGG.  
 
Jag får be så mycket om ursäkt men det var inte för att reta upp någon eller göra någon ledsen jag satte in på flera ställen.
Jag är ny och har inte tydligen fattat att man bara får stå på ett ställe.
Föresten så har jag av 2 personer fått reda på värdefulla uppgifter gällande Esther via mitt privata mail. Detta har gjort att jag kommit vidare i min sökning.......
Om jag får tycka något så tycker jag att denna viktiga och bra sökmotor är fel ställe att klaga på dessa saker så nu slutar jag att klaga.
 
Lycka till med era sökningar och nästa gång det ska klagas så skriv direkt till de personer det gäller( om man nu vågar uppge sin mailadress)
Lycka Till
Maria

2001-04-25, 19:37
Svar #21

Essan Gradhman

Obs! Maria ta det inte som vi klagade på DIG!
I så fall vi klagade var det på den som sköter Anbytarforum. Vissa, det har framkommit vid flera tillfällen tidigare, känner sig överkörda när deras inlägg tas bort efter mindre än 24 timmar och somliga får ligga kvar flera dagar.
 - Och det jag var ute efter från början, var att peppa forskare att titta på Nytt senaste vecka, men så småningom ansåg vissa att jag var upprörd efter att inte ha fått något svar!  
-  Jag hade efterlysningar i Släkt och Hävd på 12 st släktnamn och ett patronymikon för några år sedan. Patronymikonet var det enda jag fick svar på !!!!

2001-05-19, 16:15
Svar #22

Birgitta Ridby

Hej!
Har en liten fråga.
Har gm Svar och bibliotek lånat microfilm för att titta lite bakåt.
Fann den person jag sökte,men föräldrarna till vederbörande var överstrukna i födelseboken.
Letade på biblioteket i dess litteratur, men utan svar.
Kan någon säga varför man stryker i födelseboken???
MVH
Birgitta

2001-05-19, 17:28
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

Birgitta! Du skriver inte vilket år det gäller så då får jag gissa. Jag har sett överstrukningar i SCB-materialet (efter 1860) där föräldrarna är skrivna i en annan församling än där barnet är fött.
 
Men vad har den här frågan med Nytt senaste dygn att göra?

2001-05-19, 18:40
Svar #24

Birgitta Ridby

Tack Carl!
Förlåt, men jag har gått in i fel forum, ska inte hända igen.Födelsetiden för min fråga gällde 1900
MVH
Birgitta

2001-05-20, 14:59
Svar #25

Carl Szabad (Carl)

Birgitta! Då misstänker jag att föräldrarna är skrivna i en annan församling, men det borde finnas någon notering om det.

2001-05-20, 15:24
Svar #26

Birgitta Ridby

Hej Carl!
Vill nu svara pårättplats, går därför in under medelpad.
Vänligen  
Birgitta

2001-07-17, 20:15
Svar #27

nicke

FORTSÄTT RADERA, NI ÄR FÖR FAAN INTE KLOKA!!!
 
Är det någon djävla sekttidning det här!
 
äääääääääääääääääääääääääääääääääääää!!

2001-07-17, 20:32
Svar #28

Rune Edström (Rune)

Hej Nicke
Trodde att i Anbytarforum fråga vi om, och bytte anor. Svordommar kan vi nog många av. Din tolerans verkar inte vara nånting att hänga i julgran.
mvh
rune

2001-07-18, 08:47
Svar #29

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om du Nicke, som tydligen är en fegis, och inte vågar stå för dina inlägg med ditt riktiga namn, skulle ta och följa reglerna och avstå från svordomar, personangrepp och liknande, så skulle du inte bli raderad.
 
Om du nu inte vill följa reglerna, så förstår jag inte varför du envisas med att skriva på Anbytarforum? Det finns säkert andra diskussionsställen där dina utbrott passar bättre.

2001-07-18, 15:46
Svar #30

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Jag trodde inte att så obehärskade och oborstade personer som Nicke överhuvudtaget hade ett sådant trots allt seriöst intresse som vi har i det här forumet.
Skrärpning!!!!!!!!

2001-07-18, 19:07
Svar #31

nicke

GRATTTTIS, blev jag inte raderad här!!!!
 
Elisabeth
 
Nämen, lilla Elisabeth inte ska du bli vresig för en sådan här sak.
-Det passar sig inte med en sådan här vokabulär i rötter, du måste lyssna på vad redaktören har sagt.
-SOM MAN SÄGER, KASTA INTE STEN OM DU SITTER I GLASHUS!!!
-Du som kallar dig respektabel och gammal i gården hasplar ur dig en sådan här vokabulär.
 
SOM JAG SAGT TIDIGARE, DET ÄR INTE SVÅRT ATT SE VEM/VILKA SOM TILLHÖR DEN EMINENTA SKARAN AV TRAMPADE PÅ TÅRNA I RÖTTER!!!!!
-Ha-Ha-Ha jag skrattar ihjäl mig!!!
>> för övrigt så är det nog fler en jag som kan intyga att jag stått för mina åsikter och även använt samma e-postadress.
-I annat fall så hade nog du och jag inte haft den här diskussionen, eller vad tror du??
 
Lycka till med nästa försök, alla lösa går om!!!
ps, du kan få några e-postadresser till av mig om du vill.
Ha-Ha-Ha!!!

2001-07-18, 20:32
Svar #32

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den här diskussionen avslutas. Motivering torde vara överflödig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna