ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norsk artikel om resande  (läst 610 gånger)

1999-04-12, 19:15
läst 610 gånger

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Bäste redaktör!
 
Erhöll idag en kopia av en artikel som publicerades på julafton i Haldens Arbeiderblad om den sk Tattarbyn. Finns det intresse så lägger jag gärna ut den på Resandelänken. Artikeln är skriven på norska men lätt att förstå.

1999-04-26, 03:37
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den kan säkert intresse många. Men hur är det med upphovsrätten?

1999-04-27, 13:12
Svar #2

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Håkan!
Typiskt mej att inte tänka på en sån sak, handla först och tänka sen! Skall jag fråga journalisten på tidningen om detta?
 
Laila

1999-06-08, 22:13
Svar #3

mona

Om du talar om varifrån du fått artikeln, vem som skrivit och var den publicerats borde det inte vara någon fara att lägga ut den på nätet.

1999-06-08, 23:45
Svar #4

Eva Leksell

Det är inte tillåtet att lägga ut tidningsartiklar på nätet ens om man anger författare etcetera. Vissa ideella tidskrifter kan kanske tillåta det (eftersom de vill nå ut med sitt budskap) men knappast vanliga kommersiella tidningar. Så man ska akta sig. Men visst, man  kan alltid fråga och då är det tidningen man ska vända sig till, inte journalisten. Skulle det mot all förmodan gå för sig att lägga ut en artikel på nätet (dessutom utan att betala) bör man se till att få skriftligt på det.  
 
Nu hoppas jag att detta är en någorlunda korrekt redovisning av vad som gäller (i Sverige men jag tror inte det är så annorlunda i Norge). I motsats till ovanstående anonyma person måste jag nämligen stå för vad jag skriver.

1999-06-08, 23:53
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har fått artikeln via Laila som har inhämtat författarens tillstånd att publicera den i RÖTTER. Den kommer att publiceras, men jag har haft mycket annat att tänka på. Att frågan kom upp igen var en välbehövlig påminnelse. Förhoppningsvis hinner jag fixa det senare i veckan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna