ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-16  (läst 1373 gånger)

2004-04-02, 16:09
läst 1373 gånger

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Varför finns det ett stoppdatum?? Vad är det som hindrar att hela Sverige görs klart?

2004-04-02, 16:38
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Som jag uppfattat det hela gäller dead line sista maj det som skall hinna in på årets version av Sveriges dödbok, men att projektet fortsätter med avseende på kommande versioner av produkten.

2004-04-04, 11:20
Svar #2

Lars Nilsson

Hoppas verkligen att det äntligen blir en version färdig, har väntat länge nog nu. Att nya uppdaterade versioner kommer i framtiden är helt OK.

2004-04-06, 22:07
Svar #3

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
Så vet jag då varför Stockholms stad har gått så dåligt!
När förlängningen kom adopterade jag S:t Göran församling. Det är en mycket tuff uppgift, men jag tänkte järnet och använda dödsavierna i Arninge som går mycket fortare än att slå i kyrkböcker.
Men.... Stockholms stad har särskilda dödsavier som inte upptar födelseort eller datum för senaste civilståndsändring.
Resignerat gick jag till pastorsexpedionen i S:t Görans församling.
Men S:t Görans församling har inte fört några församlingböcker så inte heller där kan jag få fram uppgifter om datum för senaste civilståndsändring. Födelseort finns inflyttninsböckerna, men jag anar ett tidsödande letande innar jag finner dem.
Så jag har tre alternativ
   - leta på dödsavierna i Arninge och få fram namn och adress på i varje fall de flesta
   - leta i S:t Görans församling och få fram fler uppgifter men bara för något eller några år
   - skippa Stockholms stad och ägna mig åt länet som är lättare att hitta  
 
Karl Vilhelm

2004-04-07, 11:07
Svar #4

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Hej Karl Vilhelm. Har du undersökt om du kan få tillgång till personakter? Det är i och för sig troligt att adress saknas på dem, men alla andra uppgifter ska finnas.
 
Det är väldigt förvånande att det inte finns några församlingsböcker. Man undrar om detta verkligen är möjligt. Jag fick ett svar på en släktforskningsfråga från just Sankt Görans församling för några år sedan. Jag fick upplysningar om dödsdatum, födelseförsamling, civilståndsdatum och gatuadress. Det verkade inte vara något problem. Men de skrev tyvärr inte vilken källa de hämtat uppgifterna från.

2004-04-21, 11:23
Svar #5

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
En tanke som gnager i mitt huvud.
När man om några skall år uppdatera materialet. Står man inför ett mindre problem.
 
Om vi bortser från de ca 32-40% som inte kommer in alls. Så finns ju många församlingar som inte är Klar, klara.
Alltså det kanske saknas födelseförsamling, adresser m.m.
 
Dessa uppgifter kan ju endast kompl. antingen på Arninge eller landsarkiven.
Kanske bör fundera på hur man skall tekniskt lösa den biten. Eller så får man skjuta på utgivningen 1-1 1/2 år. Samt låta den förening/ar som finns närmast berört Arkiv fixa dessa uppgifter och ge dessa ytterliggare en slant kanske 25-öre per namn eller så.
 
Vad tycker ni andra ?
Björn

2004-04-21, 14:19
Svar #6

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Sveriges dödbok ska ju egentligen vara en genväg in i källorna - ett hjälpmedel, inte en källa i sig. Sett ur den vinkeln måste inte allt material från projektet Namn åt de döda vara komplett vad gäller t ex adresser och civilståndsdatum, kan jag tycka. När det gäller stadsförsamlingar kan adresser vara komplicerat och tidsödande att få fram. Däremot är det väl något av själva poängen att födelseförsamling finns med. Det tror jag också att andra som jobbar/har jobbat med projektet tycker, så det kan väl knappast vara många som har försummat att ta med den uppgiften? Om ens några?

2004-04-21, 14:49
Svar #7

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag håller med dig i princip Sven.
Födelseförsamlingen är viktig för det är den som leder bakåt i tiden.
 
Vi får väl se vad CD:n innehåller.
Förresten har du gjort någon församling själv ? Vart i Sverige ?
 
Mvh.
Björn

2004-04-21, 15:47
Svar #8

Anna-Karin Gustafsson

Hejsan
 
Undrar vem är det som ska betala mikrokorten som beställs genom svar till att användas till Namn åt de döda, ska jag betala den?

2004-04-21, 18:34
Svar #9

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Har inte din förening och du gjort om annat. Så lär det bli du som får betala den.
 
Mvh.
Björn

2004-04-21, 20:16
Svar #10

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hejsan
 
Vi i Eksjöbygdens Släktforskarförening har gjort alla de socknar som finns i Eksjö kommun och det har vi gjort i orginalböckerna. Tyvärr kom de och hämtade en del så vi fick åka till Vadstena att läsa dem. De finns alltså inte på microkort än.
1950 släpps inte förrän år 2020 på microkort.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek
Eksjöbygdens Släktforskarförening

2004-04-21, 22:18
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Lägger bara hit en länk till dagens notis på HallandsRötter gällande Namn åt de döda..

2004-04-22, 22:18
Svar #12

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Ja Björn, jag har kompletterat Göteborgs Vasa åren 1950-54 samt Askeby och Stjärnorps församlingar i Östergötland.

2004-04-26, 09:46
Svar #13

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Bra Sven!
Om du går in på Y-län jag har gjort och håller på med.
 
Björn
 
Ps.
Hoppas det blir mer klart innan den 31/5.
Ds

2004-04-26, 21:14
Svar #14

Anders Nilsson

Uppsala har klarat 100%!
 
Grattis

2004-05-26, 21:44
Svar #15

Fredrick Andreasson

Idag passerades den magiska miljongränsen!!! Strålande arbete tilla alla er som har gjort detta möjligt!

2004-06-01, 18:25
Svar #16

Fredrick Andreasson

Jaha då var väl projektet klar för denna gång. Blir det någon fortsättning sedan då? Kan man undvika eventuellt dubbelarbete i framtiden om projektet fortsätter så att man undvika att redan registrera personer som redan finns med i något register?
 
Mvh
Fredrick

2004-06-01, 22:58
Svar #17

Ingegerd Johansson

Ja, klart i den meningen att deadline för inlämnande av uppgifter har passerats. Men jag kan tänka mig att det kom in massor av filer till Anna-Lena igår (31/5) och att det därför fortfarande kommer uppdateringar av statistiken. Ska bli spännande att se om både Södermanlands och Skaraborgs län nådde 100 % eller om någon liten rest blev kvar.
 
Vad gäller fortsättningen så föreslog Kerstin Lindblad i intervjun i Släkthistoriskt Forum, att när det är dags för version 4, församlingar som är klara ska plockas bort från hemsidan och bara de som ännu inte är redovisade ska listas där. Det låter bra tycker jag.
 
Mvh Ingegerd Johansson

2004-06-02, 00:15
Svar #18

Mikael karlsson

Man får hoppas det blir en fortsättning,,,borde ju fortsätta direkt nu då det är många stora församlingar kvar o ge det 3 år...och se till att det blir komplett.
trist i alla fall att se att så många församlingar varit blockerade då folk adopterat finns ju en del riktiga skräckexempel där folk åtagit sig flera tusen poster men inte levererat någonting....
Där kanske åtminstånde nått av det blivit gjort av andra...om de inte varit adopterade....

2004-06-02, 09:30
Svar #19

Jan Ek (Janek)

.... hrm ... vet du egentligen någonting om detta Mikael, eller gissar du bara?
 
Jag tror vi ska låta projektledningen summera upp resultatet, och vänta med att slå fast vad som står igen, och vilka som eventuellt inte klarat av det de föresatt sig. 80% av alla poster blev adopterade, och det är helt naturligt att inte allt fungerat för alla i ett så gigantiskt projekt som involverat så många. Det kan finnas många goda grunder för det.
 
Vad jag kan se så är statusen så långt att ca 70% blivit klara av 1,5 miljoner poster!! Det är en fantastisk insats av landets släktforskare, alldeles oavsett vilken måttstock man använder. Och jag blir inte överraskad om några eftersläntrare tillkommer de närmaste dagarna.
 
Och ja - enligt säker källa kommer det säkert att bli försökt att knäcka de sista 25-30% om några år igen i ett nytt projekt. Men nu blir det snart nystart på Emibas-projektet, som blir satt i främsta rummet, och det tycker jag personligen är en alldeles utmärkt id?.
 
En stor eloge till alla som bidragit till den nya dödboken, i stort eller smått!

2004-06-02, 10:22
Svar #20

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag hoppas verkligen inte att alla slutar att registrera nu när deadline har passerats. Jag uppmanar alla att fortsätta så att vi kan få en komplett skiva någongång under kanske nästa år.

2004-06-02, 12:25
Svar #21

Mikael karlsson

Visst är det en fantastiskt Resultat kan man inte förneka....
Men det är ändå så att det 2003-10-31
 
under rubriken Nytt på namn åt de Döda..
Uppmanades att de som inte trodde sig kunna fullföja sin adoption meddelade detta...
 
Och givetvis är Emmi och immibas ett lovvärt projekt också.
Men jag tror ju man kan ha båda projekten i gång samtidigt om det finns resuser från centralt håll...
 
Emmi och immibas måste man ju se som ett mycket längre pågående projekt då det är mycket mer jobb att regga Emmi och immigranter än för namn åt de döda.

2004-06-14, 09:19
Svar #22

Jan Ek (Janek)

Med helgens eftersläntrade resultat registrerade har färdigprocenten nu krupit över 70%!
 
Det är fem procent bättre än jag spådde här i tråden 31 januari, och ett helt fantastiskt resultat. Speciellt imponerad blev jag över att Malmöhus registrerat över hundratusen poster, mer än 10% av totalen. Det är dubbelt så många som de flesta andra stora län, Stockholm och Göteborg undantagna.
 
Man kan också spekulera i totalen - en miljon poster - hur många arbetstimmar är det egentligen mån tro? Hur många koppar kaffe? Hur många bil-, buss- och tågturer till arkiv och församlingsexpeditioner? Telefonsamtal? Elektroniska brev och dito med frimärke?
 
Det hade också varit kul om Anna-Lena eller någon annan på förbundet så småningom kunde tala om hur många personer som varit involverade i projektet. En sådan siffra hör absolut med till uppsummeringen, och kunde gärna varit med på statistiksidan.
 
Nya dödskivan - årets julklapp?

2004-06-14, 22:04
Svar #23

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det var inte bara eftersläntare som hade kommit till häromdagen. Jag gladdes åt att se att en församling, som var adopterad redan när jag lite trevande började med lilla Bogsta med 48 personer i augusti förra året, nu var nästan färdigregistrerad, av en annan forskare än den som från början hade adopterat socknen. Av vem? Kerstin Lindblad, förstås. Titta i senaste Släkthistoriskt Forum, så får ni se vilket imponerande arbete hon lagt ned på projektet. Jag är helt säker på att Kerstin ville göra allt hon kunde för att det lilla som återstod av Södermanland skulle bli färdigt.
 
Mvh Ingegerd

2004-06-15, 18:35
Svar #24

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag hoppas att man överväger att göra nästa version på det sättet att man komplettera de döda mellan 1971-1999 med flicknamn.
 
Är det någon som har något annat önskemål??
Björn

2004-06-15, 23:20
Svar #25

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Pojknamnen vore väl också bra att ha...
Bäst vore om alla som bytt efternamn kunde få sitt ursprungliga efternamn antecknat, oavsett kön och orsak till namnbyte. Första efternamn kunde det stå i kolumnens rubrik, som då vore könsneutral. Var hamnar i dag det ursprungliga namnet för män som bytt efternamn? Och för kvinnor som bytt efternamn på egen hand utan hjälp av gift make?
Flicknamn, det är namn som Anna, Greta, Birgitta etc.

2004-06-16, 00:21
Svar #26

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Födelseefternamn är mera otvetydigt vad det gäller...
Första efternamn är för mig första halvan av ett dubbelt efternamn.
Jag håller helt med dig angående flicknamn...

2004-06-16, 06:17
Svar #27

Michaël Lehman (Philippos)

Ett dubbelt efternamn (t.ex. Tarras-Wahlberg] bör räknas som ett efternamn, då hela namnkonstruktionen nedärves (alltså torde det vara olämpligt att i sådana fall tala om första och andra efternamn). I de fall, där man bär dels sitt eget efternamn, dels sin makes, kallas det första av dessa namn mellannamn.

2004-06-16, 08:03
Svar #28

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Visst är det olämpligt att använda uttrycket första efternamn alls, men jag bara skrev vad det kan tyckas ha för betydelse, om någon. Tänkte för övrigt lite på spanska efternamn också, av typen Castro Franco...

2004-06-16, 11:17
Svar #29

Jan Ek (Janek)

Även om det är viktigt att man kan enas om definitioner, så är väl detta ett meningsutbyte som hamnat på fel plats på forumet? Bättre är väl i  som handlar om namnbruk.
 
För att återknyta till det som Björn egentligen frågade om, innan det blev ett stickspår, så är min högsta önskan att det faktiskt blir ett nytt projekt om ca tre år. Då bör huvudmålet vara att fylla i de små irriterande hålen här och där, 1947-50 i en del församlingar, avsaknad av födelseförsamlingar etc. Samt givetvis att försöka knäcka de 25-30% som återstår.
 
Men antagligen måste en stor del av de frivilliga som jobbat denna gång vara beredda på att adoptera en församling, eller del av församling, i något av storstadsområdena. Det är ju där problemen varit störst att få respons. Utan att få en sådan inställning kan nog inte en framtida version fyra bli komplett den heller.
 
Dessutom blir kanske tyngdpunkten på arbetet flyttat in i landsarkiven, församlingarna har väl levererat ifrån sig böckerna då? Så i praktiken blir det kanske de som bor nära dessa arkiv som kommer att få bära det tyngsta arbetet?
 
Det kan kanske tyckas att det är tidigt att diskutera version 4 innan version 3 är ens är färdig, men lite framtidstänkande skadar väl inte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna