ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-01  (läst 1574 gånger)

2003-11-21, 10:21
läst 1574 gånger

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Magnus
Det stod om uppdelningen i Förbundsrötter den 18 nov.  
Fördelen med att gå in i Anbytarforum via Rötters förstasida (se diskussion om Rötter nedan)är att man ser vad som uppdaterats i övrigt.  
Lätt att säga när man har bredband kanske...
Mvh Margareta

2003-11-21, 13:33
Svar #1

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Margareta
 
Ja där stod det som jag som hastigast letade efter! Och du gissar helt rätt när du misstänkte att jag bara kör på upprignt telefonmodem! Frågan är bara hur du visste?!  
Tack för att du visade mig var informationen stod någonstans för den har jag helt missat trots att jag brukar gå in där nästan en gång i månaden.
MVH Magnus

2003-11-21, 15:56
Svar #2

Janne Högdin

Magnus!
I Jämtlands län har vi inga problem! Vi får dessutom all den hjälp och stöd vi behöver av den trevliga personalen på Landsarkivet!
Men, om du hade lagt in en tidsaspekt i din sammanställning, hade du märkt att många av församlingarna är bokade först i år, därför har vi inte hunnit rapportera än!
Ma råkes på st?mma at såmårn!
Janne Högdin

2003-11-21, 16:59
Svar #3

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Janne
 
Det var glädjade att höra att det inte är något problem för er! Heder och stort tack till all personal på alla Landsarkiv runt om i landet som gör allt vad man kan för att hjälpa till med detta arbetet! Ingen nämnd och ingen glömd.
Med sedvanliga hälsningar
Magnus

2003-11-22, 08:07
Svar #4

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Det framgår inte av någon statistik hur mycket/hur många församlingar som har skickat in uppgifter för 1947-49.  Det är lite synd, de här extrauppgifterna är ju väldigt intressanta men man har naturligtvis inte någon förhandsuppgift på hur många de kan vara och dessutom kräver det lite mer arbete eftersom man får mata in alla uppgifterna själv.  Vore det inte bra om vi fick statstik på hur många uppgifter/församlingar som matats in här?
Mvh/Jan Åke

2003-11-22, 11:52
Svar #5

Mikael karlsson

Jag tycker nog det är bra att det verkar ha dragits ner på uppgifterna 1947-1949..
 
Bättre att det blir mer tagna församlingar 1950-1970.  
Ock att tiden och energin läggs på det.
 
Till 1949 finns ju SCB hos svar som Släktforskarförbundet säkert kan övertyga Svar
att lämna ut om ett par år, då kan man ju jobba mycket mera hemmifrån...

2003-11-22, 14:19
Svar #6

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Dragits ner på uppgifterna 1947-49? På vilket sätt?  
 
Själv jobbar jag med avgångsregister på mikrokort för att komplettera mina två församlingar. Avgångsregistret börjar 1948, så det är inget besvär för mig att skriva ned de avlidna 1948 och 1949. Dock blir det inga uppgifter för 1947. Det ska väl sägas att mina socknar är små, jag tror inte att det något år är fler än tio avlidna.
 
Att det finns SCB-utdrag församlingsvis är ju inte samma sak som att ha hela landet i en databas. Däremot kan man ju fråga sig om 1947 är en naturlig gräns. I instruktionerna till mig som nybliven medarbetare i projektet står det att SCB-utdragen slutar med år 1946, vilket vi vet är fel. Därför borde projektets ledning förstås ha slutat att hävda detta. Det speciella med år 1947 är att personnumren infördes då, och sökprogrammet till Sveriges dödbok bygger vad jag förstår på personnummer.
 
Slutresultatet av Namn åt de döda kommer att bli ojämnt, det måste ju ha förutsetts från början. Men för varje ny person som kommer in i databasen ökar ju slutproduktens användbarhet.

2003-11-27, 08:31
Svar #7

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jaha vi närmar oss 30% strecket vilket är hoppfullt.
Men ibland undrar jag en liten detalj vissa personer har adopterat församlingar och det hörs ingenting hur det går.
 
Ta till exempel:
Gällivarebygden som tagit ett antal församling men endast sänt in 1 vad kan det bero på.
 
Själv sitter jag på ett flertal vilket beror på att flertalet av mina anställda inte vill skylta med namn.
Samt vi anser inte att det är något vits att skicka en i veckan vi skickar snarare flera men väntar tills flera är klara.
Om alla adopterade församlingar kom in skulle vi med råge passera 50% och det är inte alls dåligt vid en första försök.
 
Sedan får man väl återuppta projektet om 2-3 år igen och försöka täppa till de kvarglömda luckorna.
 
Mvh.
Björn

2003-12-07, 01:01
Svar #8

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Vi har passerat 30% spärren hurra, hurra!
Hoppas vi nu kan nå 45% innan mars min fråga återstår emellertid vilken blir län.2.
 
R-län ligger bra men även Y och AC och säkert fler därtill.
Att Stockholms stad går tungt är olyckligt.
Man kan bara hoppas att trenden vänder sista tiden. Utan Stockholm blir det en låg slutsiffra samt många borttappade personer.
 
Mvh.
Björn T

2003-12-23, 13:22
Svar #9

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Nu har Anna-Lena styckat Stockholm och inget händer!
Detta gör mig lite missmodig kan inte herrna här uppe t.ex ta sig an lite Stockholm.
 
Tiden är ju inte ute.
Upp till kamp vi skall nå 40% åtminstonde det är vårat mål!
 
Mvh.
Björn

2003-12-23, 22:10
Svar #10

Ingegerd Johansson

Och jag, som är inbiten sörmländska, börjar bekymra mig för Katrineholm och Vingåker. Inte en enda församling i någon av dessa kommuner har blivit adopterad.  
 
Annars har ju Sörmland satt rejäl fart och lämnat jumboplatsen bakom sig, både när det gäller adopterade och slutredovisade församlingar.
 
Efter att ha börjat trevande med lilla Bogsta och fortsatt med Lid har jag nästan fått blodad tand räknar med att skicka in Helgona före sista december och börja på en liten del av Oxelösund i januari.  
 
Jag vill gärna uppmana dig som tvekar att ge dig in i projektet att börja med en liten församling, med förhoppning att det sen blir likadant för dig som för mig, dvs svårt att sluta.
 
Mvh Ingegerd

2004-01-04, 14:13
Svar #11

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag uppmanar folket i E, G och K-län!
Hjälp till med projektet.
 
Era län ligger ju dåligt till.
Alla vinner på bra cd, det är inte så svårt.
 
Mvh.
Björn

2004-01-04, 15:22
Svar #12

Mikael karlsson

Ca 500 000 poster kvar att någon skall åtaga sig.
Tog sig 1000 personer sig an 500 poster Så vore det klart...
 
De där databanden som innhöll åren 1967 och hitåt om jag minns rätt ....
Gick de att använda ? och får man använda dem ?
Borde ju även om de inte har all info kunna bifogas de filerna som folk åtar sig i speciellt stora församlingar, skulle nog underlätta en hel del...
 
Är Brytpunkten nu i vår eller finns det planer på att förlänga projektet ?
Och finns planer på att förlänga projektet så borde den informationen gå ut nu för då blir man ju ännu benägnare att åtaga sig församlingar...
 
Skulle man inte kunna tänka sig att försöka få det till ett arbetsmarkandsprojekt i de stora församlingarna ?
 
Skulle man kunna tänka sig att man med digitalkamera fotade av dödböckerna, givetvis inte sidan som innehåller dödsorsaken..
Det är ju ändå en hel del som har digitalkamera idag kunde man tänka sig att de fick tillåtelse att fota så kan man ju hemifrån registrera åtminstånde komplett döddatum och namn och ort.

2004-01-04, 17:25
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Mikael! Jag kan åtminstone svara på frågan om de äldre dataregistren. Från 1964 och framåt kommer vi att kunna använda Riksförsäkringsverkets pensionsregister som varit i USA för konvertering. Där bör teoretiskt ungefär 400.000 poster för alla som fått pension i någon form kunna tillföras namn och adress.

2004-01-04, 19:29
Svar #14

Mikael karlsson

Hej Carl !
om jag fattat det hela rätt! är detta mer eller  
mindre klart ?
jag antar ni håller på att jobba med att foga ihop det med befintliga uppgifter då ?
Har du någon aning om när ni gjort det klart ?
 
Hälsningar
Micke

2004-01-05, 08:36
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Mikael! Vi har inte fått ut materialet än från Riksarkivet, men det bör vara levererat dit vid det här laget.
 
Vi räknar med att den nya versionen av CDn kommer till hösten och då ska även det färdiga materialet från Namn åt de döda vara med.

2004-01-25, 09:29
Svar #16

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Snart 40% klart det tar sig sa mordbrännare.
Kanske man skulle avsätta lite folk att sitta på Arninge och plöja igenom lite dödsaviver för Stockholm stad så (även huvudstaden kommer med)!
 
Mvh.
Björn

2004-01-30, 23:04
Svar #17

Kar l V ilhelm Kronen

Projektet ska vara klart 31 mars är det sagt och hittils är 37 % klara. Mänskligt att döma blir det inte mer än 40 %-  
Ett resultat om 40% är inte ett misslyckande, det är ett fiasko!  
Jag föreslår att deadline förskjuts ett år så kan vi med gemensamma krafter få ett resultat som är värt namnet
 
Mvh
Karl Vilhelm

2004-01-30, 23:17
Svar #18

Mikael karlsson

Fiasko är det väll ändå inte själv tippar jag på bortåt 60% många är nog ute i sista sekunden...
 
Men jag håller med dig Deadline kunde gott skjutas på något år eller två....
Och att de bifogade till speciellt de stora församlingarna Uppgifterna från Pensionsregistret som täckte från 1964 o kompletterade o rättade saknade och felaktiga uppgifter.
 
Borde bli bra mycket attraktivare att åta sig då stora församlingar.
 
Förlänger man det ett år kan i alla fall jag tänka mig att åta mig ett par tre församlingar till då jag bara kan göra detta på sommarsemester..

2004-01-30, 23:29
Svar #19

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Projektledningen är fullt övertygad om att minst 50% kommer att finnas på plats den 31/3, förmodligen bort emot 60%. Detta är inget fiasko, det är en succ?! Det är första gången som släktforskarsverige tillsammans har åstadkommit ett storverk, något som alla kommer att ha nytta av framöver. Detta har åstadkommits dels genom de mångas frivilliga insatser, dels genom ett suveränt handlag från vår koordinator Anna-Lenas sida, och dels genom alla uppmuntrande tillrop under resans gång. Man kan säga att det är det positiva tänkandet som till sist kommer att segra över negativister och gnällspikar. Karl Vilhelm bör välja sina ord med lite mer omsorg!
 
Ted Rosvall
 
Denna version av Sveriges Dödbok planeras utkomma sensommaren/hösten 2004 - inklusive de kanske 800.000 - 1.000.000 nya posterna från 1950-1972. Det är naturligtvis ingenting som hindrar att man i en version IV om några år försöker fullborda verket, med de poster som ännu saknas, men nu ger vi ut vad vi har....

2004-01-31, 08:53
Svar #20

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
En annan variant som man kanske skulle överväga är att göra som Microsoft! Börja sälj cd-skivan till hösten och erbjud sen uppdateringar allt eftersom nya församlingar blir klara! Uppdateringen bör nog ske via en separat hemsida med en säker inloggning som bara bifogas vid köp av Sveriges Dödbok version III. Nytryck av Sveriges Dödbok uppdateras hela tiden så om jag väntar till våren 2005 så får jag med även alla uppdateringar som har blivit klara till dessa! Man skulle kunna flagga dessa mindre nya versionerna med en extra bokstav efter namnet typ Sveriges Dödbok IIIa, IIIb etc. Samt på sidan Bokhandeln under Rötter klart visa vilken version som säljes just nu.
 
Jag är medveten om att denna vilda id? tyvärr skulle medföra en del i vissa fall ganska stora kostnader i form av;  
Extra programmering Framtagande av nya uppdateringsfiler Pressning av fler versioner av Sveriges Dödbok En annan uppdateringsform för personer som saknar internet Etc
Men kanske man ändå skulle försöka att räkna ut hur mycket denne service skulle kosta och överväga om det är värt kostnaden.
 
Nog är denna version en succ?! Och det är helt klart imponerande hur mycket arbete en del personer har kunnat att lägga på detta projekt. Se till exempel under Malmöhus län och Kristianstads län där några personer, (Ingen nämnd men heller ingen glömd. Se efter själva!) ensamma står för stora delar av vissa kommuner. Jag hoppas och tror att dessa personer blir väl belönade för deras arbetsinsats av.  
 
Finns det någon statistik på vilka 10 eller 100 personer/organisationer som har redovisat flest poster i hela landet? Här bör Gotland komma högst upp igen!!! Kunde varit ganska kul tycker jag. Helt klart är att alla dessa är värda allt beröm som finns att ge.

2004-01-31, 09:26
Svar #21

Jan Ek (Janek)

Är helt enig med Ted och Magnus om att det som åstadkommits så långt är mycket imponerande! Med 70 procent av posterna adopterade, och över hälften av dessa inlämnade, är det väl inget som säger att inte resultatet kan bli långt över 60 procent! (Mitt tips; 65% )
 
Med mindre väldigt många tagit sig vatten över huvudet i sin entusiasm, och det tror jag egentligen inte. Själv lägger jag in högsta växel nu i februari.

2004-01-31, 21:59
Svar #22

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
Tja, jag har bara sagt att 40% är ett fiasko. Blir det 60-70% som många tydligen tror är det inget fiasko,men att kalla det succ? tycker jag är att ta i.
Om vi uppnår 60-70 % till 31 mars skulle ett års förlängning kunna innebära 100 %. Det vore verkligen succ?.

2004-01-31, 22:19
Svar #23

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Vi har redan förlängt tiden med ett år, varför vi inte rimligen kan göra det igen. När det gäller de återsående 30 eller 40 procenten så handlar det mest om stora stadsförsamlingar, som inte blir lättare att få omhändertagna för att man anslår mer tid. Däremot kan publiceringen av den nya versionen av Sveriges Dödbok, där man ser hur bra det är med dessa kompletteringar, inspirera många föreningar och enskilda att faktiskt ta itu med det som fattas. Får vi hoppas...
 
Mvh
TED

2004-02-01, 08:22
Svar #24

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Jag kommer också att lägga in en spurt nu, vilket innebär att min församling på 3570 poster blir klar i tid.
 
Hälsningar
Berith

2004-02-01, 09:30
Svar #25

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Om något är ett fiasko kring det här projektet är just det Ted säger att t.ex Stockholm stad är orört.
 
Jag tror inte att föreningar eller  
privatpersoner ser någon större glädje att ta sig an Sthlm. Kanske borde förbundet ha lejt någon person emot ersättning på ett tidigt stadium att göra dessa.
 
Men om vi når ca 50% är detta en klar förbättring.

2004-02-01, 10:52
Svar #26

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Det har vid upprepade tillfällen påståtts att det går aldrig att engagera stockholmare för något ideellt registreringsarbete och motivet sägs vara att så få personer bosatta i Stockholm verkligen också har sina rötter och familjeband där.  
 
Jag tror inte på detta. Jag tror att det mer handlar om att inom de olika släktforskarföreningarna i Stockholm få igång aktiva grupper, som snart nog förstår hur roligt och stimulerande det är att arbeta med projekt av det här slaget. Det gäller att entusiasmera och peppa, och sådana initiativ måste nog komma från respektive förenings styrelse om det skall bli någon fart. Tyvärr har inte Stockholmsföreningarna visat något nämnvärt intresse för Namn åt de döda.
 
Mvh
TED

2004-02-01, 19:15
Svar #27

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
Nog skulle jag kunna ta mig an åtminstone någon av de stora Stockholmsförsamlingarna om tid gavs och om Stockholmarna får klart för sig hur mycket lättare det går med stora församlingar om man tar hjälp av dödsavierna i Arninge kan vi få in åtskilligt mer från huvudstaden.
Jag vidhåller förslaget att skjuta upp deadline.
 
Karl Vilhelm

2004-02-01, 21:51
Svar #28

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Att skjuta upp deadlinen har en fördel visst, men den riskerar också en hel del.
 
Fördelen kanske kan vi nå högre än 50-60% visst.
Men risken är också att folk sitter på sina adoptioner ännu längre vilket är ett elände. Tror mig Karl Vilhelm jag har fått se flera församlingar som endast består av just namn inget mera.
 
Men kanske Ted skall höra sig för i Uddevalla hur läget ligger och kanske Karl Vilhelm skall åka dit och debattera för sin sak.
 
Mvh.
Björn

2004-02-01, 22:01
Svar #29

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Nu tror jag inte att det är bara stockholmsföreningarna som är orsaken till att det blivit som det blivit i Stockholm.  Det måste ju också finnas ett personligt engagemang och saknas det så blir det som det blir  Och förresten så tycker jag mig skönja att det inte bara är föreningarnas i Stockholm som har varit passiva, titta på hur det ser ut i Blekinge och Kronoberg.  Och vad har man gjort eller snarare inte gjort centralt?  Har man pushat på eller bara sett det här som något som borde gå hem i släktforskarstugorna.  Nu tycker jag i och för sig inte att man skall vara alltför negativ till resultatet och jag tror nog att det blir runt kanske drygt 50%.  Och uppskjut inte någon längre tid utan ge ut det som kommit in till hösten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna