ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-19  (läst 1987 gånger)

2002-07-09, 18:33
läst 1987 gånger

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Jag har registrerat 29 personer i Vällingby församling idag. Av dessa var det helt fel datum i civilståndskolumnen för två personer. Det är nästan 7% fel! Dessutom har en av mina mostrar vigselåret som skilsmässoår. Så nog finns det många fel i Sveriges Dödbok!

2002-07-09, 20:07
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
NYTT
Så heter en ny avdelning under Namn åt de döda. Där kan man klicka sig fram till ny information från projektledaren, om källor, tillgänglioghetsproblem, tips o.s.v. Sidan uppdateras allt eftersom ny information kommer fram. Både Anna-Lena Hultman och styrelsen är glada och tacksamma för alla de uppgifter och råd som kommer fram under resans gång, t.ex. här på Anbytarforum, och vi tar till oss allt som kan vara till gagn för projektet.
 
Sidan har uppdaterats bl.a. med uppgifter om de besvärliga åren i början av 1950-talet och vad man skall göra med de personer man hittar i församlingens dödbok, men som saknas på Sveriges Dödbok.
 
Tack alla Ni som engagerar Er och därmed stöder den här satsningen.
Mvh
TED ROSVALL

2002-07-09, 22:28
Svar #2

Mikael karlsson

Hej Ted!
Äntligen börjar det rulla , känns ju bra att ni har börjat använda nytt..
Men jag vill oxå att ni justerar upp vilka källor som får användas..
Gravstenar, Tidningar, Andra källor.
 
Allt sådant här borde ni radera ut, borde vara rätt lätt ordnat.
 
Tycker det är lite ojyste säg att en person kanske inte är så van och inte tänker sig för och börjar använda gravstenar..
 
Det är ju faktiskt välldigt mycket tid som läggs på detta, för mina poster 613 st kommer jag att ha varit på pastorsexpeditionen 6 ggr 3x6 timmar 3x3 timmar = 27 timmar. minst det dubbla i dataarbete hemma för att göra mina expeditionsbesök så effektiva som möjligt..
 
Ex skrivit upp församlingsboksidan på varje person sedan sorterat i datan efter församlingsboks nummer så man slipper bläddra fram och tillbaka...
Jag kommer även att få tillbringa 1 imme misstänker jag i Landsarkivet några personer som inte nämns födelseförsamling... då skall ju de forskas fram också...
Tänk och göra detta och man sen att man har ett flertal grövre fel för att man använt fel källor...
 
 
Sen tycker jag att Anders förtjänar ett svar kolumnen Rättelser, sådant vi anger som fel.
 
Det rättar ni till va??????
 
 
Kanske kunde ni öppna upp ett eget forum för detta på sidan för namn åt de döda???
exvis man kunde lägga in annonser för om det finns några mer som kan tänka sig att samarbeta,, kanske är lättare att få med folk som inte vill själv eller känner för en församling men för mycket jobb...
 
Sen alla har ju kanske inte så bra kontakt med andra släktforskare.,,,
Själv e jag betraktad som ett ufo som håller på o rotar i gammla papper ;-)
 
Mvh
Micke

2002-07-10, 08:20
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Uppsala Nya Tidning har i dag 10/7 en helsida med rubriken Hemlig identitet - ett växande behov. Denna fråga kan givetvis stöka till det med arbetet med dödboksskivan. Personer som försvinner respektive dyker upp. Och hur skall vi agera om vi  kommer i kontakt med något dylikt fall? 1991 stiftades en lag om fingerad identitet och 2001 fanns drygt 8000 personer med skyddade personuppgifter.

2002-07-10, 08:55
Svar #4

Marcus Carlström

Hej Torbjörn
Visst skulle det kunna vara ett problem om det nu inte vore så att de personer som lever med skyddad identitet lever.

2002-07-10, 09:42
Svar #5

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Micke!
Avdelningen KÄLLOR på Namn åt de döda är nu uppdaterad och redigerad, och Anna-Lena har där lagt in en hel del av de synpunkter och varningsrop som kommit fram bl.a. i detta forum.
Det är mycket bra att debatten förs och vi tackar alla som har tyckt till. Fortsätt så!
 
Mvh
TED

2002-07-10, 10:00
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Marcus
När X dör och det måste ju även X göra förr eller senare så finns denne inte i någon dopbok. Likväl försvinner Y men det går kanske lättare att ordna till. Man kan ju försvinna och blir så småningom dödförklarad.
Några detaljer känner jag inte till, men det kan vara bra att veta hur man skall göra ifall man stöter på X resp Y.
Y kan ju försvinna av anledningar som har med kvarvarande familjemedlemmars säkerhet att göra. Kombinationen envisa släktforskare och heltäckande dataregister är ju till för att knäcka även svåra nötter. Kopplar vi ihop Y med X så kan vi av obetänksamhet ställa till mycket trassel för anhöriga som behöver skydd.

2002-07-10, 10:51
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Torbjörn! Den här frågan ligger under fel rubrik. Den här rubriken handlar om uppdatering av materialet på 1950- och 60-talen. På den tiden fanns inte det begreppet.
 
Vad gäller den period som nu innehåller namn, dvs efter november 1970, så ingår de personer som fått skyddad identitet i någon form enbart med personnummer och dödsdatum. Det går således inte att spåra var de avlidit, bara att de är döda. Se även manualen, sid 14.

2002-07-10, 15:04
Svar #8

Utloggad Anders Winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Mikael!
Vi är, som du säger, i stort sett överens. Du frågar varför jag fortfarande tycker att man ska vänta med att registrera döda, om man nu har kompetensen att göra det ordentligt med bra källor.
Registrera kan man väl göra, men jag tycker vi ska vänta med att skicka något till förbundet tills dess att förbundet ger något ordentligt, rakt besked om hur man planerar att säkra resultatens kvalitet. Ordförandens svar till mig i ShF var ju mest snömos. Och sedan har vi inte hört mycket. Jag undrar, t ex, fortfarande vad de två kontroller som skall göras på materialet (enligt Rosvall i ShF) kommer att vara. Varför står gravstenar och tidningar kvar i källförteckningen?
I det amerikanska arbetet med att skriva in Census på internet (http://www.us-census.org/inventory/inventory.htm) korrekturläses ju allting av en annan forskare. Så omöjligt kan det inte vara att ordna även här. Låt vara att det finns betydligt fler amerikaner and svenskar, men deras material är ju också så mycket större.

2002-07-10, 16:05
Svar #9

Mikael karlsson

Anders..
Ingenting är omöjligt...
 
Håller med dig om att korrekturläsning borde utföras..
(Om man kan få tillräckligt stort intresse för detta)
 
Och det kanske man kunde få..
 
Min registrering av minna socknar kostar väll mig en 1000 spänn ca i bensinpengar etc...
Men o andra sidan jag har gjort det frivilligt...
 
Men poängen är den att man kunde bli lovad Nya utgåvan av dödskivan medlemskap eller prenumerant eller vad det blir hos Släktforskarförbundet..
Lite morötter, detta lär ju verkligen bli en stor kassaintäckt för förbundet....Så kanske man får ett större intresse.....
 
kan man få ihop folk kan korrekturläsning kanske göras också...
 
Och hur som helst vissa grejer borde man kunna justera på fem minuter........
TA BORT KÄLLOR FRÅN HEMSIDAN ARBETSINSTRUKTION  
DÄR INTE PERSONNUMMER FINNES:
 
Och jag kan förstå att man drar igång ett projekt och kanske får med lite skräp det får man ta, Men man bör justera så fort som möjligt.. eller vad säger ansvariga?
Ni behöver inte säga mycket utan jag vill se lite handling...
 
Ett alternativ är ju till att inte göra korrekturläsning nu, är att registera allt ge ut en skiva ta betalt för den...
Och dra igång ett projekt för korrekturläsning om ett par år... Uppdatering av programmet skall då erbjudas gratis...
 
En korrekturläsning är ju enligt mitt menade mycket mindre arbestsbelastande än att registrera en församling...

2002-07-10, 18:11
Svar #10

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
Nja, ta inte bort några tänkbara källor,men ange kanske prioritetsordning.  
Död-och begravningsbok är givetvis de bästa källorna, även om man måste kontrollera en del oklarheter. Men om inte dessa är tillgängliga? På en del pastorsexpeditioner anser man det strida mot sekretessen att visa kyrkböcker som är yngre än 70 år.
De flesta uppgifterna finns i taxeringslängderna i Marieberg, men dödsdatum finns mycket sällan där. Dödsdatum finns däremot i de flesta fall på Riksarkivet i Angarn, om de nu håller fast vid beslutat att låta oss se dem. Men det finns luckor för vissa årgångar. Vad gör man då? Lämnar dödsdatum obesvarat?  
Är det inte bättre att i värsta fall använda gravstenar,tidningar, m.m. I vissa fall är de nog otillförlitliga, men fel dödsdatum på gravstenen är nog lika sällsynt som fel dödsdatum i död-och begravningsbok.
Visst kan det finnas två personer, födda samma dag och döda samma månad i församlingen, men har de dessutom samma för- och efternamn borde det vara  säkert även utan födelsenummer

2002-07-10, 18:14
Svar #11

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
P.S. Bland de bästa källorna hade jag också tänkt skriva församlingsbok, men det kom inte med
 
Karl Vilhelm

2002-07-10, 18:55
Svar #12

Mikael karlsson

Till Karl Vilhelm
Min åsikt utifrån min begränsade erfarenhet,,
och sunda förnuft..
 
Använd dödboken till datum och namn kompletera med församlingsboken för civilståndsdatum...
 
vad jag sett i församlingsbok så kan döddatum stå fel där,,, även miss ibland av att en person kanske är änka..och inte ifyllt varken kolumn för änka eller gift ,, då kan man ju tolka det som ogift...
 
Använd inte församlingsboken endast,,
 
I de fall där Pastorexpeditionen inte låter oss ta del av materialet...
Får vi ta till kordinatorn och Ordföranden .. som de nämner man kan ta kontakt med ...
 
Vi skall ha ut dessa handlingar !!!
 
Finns bara ett fall som jag kan se där man får ta till andra metoder ,,,utan personnummer...
 
Och då skall personnummerkällor vara Uppbrända..
 
Men jag har inte hört talas om att så skulle vara fallet, och det finns ju mer källor för att komplettera med kanske då utan att ta till tidningar etc...
 
Och i så fall om exvis tidningar gravstenar används skall de församlingarna tas sist av alla.
 
Det är ju inte ovanligt att person begravs där han är född,, därför ökar ju risken att det finns två personer med samma datum i församlingen..
 
Man kanske kunde få en redovisning av hur många församlingar som krånglar???
 
Jag har ej haft problem med detta ännu...
 
Skulle gärna se en redovisning från Anders Winroth om han kunde spalta upp vilka källor han anser vara tillförlitliga för han kan detta bättre än jag,, jag kan bara dödboken egentligen...
 
Så hoppas jag projektansvariga kan ta till sig detta..
 
Mvh
Micke

2002-07-16, 12:14
Svar #13

Utloggad Anders Winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Styrelsen har nu fattat ett beslut om att göra kvalitetsutredningen tillgänglig för alla via internet.
 
Kanske det är dags för ett beslut om vad som kan göras för att rätta till tveksamheterna i planeringen av projektet Namn åt de döda? Detta är ju också en fråga om kvalitet.

2002-07-16, 16:40
Svar #14

Mikael karlsson

Till Anders!
 
I slutet lite raka frågor till Ted Rosvall eller annan ansvarig person !
Jag håller med dig..
eller rättare sagt delvis i alla fall.
 
Jag har efterfrågat hur du tycker projektet borde gå till väga?
 
Och med de förutsättnigarna som är att man använder Kyrkböckerna (tror jag såg i artikeln du nämnde mantalslängd, lät rätt intressant)
Men nu är ju detta igång...
 
Och du kan detta 1000 grr mer än mig,,,det är jag övertygad om..
Men kan du inte plocka ihop en liten handlingsplan...
 
vem vet de kanske tar till sig...
 
Ps jag har efterfrågat någon slags Morot i varenda inlägg...man bör ju åtminstånde kunna få den nya dödskivan om man bidragit till den...
Nu kanske jag verkar snål,, men man börjar ju undra Planeras en belöning för flitiga står det på hemsidan om jag minns rätt,,
Har ni planerat klart ?;-)
 
Och då kanske man med litte Rötter och Morötter få ihop folk så man kanske kunde dra igång någon slags Korrekturläsning med (av annan person)
Om denna skiva blir komplett och i bra kvalite..
hur mycket stålar drar ni in då på den?
 
Hur mycket har ni tjänat på föregående skiva?
 
 
Micke

2002-07-16, 18:14
Svar #15

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Micke,
 
Moroten kommer, var så säker.
Den fanns redan i det beslutsunderlag som styrelsen hade att ta ställning till när vi fattade beslut om att starta projektet NAMN ÅT DE DÖDA. Beslut om morotens innehåll kommer också på vårt styrelsemöte den 22/8.
 
Mvh
TED
 
Ps;  Om Du läser det reviderade avsnittet om KÄLLOR på Namn åt de dödas hemsida, så kommer Du att se att projektledningen redan har tagit till sig många av de tankar och synpunkter som bl.a. Anders Winroth har lämnat.

2002-07-17, 02:59
Svar #16

Mikael karlsson

Ok Ted..
men jaja gjort eller inte gjort...
Men varför när man drar igång ett sådant stort projekt ..
Varför inte ta fram det i morötter man kan ..
 
Så man kanske hadde kunnat få fram ett större intresse..för att kunna organisera upp  
exvis korrekturläsning.
 
Mvh
Micke

2002-07-24, 11:57
Svar #17

Utloggad Anders Winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Hej Micke!
 
Visst skulle jag kunna skriva en handlingsplan för projektet, men jag tycker det vore mycket olämpligt att ha två olika uppsättningar med instruktioner. Om en del följer förbundets officiella instruktioner och en del följer mina inofficiella, blir ju resultatet ett enda sammelsurium. För övrigt skulle jag aldrig dra igång ett projekt som Namn åt de döda, utan skulle istället propagera för ett projekt med betydligt större mervärde.
I projektets ledning finns tydligen inga önskemål om att säkerställa projektets kvalitet. Ordföranden skiver ovan att projektledningen redan har tagit till sig många av de tankar och synpunkter som bl.a. Anders Winroth har lämnat. I så fall har ändringarna på webbsajten varit så diskreta att jag inte märker dem. Intrycket är fortfarande amatörmässigt där det är viktigare att det går fort än att det blir rätt. Jag gissar att det gått prestige i det hela, vilket är sorgligt eftersom alla vi släktforskare har sådan oerhörd nytta av Dödboken, och kommer att kunna ha ännu större nytta av den kompletterade Dödboken, fastän vi vet att vi ger oss ut på ett gungfly med de nykompletterade uppgifterna. Man har valt att inte bygga in kvalitetskontroller i själva projektet, vilket annars är gängse praxis för stora inmatningsprojekt. Det mesta kommer att bli rätt, men ingen kommer att kunna garantera att ens 99 % är rätt.

2002-10-18, 21:02
Svar #18

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Namn åt de döda är verkligen ett ambitiöst projekt! Den som lever får se om det någonsin blir fullbordat. En och en halv miljon namn är ju ganska mycket. Är det någon som kommer ihåg det storstilade projektet för flera år sedan, där vi alla skulle adoptera en församling och skriva av dess vigselböcker och skicka in till en databas. Blev det fullbordat? Svar: Nej.
Sveriges släktregister utgavs för många år sedan. Några socknar i Hälsingland hanns med, men den storvulna id?n att inom några år kartlägga a l l a  landets socknar inom ramen för detta bokverk kom på skam. Om det nu förvånar någon..
När de gäller de namnlösa som dog 1950-1970 kan man faktiskt ofta identifiera dessa genom att gå till tidningarnas dödsannonser. I en del fall finns ju flera personer födda samma dag, men då betar man av dessa och kan ofta hitta dödsannons, kanske en notis, foto, namn på barn, mm.
Kanske dristar jag mig att på dessa grunder påstå att mastodontprojektet Namn åt de döda är tämligen överflödigt dubbelarbete.

2002-10-19, 17:15
Svar #19

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Projekt som att skriva av alla vigselböcker bokstavstroget, eller jättestora släktregister, är dödsdömda på förhand. Vigselregister används bara i sällsynta fall i forskningen över huvud taget.
Vad gäller Namn åt de döda är varje enskild församling ett plus, och kan bli till hjälp för många i forskningen. Att gå till tidningarnas dödsannonser är inte möjligt när man som jag har sex mils resa till närmaste bibliotek. En dödsannons säger heller inte mycket om släktskap - vem som helst i vänkretsen kan stå uppräknad.
Dubbelarbete kan man bara kalla något som har gjorts förut - det gäller knappast Sveriges dödbok.
Mvh Kenneth L.

2002-10-19, 21:37
Svar #20

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Nu är 176 av 2785 försammlingar klara. Alla 2785 kommer nog inte att klaras av. Men, låt oss glädjas åt det som klaras av.
Arne

2002-10-20, 15:00
Svar #21

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2014-01-19, 12:56
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b105171/_private/
Jag undra över hur resultatet ska göras tillgängligt för oss forskare. Om vi ska vänta på resterande ca 2500 församlingar är klara och en ny version av Sveriges dödbok på CD ges ut lär vi få vänta.
Kan man inte lägga ut de klara församlingarna i någon slags databas under tiden ?
 
Anders

2002-10-21, 06:20
Svar #22

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Angående hur många församlingar som kommer att hinna bli klara så tycker jag att det är mer intressant att få veta hur långt arbetet kommit på väg med de olika församlingarna.
 
Jag har två stora och två små församlingar och jag är ganska övertygad om att jag kommer att bli klar till i slutet på mars om inte något oförutsett inträffar. Jag har ca 1/3 klar av Boda i Rättvik och ca 10% klart av Timrå men det syns ju inte i statistiken!

2002-10-21, 11:46
Svar #23

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Och i Bollnäs(X) kommun är INTE NÅGON församling påbörjad ännu !!!!!

2002-10-21, 19:30
Svar #24

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
En fundering...kanske skulle fler forskarföreningar skulle göra som MGF köpa in microkort på avgångslängder och uppmana sina medlemmar att adoptera en församling. I Medelpad är nästan alla församlingar adopterade och de få som är kvar kommer nog också att vara klara före mars. Inte blir något bättre av att det gnälls,försök få fler intresserad i stället
Tycker Bodil

2002-10-22, 12:53
Svar #25

Alvar Stockhaus 2

Varken avgångslängder eller dödbok innehåller
uppgift om födelseförsamling. Är det någon som  
vet ett enkelt sätt att finns födelseförsamling
för den som dött?

2002-10-22, 15:02
Svar #26

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Har man tillgång till församlingsboken så är det det bästa. Har man inte det så är de flesta som dött vid tiden för 1950 - 1970 födda före 1932 och då kan man kontrolera i födelseboken om personen är född i samma församling som dom dött eventuellt vigselboken om man vet när dom gifte sig men där står nog bara vart dom bodde när dom ingick äktenskap.
 
Om dom inte finns där vet jag inte hur det är med möjligheten att kolla via skatteverket och mantalslängderna. Är det sekretess på dom?

2002-10-22, 19:12
Svar #27

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
Mantalslängderna är offentliga och finns på landsarkiven.I de fall jag inte har haft tillgång till församlingsboken eller uppgifterna där av någon anledning är oklara har jag har jag sökt i mantalslängderna. De enda som de de inte kan ge uppgift om är nyinflyttade under sista levnadsåret sominte har hunnit bli mantalsskrivna.
 
Karl Vilhelm

2002-12-10, 20:02
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
På Förbunds-Rötters förstasida kan man just nu läsa följande:
 
Det är ju så, att Statistiska Centralbyråns (SCB-korten) avskrifter ur kyrkböckerna upphör med 1946 års anteckningar och CD-skivan Sveriges Dödbok tar vid 1950. I och med detta uppstår tre ”vakuum-år”; 1947, 1948 och 1949. Det vore således förfärligt bra om deltagarna i projektet NAMN ÅT DE DÖDA orkade och ville ta sig an även dessa årgångar avlidna när man ändå är igång på pastorsexpeditionen eller arkivet.
 
Detta är emellertid en missuppfattning. SCB-utdragen finns också för dessa år!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-12-13, 20:47
Svar #29

Mikael karlsson

Varför är inte sidan Namn åt de döda tillgänglig ??

2002-12-13, 22:26
Svar #30

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Projektledaren Anna-Lena Hultman skriver till mig:
 
Om någon hör av sig ang. hemsidan Namn åt de döda så kan du meddela att felsökning pågår.  
Felet ligger hos Tele2 och det är många hemsidor som är drabbade, inte bara Namn åt de döda. Hoppas kunna vara igång snart igen.
 
Namn åt de döda-sidorna ligger alltså inte på samma server som resten av Nättidningen RÖTTER. Det här avbrottet - och Tele2:s oförmåga att snabbt åtgärda det - gör att vi får fundera på om inte också dessa sidor ska flyttas till RÖTTERs server, där driftssäkerheten är bättre.

2002-12-19, 08:44
Svar #31

Janne Högdin

Jag kommer fortfarande inte in på hemsidan Namn åt de döda. Har Tele2 fortfarande problem med sin server eller är det jag (eller min dator) som har problem?
Mvh/Janne H

2002-12-19, 10:02
Svar #32

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I så fall har vi samma datorproblem. Jag får upp felmeddelande 403 Du har inte tillåtelse att visa denna sida...
 
F.ö. ligger den ovan citerade texten kvar på Förbunds-Rötters förstasida. Men 1947-1949 är som sagt inga klämår; SCB-utdragen finns även för dessa år.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-12-19, 12:10
Svar #33

Janne Högdin

Till den det vederbör. Nu fungerar det. TACK, det fixade du snabbt!
Janne H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna