ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-09  (läst 1398 gånger)

2002-05-27, 19:08
läst 1398 gånger

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Hej!
 
Det kanske är så att många drar sig för att adoptera församlingar för att det är svårt att få tillgång till materialet. Det har inte varit svårt för mig, jag har kontaktat Rättviks pastorsexp. och fått klartecken att läsa deras mikrokort, som finns fram till 1991, däremot så krävs
seretesspåskrivning och intyg från förbundet att jag har fått uppdraget.
 
Jag har börjat läsa in Boda och det går bra men det tar tid då man måste läsa både FS och DB för att komma åt civ.datum, flicknamn, födelseförsamnling samt att få dödsdatum bekräftat.  
 
Men det är inte svårlästa böcker och själv har jag valt att läsa från FS i dödkolumnen och skrivit av uppgiferna och antecknat sidnr. Sedan går jag igenom post efter post i DB där sidhänvisning finns till FS.
 
Hoppas på tips och stöd från andra adoptivföräldrar.
 
Carin

2002-05-27, 20:17
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jag har idag varit i kontakt med Per Westberg på Svenska Kyrkans Församlingsförbund. Detta eftersom flera församlingar vänt sig till Församlingsförbundet för att få råd om hur man skall behandla ansökningar från föreningar och enskilda kring projektet Namn åt de döda.
 
Enligt Per Westberg kan församlingarna lämna ut  
dödböckerna med ett s.k. förbehåll - som då skulle innebära att man INTE får skriva av eller på annat sätt använda sig av uppgifterna om dödsorsak, men att man eljest får tillgång till materialet. Forskaren/medarbetaren får skriva på ett papper, där detta förbehåll beskrivs, och där man på heder och samvete lovar att underordna sig denna begränsning, samt att tystnadsplikt råder för sådant som man eventuellt skulle kunna få syn på, som skulle kunna tänkas hamna under sekretessprövning.
 
Per Westberg har lovat mig att ta fram ett lämpligt underlag/text för en sådan förbehållsblankett, som deltagarna i projektet kan ta med sig till pastorsexpedtionen tillsammans med ett följebrev.
 
Vi återkommer med mer information om denna nya möjlighet så snart vi kan.
 
Mvh
TED ROSVALL

2002-06-19, 10:19
Svar #2

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Riksarkivet/Arninge meddelar att man har beslutat låta deltagarna i projektet
NAMN ÅT DE DÖDA få ta del av de registerkort över avlidna 1950-1967 som förvaras i Arninge. Dessa kort, som är rikstäckande
innehåller i princip samtliga för projektet nödvändiga uppgifter för komplettering av Sveriges Dödbok.
Den som önskar arbeta med materialet får fylla i ett s.k. förbehåll, där man förbinder sig att inte
studera eller använda eventuella uppgifter om dödsorsak, en uppgift som ju heller inte skall tas med
i Sveriges Dödbok. Under hösten, då Arninge håller stängt p.g.a. ombyggnation, kan kortlådorna lånas
in till stora Riksarkivet och studeras i läsesalen där. Sveriges Släktforskarförbund gratulerar Riksarkivet/Arninge
till ett bra och positivt beslut som starkt kommer att underlätta det fortsatta arbetet. N.B. Liknande material
finns också, om än inte fulsltändigt, på våra landsarkiv och pastorsexpeditioner. Lycka till alla medarbetare!

2002-06-19, 17:38
Svar #3

Mikael karlsson

Frågor, tankar och funderingar jag har.
som jag skulle vilja ha svar av projektansvariga.
 
Dryga 22 % är adopterade, en välldigt bra siffra.  
tycker jag men alldels för dålig för att bli färdig i tid , skulle jag tro.
 
Det borde ju finnas någon form av belöning i detta, som en morot. tex borde man kunna bli lovad den nya utgåvan av dödskivan för exvis 1000 registrerade poster, och sedan någon annan slags morot per/tusen post.
 
Själv har jag åtagit mig 616 poster i två lands församlingar i Göteborg och Bohuslän. jag har ca 11 mil att åka en väg, visst jag kunde åtagit mig socknar som ligger närmare mig, men där inte minna rötter är, skall man göra ett sådant tungt projekt som faktiskt detta är hadde det ju underlättat med en morot, och då kanske jag hadde kunnat åta mig ett par tusen poster till där jag bor nu men som jag inte har någon anknytning till.
 
Sedan så kanske det hadde ökat upp frekvensen av registrering i städerna. Och som jag själv tycker är nästan viktigast att få registrerat, då i alla fall i min släktforskning visat sig att i och med
Industraliseringen har folk flyttat till storstäder,och där det finns många församlingar.
 
Sedan en annan fundering som borde kunna öka registreringen, är det att det är ju många äldre som har tid och intresserar sig för släktforskning, men kanske inte har tillgång till dator och datorvana men däremot tid att kunna sitta på pastorexp och registrea manuellt, kontra vi som är yngre som jobbar har familj, har svårare att kunna ta oss tid till att sitta ute och registrera men däremot har datorvana och kan sitta hemma och mata in i filerna.
 
Förslag: till anmälan att ta socken:
till projektanvariga fixa tre kolummer för anmälan till socknar,  en för bara registrering, en för inmating i filerna, och en kolumm för hela jobbet.
 
Sen en kommentar till att det finns databaser som täcker 1967-70  borde ju verkligen tas tag i , tre år även om det inte skulle vara kompletta uppgifter är verkligen inte något som bara rinner av i farten. kan ju bidra till att var och en som åtagit sig nån eller några församligar att ta någon ytterligare.
 
Sedan en ide till de som registrerar, vet ej om den är bra men jag tänker testa på de församlingar jag åtagit mig.
i mina socknar har jag och en annan gjort register över födda i en av församlingarna 1853-1920.  
och många lever ju hela sitt liv i samma församling så då kan jag skriva in en hel del uppgifter innan jag kommer till pastorsexpeditonen.
och då kompletera ytterligare och kontrolläsa.
Jag får väll återkomma om det var en välldigt bra ide eller helt urusel, gärna kommenater från andra som har erfarenheter av detta eller andra ideer som skulle kunna spara tid och kraft i händerna när man skall registrera.
 
Men jag hoppas projektet ros i land , det är verkligen ett lovvärt projekt.
 
Mvh
Micke

2002-06-22, 01:22
Svar #4

tommy

Jag har adopterat Rystads pastorat med 7 församlingar. Jag hoppas att jag kan göra en insats för framtidens forskare genom detta.
Jag tycker det är ett givande uppdrag så jag har lite svårt alla negativa kommentyarer.

2002-06-29, 01:31
Svar #5

Mikael karlsson

Fundersam, välldigt lite diskussion om ett sådant  otroligt stort projekt som namn åt de döda är.
 
Som verkligen är nått som borde diskuteras och utbytas ideer och tips på hur man skall få det att bli heltäckande. Och med kvalitet.
Tycker jag är tråkigt.
 
Inte diskusson om förutsättningarna de är bestämda och sådant kan man inte vela med då faller ju allt.  
Men däremot hur vi når fram till målet
 
Jag skrev ett inlägg 19/6 som jag fortfarande inte fått respons på.  
om jag inte skall tolka Tommys svar som respons.
 
Jag är inte alls negativ, och jag är på väg att bli klar med mina 616 poster i två församlingar.
 
och jag deltar också med glädje i detta och vill göra en insats för framtidens forskare men även dagens.
Därav ideer och tankar på vad som skulle kunna göras för att ro detta iland.
 
Och hoppas att fler engagerar sig.
 
23,48% adopterade än och eftersom det är tidskrävande så undrar man ju hur många fler som engagerar sig, sen får man ju inte glömma att siffran säger ju adopterade, det är ju inte färdiga poster.
 
Man ser ju att det är privatpersoner som åtagit sig flera tusen poster. man får ju hoppas att folk inte drar sig ur sedan. och inte fullföljer sinna åtaganden.  
 
Mvh
Micke

2002-06-29, 09:26
Svar #6

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Hej Micke!
 
Det ÄR ett gigantiskt projekt, och visst har vi haft och har lite initiala problem, inte minst när det gäller att få fram beslut om tillgänglighet och uttolkande av sekretessbestämmelser från arkiv, pastorsexpeditioner och myndigheter. Men vi rullar på, och nu börjar de färdiga församlingarna strömma in hos Anna-Lena. Vid riksstämman i Borlänge kommer Anna-Lena att demonstrera projektet i förbundets monter, och vi hoppas då att det skall tända till hos många föreningar och enskilda. Vi kommer också att slå på trumman vid ordförandekonferensen och på riksstämman. För det här är ett spännande och viktigt åtagande. De 25 % adopterade församlingarna efter bara några få månader bådar gott.
 
Med vänlig hälsning
TED ROSVALL

2002-06-29, 11:59
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Kvalitetsaspekten har givits litet utrymme i denna diskussion, det är nästan bara jag som tagit upp den. Det är dock glädjande att en sådan välkänd forskare som Anders Winroth tar upp frågan till kritisk granskning i senaste numret av Släkthistoriskt Forum. Förbundsordföranden går naturligtvis i svaromål. Jag tycker att vad Anders Winroth skriver manar till eftertanke och hoppas att alla som har möjlighet läser hans inlägg före en eventuell adoption av församling. Kan inte  Rötters/Anbytarforums redaktör ta in Anders Winroths inlägg här eller i Rötter?

2002-06-29, 13:22
Svar #8

Mikael karlsson

Till  
Ted Rosvall  
Du är väl ansvarig för detta projekt kan jag tänka mig.  
Javisst 25 % visst är det bra, inget annat sagt om det.  
Jag roade mig med att räkna lite på vad det tar i tid att registrera poster jag hinner ca  
155 poster på 3 timmar. Men då tillkommer att jag måste leta i Församligsbok efter vigsel och när en person blev änka /änkling. Och kontrolläsning.
 
Så innan dessa 25% du nämner kommer ju att ta tid.
 
Som jag ser det så borde ju alla socknar nu vara adopterade för att det skulle kunna bli färdigt till nästa sommar.
 
Men det klart kan ni få fart på föreningarna och i alla fall se till så de tar de stora församlingarna i Storstäderna.
 
Skulle även vilja ha svar på mina ideer
i mitt inlägg 19 juni 2002.
 
Morot: Exvis man är garanterad att få en ny utgåva om man bidragit. (tycker det borde vara självklart)
 
Att på hemsidan finns 3 kolummer man kan anmäla sig till.
1 Ta hela jobbet
2 i församligen manuellt registrear
3 mata in data mässigt.
 
Mvh
Micke
Ps vill välldigt gärna ha svar..

2002-06-29, 13:34
Svar #9

Mikael karlsson

Till  
Tord Påhlman  
Jag har inte läst den artikeln du nämner i senaste inlägget.
 
Men läste ett inlägg du skrivit tidigare
Att dödboken inte innhåller fel alls..
 
Det är inte sant, jag har blivit helt förundrad när jag hitat ex person med fel kön och fel personnummer och fel civilstatus.  
När jag registrerat i (mina socknar)
 
Fel kommer vi inte undan, fel finns det även ifrån datatregistren allt som finns i datan är ju inte något som bara dyker upp, det har ju också matats av mänsklig hand.
 
Däremot borde vi diskutera hur vi gör för att få så lite fel som möjligt.
 
Ex om vi skall byta församlingar med varann
skriver en, kontrollerar en annan.
 
och att man tar sitt ansvar och kontrollerar sitt eget arbete.
 
Mvh
Micke

2002-06-29, 16:07
Svar #10

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Skulle kunna tänka mig att adoptera någon församling i Bollnästrakten, det verkar ju behövas hjälp där.
 
Men, eftersom jag bor i Upplands Väsby går det väl inte att få tag i det arkivmaterial som behövs för jobbet här i trakten. Finns det någon som vet

2002-06-29, 16:57
Svar #11

Mikael karlsson

Kjell
Se på nytt på hemsidan för namn åt de döda.
Att i Arninge. men det kanske är för långt det med?
Micke

2002-06-29, 17:49
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Mikael,
 
Den 2 maj skrev jag så här: Såvitt jag förstår håller Sveriges Dödbok i sitt nuvarande utförande en mycket hög kvalitet med ytterst få fel, ja kanske rentav inga fel alls. Observera att jag skrev kanske. Trots att du lyckats hitta ett fel vidhåller jag att den nuvarande dödboken håller en hög kvalitet. Den kommande dödboken med Namn åt de döda kan knappast komma att hålla samma kvalitet (om den någonsin blir färdig). Det är nog att betrakta som en omöjlighet, bland annat med tanke på de källor som rekommenderas och som Anders Winroth kritiserade i Släkthistoriskt Forum. Din kommentar till tidplanen är intressant, vi är säkert många som undrar hur man skall hinna färdigt på utsatt tid. Då det i tidigare inlägg framhölls att det faktiskt finns fler årgångar datamässiga uppgifter att tillgå, viftade förbundsordföranden bort detta och tyckte att det glider nog med då man håller på. Den inställningen måste väl betraktas som mer optimistisk än realistisk.

2002-06-29, 17:57
Svar #13

kjell

Mikael!
Ska kolla upp det där lite, men nu ska väl Arninge stängas en tid tror jag.
 
Kjell

2002-06-29, 19:46
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Arninge stänger från och med 26 augusti till åtminstone kommande årsskifte, enligt Riksarkivets hemsida [www.ra.se]

2002-06-29, 19:55
Svar #15

Mikael karlsson

Hej  
Thord.
Nja nu är det inte så att jag bara hittat ett fel, jag har hittat ett flertal.
 
Men givetvis skall det registreras kommer fel att uppstå. håller helt med dig.
 
Däremot är jag inte säker på att det blir fler fel, alla uppgifter har ju faktiskt matats in av någon människa. I datan någon gång.. kom ju inte dit hux flux....
 
Om rätt källor används om man är nogrann och kontrolläsning sker.
 
Håller helt med dig att finns det mer datamaterial att använda skall man se till att göra det, det är ju onödigt att göra saker och ting två ggr.
 
Sen tidsplanen blir ju ofantligt mycket lättare att följa om man kunde få in låt säga tre år till.
 
jag skulle i alla fall ha lättare att åtaga mig någon mer församling utöver det jag hitills har åtagit mig.
 
Skulle vara kul och få läsa inlägget i den tidningen som du pratar om.
 
Sen kanske källorna kunde stramas upp lite, vissa borde kanske inte få finnas alls  
exempelvis
Tidningar
Andra källor
är något de nämner på sin hemsida.
Man kan ju använda sådant för att spara tid när man registrerar men borde vara krav att kontrolläsa mot dödboken eller de som anses vara tillförlitliga.
 
Som du förstått är jag välldigt skeptik mot tidsplanen, välldigt fåav de stora församlingarna är adopterade, de som är de som tar längst tid.
 
Jag kan tycka att det är bra att målen är höga,
men samtidigt är det också något som kan sätta käppar i hjulen, då man som person kanske inte åtar sig en församling för att det känns för tidspressat.
 
Så om ansvariga kommer på att tiden är för optimistisk, skulle jag vilja se en justering av den kanske ett halvår eller dylikt, så kanske man också kan nappa på att ta någon mer församling
 
Mvh
Micke

2002-06-29, 21:05
Svar #16

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Hej!  
 
Jag ville bara dela med mig av mina tankar.  
 
Jag har adopterat Rättvik, Boda och Bingsjö-Dådran i Dalarna samt Timrå i Medelpad.  
 
Jag arbetar f.n.v. med Boda ca: 450 poster och kommer att fortsätta med Bingsjö-Dådran som är en mycket liten församling. När jag blir klar med dessa så kommer jag att ha lite mer överblick om hur lång tid det tar. Sedan kommer jag att ta itu med Rättvik och Timrå som är ungefär lika stora. Jag är övertygad om att jag kommer att hinna mina församlingar i tid om inte något oförutsett skulle hända i livet som det trots allt kan göra.  
 
När jag är klar med dessa så kommer jag om jag känner att jag har tid och förmåga att anmäla mig till att adoptera fler församlingar och då har jag ju också fått lite mer erfarenhet och fått ett hum om hur jag ska lägga upp arbetet och i vilken ordning. D.v.s. när man fått mer rutin så går det fortare.  
 
Kanske någon annan än jag vill bli färdig med det som man lovat först innan man åtar sig nya församlingar. Om det är så då kommer arbetet att gå fortare ju längre arbetet fortsätter.  
 
Vad det gäller noggrannheten så är det mycket viktigt att vara noggrann och dubbelkontrollera allt man lägger in. Att korrekturläsa varandras arbete har jag också tänkt på men jag tror det blir alldeles tidsödande och omständligt. Jag tror också att dom som har tålamod att genomföra det här arbetet till ett slutarbete är noggranna.  
 
Ett tips till projektansvariga kanske skulle vara att ha kontakt med fältarbetarna och uppmuntra alla och kanske få lite information om hur långt var och en kommit.
 
Mvh Carin

2002-06-30, 01:18
Svar #17

Mikael karlsson

Hej  
 
Carin.  
Jag håller med dig i ditt sätt att åtaga dig församlingar och är ett välldigt sunt sätt,
som jag själv tillämpar. Att ta det jag vet att jag hinner med. och sedan när det är gjort åtager mig mera.
 
Och hoppas alla gör så, så att inte församlingar blir blockerade och sen inte blir gjort, när kanske någon annan hadde kunnat tänkt sig den församlingen.
 
Sen visst det tror jag det att alla är nogranna med det man registrerar, tror inte annat.
 
Men däremot att används fel källor, spelar det ju ingen roll hur nogrann man är om källan är opålitlig.
 
Därför borde vilka källor som är godkända verkligen vara säkra källor, tvivlar på att ex
Tidningar är en sådan.  
och då skall man inte få använda sådan heller, enda fallet att ta till sådana skulle väl vara om kyrkböckerna brunnit upp.
 
Sen dubbelkontrollera själv det tar jag som självklart att man gör.
 
Men problemet är också att man blir välldigt blind, på eget material.
 
Så det skulle nog inte vara fel om det kunde organiseras upp så att man byter församlingar med varandra
 
Sen jag har nämt förut att jag använt födelseregister --> 1920 och kunnat skriva i namn hemma innan jag åkt ut till församlingen och skrivit av det har varit lyckat,eftersom många bott hela sitt liv i samma socken.
Man blir faktiskt välldigt trött i armarna och sitta och skriva av. och det tycker jag har varit välldigt tidsbesparande.
 
Jag använder i alla fall nu Dödboken och antecknat ner på varje post sida till Församlingsboken, då kan jag sortera alla poster efter sidor i församlingsboken när jag skall kolla civilstatusår. och då slippa bläddra fram och tillbaka i församlingsboken. nu har inte jag öppnat församlingsboken ännu men hoppas det står hela  datumet där och inte bara årtalet, då får det ju bli vigselböcker och liknande också.

2002-07-02, 16:06
Svar #18

Utloggad Anders Winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Hej!
 
Jag håller med Tord och Micke att det är märkligt att det har varit så litet öppen debatt kring planerna på att komplettera Sveriges dödbok 1950-1999. Projektbeskrivningen lider av många brister (som jag påtalade i ShF 3/02). Förbundsordföranden Ted Rosvalls svar på min kritik inger inte precis förtroende för förbundets sätt att sköta projektet.
Det var i och för sig trevligt att se att Ted Rosvall håller med om många delar av min kritik. Varför har då inte förbundet reviderat utformningen av anvisningarna till medarbetarna? De arbetar ju i alla fall frivilligt och oavlönat, och det minsta förbundet är skyldiga dem är att projektet utformas på ett sådant sätt att slutprodukten håller högsta kvalitet. En god början vore att bara godkänna källor som innehåller personnummer.
 
Ted Rosvalls svar innehåller ett par egendomligheter som jag känner mig manad att kommentera.
 
Ordföranden delar inte min oro för att personer kan förväxlas om man inte koncentrerar sig på personnumren. ”Hur många individer kan rimligen vara födda samma dag och i samma församling samt också avlida på samma dag och i samma församling” frågar han. Detta är ett märkligt uttalande. Vår ordförande (som dock har ingått i gruppen som arbetat fram projektbeskrivningen) måste väl ändå känna till att för personer som avled före 1961 finns inget exakt dödsdatum på dödskivan? Och att ingen födelseort anges för personer som avled före november 1970? Rosvalls fråga borde formuleras: ”Hur många individer kan rimligen vara födda samma dag samt också avlida i samma månad och i samma församling?” Det är ju knappast något märkvärdigt att två exakt jämgamla personer skulle avlida under samma månad i samma församling. Omkring 6000 personer avled varje månad under femtiotalet.
 
Ted Rosvall lugnar oss alla med meddelandet att alla uppgifter kommer att bli ”föremål för noggrann kontroll vid åtminstone två tillfällen innan de läggs samman med de ursprungliga databaserna”. Det skulle vara betydligt mer lugnande om Rosvall kunde tala om hur denna kontroll kommer att ske. Mot vilka källor ska uppgifterna ”vid åtminstone två tillfällen” kontrolleras? Jag håller helt med Carins idé att en annan person borde korrekturläsa vad den ursprungliga medarbetaren bidragit med.
 
Det skulle förresten vara roligt att få veta hur förbundsordföranden definierar en primärkälla. Det största felet med dödskivan tycks, enligt Rosvall, vara att den grundar sig på databaser som ”en gång i tiden har knappats in av mänskliga fingrar”. Jag undrar vilket slags fingrar som har framställt primärkällor?
 
Av de olika inläggen hittills på denna sida tycker jag det verkar som att planeringen av Namn åt de döda gått litet väl snabbt. Rosvall skriver att det tog tid att få klarhet i sekretessbestämmelserna. Jag undrar om det inte har gått litet väl fort i att få igång projektet.
 
Jag har inte avrått från att delta i projektet Namn åt de döda. Däremot har jag uppmanat ”Sveriges släktforskare och släktforskarföreningar att inte bidra till projektet ... förrän Förbundet har skapat en genomtänkt projektplan som garanterar kvaliteten.” Detta har ännu inte skett. Jag står alltså fast vid vad jag har sagt: Bidra inte till detta ogenomtänkta projekt, som inte är bra för förbundets rykte. Kräv att förbundet ger ordentliga besked om hur man ska ge rätt namn åt de döda!

2002-07-02, 16:46
Svar #19

Utloggad Anders Winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Micke!
 
Du berättar om flera fall du har hittat där dödskivan helt enkelt har fel uppgift, t o m om kön. Sådana saker måste man ju noggrant analysera, dels för att rätta till dem och dels för att man behöver känna till dem för att utöva källkritik mot dödskivan. Jag tror det är fler än jag som skulle vara intresserade av att se i vilka fall dödskivan inte är att lita på. Så om du skulle kunna tala om vad det står på dödskivan respektive i dödboken (eller den källa du använt), så skulle jag vara mycket tacksam.
Sedan skulle det vara intressant att höra vad förbundet tänker göra åt dylika fall när den nya upplagan av dödskivan publiceras.

2002-07-02, 17:03
Svar #20

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag letade för skojs skull efter en ingift släkting född 1879 som avlidit 1965, där jag tidigare har sett dödboksanteckningen vid personligt besök på pastorsexpeditionen. Men det fanns ingen sökpost som stämde med honom i Dödboken.

2002-07-02, 19:24
Svar #21

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
Anders och Micke !
I de fall jag har hittat fel i dödboken (eller skiljaktligheter gentemot den källa jag har letet i - det behöver ju inge vara dödboken som är fel) anger jag det under rubriken Rättelser. Ledningen för projektet kan sedan analysera detta.
Om jag skulle råka på två personer i samma församling födda samma dag är jag besluten att undersöka dem extra noga.
 
mvh  
Karl Vilhelm

2002-07-02, 20:14
Svar #22

Mikael karlsson

Anders Winroth
 
Enl dödskivan:
f 19080812-048 d.195406 gift kvinna
Naverstad fösamling.
 
Enl Dödboken i församlingen
f 19080812-481 d 19540626  
Gift man Och ett mansnamn.
 
Har också i alla fall i minst ett fall till där personnummer och kön ej stämmer överns dödbok mot dödskiva.
 
och fall där endast civilstatus är fel ex ogift istället för skild..
 
Nu har inte jag kommit så långt att jag kontroll läst ännu. så jag får väll återkomma när jag är färdig så vi kan ta fram exact och se om det är något specifikt som har gjorts fel.
 
Anders sen är det ju som Karl Vilhelm säger att man skriver in felen under rättelser. och då är väll tanken att man rättar till dessa vid utgivningen.
 
Sen håller jag med dig angående källorna.
Det skall exvis inte få förekomma exvis tidningar etc andra källor.  
 
Men jag tycker du har felaktig inställning till att inte delta pga av kvalitet och rykte.
Du verkar ju verkligen veta vad du pratar om och då kan väll du ta ansvar för vad du gör??
Så kan man väll som jag försöka arbeta som jag gör för att påverka.
 
Sen så är jag övertygad om att hur man gör så kommer det alltid till att bli fel och är fel. men de måste minimeras och elimineras så gott det går.
Men det måste väll vara bättre att det finns något än inget ??
 
Sen så kan jag säga att jag har skrivit till ordföranden i Uddevalla och Trollhättans släktforskarföreningar för att höra om de skall deltaga, men inte ett svar. Så jag vet ju vilka föreningar jag alldrig kommer att gå med i. När man inte ens är värd ett svar.
 
Sen tycker jag att jag skulle gärna se fler sådana här projekt som kan underlätta för alla.
Och som inbegriper hela landet.
 
Micke

2002-07-02, 20:54
Svar #23

Rune Edström (Rune)

Hej Mikael
Menar du att dom båda uppgifterna gäller samma person??
 
-048 är ju ett kvinnligt nummer och  
-481 ett manligt
mvh
rune

2002-07-02, 21:25
Svar #24

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Anders, sannolikheten att två personer skulle vara födda samma dag dö samma månad i samma församlingen är liten, dessutom anges inte personnummer för samtliga personer i dödboken, speciellt för personer som hör hemma i annan församlingen än där de begravs.Tidåtgången stämmer ganska bra med med Mikaels ovan (kanske litelångsammare för mig). Utav de 84 som jag fått av förbundet fanns alla. Förutom dessa fanns ytterligare två personer, en odöpt flickebarn men dessutom en äldre kvinna saknades. 13 utsocknes fanns dessutom med. Största svårigheten har varit hittils har varit tillgängligheten. (Svårt att få tid. Registrerar numera en mer lättillgänglig föramling). Vissa funderingar, hur registreraras ett barn som födds och dör samma dag i en församling, men modern tillhör en annan församling? ( T ex vid resa).  
Mvh Arne S

2002-07-02, 22:51
Svar #25

Mikael karlsson

Hej Rune  
Ja detta gäller samma person men är som du ser rätt felaktigt.
sen i dessa två socknar jag registrerar har jag inte sett något personnummer börja på 048
utan de brukar börja på 4
Men det kanske skulle kunna tänkas detta ändå är ett personnummer som existerar men i en helt annan församling och blivit tvärtomregistrerade av någon anledning på Dödskivan...
 
 
Sen till Arne Sörlöv  
 
Jag registrerar i två angränsande socknar. och de som jag registrerar som extra är oftast med på döskivan i den andra socknen.
 
Och det är väl sådana som bor på något äldreboende eller nått gissnigsvis...
 
Men som sagt jag håller på och är ej färdig än och har inte börjat dubbelkolla än och de som jag anser är fel skall ju inte bara dubbelkollas utan kollas på alla sätt jag kan och mot andra källor än dödboken, så jag inte står där med lång näsa och det skulle blivit fel i dödboken vilket jag har svårt att tro att där skulle förekomma fel annat än med eventuell stavning och det är väll nått man kan leva med.
 
Sen att du är lite långsammare.
Ett tips jag har med mig färdigutskrivna papper med personnr och uppställd som Dödboken i socknen
så jag slipper skriva personnr och bara komplettar döddatum.och namn etc.
 
Sen detta med barn född och död samma dag och modern från annan församling.
Finns det inte registrerar en person med samma uppgifter som du nämner i den andra församligen då? (se ovan om med i ena men på skivan i andra)
 
Så jag vill ännu säga en gång att den som vet vad han håller på med såsom Anders Vinroth och är källkritisk har väll ingen som helst anledning att vänta med att börja registrera för att det finns vissa oklarheter från ledningens sida, det får väll de ta ansvar för senare, men man kan ju hoppas de kommer till insikt fortare än kvikt, så  
det slipps göras om vissa socknar för att exvis tidningar skulle använts som källa.

2002-07-08, 10:18
Svar #26

Utloggad Anders Winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Tack, Mikael, för informationen om personnumret som inte stämmer. Det ser ju onekligen graverande ut! Jag undrar hur förbundets projekt kommer att hantera detta fall och andra liknande.
 
Arne: Du skriver, helt riktigt, att sannolikheten att två personer skulle vara födda samma dag dö samma månad i samma församlingen är liten. Den är liten, men inte obefintlig, i stora församlingar där det dog hundratals personer varje månad. Det finns så många risker för att det blir fel i detta projekt att ju fler man kan eliminera desto bättre. Personnumret är den enda något så när fasta punkten i sammanhanget, så varför inte hålla sig till den?

2002-07-08, 22:33
Svar #27

Mikael karlsson

Lite statistik angående felaktigheter som finns dödskivan 1950-1999.
 
Utifrån två socknar i Norra Bohuslän Enligt död skivan 613 personer totalt
 
3 personer har fel personnummer och kön på skivan
2 personer saknas på dödskivan
2 personer har fel Civilstatus (ex ogift istället för änka)
10 personer har fel Civilstatus datum (oftast noterad som änka på vigsel datumet) *
1 person född 18761138 (intressant skulle också vilja vara unik och född dag 38)
 
 
Totalt 18 fel  
2,93 % är alltså rena felaktigheter.
 
Då skall man komma ihåg att 2,93% fel när det finns bara personnummer och mer eller mindre komplett död datum.
Anser jag vara mycket.
 
Sen hoppas ju jag att inte jag har själv gjort några fel, men rent statistiskt har jag säkert det,
Men då finns ju alla uppgifter komplett död datum, namn och adress.
 
Som gör att man nog skall klura ut det ändå, + att 2,93 % var ju fel innan och blir ju rättat
Förutsätter jag eftersom vi har en kolumn för rättelser.
 
*På förbundsrötter nämns att felet noterad som änka änkling på dödskivan med ett datum som i egentligen motsvarar vigsel, företrädes vis är 1950 och 1951.
Jag har inget fall tidigare än 1957.
 
Så Anders Winroth.
Är det inte dags att se till att komplettera uppgifterna och rätta till felen?  
Eller är du inblandad i tidigare utgivning av dödboken?
Och rädd att nu kommer felen upp till ytan?
 
Micke

2002-07-09, 09:21
Svar #28

Utloggad Anders Winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Jag är inte inblandad i någonting förbundet gör eller har gjort. Jag förstår inte varför du ifrågasätter detta.
Vad jag hela tiden har propagerat för är att kompletteringen bör ske på ett sådant sätt att det finns garantier för att inga nya fel uppstår. Har du något emot detta?

2002-07-09, 12:14
Svar #29

Mikael karlsson

Hej Anders !
Då skall jag börja med att be om ursäkt.
För att jag frågade om du var ansvarig eller haft del i förra Dödskivan.
 
jag och du är väll i stora delar överens om kvaliten och att personnummer skall användas.
 
Också att ansvariga besvarar detta och i alla fall vissa fall justerar saker som kan ge upphov till feltolkningar, ex vis någon som har nära till ett tidnigsarkiv sätter sig där o använder det som KÄLLA.
 
De borde kunna ju kunna se till att om inte fixa till all kritik jag och du har i alla fall en del
Och ju fortare ju bättre innan någon sätter igång och gör felaktigheter
 
Men däremot är jag emot din åsikt att man skall vänta med att börja,
finns ingen anledning till det Anders.
Varför skall man vänta om man tex har den kompetensen som du har?
Du vet ju vad du gör, och vet vilka källor du skall använda.  
 
Och liksom alla andra som i första hand använder Personnummer källor dubbelkollar sitt eget arbete mm mm finns ju ingen anledning att inte den skall börja eller hur?
 
Sen skulle väll både jag och du vilja få till någon dubbelkontroll av arbetet.
Jag tror det blir svårt att engagera så mycket folk, men visst skulle inte skada.
 
Men med de felen som jag redovisat,
minst två personer fanns inte med, kan finnas någon ytterliggare, där inte dödort församling eller nått är nämt.
 
Och detta felet då ok ett enda kanske men vad säger det.
född dag 38? kanske inte så allvarligt ett enda..rätt roligt slå på dödskivan får du se...
 
Men vad säger det.. jo att man inte haft en spärr mot orimliga datum hur databasen ens har tagit emot ett datum som inte kan existera..
 
Så även utan dubbelkontroll kan ju detta bara bli bättre eller hur?
 
I alla fall jag blev chockad över antalen fel.
i mina räknefall skall du tänka på att jag har endast använt ett fel per person, jag har inte heller räknat med fall där MAN anges ogift man  
han är ju ändå man.
 
Så jag har ju inte fuskat med statistiken....
 
Micke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna