ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-26  (läst 1930 gånger)

2002-04-03, 10:33
läst 1930 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Sidan fungerar ej med Netscape. Dock fungerar Explorer bra ... - om nu någon annan än jag försökt och inte lyckats ...
Vänligen,
Olle Elm

2002-04-03, 11:22
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2002-04-03, 11:44
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gäller t ex den viktiga Sök Församling.
Vänligen,
Olle Elm

2002-04-03, 14:39
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Aha, det gäller alltså länkar här på Rötter.

2002-04-28, 22:41
Svar #4

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Jag tycker att de vore på sin plats med ett forum för detta. Men det kanske någon redan tänkt på. Vår eminente värd fixar en flyttning av mitt inlägg i så fall.
 
Jag har börjat så smått. Det är nog ett stort arbete som ligger framför oss som adopterat en socken. Alla uppgifter som efterfrågas finns antagligen inte i en och samma bok hos församlingen där jag börjat. T ex, födelseförsamling finns inte i den dödbok jag sett i. Så det blir att leta i församlingsboken som är sorterad på kvarter, inte på efternamn. Något bättre förslag?

2002-04-28, 23:09
Svar #5

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Dödboken brukar innehålla sidnumret i församlingsboken. Ibland även vilken rad på sidan som personen är noterad på. I stora församlingar är det även viktigt att hålla reda på vilken bok som avses då det  brukar finnas flera.
 
Ta reda på vilka år som församlingsboken omfattar och gör en lathund med angivna bok/sid/radnummer. Och slå upp dödsfallen i församlingsboken bokvis.
 
Där kan man även göra en viss koll, i synnerhet när uppgifterna i dödboken är otydliga.
 
Men hur gör man när man finner motstridiga uppgifter?
 
Och hur många hinner man på en timme?

2002-04-29, 00:34
Svar #6

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Skulle gärna vilja hjälpa till och har då uppgifter på min farmor t.ex. som står som ej namngiven. En undran, måste man då hänvisa till en födelsebok eller tar ni emot uppgifterna om man har tillgång till fullständigt personnr. inkl. allt som skall stå på skivan? Jag har ej den tid som behövs för att kunna adoptera en hel socken.
Mvh, AnnBritt

2002-04-29, 06:47
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Projektet NAMN ÅT DE DÖDA kan tyvärr inte ta emot och behandla uppgifter om enskilda avlidna. Det skulle bli en allt för arbetskrävande hantering, och skulle dessutom ge ett ojämnt resultat. Det är hela socknar/församlingar som gäller. Men det går givetvis att vara fler personer som samarbetar om en och samma socken. Man tar några år var...
 
När det gäller de uppgifter som skall/kan matas in i de utskickade filerna, så är det önskvärt, men inget krav, att samtliga uppgifter skall finnas med. Födelseorten brukar t.ex. inte finnas med i församlingarnas dödböcker, däremot på de avgångsregister som ofta finns bevarade i kortform, samt i t.ex. personakter. Har man tillgång till församlingsböckerna (husförhörslängderna) så går det naturligtvis att hämta uppgifterna därifrån - vilket dock innebär en avsevärd extra arbetsinsats. Det är MYCKET bra om det görs, men som sagt; inget krav.
 
Mvh
TED ROSVALL

2002-04-29, 19:49
Svar #8

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Vitsen med Sveriges dödbok är att hitta någonting på andra sidan, som jag ser det. Utan födelseförsamling blir kompletteringen av begränsat värde. Hur kommer man annars vidare bakåt?

2002-05-01, 11:47
Svar #9

Sven Grönberg (Sveng)

Enligt Släkthistoriskt forum nr 1/02 har man hittat nya dataregister med namnuppgifter för de avlidna 1967-70. Varför ingår då de åren bland de som ska kompletteras? Jag funderar starkt på att delta i projektet, men vill ju inte göra onödigt arbete.

2002-05-01, 14:24
Svar #10

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag har också noterat detta och hoppas att  förbundsordföranden, såsom ytterst ansvarig för projektet, svarar på Sven Grönbergs fråga ovan.

2002-05-02, 14:58
Svar #11

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag har adopterat en församling som bildades så sent som 1969. Den innehåller således inte så många döda utan namn. Dessutom ryms alla namnlösa i min församling inom den tidsram som nämnts i Släkthistoriskt Forum 1/02. I avvaktan på att förbundsordföranden, eller någon annan i förbundsstyrelsen, reder ut det som Sven Grönberg påpekade i sitt inlägg ovan tänker jag vila på hanen innan jag börja bearbeta min församling. Det förefaller tämligen meningslöst att manuellt göra ett arbete som redan är gjort i datamässig form. Då ett så stort antal poster som det rör sig om i detta projekt skall bearbetas manuellt, måste det rimligen föra med sig att felprocenten kan bli ganska hög. Såvitt jag förstår håller Sveriges Dödbok i sitt nuvarande utförande en mycket hög kvalitet med ytterst få fel, ja kanske rentav inga fel alls. Därför borde det väl vara önskvärt att i största möjliga mån begränsa inlägg av uppgifter manuellt, för att inte onödigtvis riskera en alltför stor kvalitetssänkning. Även om släktforskre i allmänhet är samvetsgranna och kvalitetsmedvetna finns ju alltid den mänskliga faktorn.

2002-05-02, 17:28
Svar #12

John Sidén

I sitt inlägg ovan skriver Tord Påhlman att Sveriges dödbok håller i sitt nuvarande utförande en mycket hög kvalitet med ytterst få fel, ja kanske rentav inga fel alls. Det är tyvärr inte sant. I projektet Namn åt de döda har jag adopterat församlingarna Veta, Viby och Herrberga och nu lagt in kompletterande uppgifter om de avlidna i dessa tre församlingar fr o m 1950-01-01 t o m 1971-12-31 och särskilt på de avlidna mellan 1960 och 1967 förekommer flera gånger i Sveriges dödbok fel årtal för civilstånds ändring vilket tidigare har påtalats här i Anbytarforum, det står tydligen fel i de register som Sveriges dödbok bygger på. Men jag har också hittat tre avlidna kvinnor i Veta församling som inte finns med över huvud taget i dödboken, två av dem har avlidit 1951 och en har avlidit 1965, de finns inte med i den fil som jag fått från Anna-Lena Hultman och som jag fört in mina kompletterande uppgifter i och de finns heller inte med på CDn. Jag har inte heller tre luckor i någon av de filer jag fått för att komplettera, de där tre kvinnorna finns tydligen inte med alls. I motsats till Tord Påhlman har jag varit skeptisk till Sveriges dödboks stora förträfflighet och ofelbarhet, jag har i en numera försvunnen diskussion här i Anbytarforum menat att Sveriges dödbok borde kompletteras så de uppgifter som finns på den blir så fullständiga som möjligt. Då fick jag av den här släktforskarportalens redaktör veta att Sveriges dödbok är en källpublikation och det ju klart att i en sådan ändrar man inte alls. Emellertid har Carl Szabad, som är ansvarig för Sveriges dödbok, både den gamla och den som nu används, menat på en direkt fråga från mig att Sveriges dödbok är inte att betrakta som en källpublikation utan som ett register och det kan kompletteras så att det blir så fullständigt som möjligt. Därför hälsar jag med glädje ett sådant projekt som Namn åt de döda. Det kan nämligen, i motsats till vad Tord Påhlman tror, göra en bra produkt ännu bättre, släktforskare är på det hela taget samvetsgranna och kvalitetsmedvetna.

2002-05-03, 10:52
Svar #13

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Vem korrekturläser vad jag matat in?
Jag tror att det gäller att vara extremt noggrann nu när det lätt kan bli massinmatning av uppgifter. Underlaget från t ex en dödbok kan komma i en annan ordning jämfört med datafilen. Poster kan saknas, eller det finns personnummer som inte passar in på någon person etc. Sen är vi ju många som skall lämna uppgifter.
Så jag tror att det gäller att vara uppmärksam på att projektet Namm åt de döda kräver extra mycket kontrolläsning.

2002-05-03, 11:34
Svar #14

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ingen har ännu svarat på den konkreta fråga som ställdes i ett inlägg ovan den 1 maj kl 11.47. Det vore ganska bra att veta vad som gäller. Eller har hela förbundsstyrelsen semester?

2002-05-03, 20:45
Svar #15

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Det är riktigt att en del ytterligare databasmaterial har hittats - material som framför allt kompletterar tiden 1967-70 med för- och efternamn. Däremot ingår, av allt att döma, andra väsentliga uppgifter inte i detta material.
 
I projektet Namn åt de döda har vi också lagt in möjligheten att komplettera med bl.a. FÖDELSEORT, FLICKNAMN och mer exakt datum för CIVILSTÅNDSÄNDRING, alltsammans oerhört nyttiga och viktiga uppgifter. Det är därför perioden 1967-70 finns med i de filer vår koordinator, Anna-Lena Hultman, skickar ut. Där finns också, i förekommande fall, en del poster för tiden 1971-73. Det visar sig nämligen att det fattas uppgifter om för- och efternamn för 11.000 personer 1971, 1.500 personer 1972 och 9 personer 1973 - och dessa har därför lagts till i filerna, i hopp om att det skall vara möjligt att hitta fram till kompletterande uppgifter även för dessa. Många av dem räknar vi med kan vara namnlösa spädbarn - men även där är ju ett efternamn värdefullt.
 
Kompletteringen av perioden 1967-70 är således inte dubbelarbete, även om de återfunna databaserna för samma period skulle ge oss för- och efternamn på flertalet avlidna. I vissa fall, särskilt när det handlar om mycket stora församlingar (t.ex. i Stockholm, Göteborg, Malmö) kan den som så önskar dock välja att avvakta med kompletteringen för åren 1967-70 tills vi vet exakt vilka uppgifter de nya databaserna kan komma att ge. Vi återkommer med information så snart vi vet mer.
 
Ted Rosvall

2002-05-06, 09:33
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Inför nästa version av Sveriges dödbok finns information att komplettera med ur två äldre officiella register som jag upptäckte efter att version 2 kom ut.
 
Det ena är ett register från SCB som bör kunna tillföra ca 240.000 poster med namn och adress på avlidna för åren 1968 och framåt. Det kan dock vara ofullständigt för januari och februari 1968.
 
Det andra är ett register på Riksförsäkringsverket innehållande personer som fått pension från åren 1964 och framåt. Problemet är att detta register ligger i ett dataformat som inte finns utrustning att läsa i dag i Sverige. Förhandlingar pågår med Rfv om att anskaffa nödvändig utrustning för detta. Det borde kunna komplettera ytterligare ca 230.000 poster med namn och adress.
 
Carl Szabad
Projektledare

2002-05-06, 16:22
Svar #17

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Alltså verkar det finnas anledning att vila på hanen, eller...????
 
Tord Påhlman

2002-05-06, 19:28
Svar #18

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Egentligen inte!
Åren 1950-1963 skall under alla förhållanden kompletteras. Sannolikt också perioden 1964-67.
När det gäller perioden 1968-70 kan det, om det rör sig om mycket stora församlingar, möjligen vara klokt att avvakta något.
Men har man väl kommit igång kanske dessa år glider med av bara farten....
 
Välkomna att vara med i detta spännande projekt!
 
Ted Rosvall

2002-05-06, 23:07
Svar #19

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag kan fortfarande inte förstå varför man skall ge sig in i detta innan man uttömt de källor som Carl Szabad nämner ovan. Bortåt en halv miljon poster är ganska mycket, som väl inte bara glider med.

2002-05-07, 06:03
Svar #20

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Orginalkällorna från DB och FS måste väl ändå vara
de mest väsentliga. Dessutom så kan ju dessa andra
databaser också innehålla fel p g a den mänskliga
faktorn.
 
Vad jag förstår så måste det ju vara ett bra
komplement att ha så många källor som möjligt.
 
Själv börjar jag läsa av Boda och Rättviks DB på
måndag med tillgång till FS och FB och tycker att
det blir spännande och stimulerande att komma igång.
 
mvh Carin

2002-05-12, 12:34
Svar #21

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 15:35
    • Visa profil
Ted Rosvall skrev att det blir ett fält för flicknamn för de nya uppgifterna i Namn åt de döda. Men flicknamn finns ju inte ens för de döda efter 1970. Borde inte det också kompletteras?

2002-05-12, 14:15
Svar #22

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Anders! Visst vore det bra om även tiden efter 1970 kunde kompletteras med flicknamn, men ett sådant krav vore förmodligen att sänka projektet.
Nu är det tiden 1950 (ev. 1947) till omkring 1970 som vi arbetar med och som det handlar om. Eftersom uppgiften om flicknamn finns med i samma källor som innehåller de önskade uppgifterna om för- och efternamn m.m. är den extra arbetsinsatsen för att lägga till uppgifter om flicknamn faktiskt överkomlig. Det kan argumenteras att CD-skivan nu riskerar att bli ojämn åt andra hållet, d.v.s. att de 20 första åren blir bättre än de 30 senare - men hellre det än att passa när det gäller flicknamnen, en väsentlig uppgift som man alldeles gratis kan få med av bara farten.
Så ser vi det.
Med vänlig hälsning
TED

2002-05-12, 22:05
Svar #23

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Fel på Sdb2 angående min farfar.
 
När det finns ett feldatum som jag vet om är fel kan jag anmäla det på något sätt eller ska det fortsätta att vara fel.
 
Farfar dog den 26 juli 1987 men i Sdb2 står den 27 juli som dödsdag, och finns därför med bland de namngivna.
 
Undrar Carin

2002-05-12, 23:25
Svar #24

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Om man nu ska ha en kolumn där en persons första efternamn ska anges tycker jag rubriken ska vara könsneutral och ange just detta. Jag har föreslagit projektet att i stället för Flicknamn rubricera fältet Efternamn vid födelsen, Första efternamn eller liknande. Det finns ju en inte oansenlig mängd män som byter namn. Finns inte dessa uppgifter med i källorna?

2002-05-12, 23:27
Svar #25

Carl Szabad (Carl)

Carin! Sveriges dödbok är uppbyggd av de officiella uppgifterna som grundar sig på dödsattesterna. Kan du få fram den och kolla vad det står där? Det kanske var så att han verkligen dödförklarades den 27:e.

2002-05-13, 08:05
Svar #26

Utloggad Staffan Jogmar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 21:25
    • Visa profil
Kristina! Den erfarenhet som jag nu har efter att ha registrerat cirka 250 personer i ett par församlingar på norra Gotland är att det inte förekommer uppgift om annat efternamn för män än det de hade när de dog.

2002-05-13, 22:49
Svar #27

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Carl!
Att jag är säker på att han dog den 26:e beror på att den 27:e så hade vi en bröloppsfest för min bror och jag frågade pappa om hur det var med farfar och farmor och fick veta att han dött på fredagsmorgonen. Men jag ska kolla med mina fastrar igen och fråga vad som står i dödsattesten.
 
Fast jag undrar om det har blivit fel, hur gör man då?
 
mvh Carin

2002-05-26, 22:54
Svar #28

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
20% är adopterade enligt dagens statistik. Hur skall vi få den siffran att öka till 100%?
Dit når vi väl inte i första taget, men som mål är det väl egentligen det enda vi har att sikta mot.
Efter att ha jobbat med en mycket liten församling inser jag vilket stort jobb det är. Många fler måste involveras. Hur är det? Har alla släktforskarföreningar anmält sig? Det är väl så att lokal förankring är en stor fördel när det gäller att komma åt material som finns kvar hos församlingarna.
För de stora församlingarna måste det rimligtvis vara en förening som adopterar. Men man kan kanske tänka sig att man som privatperson får en del av en församling (några år).
 
Släktforskarförbundet måste fortsätta att göra reklam för projektet, annars blir vi inte klara inom rimlig tid.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna