ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Märkliga händelser.  (läst 573 gånger)

1999-11-02, 10:55
läst 573 gånger

Pierre Nilsson

Hej!
Min fm mm mf Erik Ersson föddes 21/10 1807 i Älvviken, Järnboås som äldst av fem syskon. Han växte upp mycket fattigt och behandlades illa av föräldrarna. När han var 8 år dog pappan. Familjen som var mycket fattig klarade knappt att försörja sig. Erik flyttade 1831 till Lindesberg och fick 9 barn. Han var mycket svårt utsatt för kränkningar och mobbning. Från 1831-40 uppges det att han var svårt kränkt och började missbruka alkohol och under 1840-talet var han alkoholist. Den 2/2 1851 misstänks han ha mördat en dräng som blev 20 år gammal. Han hette Johan Gustavsson. Så när han kände sig misstänkt mådde han allt sämre och tar sitt liv den 2/5 1851 genom att hugga av halsen på sig själv med sin egen yxa och hittas av änkan och de 9 barnen.
 
Hans hustru var oäkting. Hon föddes 27/3 1811 i Hjulsjö. Hennes mor hade fött en oäkting med en annan man år 1807 och 21/1 1809 tar denna man livet på deras barn genom att dränka det. Han döms till döden men hustrun fick böter. Viken hemsk och märklig historia.
Pierre N

2006-09-10, 22:12
Svar #1

Erik Rudholm

Hej, mitt inlägg kanske inte är av allmänt intresse, men i 1936 bodde min familj i ett gammalt skolhus kallad Älvviken alldeles vid landsvägen mellan Nyhyttan och Järnboås järnvägsstation. Det var en stenbyggnad med tjocka murar och kraftiga dörrar. Det skulle vara intressant att få veta om det finns några historiska upplysningar om det här stället. Jag förstår att namnet Älvviken finns annorstädes i Sverige också. Jag var sju år gammal när vi bodde där, så jag har ingen aning om vad mina föräldrar visste om stället, och de har ju dött innan jag tänkte på att fråga dem.  Erik Rudholm

2006-10-13, 14:44
Svar #2

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Vet inte om märkliga sammanträffanden, serendipity, passar här, men jag hoppas det (jag hittade i alla fall ingen annan lämplig tråd!).
 
Häromdagen skrev jag några rader på annan plats på nätet om min farmor. Igår fick jag en ingivelse att plocka fram ett album som jag inte öppnat på flera år, och kopierade upp några bilder på min farmors mor Anna Cajsa för att förse mina syskon med.  
 
Som ett brev på posten fick jag ett mail idag från en person som forskar på Anna Cajsas bror. Han dog i smittkoppor vid 27 års ålder, och utan ättlingar - enligt vad jag jag trodde...
 
Den här personen hade inte hittat mig via det jag skrev om farmor, utan fått fram uppgifterna annan väg. Nu kunde jag skicka över de nykopierade bilderna på Anna Cajsa med vändande post! Ja, se slumpen vet man aldrig var man har...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna