ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-09  (läst 2275 gånger)

2004-05-08, 10:22
läst 2275 gånger

Karin Boklund

Är det någon som vet om Essan är en sur gammal gubbe eller en gnällig kärring?
 
Och i sann anda av hastigt läsande på anbytaforum, Oj, har redaktörer avlidigt! Var skall jag skicka blommorna...

2004-05-08, 11:11
Svar #1

Essan Gradhman

Jag är varken en sur gammal gubbe eller en gnällig kärring. Visst är jag
en ”kärring”, men jag anser mig inte vara gnällig då jag påpekar negativa trender på forumet.  
 
Jag försökte få igång en diskussion - inte ett forum för personliga påhopp.  Men Little Ann med flera älskar visst att bråka. Så starta en rubrik ”Påhopp på Essan” där ni som varken känner mig, eller känner till mig kan ondgöra er över mig!  
 
Hälsningar från
Kärringen

2004-05-08, 11:11
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Essan är en dame som har varit med länge, och kan och vet mycket, och som håller sig med bestämda åsikter,och det tycker jag hon gott kan hedras för.  
 
Sen blir det ofta litet oklart vad man egentligen vill, när man ska försöka uttrycka sig kortfattat på Forumet, och då kan det ju tolkas litet hipp som happ, om det vill sig illa.

2004-05-08, 11:39
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Då är det tydligen så att:
 
*Man kan vara medlem utan att ha någon användarprofil
 
*Ingen skriver med ett annat namn än sitt eget
 
*Heter man Essan, så får man skriva vad som helst och alla andra är elaka, särskilt undertecknad.
 
Gissningsvis var detta en het potatis i vårvärmen.
 
Hälsningar Eivor

2004-05-08, 11:42
Svar #4

Bo Olsson

Visst finns det hjälpsamma veteraner kvar. Titta under Blekinge, där Arne Olsson nästan ständigt är inne och hjälper massor av människor. Småland, där Birgitta Berkemar är lika hjälpsam. Kaj Janzonn under bl.a Medeltiden och det finns många fler.
 
Sedan när det gäller 1800-talet kan det ju vara svårt att hitta personer där med, om man, som jag har någon som är född oäkta och ingen far finns nämnd varken i hfl, födelseboken eller i saköreslängden. Innan jag sätter mig på tåget till Lund, för besök på landsarkivet är det väl ganska rimligt att man testar här först. Det kan ju finnas någon avlägsen släkting (eller annan person) som redan känner till vem den saknade personen var.
 
När det gäller att folk inte tackar för hjälp de fått så tror jag de är undantag. Alla sitter ju inte uppkopplade dygnet runt, så det kan väl hända att man får vänta ett tag på respons från den man hjälpt.
 
Slutligen! Ann Little anser jag vara en av de trevligaste personerna här på forumet.

2004-05-08, 11:42
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Coola ner lite nu, trots att det är varmt; någon 'rötmånadsdebatt' redan i maj behöver vi inte..  
 
Precis som Elisabeth skrev så leder det korta skrivandet ofta till att man missförstår varann, de senare inläggen visar nog dock att det inte är så farligt egentligen. Men Ann tror jag är den sista som vill bråka, och hon med flera tycker nog att det är lite sorgligt att Håkan slutar.
 
Dock har som sagt ingen avlidit - och nu jag skall köra till soptippen (med riktigt skräp :-)!
 
 
(Tillägg apropå Eivors kommentar):
 
*1) Ja, vi har långt över 2000 som stöder Rötters Vänner, men 'endast' strax över 1000 som har valt att skaffa ett användarkonto..
 
*2) Det kan man aldrig vara helt säker på; men det brukar märkas när det är på gång - Ni som är i farten här så fort det hettar till står nog för det ni skriver.
 
*3) Det är förstås upp till var och en hur man vill initiera en debatt; men av ordningsreglerna framgår hur man inte bör bete sig (allmänt råd).

2004-05-08, 12:56
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Välkommen till Anbytarforum, Karin Boklund! Frågan engagerar dig tydligen, eftersom du väljer att göra din debut här.
 
Vi ser säkert alla fram emot fler inlägg från dig - lika fria från personangrepp som ditt första...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-08, 13:15
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja titta - Karin Boklund har skrivit från samma dator som en Jonas A Nilsson under Skåne: Efterlysningar: Skapa ny diskussion under Skåne: Socknar, finns inte!? 9 minuter innan..
 
Stor skärpning tack..!

2004-05-08, 15:50
Svar #8

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Ibland känns det som om debatterna här inne befinner sig UNDER sandlådenivån.

2004-05-08, 16:29
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-08, 17:10
Svar #10

Anna-Karin Gustafsson

Hej
Jag sitter långt in i skogen utan bil utan tillgång att ta mig in till stan för att låna mikrokort och sätta mig och läsa dessutom har jag min 10 månaders dotter som alltid inte kan följa med vilket hon har gjort ibland men då har jag fått sura miner riktad mot mig att jag har haft med henne. Vad är bättre att höra ett barn som pratar lite gulligt (inte högt) eller ett enträget klappande dundrande skor på ett knarrande trägolv?
 
Jag har frågat på personer på slutet av 1890 talet (utan att få svar) okej det kan jag säkert hitta i husförhörsböcker. Jag vill skaffa Genline men en så länge finns inte mina församlingar med så det är inte lönt att ska det än så jag tänkte att om nån visste svaret på mina frågor så kunde jag kolla runt lite på arkion och cd skivor tills jag kan motkolla det på Genline.
 
En fråga: Är jag samma person om det läggs in olika frågor här inne på anbytarforumet med andra namn? Flera personer kan faktiskt använda samma dator? Boklund och A Nilsson som ni säger ska vara samma person kan väl kanske använda samma dator av nån anledning.

2004-05-08, 17:22
Svar #11

Essan Gradhman

Eivor!
*Heter man Essan, så får man skriva vad som helst och alla andra är elaka, särskilt undertecknad. (kopierat fråt ditt eget inlägg)  
Ja, det är utan att jag börjar tycka det! Jag har tidigare bett dig tala klartext så att alla förstår vad du menar. Varför inte prova med det!
För Jag förstår inte vad som är så fel i det jag skrivit! Läs inläggen NOGA så kanske även du förstår!
 
Vad har jag skrivit som är så fel??  
Är det fel att ALLA ska ha tillgång till forumet?
Har jag skyllt på någon i AF:S ledningen om snedvridningen?
Är du helt enkelt ute för att tysta mig?
Har inte jag som andra rättighet att yttra mig?
Du går för långt Eivor!  
I varje diskussion jag påbörjat går du till personangrepp! Av vilken orsak.  
Kan du helt enkelt inte föra en debatt utan att blanda in personangrepp?  
Som du ser kan även jag göra det om jag blir tillräckligt provocerad!
Skärpning! Diskutera ämnet eller låt bli!
Tycker Essan

2004-05-08, 18:34
Svar #12

Jonas A Nilsson

Hej Peter Karlsson
 
Jag blev precis uppringd av en som känner mig. Med anledning av det som har skrivits här ovan så har jag bett min syster, som för övrigt nyligen bytt efternamn, att när hon fortsättningsvis använder min dator så bör hon även signera med mitt namn. Jag visste inte att detta var tvunget men tydligen...
 
Däremot håller jag faktiskt med Herr Tollesson att hon bör överlåta personangreppen till personer med mer vana, som typ Herr Tollesson mfl.

2004-05-08, 18:38
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tack för det, Herr Nilsson! Hälsa Pippi! J
 
Trovärdig förklaring f.ö.... Det skulle vara intressant att också få förklarat hur det kommer sig att en mycket stor andel av inlägg med liknande påhopp som Syster Karins ovan kl. 10.22 är skrivna under namn som aldrig tidigare synts i Anbytarforum. Det vore ett märkligt sammanträffande om de alla nyligen bytt namn...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-08, 19:01
Svar #14

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
En fundering kring det vissa kallar namnsamlande. Jag har aldrig förstått att äkta släktforskning måste vara att söka upp primärkällorna och själv hitta uppgifterna där, även om så 50 släktforskande ättlingar till samma personer jag söker har utfört all nödvändig forskning kring våra gemensamma släktingar i den där församlingens kyrkoböcker kring 1800.
 
Men min huvudforskning är ju nu att få klarhet i på sikt ALLA ättlingar till en anfader som dog 1687, så man har ju oerhört många lösa tåtar att nysta i...
 
Jag menar, HAR någon annan redan funnit det jag söker, så FINNS det ju framforskat. Min syn på saken är att det då är ett onödigt dubbelarbete att planera för långa resor till rätt arkiv (roligast) eller boka tid i det eminenta släktforskarrummet på Tumba bibliotek, där det finns fast uppkoppling och Genline-abonnemang (smidigast - och under förutsättning att det rör sig om en församling som finns med i deras material), för att söka de uppgifterna.
 
Nu kan man naturligtvis aldrig veta om någon annan redan forskat kring de aktuella personerna i förväg, men ta en sådan fråga som jag har ställt under Närke: Socknar: Vintrosa (Är det någon som har tillgång till Vintrosa födelseböcker och skulle kunna slå upp detta åt mig?).
 
Är det enligt många en slö och oambitiös väg att gå att ställa en fråga av det slaget? Är man bara riktig släktforskare om man väljer att ombesörja en resa till tillämpligt arkiv för att själv studera Vintrosas födelsebok? Och var skulle i så fall gränsen gå?
 
När nu äntligen Stockholms Stadsarkiv är på väg att öppna igen efter alla dessa år av bittert nödvändig stängning för renovering kommer jag att återuppta mitt myckna riktiga släktforskande i hög grad igen. Jag har också oerhört mycket Värmlandsanknytningar i min forskning och använder Genline väldigt regelbundet (det är väl förhoppningsvis lika riktigt som att studera böckerna på kort?).
 
Så jag är verkligen ingen som BARA försöker snylta och åka snålskjuts på andras forskning. Men hoppas jag att det kanske finns NÅGON som sitter inne med de uppgifter jag saknar så skäms jag sannerligen inte över att ställa en fråga om saken här, verkligen inte.
 
Och kan jag själv svara på andras frågor gör jag givetvis det. Det är ju fundamentalt.
 
Men min huvudforskning handlar ju nu om att spåra på sikt ALLA ättlingar till en anfader som dog 1687, och fick barn i två kullar på 1640- och 1670-talet, så man har ju tåtar att nysta i, om man säger så... det kommer att ta sin modiga tid, så för min del är alla genvägar till redan utförd forskning välkomna, och inget jag känner mig billig över. Det kommer aldrig att bli för mycket ändå, det kan jag inte tänka mig, den dag det där är klart lär jag nog ha utfört största delen själv ändå...

2004-05-08, 19:11
Svar #15

Bo Olsson

Håller med dig Anders. Namnet på forumet är ju Anbytarforum, inte oginaforum. Har man inga frågor att ställa eller, har lust att svara på andras förstår jag inte varför man är här alls. Kan jag hjälpa någon om personer som jag har uppgifter om hjälper jag gärna till. Tyvärr är det inte så ofta någon frågar om samma anor som jag har.

2004-05-08, 19:51
Svar #16

Eivor Andersson (Ema)

Till *S*an  Gradhman
 
Mig veterligen har jag bara varit inne i EN diskussion med Dig tidigare.
 
Jag ingår inte i någon patrull för att få tyst på folk.
 
ÄVEN jag (med min lilla hönshjärna) kan se när någon försöker att köra igång en debatt.
Det var Du ju så stolt över.
 
Jag har många gånger försökt att hjälpa till, när Du ställt frågor om Gradhmans i Örgryte, Peter Grundell m.m.
Jag tycker att man skall svara på det man kan hjälpa till med, så får Du kalla mig elaking eller vad Du vill.  
Det är inte alltid kemin stämmer.
 
Eivor

2004-05-08, 21:12
Svar #17

Solveig Mårtenssson

Hej!
Jag delar gärna med mig av min släktforskning. Har fått jättemycket hjälp via detta forum. Hoppas att det kan fortsätta så även i fortsättningen.
Ha en skön sommar och lycka till med forskningen i fortsättningen.
mvh Solveig Mårtensson

2004-05-08, 21:49
Svar #18

Monica Johansson

Stopp och belägg! Vad håller ni alla på med och diskuterar? Rubriken är: Minskat intresse för Anbytarforum?
SKÄRPNING!
De är ni alla som gnabbas som är Anbytarforum idag. Lyft Anbytarforum med era gemensamma krafter till det som ni alla vill att det skall vara idag då.
Jag tror att EGEN efterforskning skulle göra skillnad. Därmed framträder just er egen efterforskning. Eller forskar ni inte ens i böckerna.?
Anbytarforum är eller blir inte bättre än dess individuella deltagares kunskaper.
Hej! Monica

2004-05-08, 22:06
Svar #19

Leif Mörkfors

Javisst har ni tappat tråden från den ursprungliga rubriken !! Jag ser inte att nästan någon av de senaste tjugo inläggen handlat något om ursprungsfrågan utan mest en massa tjafs! Frågan som väcktes tycker jag är värd att diskutera men en massa småvendettor mellan olika personer är sorgliga att läsa.  
Har man inget att tillföra ursprungsfrågan bör man väl hålla tyst ?

2004-05-08, 22:26
Svar #20

Essan Gradhman

Till Eivor, Anders P och Bo Olsson!
 
Kära Eivor....
Debatt betyder dryfta, diskutera!
Ja, visst är jag glad när jag får igång en vettig diskussion/debatt, där man till slut kommer fram till en gemensam ståndpunkt.  
Tyvärr är det tydligen omöjligt i detta forum. Alltid är det någon som läser en massa mellan raderna (eller kanske hoppar över hälften) och sedan går till angrepp!  
Jag har inte haft något emot dig innan du kom med antydningar och personangrepp.  
 
Till några av er som ”hoppat på” diskussionen utan att riktigt ha läst mitt första inlägg. Läs det (noga) så tror jag ni förstår grundtanken.
 
Till Anders Pemer vill jag bara fråga; Hur törs du lita på att de personer, som du fått dina uppgifter ifrån, har läst rätt, fattat rätt och skrivit av kyrkböckerna rätt? Alla gör vi våra små slarvfel ibland - ingen är felfri! Jag vill i alla fall ha en, om möjligt, felfri forskning, men jag erkänner att jag själv gjort rena slarvfelen ibland. Varför skall då andra uppgiftslämnare vara felfria? Bryr du dig inte om eventuella fel?
Men egentligen var det inte ”namnsamlande” som denna diskussion gällde!  
Du säger själv, att du söker ättlingar till en person på 1600-talet. Vore det då inte till din fördel om fler 1600-talsforskare använde sig av forumet?  
 
Till Bo Olsson  
Menar du att jag varit ogin, då jag vill bredda forumet, så att så många som möjligt ska kunna använda sig av forumet?
Jag förstår inte vad ni har emot, att ALLA, även de som forskar på 1500-1700 tal, använder forumet mer?
 
Jag förstår inte varför ni inte vill ha ett ännu bättre forum!!!
 
S:an

2004-05-08, 22:46
Svar #21

Bo Olsson

Essan! Det var faktist inte riktat till dig. I alla fall inte för ditt inlägg idag. Kände du dig träffad har du kanske visat oginhet tidigare, men det vet inte jag.

2004-05-08, 22:58
Svar #22

Monica Johansson

Essan! Läs föregående inlägg av mig. Tänk efter (lungt och sakta vad Rötters Anbytarforum är tillskapat för och dess framtid).
Monica

2004-05-09, 00:29
Svar #23

Essan Gradhman

Monica!
Det är just det jag försökt få till. Inte en massa tjafs, men börjar en tjafsa, blir det till slut bara tjafs istället för en vettig diskussion!  
 
Essan

2004-05-09, 00:49
Svar #24

Erik Holmlund

Jag förstår inte alls varför Ann Little blir så upprörd över Essans inlägg. Rubriken är Minskat intresse för Anbytarforum?. Det är således inte ett påstående utan fråga som lyfts för diskussion. Bommar man frågetecknet så har man bommat något som är centralt.  
 
Kalldusch??? Är vi inte lite väl blödiga nu? Dålig tidpunkt därför att Håkan Skogsjö ska sluta? Vad är det för skitsnack? Och vad har det med sakfrågan att göra? Det finns väl aldrig dåliga tidpunkter för att diskutera förbättringar. Som sagt, jag ser inte Essans fråga som kritik riktad mot någon person och definitivt inte mot Anbytarforums eminenta stab. Att vrångtolka, låta påskina att andra personer har onda avsikter och sedan beklaga sig över dem är INTE snyggt. Vem är det som instigerar dålig stämning egentligen?
 
För återgå till frågan som ursprungligen ställdes så är det alltid en nedgång i aktiviteten på forumet under vår & sommar. Så har det varit varje år i de 4-5 år jag har besökt Anbytarforum.  
Sen har jag också ställt frågor som inte har besvarats av någon. Tror ingen medvetet undanhåller några svar utan jag accepterar att ingen som läst frågan heller har svaret alternativt att jag är relativt ensam som forskar på just denna ana. Sen är det väl en stor mängd släktforskare som inte har upptäckt Anbytarforum ännu och en av Anbytarforums styrkor vilar i att om kanske ett år eller fem år så kommer någon som besvarar som har hittat värdefulla upplysningar.  
 
mvh
Erik, Skellefteå

2004-05-09, 13:22
Svar #25

Marita Kvist

Vill bara kort berätta att jag, personligen, fortfarande har massor kvar att nysta i på 1800-talet,trots att jag sedan länge hunnit ner till 1600-talet i flera grenar och trots att jag inte anser mig vara helt grön längre...
Soliga hälsningar från Skåne
Marita Kvist

2004-05-09, 13:26
Svar #26

Birgitta Ohlsson

Jag kan hålla med dig om att det ganska ofta är många inlägg under ”Sveriges befolkning 1890”, ”Begravda i Stockholm”, ”Sveriges dödbok” o s v men är det fel? Jag kan förstå att de frågor som kan besvaras lätt oftast får svar snabbt just på grund av enkelheten att hitta svaren på en CD. När det gäller avtappningen av inlägg kan jag inte svara på det eftersom jag endast håller koll på mina landskap och socknar. Bara för att det är stiltje under ett av mina landskap behöver ju inte det betyda att det är det under alla andras också eller hur? Just nu har jag en mycket givande diskussion med en del släktforskare under Småland men forskningen efter mina anor på Öland ligger nere pga att det just nu är totalt stopp på inläggen under Öland. Jag har också en släkt som levde under 1600-talet som jag totalt kört fast med. Trots att jag försökt med allt som att beställa militärrullor från SVAR, alla uppgifter som finns om släkten på krigsarkivet och krigskollegii, fått massor av hjälp här på anbytarforum så står jag ändå och stampar på samma ställe. Dels pga att kyrkböcker som kanske skulle kunna hjälpa mig har försvunnit (enligt SVAR) dessutom är det mig veterligen endast jag och en till som har samma ana, alla de andra är släkt med en bror till vår ana. Är man ensam om att forska på en speciell ana blir det ju så mycket svårare eftersom man inte kan får hjälp av någon annan. Det är mycket frustrerande att veta att man kanske aldrig kommer att få något svar om denna släkt men det får man kanske ändå ta eller?  Kan det vara något liknande som hänt med dina Gradhmans? Jag tycker att både nybörjare och erfarna forskare behövs på anbytarforum och det tycker i alla fall jag att anbytarforum fortfarande består av.    
 
Birgitta

2004-05-09, 14:47
Svar #27

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Jösses, vilken massa tjafs det var här. Hur orkar ni?
 
Jag brukar gå in på Anbytarforum nästan varje dag och kolla om det finns något intressant för mig eller om jag kan bidraga med något till någon annan. Jag känner att jag kommer nog att tröttna snart. Varför inte försöka vara lite trevligare mot varandra.
 
Jag önskar er alla framgång i er släktforskning och en riktigt fin sommar.
 
Jan-Inge

2004-05-09, 14:50
Svar #28

Birgitta Ohlsson

Jan-Inge  
 
Hoppas du inte menar mitt inlägg för där kan du inte hitta något tjafs eller något otrevligt om du så letar med mikroskop. Man har väl i alla fall rätt att ha en åsikt och det var ju det som efterfrågades här eller hur?
 
Birgitta

2004-05-09, 15:09
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kanske vi har ett svar på frågan i rubriken i hur den här debatten har utvecklats?  
 
En fråga värd att diskutera förvandlas med missförstånd och övertolkningar till personangrepp. Och slutligen handlar diskussionen endast om hur den förs, och vem som pratar med vem!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna