ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08  (läst 1777 gånger)

2004-05-06, 22:34
läst 1777 gånger

Essan Gradhman

Visserligen avstannar släktforskningen ofta på sommaren och visst har vi fått en försmak av sommaren.men jag tycker ändå att en ovanligt stor avtappning har skett med inlägg och efterlysningar här på Anbytarforum. Och, inte minst, svar på frågorna!
 
En anledning kan vara att alltför stor vikt har lagts på senare delen av 1800-talet. Visst ligger väl de mesta frågorna under rubriker som; ”Sveriges befolkning 1890”, ”Begravda i Stockholm”, ”Sveriges dödbok” o s v.?  
Vi är faktiskt många som forskar längre tillbaks i tiden och vi behöver också inspiration och hjälp. Anbytarforum börjar kännas som ett nybörjarforum.
 
Och var har alla ”gamla erfarna” släktforskare tagit vägen? Elisabeth Thorsell är i alla fall trogen Anbytarforum fortfarande.
Men för att forumet skall fortsätta intressera ALLA grupper av släktforskare behövs fler diskussioner, fler erfarna forskare som deltar. Ni kan väl inte alla vara ”färdiga” med era antavlor och stamtavlor?
 
Jag efterlyser också (som tidigare) att medlemmar från föreningarna kanske en kväll i veckan ställer upp och svarar på frågor med utgångspunkt från det egna materialet om hemorten. Det är många föreningar som har s k ”Öppet hus”. Passa då på att kolla ifall ni kan hjälpa någon här på forumet också!
 
Hälsningar från  
Essan G

2004-05-06, 23:41
Svar #1

Ingegerd Johansson

En och annan som frågade mycket under 2003 har kanske liksom jag fått blodad tand vad gäller projektet Namn åt de döda. De senaste månaderna har jag ägnat betydligt mer tid åt detta än att söka efter egna anor. Inte heller har det blivit av att hjälpa till att besvara frågor på Sveriges befolkning 1890, som var min ambition när jag köpte skivan (förutom eget själviskt intresse, förstås).  
 
Efter 31 maj blir det förhoppningsvis ändring, kanske för fler än mig.
 
Hälsningar
Ingegerd Johansson

2004-05-06, 23:56
Svar #2

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
För min del, så blir ju inte intresset att svara på frågor, man kan hjälpa till med från CD-skivorna, större, när det hela tiden påpekas att där är så många fel, så man måste kontrollera källorna på arkiven.
Då är ju i princip skivorna värdelösa och det enda som gäller är att sitta på arkiven för att få tag på originalkällorna.
 
Jag tycker att CD-skivorna är ett hjälpmedel och kan acceptera några stavfel på namn, men om det inte godkänns som svar på Anbytarforum, så är det ju ingen id? att svara.
 
MVH Eivor

2004-05-07, 00:26
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag har blivit lite tystare de senaste veckorna beroende på att jag kört fast överallt; kan det vara det som gjort så stor skillnad?  
 
Mvh
Ann

2004-05-07, 00:56
Svar #4

mona johansson (Maris)

Jag hoppas verkligen inte att intresset för detta underbra forum har svalnat,det vore ju för tråkigt.Man får väl hoppas på att det är andra saker som påverkar aktiviteten (+20 grader osv.).
Kanske också vissa tidigare diskussioner om hur man skall forska och inte har påverkat en del.
 
mvh/mona

2004-05-07, 08:08
Svar #5

Ingrid Wikberg

Men är det inte så som med så mycket annat: intresse och engagemang går ibland lite upp och ned eftersom man även har ett annat liv än släkt- forskandet som måste få ta tid? Själv har jag forskat på nyfunna släkten i USA och skrivit lite om den på Aitkin-siten ( Minnesota) samt fått personlig kontakt  med ättlingar och hjälp med uppgifter. Och så scannar jag av gamla släktkort på mödrasidan  att glädja syskon och kusiner med. Allt tar ju tid. Man har ju ett arbete att sköta också....
Och så ska det bli en liten essay om Macklin-barnbarn från Jämtland i en lokal årskrift.
SÅ jag tror ju att många av oss helt plötsligt får mycket annat att göra - som ett bonus av släktforskandet.  
Men det kommer ju nya forskare som hittar till RÖTTER och Anbytarforum!

2004-05-07, 09:30
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag hittade Rötters anbytarforum så sent som hösten 2003. Jag har fått svar på många frågor och följer också med intresse andras frågor och svar.
 
Jag började min släktforskning för 20 år sedan och det fanns och finns fortfarande luckor att fylla igen. När jag började fanns ju inte internet, så man fick själv sitta och leta utan hjälp av andra. Ett och annat släktregister fanns att tillgå.  
 
Jag hade förväntat mig att Anbytarforum, skulle vara precis som namnet säger, ett forum för att dela med sig av sin forskning och få ta del av andras. Så blev det inte. Det är väl speciellt då man varit tveksam, om man verkligen hamnat på rätt spår, som man hoppats på någon som forskat på samma ana, skulle gett sig till känna. Jag har inte en enda gång funnit någon frågeställare, som haft samma anor som jag själv har eller att någon annan som meddelat att de är avlägset släkt med mig. Jo, i det sista fallet är det en som hade samma anor.
 
Jag tror också som Mona J. att det är väl andra aktiviteter, som lockar nu. Fast jag minns hur jag som nybörjare mitt i sommaren satt i det mörka släktforsknings rummet på biblioteket för att hitta mina rötter. Släktforskningen var som ett gift och är det fortfarande.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-05-07, 10:24
Svar #7

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Essan
Du tycker dig se ett svalnande intresse för frågor o svar på Forumet. Kanske det har minskat från 200 till 140-150 i inlägg / grupper. En faktor kan vara våren som nu snabbt har övergått i sommar. Det kan också vara det att många ägnar sig åt olika projekt exvis Namn åt de döda med flera. Själv håller jag på med digitalfotografering på arkiv utav ej tidigare fotograferat material. Det tar tid med resor och foto samt ordna bilderna. Då får forskningen och svarandet ligga åt sidan.
Sedan finns det enkla och svåra frågor. De enkla är oftast typen vilka var min ff Erik Perssons anor, han var född 1860 i Långasjö. De svåra frågorna har man oftast inget svar till, källmaterialet finns inte, själv har jag inte kommit längre osv. Klart jag kan svara att jag inte känner till mer om  båtsmannen Nykommen född i Småland 1726 enligt rullor för att frågeställaren skall få ett svar, men det för ju inte fram några nya fakta.
Sedan har väl alla dessa CD:n, sockenutredningar, släktböcker samt mycket som är utlagt på nätet bidragit till att många frågor inte längre behöver ställas eller hur ?
Jan-Christer

2004-05-07, 10:54
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej Essan och andra
Tycker nästan du är orättvis Essan. Tror ju inte det varit under 100 inlägg något dygn. Torde väl ha hållit sig kring 150 minst i de flesta fall.
Det är ju inte alla dar som det finns en Beljoc eller Ankarstierna att samlas kring.
Att du tycker intresset mattas kan det bero på att det område som du forskat och forskar på, håller på vara gått genom det som är någorlunda lätt. Så det är det mer svåra kvar. Då behövs ju lite mer funderande kring hur det ska vara.
Även om det område som jag vet nåt lite om har kanske en fråga på 2 veckor, mot förut 2 frågor om dan, så kan jag ju inte säga att intresset på Anbytarforum mattas.
Småland verkar ju ha en hel meter frågor och svar varje dag.
mvh
rune

2004-05-07, 13:20
Svar #9

Essan Gradhman

Hej Rune med flera!
Visst är det fortfarande en hel del frågor, men ofta utan svar! Det som engagerar de flesta verkar ju vara dessa CD skivor jag talade om i mitt inlägg. Finns det en CD – finns det svar….
 
Rune du skriver; ”Att du tycker intresset mattas kan det bero på att det område som du forskat och forskar på, håller på vara gått genom det som är någorlunda lätt. Så det är det mer svåra kvar.”  Kanske är jag olovligt trögfattad, men jag förstår inte vad du menar!
 
Visserligen efterlyser jag ibland det svåra, om du med det menar att 16-1700 tal är det svåra, men jag tror nog, att vi alla, som forskat några år, har hunnit dit!  
Jag påstår att de flesta frågorna handlar om sent 1800-tal och det hör väl, för det mesta, till nybörjarna.  
Jag vill att även vi, som forskat ett tag, ska ha något utbyte av forumet. Endast när det gäller adel, blir det tydligen intressant även med tidigare århundraden.  
 
Jag erkänner att jag överdrev lite nu, men varför inte peppa erfarna forskare att använda forumet mer?  
Gå in och titta på alla mina efterlysningar om släkten Gradman.... på alla dessa frågor har jag inte ens fått en handfull svar! Där syns verkligen den dåliga svarsfrekvensen!  
Men nu gällde det inte mina Gradman, utan att mitt stora intresse för andra områden och släkter börjar mattas då svarsfrekvensen är så låg.  
 
Varför inte delge andra när man hittar ovanliga upplysningar om en känd släkt?!  Jag hittade t ex en intressant grej om en garvare C G De Flon (GID 1859.14.48600) häromdagen. Men jag vet ju inte om det är känt o s v….  Kanske (om än långsökt) behövs kontaktmän för kända släkter?
Jag är inte ute efter att kritisera, men kanske få någon att tänka efter, och i och med det kanske förbättra forumet.
 
Hälsningar
Essan

2004-05-07, 13:52
Svar #10

Bo Olsson

Det finns väl en och annan som har fått sig en åthutning för att dom frågat fel och frågat för mycket. De som har blivit bemötta på det sättet som nybörjare har nog inte så stort intresse av att komma tillbaka. Vad är det dom brukar bli kallade? Namnsamlare, tror jag är ett av tillmälen en del erfarna forskare brukar använda och var det inte Internetmollusker nyligen.

2004-05-07, 14:02
Svar #11

Camilla Eriksson

Hej Essan!
 
Många släktforskare har ännu inte hunnit till pensionen, utan måste emellanåt försöka tjäna ihop till brödfödan också. Och med det fantastiskt vackra väder vi haft på sistone - i alla fall i Nyköpingstrakten - så räcker inte tiden till att dessutom hålla koll på Anbytarforum.  
 
För egen del är anledningarna tre till att jag inte varit särskilt aktiv i forumet på sistone:
1   Jobbet tar tid
2   Min hemdator har säckat ihop (så jag sitter nu på jobbet, och har givetvis inte tillgång till min forskning)
3   Det är för närvarande ingen som frågar om något från de områden/släkter som jag själv
forskar på
 
 
Att man inte alltid får svar på de frågor man har, beror givetvis på att ingen - i alla fall ingen som läst frågan - sitter inne med svaret. Kanske finns det någon som har löst just det där problemet som man själv kört fast på, men som inte har tillgång till internet...
 
 
Visst låter det som en god tanke att låta lokalföreningarna svara på frågor gällande sitt område, men hur många föreningar har en internetuppkopplad dator i sin lokal? Jag bara svara för egen del att vi inte har det i Nyköping-Oxelösunds släktforskarförening. Och när vi har jouröppet har vi fullt upp med att hjälpa besökarna med kvistiga problem, texttydning och annat.

2004-05-07, 14:50
Svar #12

Micael Granström (Micgra)

Jag kan hålla med om att intresset svalnat något de senaste veckorna, men före det så var det ju ovanligt mkt aktivitet ett tag. Det var ju inte ens speciellt stor nedgång över jul och nyår om jag kommer ihåg rätt. Vi kan väl vänta ett tag innan vi målar ett fult ansikte på väggen. Sen behöver det ju inte vara nybörjare som frågar om 1800-talet. Jag tycker det är lite farligt att försöka sig på såna generaliseringar. Det riskerar nog att skrämma iväg en del.
 
MVH
Micce

2004-05-07, 15:01
Svar #13

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Men nog var det väl likadant förra sommaren, om jag minns rätt.
Nog drar väl det härliga vädret att man vill va ute, datorn står ju kvar tills regnet kommer.
 
Mvh
Janet

2004-05-07, 16:02
Svar #14

Leif Mörkfors

Hej Essan ! Tack för ditt inlägg.
Jag håller verkligen med dig! Jag har själv i huvudet formulerat dessa tankar. 1800-talsfrågorna har en mycket stor andel av totala frågemängden. Ställer man frågor som rör 15-, 16- eller 1700-tal blir det sällan något resultat. Själv har jag varit aktiv i snart 30 år. Visst är det härligt när man under en socken hittar någon motpart att diskutera domböcker, mantalslängder och andra handlingar från 1600-talet.  
Men det händer nästa aldrig. Jag har själv funderat på varför. Är alla forskare som kommit så långt tillbaka så gamla så att man inte använder datorn ? Är det så få forskare som härdar ut till de kommit till 1600-talet ?
Nu är det som sagt VÄLDIGT VÄLDIGT mycket 1800-tal och jag ska erkänna att jag istället för att titta in varje tag numera tittar in någon gång i veckan. Det här har inget med sommaren att göra utan det har pågått en betydligt längre tid än så. Närmare ett år eller så är den känsla jag har.

2004-05-07, 16:03
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag känner delvis igen situationen som Essan beskriver, men utvecklingen är ganska naturlig. Det har hänt mycket sedan Rötter och Anbytarforum kom till (tack Håkan!). I början var det ett mindre antal eldsjälar, tillika erfarna forskare, som tog till sig forumet. Med tiden har allt fler hittat hit, i takt med att intresset för släktforskning ökat och allt fler fått tillgång till internet. Det senare har också säkert resulterat i många nya släktforskare, eftersom det är lätt att hitta sidor för släktforskare på nätet (och så blir man intresserad själv).
 
Det förklarar att tyngdpunkten på Anbytarforum tenderar att förskjutas mot fler nybörjarfrågor och slå upp på CD-frågor. Även hjälp med läsning hör hit. Möjligen kan en och annan av de ursprungliga eldsjälarna ha tröttnat när bruset ökat. Andelen intressanta inlägg för de här personerna har ju givetvis minskat procentuellt om inte annat.  
 
Varför inte delge andra när man hittar ovanliga upplysningar om en känd släkt?! skriver Essan. Där tycker jag du sätter fingret på något som kommit bort, men som borde vara en del av ett forum som detta. Visserligen har en del av detta flyttats undan till de databaser som finns, Tillfällighetsfynd med flera, men helhetsintrycket är ändå att få är intresserade av att lämna sådana upplysningar, som inte har någon direkt mottagare. Här saknas ett större engagemang från erfarna släktforskare. Det är i första hand dessa som kan bedöma om en uppgift är intressant att föra vidare på dess egna meriter (utan att någon direkt frågar efter den). Det ska dock sägas att undantag finns, t ex finns flera som forskar om resandesläkter som gärna lägger fram sina fynd för diskussion.
 
Jag tror tyvärr att den här utvecklingen har djupare orsaker än vackert väder, och Namn åt de döda. Det verkar som att det ökade bruset gör erfarna forskare mindre intresserade att överhuvudtaget deltaga i diskussioner på internet. Jag märker detta också genom de två epostlistor (ScanGen och ScanGen Plus) som jag håller i. ScanGen, som funnits längre än Anbytarforum, har genomgått precis samma utveckling vad gäller typen av frågor som ställs och vad som diskuteras. För att om möjligt vinna tillbaka några av de ursprungliga eldsjälarna skapade jag ScanGen Plus, för en mer djupgående diskussion utan inslag av uppslag på CD-skivor, men trots att över 100 forskare varit intresserade att gå med, så är aktiviteten förvånande låg på denna lista. Det verkar alltså inte som det hjälper att skapa ett eget forum för svårare frågor. Det är något annat som är problemet, vad vet jag inte riktigt.

2004-05-07, 16:46
Svar #16

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Jag får väl räkna mig till de erfarna forskarna, och även om jag ganska ofta besvarar frågor så har jag nog tröttnat en del på frågor om folk som är födda i slutet av 1800-talet och lätt kan hittas i en födelsebok. Jag anser att man åtminstone bör försöka forska själv innan man frågar - sedan får naturligtvis andra anse vad de vill.
Att vi har varmast i Sverige idag påverkar inte min forskning - det kan vara skönt med lite skugga ibland...

2004-05-07, 18:47
Svar #17

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag personligen tycker att det är väldigt trist att en diskussion av denna typ, som har mycket gemensamt med en annan diskussion instigerad av Essan förra året, skall igångsättas just i dessa dagar då Håkan Skogsjö lämnar oss, och många med mig har visat vår stora tacksamhet för allt han gjort möjligt för oss genom att skapa Rötter!
 
Mvh
Ann

2004-05-07, 19:28
Svar #18

Eivor Andersson (Ema)

Jag har personligen  undrat över en annan sak.
Det finns flera mycket aktiva deltagare på forumet, som varit med i flera år, men inte har någon användarprofil.
 
Är dessa medlemmar i det tysta, eller har några medlemsskap plus en pseudonym?
 
Ingen nämnd och ingen glömd, men några kanske känner sig träffade.
 
Sedan vill jag säga att det absolut inte är Håkan Skogsjö eller någon annan i ledningen, som är orsak till minskat antal inlägg.
 
Hälsningar Eivor

2004-05-07, 20:13
Svar #19

mona johansson (Maris)

Är inte resonemanget om frågor från nybörjare och forskning på 1800-talet lite småsint?Om vi alla hjälper varandra så har vi ju möjligheten att komma vidare och få större utbud av varandra i framtiden,eller har jag fel?  
Vad det beträffar vilken släkt som är intressant så måste jag nog säga att alla tycker nog att sin släkt är intressant,oavsett om den är adlig eller består av vanligt fattigt folk,som det dessutom kan vara väldigt marigt att följa pga. bla.många flyttar osv.
Själv har jag fått väldigt mycket positiv respons
här på forumet,tyvärr så har jag kanske inte kunnat ge lika mycket tillbaks,men hoppas verkligen att den dagen kommer!
 
mvh/mona

2004-05-07, 20:58
Svar #20

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Eivor!
 
Kan du vara jättesnäll och skicka ett mail till mig!  
 
Mvh
Ann

2004-05-07, 22:41
Svar #21

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Försöker själv efter ringa förmåga besvara frågor om olika släkter, men ofta blir det därefter ingen reaktion från frågeställaren, inte ens i de fall då jag uppenbart bör ha fört vederbörandes forskning en bra bit framåt. Om man får klart för sig att svaren uppskattas, blir man nog mer benägen att även svara i framtiden.
Mvh! Håkan

2004-05-07, 22:48
Svar #22

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Eivor,
 
Jag är inte någon betalande medlem - jag förstår inte varför jag ska känna mig träffad ändå - träffad av vad? För att jag besvarar frågor och hjälper andra forskare utan betala?
 
En annan sak: Jag lägger ner mellan 1500 och 2000 timmar om året på forskning - jag tycker inte alls det är småsint att inte hjälpa nybörjare med frågor som man lätt kan finna svar på själv. Om jag hinner, så besvarar jag de som har mer svårlösliga frågor.
MVH Kenneth L. Mangskog

2004-05-07, 23:09
Svar #23

Eivor Andersson (Ema)

Hej Kenneth,
 
Det var inte riktat mot Dig, utan de som har varit med länge och har krav på forumet, men kanske tycker att 100:- är för mycket.
 
Undermeningen var att det kanske är sådana som går under fler namn.
Man kan ju inte se de e-postmeddelande som kommer direkt i den privata mailen, om man inte är medlem.
Även de som senare raderas kommer till den egna mailen.
Det var inte menat som pekpinne till några, som av någon anledning inte vill vara medlemmar i Anbytarforum
 
Hälsn. Eivor

2004-05-07, 23:13
Svar #24

Essan Gradhman

Hej Mona och Ann med flera!
 
Tänk efter lite! Om erfarna forskare skräms bort ifrån forumet - till vilken hjälp och nytta är det?
Sedan skriver jag SENT 1800-tal i min insändare, så förvräng det inte! Kalla det heller inte ”småsint” när jag påpekar att vi ska ha plats för ALLA här på forumet, inte bara dom som behöver hjälp redan 1890..  
 
Låt oss i stället utveckla Anbytarforum istället för att avveckla det!
 
Till Ann vill jag påpeka att jag INTE klandrat Håkan för den här snedvridningen - han har gjort ett strålande jobb med detta forum. Låt oss då inte förstöra det.  
Sedan undrar jag varför du går till angrepp angående gamla insändare - har vi inte diskuterat dom tillräckligt? Eller rättare sagt bråkat nog om dom. Jag har mina åsikter och dom står jag för! Och du får ha dina - nog med det.
 
Men ni måste erkänna att jag är suverän i att få igång en debatt.
 
Hälsningar från  
Essan

2004-05-08, 00:40
Svar #25

Essan Gradhman

Hej Eivor!
Syftar du på mig, med ditt senaste inlägg, kan jag påpeka att jag har betalat till AF utan att  nyttja de förmåner som finns.  
Jag betalar även drygt 1000 kr/år i sammanlagda medlemsavgifter till olika forskarföreningar, trots att jag ändå har tillgång till  
ALLA medlemstidningar som min hemortsförening har utbyte med.  
Jag har också arbetat ideellt i många år för föreningen tills en sjukdom satte stopp för det. Men, om jag ska betala igen till AF, beror helt på den fortsatta utvecklingen.  
 
Jag tycker också att du ska tala klarspråk i dina inlägg istället för att göra antydningar, så att flera tar åt sig. Är du säker på din sak är ju det inte fel med ett påpekande, och om någon, som du antyder, går under flera namn, kan du lämpligen låta Peter kolla IP-numret.  Jag går i alla fall fri!  
Hälsar  
Essan

2004-05-08, 00:57
Svar #26

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Essan!
 
Det var som en kall dush att läsa ditt inlägg efter all välvilja från andra forskare som visats de senaste 24:a timmarna mot detta forum. Du har redan tidigare gjort klart för alla vad du tycker, varför börja om igen just nu. Tidpunkten är fel, och om du inte kan se det så kan det bara beklagas djupt.  
 
Mvh
Ann

2004-05-08, 08:07
Svar #27

Ulrika Ekholm (Ika)

Hej!
Jag kanske inte ska lägga mig i diskussionen,kanske har jag missuppfattat det hela,men jag har läst inläggen och känner att jag ändå vill säga mitt,angående att ställa frågor redan på tex 1890.
Jag ser det så här.
Att visst,kanske hade det varit lätt att fortsätta själv.
Men det är ju ett Anbytarforum och kan man stöta på en släkting så tidigt så är det ju jättekul.
Och jag är tacksam för all otrolig hjälp jag fått av även ickesläktingar,ni är toppen som lägger ner tid på oss nybörjare,som lätt hamnar fel,men det är ju av ert stora intresse och hjälpsamhet vi lär oss.
Och för egen del så ligger släktforskningen i stort sett nere nu sommartid.
Men självklart kan jag inte låta bli att läsa här varje dag.
Mvh Ulrika

2004-05-08, 09:26
Svar #28

Ingegerd Johansson

Eivor!
 
Måste man lägga in sin användarprofil? Kan det inte tänkas att man ändå betalar för sig, och gör det med glädje och tacksamhet för ett mycket bra forum?
 
Den som behöver uppgifter om mig kan klicka på Forskarkatalogen och sen på bokstaven J.
 
Mvh Ingegerd

2004-05-08, 09:37
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det var som en kall dush att läsa ditt inlägg efter all välvilja från andra forskare som visats de senaste 24:a timmarna mot detta forum. [...] Tidpunkten är fel, och om du inte kan se det så kan det bara beklagas djupt.
 
Hmmm... Här tycks föreligga ett missförstånd. Rötters redaktör har avgått - inte avlidit...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna