ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Minnesmärken  (läst 597 gånger)

2004-10-25, 21:36
läst 597 gånger

Ingrid Wikberg (Inkan)

Detta vackra märke är minne efter min morfar. Han lät trycka upp sådana vid sin mors bortgång år 1924. Själv avled min morfar redan 1936, så jag hade aldrig någon chans att lära känna honom. Märket kom fram efter att min mor gått bort så jag har aldrig kunnat fråga någon av den äldre generationen. Undrar hur länge seden med minnesmärken fanns? Och hur delades de ut? Vid begravning eller gravöl..?? Eller skickades det med sorgebrevet till släkt och vänner?
 



2004-10-25, 23:19
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Ingrid ,
Det var ett väldigt fint märke.
 
I Bohuslän förekom ofta seden att måla minnestavlor. Det kunde vara efter bröllop eller begravning.
Klockaren eller läraren i byn kunde ibland måla dessa minnestavlor, som hängdes upp på väggen.
Det var ofta en vers och utsmyckades med blommor och annat.
Det finns en bok, som heter Minnestavlor och Folklivssildringar. - August Thorkelsson. 1849 - 1922.
Skriven av Kerstin och Harry Berg.
 
Den berör Torsby, Solberga, Harestad m.m.
Men seden fanns kanske i hela landet?
 
Ett ex. på begravningskort som skickades till släkt och vänner, har Du här:

 
Vänliga hälsningar Eivor

2004-10-26, 08:16
Svar #2

Ingrid Wikberg (Inkan)

Hej Eivor, Ja visst är märket vackert, det är i ett tunt papper med blank yta och färgerna är fortfarande så klara och ornamenten  är i guldfärg.  
Trots 80 år gammalt ser det nästan nygjort ut.  
Så intressant det du berättar om målade minnestavlor; det har jag aldrig tidigare hört talas om.  
Jag har sett liknande brev med tillkännagivanden; det fanns flera mycket gamla bland min mormors ägodelar; de fungerade tydligen både som dödsannons samt som en personlig inbjudan till både begravningsakt och gravöl.
Men min morfars minnesmärke över sin mor -något liknande har jag aldrig sett.
mvh,
Inkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna