ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-27  (läst 1385 gånger)

2006-02-22, 01:35
läst 1385 gånger

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 13:04
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
I början av 1700-talet åsattes gårdarna i Turingen n:ris 1-6. Överturingen avser nr 1-4 och Ytterturingen nr 5-6. Turingen är rätta jordeboksnamnet, så något Överturingen nr 3 eller Ytterturingen nr 6 finns egentligen inte.
 
Nils Persson (död 1696) var bonde på nr 4 och måg i gården. Var han kom ifrån känner jag inte till. Hemmanet sedermera till dennes son Anders vilken överlät det till sin svåger Olof Persson.
[I Medelpadsregistret har Nils även försetts med en dotter Kristina (Kerstin) född 1683. Det är fel och beror på en feltolkning. Hon var dotter till Nils Unesson i Ön].
 
Ytterturingen, då odelat, innehades i början av 1600-talet av Anders Månsson. Senast 1611 överlåtet till sonen Mickel Andersson och denne i sin tur 1628 till mågen Per Mårtensson. Per landsförvisad vid landstinget 1641, men är återkommen efter 1645. Då är gården delad mellan honom och Olof Mårtensson (även han måg till Mickel). Den sistnämndes halva (=Turingen nr 5) upplåten landbovis till Anders Persson senast 1650; sedermera sannolikt också försåld till densamme. Anders efterträddes av Per Mårtensson d.y., som torde ha varit hans måg.
 
Var Pal?n har fått Mårten Jönsson och Per Olofsson ifrån förstår jag inte. Dessa namn kan jag inte hitta i Turingen under 1600-talets första decennier.

2006-02-22, 10:16
Svar #1

Märit Norgren

Hej Karl-Göran (och Roger)!
 
Det är lite si och så med Pal?ns uppgifter! En hel del fel finns. Jag har forskat länge i Haverö och har en stor del av min släkt där. Just dessa herrar har jag inte kollat av via min släktbas. Jag jobbar på biblioteket och har bara gått efter böckerna som finns här denna gång. Jag ska kolla bättre med mina egna anteckningar och se vad/om jag har herrar Mårten Jönsson och Per Olofsson i min bas och varifrån jag hittat källorna.
Återkommer när jag tittat efter!
 
Hälsningar
/Märit

2006-02-27, 23:09
Svar #2

Audrey Parks

I'm searching for more information about Petter Erik Andersson born Dec 22, 1851, an illegitimate son born to piga Stina Persdotter b. 1823, who was at this time living in Snusbol, Erikstad, Älvsborgs. The 1890 Census for Älvsborgs Iän shows Erik living alone in Erikstad and he was unmarried.  
 
I would like to know if it's possible to find out more information of who his father was?  Since he had the last name of Andersson, I'm assuming it would be Anders???  
 
Petter Andersson married Kasja Arnesdotter b. 16 February 1855 in Östmark, Värmland.  Is it possible to find where they married - perhaps in Värmland?  
 
They moved (another unknown date) to Haverö, Västernorrlands Iän. The 1900 Census for Västernorlands shows Petter Erik Andersson b. 1851 in Erikstad, Älvsborgs Iän married to Kajsa Arnesdotter b. 1855 in Östmark, Värmland.  
 
In this census they have living with them Nils Johan Johanesson b. 1879 in Östmark (one of the sons to Kajsa and her first husband Johannes Henriksson b. 9 April 1847 and died about 1879 - exact date not known).   Just a note that other children born to Kajsa and Johannes in Östmark were Alarik b. 10 January 1875 and Oskar b. 1876.  
 
The children shown born to Petter and Kasja who were in 1900 living with them in By, Haverö were: Twins boys Karl Mortimer and Albert Eug?n b. 1892, Nondina Paulina b. 1895 and Petrus Isidor b. 1900.  
 
Any information about these families would be greatly appreciated. Thank you.

2006-03-18, 18:30
Svar #3

Utloggad Lars Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 14:11
    • Visa profil
Hej. Jag har en fråga angående Olof Sundvisson född 1816-06-03 i Hällan, Vallen, Haverö, död 1864-07-07 i Nybo, Haverö. Är det någon som vet vem som var hans anfäder?  
Hjärtligt tacksam för svar.  
Ingrid Berglind, Gävle

2006-03-19, 08:05
Svar #4

Utloggad Ros-Marie Lidberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2015-10-06, 11:12
    • Visa profil
Hej!
 
Olof Sundvisson finns med i min släktforskning. Han var min fm mf mf fm mf brorsdotters sondotters son... Hur är du släkt med honom?
 
Olof var född 1816-06-03 i Hällan, Vallen, Haverö och d. 1864-07-07 i Nybo, Haverö (Y).  
 
Hans far var Torparen Sundvis Svensson f.1770-04-11 i Öhn, Haverö (Y) o död 1822-06-13 i Hällan, Vallen, Haverö (Y).  
 
Hans ff var Sven Nilsson.  Född 1724-11-01 i Öhn, Haverö (Y). Död 1797-05-04 i Öhn, Haverö (Y).  
 
Hans fff var Nils Svensson.  Född 1705-01-16 i Öhn, Haverö (Y). Död 1795-03-15 i Öhn, Haverö (Y).  
 
Min källa:
http://www.kjellarnesson.com/html/0002/2632.htm
Där kan du även se mer om deras fruar o barn.
 
Mvh
 
Ros-Marie.L.

2006-09-08, 11:12
Svar #5

Utloggad Marianne Gribbe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2019-11-04, 17:09
    • Visa profil
Hej!
 
Den 3 september lade jag in en Haveröbild under Var ligger platsen? Det var kanske fel placering ... men snälla ni, titta där, jag behöver hjälp med personerna och också var i Haverö bilden är tagen!
 
Med vänlig hälsning  
Marianne

2006-10-18, 16:01
Svar #6

Utloggad Margareta Carlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2011-03-18, 14:53
    • Visa profil
Finns möjligen någon som känner till föräldrarna till Gölin Nilsdotter f. 1794 Haverö.
Hon gifte sig 1817-03-31 i Överhogdal med Jonas Larsson Gunst f. 1795 Överhogdal.
Gölin dör i Överhogdal 1861.
 
Tacksam för så mycket uppgifter som möjligt.
 
Margareta Carlgren

2006-10-18, 16:45
Svar #7

Kjell Arnesson (Delphinus)

Margareta, Gölins föräldrar var Nils Svensson f. 1755-04-07 i Ön, Haverö (Y) död 1837-03-04 i Ön, Haverö (Y) och Märta Jonsdotter född i Fåssjö, Ytterhogdal (Z) okänd födelsetid, död 1810-09-14 i Ön, Haverö (Y). Källa Haverö födelse- och dödböcker.
 
mvh Kjell

2006-10-18, 16:46
Svar #8

Maritha Berglund

Gölin Nilsdotter. Född 1794-07-29 i Öhn Haverö (Y). Stopp.  
Nils Svensson. Född 1755-04-07 i Öhn Haverö (Y). Död 1837-03-04 i Öhn Haverö (Y).  
Märta Jonsdotter. Född 1753 i Fåssjö Ytterhogdal. Död 1810-09-04 i Öhn Haverö (Y).  
OM det nu är rätt Gölin.
mvh Maritha

2006-10-18, 21:39
Svar #9

Maritha Berglund

Margareta
Det finns ner att hämta----om det är rätt familj.
mvh Maritha

2006-10-19, 07:16
Svar #10

Utloggad Margareta Carlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2011-03-18, 14:53
    • Visa profil
Kjell och Marita
 
Det lutar väl åt att kunna vara rätt Gölin. Jag har sett 2 olika födelseuppgifter, 1794-03-29 och 1794-04-29. Vore roligt om det gick att få fram mer uppgifter. Jag försöker hjälpa bb bb b i Amerika att få mer ”kött på benen” och har denna lucka kvar för stunden.
 
mvh
Margareta

2006-10-19, 08:55
Svar #11

Jan Lilliesköld

I födelsebok Haverö år 1793 så finns en Gölin född 29 juli, döpt 3 augusti, dotter till Bondes. Nils Svensson och hust Märtha Jonsdotter i Ön.

2006-10-19, 08:58
Svar #12

Jan Lilliesköld

... förlåt - 1794 skall det naturligtvis vara...
... det är inte bara gamla uppgifter som får fel siffror  ;-)

2006-10-19, 10:22
Svar #13

Jan Lilliesköld

Der verkar som om Märta Jonsdotter varit gift tidigare eftersom hon benämns änka vid vigseln med Nils Svensson 1789 i Haverö.
 
I Ytterhogdal så finns det en Märet Jonsdotter född 11 april (tvilling med Sönne) 1752 i Fåssjö.
(Men det finns även en Margreta Jonsdotter född samma år i samma by...).
Ingen Märet född i Ytterhogdal 1753...
 
Har inte kunnat avgöra vilket första giftet för Märet skulle ha varit ...

2006-10-21, 16:04
Svar #14

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2020-08-05, 14:02
    • Visa profil
Jag undrar om någon känner till skogsfinnarna Henrik Pålsson och hans hustru Anna i By under andra halvan av 1600-talet? Vet någon vart familjen tog vägen? Efter att sista sonen Jöran fötts och dött 1691 hittar jag inga fler uppgifter om dem. Vet någon vad hustrun Anna hade för patronymikon?
 
Hälsningar
Maud Wedin

2006-10-21, 19:50
Svar #15

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 13:04
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Familjen flyttade till Österåsen i Berg, Jämtland 1691/1692. Henrik död där 1733 och hans hustru Anna Jöransdotter 1731.

2006-10-21, 23:08
Svar #16

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2020-08-05, 14:02
    • Visa profil
Tack för svar Karl Göran. Det var min gissning också, men jag hade inga belägg för det. Så bra att få hypotesen bekräftad. Står det i dödsrunorna att de kom från Haverö och finns det i så fall upggifter om varför de flyttade till Österåsen? Finns fler uppgifter om Anna Jöransdotters ursprung?
 
Hälsningar
Maud

2006-10-22, 17:25
Svar #17

Utloggad Margareta Carlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2011-03-18, 14:53
    • Visa profil
Maritha Berglund
 
Di skrev att det fanns med att hämta om det visade sig vara rätt Gölin Nilsdotter.
Så verkar ju vara fallet.
Har du lust att dela med dig?
 
Hälsningar
Margareta

2006-10-23, 13:42
Svar #18

Maritha Berglund

ff Sven Nilsson.  Född 1724-11-01 i Öhn Haverö
(Y). Död 1797-05-04 i Öhn Haverö (Y). Bonde i Öhn.  
 fff Nils Svensson.  Född 1705-01-16 i Öhn Haverö (Y). Död 1795-03-15 i Öhn Haverö (Y).  
ffm Karin Sundvisdotter.  Född 1699-01-30 i Rätan (Z). Död 1780-04-12 i Öhn Haverö (Y).  
ffff Nils Svensson.  Född 1705-01-16 i Öhn Haverö (Y). Död 1795-03-15 i Öhn Haverö (Y).  
fffm Karin Sundvisdotter.  Född 1699-01-30 i Rätan (Z). Död 1780-04-12 i Öhn Haverö (Y).  
fffff Sven Svensson.  Född omkring 1660 i Messlingen Rätan (Z). Död 1730 i Jämtkrog Borgsjö (Y).        
ffffm Kerstin Nilsdotter.  Född 1683-08-25 i Turingen Haverö (Y). Död 1705-09-16 i Öhn Haverö (Y).  
ffffmf Nils Unesson.  Född 1644 i Borgsjö (Y). Död 1737-05-20 i Öhn Haverö (Y).      
   
ffffmm Kerstin Larsdotter.  Född 1650. Död 1725-04-25 i Öhn Haverö (Y).  
     
Sökte i google på Görlin Nilsdotter 1794 och hittade detta och lite till.
Mvh Maritha

2006-10-24, 06:52
Svar #19

Utloggad Margareta Carlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2011-03-18, 14:53
    • Visa profil
Tack Marita! och tack även Jan Lilliesköld för era svar.
 
Mvh
Margareta

2006-10-24, 08:30
Svar #20

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 13:04
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Sajterna där uppgifterna hämtats om Gölin Nilsdotter finns här och här. Eftersom uppgifterna är närapå identiskt formulerade är det omöjligt att avgöra vilken som är ursprunglig.
En stor svaghet är att ingendera har källhänvisningar. Efter en snabb översikt förefaller det mesta vara riktigt även om uppgiftskontrollen är dålig (t.ex. finns inte något Messlingen i Rätan). Närmar vi oss 1600-talet finns där uppenbart ett flertal felaktigheter.
Se med fördel efter själv !

2006-10-24, 18:20
Svar #21

Kjell Arnesson (Delphinus)

Vid Märta Jonsdotters vigsel i Haverö 1789 den 25 mars är hon benämnd som enkan Hustrun Marta Jonsdotter ifrån Hogdal och Fåssjö. Källa Haverö C:3 sid. 354. Jag har inte forskat vidare på hennes ursprung.
 
mvh Kjell

2006-10-26, 20:13
Svar #22

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 13:04
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Ovan antyder jag tillkortakommanden inom Haveröforskningen och  någon kanske undrar vad jag konkret avser. Först, efter att mer ingående ha tittat på denna sajt finner jag är den mer vederhäftig än jag från början insåg. Dock vilar framlidne Helge Nybergs forskning med sina förtjänster och brister tungt över Haverö, liksom hela Medelpad. Men ansvaret ligger inte bara på honom, utan på oss efterkommande att själva kontrollera uppgifterna.
 
Ett par exempel. I Kölsillre nr 3 fanns under andra halvan en bonde Olof Andersson. Han uppges i Medelpadsregistret vara född 1721 och son till en Anders Larsson. Åldersuppgiften i dödboken förefaller ge stöd för detta. Men, tittar man i husförhörslängden (Haverö AI:3 s. 15 eller GID 2047.12.64200) framgår det hur klart som helst att Olof A. var född 1724 och son till en Anders Nilsson.
 
I registret påträffas även en soldat Lars Olofsson Floberg med hustru Karin Sjulsdotter samt barnen Gertrud, Anders och Erik. Här har emellertid skett en sammanblandning av två olika gifta par. Lars Olofsson, från Ytterhogdal, gifte sig visserligen med Karin Sjulsdotter från Vallen, men de flyttade från socknen ganska snart.
Tvillingarna Anders och Erik var barn till soldaten Lars [Persson] Floberg och hans hustru Karin [Jonsdotter]. I detta fall är det lite svårare att komma åt fakta, men man bör ha dragit öronen åt sig när tvillingarnas namn helt avviker från dopsed.

2006-10-27, 06:11
Svar #23

Jan Lilliesköld

Den länk som anges ovan, tillika Kjell Arnessons hemsida, kommer jag dock inte in i (kräver inloggning).

2006-11-10, 23:43
Svar #24

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 13:04
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
På Bergs ting 1706 kärar dragonen Anders Thurman, 24 år gammal, på sina och syskons vägnar till Lars Mickelsson i Turingen angående deras mödernehemman därstädes, vilket Lars tillhandlat sig under deras omyndiga år. Thurmans mostrar uppges vara Ingeborg och Gertrud Andersdöttrar. Det framgår också att det är fråga om Överturingen om 1? tunnland och dragonhåll nr 122 vid Bergs kompani, d.v.s. Turingen nr 4. Thurman, sedan benämnd Anders Nilsson, återvann rätten till hemmananet. Efter en tid överläts gården till Anders Nilssons svåger Olof Persson.
 
En jämförande granskning med Medelpadsregistret klargör en del felaktigheter där.
Anders Nilsson ovan, sedermera kyrkvaktare, uppges där vara son till en Nils Andersson i Turingen. Någon sådan person finns inte omnämnd i källorna, utan avser rätteligen Nils Pedersson. Nils P. uppges i Medelpadsregistret vara gift med Brita Olofsdotter (1650-1722), men hustru Britas fadersnamn framgår vare sig vid barnens dopnotiser eller hennes egen dödsnotis. Olofsdotter torde därför vara hugget ur luften. Hon hette, som alltså indirekt framgår av domboken, Brita Andersdotter.
Återgår vi till Anders Nilsson, gift med Karin Sjulsdotter, är hans barn anmärkningsvärt anonyma i registret. Av deras sju barn är en förbisedd -  Brita (1713-1785) som blev gift med Göran Friberg (Anders Perssons i Ytterturingen dotter med samma namn och född samma år blev gift till Ytterhogdal - alltså inte med Friberg). Sonen Sjul (1721-1762), gift och bosatt i Ljusdal samt sonen Olof (1724-1776), bonde i Kölsillre.

2006-11-19, 08:05
Svar #25

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 13:04
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Rätanforskaren Axel Grinde (1897-1994) utgav 1985 en volym benämnd: Folket i lillstugan. Rätan. Det är huvudsakligen en samling avskrifter av överenskommelser vid hemmans- eller torpöverlåtelser ur domböckerna.
Turingeborna fick visserligen redan på 1600-talet kyrklig hemortsrätt i Haverö, men rättsligt hörde de till Rätans socken ända till slutet av 1800-talet. Därför är även de representerade i Grindes bok.
 
Från 1719 (a.a. sid. 333) finns en handling där Olof Jonsson1 i Turingen kommer överens med sin hustrus Kerstin Nilsdotters syskon, bröderna Jöns och Isak Nilssöner samt ogifta systern Anna Nilsdotter, om deras framlidne fader Nils Perssons hemman ibm om 1 tunnlands skatte- och ? tunnlands kronojord.
Att nämnda Kerstin Nilsdotter var dotter till Nils Persson stöds också av Medelpadsregistret. Men något lurt är det trots allt. Dels var Nils Persson bonde i Överturingen, men den föregivne mågen och hemmansövertagaren Olof Jönsson var ju bosatt i Ytterturingen. Dels finns ju alla Kerstins ovan nämnda syskon i födelseboken, inte som barn till Nils Persson, men väl till Nils Jönsson i Ytterturingen !
 
Vari ligger problemets lösning ?
Ja, ett seglivat misstag är att förenämnda Kerstin, född 1683, ansetts vara upptagen i födelseboken som dotter till Nils Persson. Så är dock inte fallet. Dopnotisen ifråga lyder: [1683] d: 25 Trin:s Söndag, Niel? Vne?ons dotter Chierstin i Öhn (Haverö C:1 sid. 8). Prästen har en egenhet. Hans skriver oftast vokalljudet u med ett v, som i sin versala form blivit mycket snarlikt ett P. Därför har en del godtagit tolkningen Nils Persson2 och samtidigt bortsett från att ortnamnet inte stämmer.
 
Om nu vår Kerstin inte finns upptagen i födelseboken, vem var hon då dotter till ? Som hand i handske skulle Nils Jönsson passa, men det står ju uttryckligen Nils Persson i 1719 års dombok.
Nils Jönssons änka Karin Isaksdotter avled 1697 och arvskifte hölls. Jon Jönsson i Turingen blev på tinget 1697 förordnad som målsman för Karins [och Nils Jönssons] barn. Våren 1706 tilltalas dock samme Jon Jönsson som tillförordnad målsman för Nils Perssons barn, men på hösttinget samma år uppges att Jon J. haft Nils Jönssons barns arv om händer. Då uppges också att Nils Jönssons måg är Olof Jönsson.
Uppenbart är att det slarvats med uppgifterna i domböckerna och felen traderats vidare. Orsaken torde vara att både Nils Persson i Turingen och Nils Jönsson ibm dog samma år, 1696. De omtalade barnen blev ju också moderlösa året efter.
Enligt skattelängderna tillträdde aldrig Nils Jönsson formellt hemmanet efter svärfadern Isak Persson. Från 1697 är Olof Månsson landbonde här och han tog även hand om de föräldralösa barnen. 1707 blev Olof Jönsson skriven för gården.
Isak Persson (1625-1703) var sannolikt gift till Turingen. I domboken uppges han vara bror till Olof Persson i Vassnäs.
 
Sammanfattningsvis ser släkten i Turingen nr 6 (Ytterturingen) ut så här:
Isak Persson (1625-1703), sannolikt från Vassnäs, gm Brita Persdotter (1626-1696) dottern Karin Isaksdotter (1656-1697) gm Nils Jönsson (?-1696) dottern Kerstin Nilsdotter (1683-1759) gm Olof Jönsson (1676-1749)
 
1) Jag läser Olof Jönsson vid kontroll av dombok (Jämtlands domsagas häradsrätt AI:30 s. 73r). 2) Exakt samma feltolkning har gjorts av Maria Hansdotters vigselnotis 1697 (Haverö C1 sid. 41), vilken i CD-registret uppges vara Nils Perssons styvdotter. Men hon var alltså Nils Unessons i Ön styvdotter !

2006-11-26, 01:11
Svar #26

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 13:04
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Bonde i Turingen nr 3 (Överturingen) var en Halluord Ped:r??n som är upptagen i 1600-1601 års tiondelängd. Enligt räfsteprotokollen med jämtarna från 1613 hade Halvar svurit trohetsed till svenskarna och hans odelsjord blev därför indragen till kungen och kronan. Han brukar hemmanet ännu 1628-29 (tiondelängd), men 1635 finns här Jon Halvarsson som möjligen kan vara en son. Jon står ännu 1654 i tiondelängden, men uppges ha blivit utkommenderad som soldat 1655. Det kan förklara varför jordeboksnamnet för detta hemman 1663-1702 är Jon Jönsson. Sannolikt har den sistnämnde varit landbonde här en kortare tid.
 
Jon Halvarsson var enligt 1645 års mantalslängd gift med Jnger Chrestophers d: (död efter 1670). Med henne hade han minst två barn: Christoffer och Ingeborg.
Ingeborg gift till Rätan och Christoffer bonde på farsgården, men död redan 1675. Christoffers änka Lisbet Jonsdotter hade svårigheter att hävda hemmanet under krigsåren i slutet av 1670-talet. Hustru Lisbet var möjligen från Oviken eftersom hennes barns förmyndare var därifrån. Hon blev omgift 1678-79 med Christoffer Olofsson, som sedan innehade gården tills hans företrädares dotter Gölin blev gift med Anders Olofsson från Kölsillre. Christoffer O. flyttade därefter till Berg och sedan till Oviken, där han avled 1732.
 
Bonden och nämndemannen Anders Olofsson (död 1691) och Gölin hade tre barn: Olof f.1685 (utflyttad till Bergs socken; han är upptagen i dopboken, men förbisedd i Medelpadsregistret), Lisbet f.1687 (gift till Kölsillre) och Christoffer f.1689 (dragon med namnet Wallberg och död 1719 på fjället).
Efter Anders' död gifte Gölin om sig med Olof Olofsson.

2006-11-26, 23:00
Svar #27

Utloggad Yngve Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2020-05-19, 16:20
    • Visa profil
Min MM MM Ingrid Svendotter född 1819-04-27 i Haverö enl.hfl. blev gift med bonden Anders Andersson i Känne, Ytterhogdal.
 
Mitt problem är att jag inte hittar henne i Haverö födelsebok 1819.  
 
Jag söker hennes föräldrar. Någon?
 
Mvh, Yngve Aronsson

2006-11-26, 23:44
Svar #28

Utloggad Yngve Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2020-05-19, 16:20
    • Visa profil
Hittade just min MM MM efter febrilt sökande i Genline och hfl. I Torrflonäs nr 1!!
 
Yngve A.

2006-11-27, 00:41
Svar #29

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 13:04
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Ingrid föddes i Överhogdal innan föräldrarna flyttade till Haverö.


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna