ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Meningen med att släktforska  (läst 869 gånger)

2003-03-30, 22:08
läst 869 gånger

Bo Olsson

Man kan väl bara tolka det som att vi nybörjare inte är välkommna här. Det ska väl vara en klubb där proffsen kan ägna sig åt inbördes beundran. Som tur är så är dom flesta här hjälpsamma och mycket trevliga människor, men jag gör nog som du Christina, jag skiter i Anbytarforum och de pompösa arsel som tydligen vill diktera villkoren här.

2003-03-30, 22:23
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Hej hopp och hallå.. - fly inte från Rötter nu; varken 'gamla som tröttnat på nya', eller nya som finner 'de gamla' besvärliga :-)
-Som tidigare påpekats så finns det (nästan) inga frågor som är fel; kommer det galet så finns bl.a jag för att försöka fixa till det.
 
Det Jonas är inne på är alldeles riktigt, och just detta med att man verkligen får med det man redan vet (om än aldrig så lite) i sin fråga är mycket viktigt.. Jonas ovan nämnda exempel på frågor är mycket bra exempel som alla har nytta av att 'bära med sig' på vägen tror jag.
Naturligtvis har man i början inte så mycket att själv bidra med, det är helt naturligt - men Jonas syftar nog inte på de nybörjare som famlar sig fram lite i mörkret (innan 'mörkerseendet' kommit igång ;-) utan på de som kanske bara fortsätter att ställa nya frågor om vidare anor utan att reflektera lite över de svar man fått och på vilka vis man kan fortsätta själv också.. Så se detta som ett allmänt påpekande i all välmening; inlägget var nog ställt till alla i största allmänhet och var inte riktat till någon personligen..
Helt säkert har det blivit så att det i takt med det allt snabbare informationsflödet blivit så att det skall 'gå fort' även här; men det är inte alltid som den snabbaste vinner - åtminstone inte i långa loppet..
 
Med hopp om att vi alla kan stå ut med varandra så länge det går:
/Anbytarvärden

2003-03-30, 22:28
Svar #2

Bo Olsson

Varför ska man stanna här? Frågar man fel blir man påhoppad för det och svarar man inom ett område som man behärskar så blir man påhoppad för det, och ofta av samma människor!

2003-03-30, 22:28
Svar #3

Essan Gradhman

Nybörjare är visst välkomna! Att få hjälp med sådant dom kört fast på! Precis som alla andra som kört fast!
 
Men den bästa hjälpen för nybörjare vore kanske att;
Andra personer slutade fråga; ”Hur långt tillbaks i tiden har du kommit?”  
 
Och att föreningar slutar visa fantasifulla antavlor, som visar anor ner till Harald Hårfager!
Det bidrar nog till, att så många nybörjare vill ha tag på, så många anor som möjligt, så fort som möjligt!
 
Försök istället få nybörjarna att förstå att kvalitet är viktigare än kvantitet!
Essan

2003-03-30, 22:34
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Till Bo Olsson (vars inlägg 22.08 kom in medan jag skrev mitt inlägg och naturligtvis egentligen förtjänar att raderas p.g.a sin olämpliga och otrevliga ton) vill jag bara påpeka att inlägg i denna stil (som har en förmåga att komma när det finns något att förarga sig över verkar det som) inte precis ökar samförståndet, eller tillför något vettigt alls. Jag är tacksam om hans uttalande lämnas okommenterat för övrigt (så slipper vi ännu en debatt i den stilen).
 
Även om jag är en av dem som faktiskt dikterar villkoren här så känner jag inte riktigt igen mig i ovan nämnda beskrivning..

2003-03-30, 22:45
Svar #5

Christina Holmér-Gunnerfält

Essan,
Har läst ditt inlägg och förstått!!!!!
Tack Peter för ditt inlägg som kanske får modet att komma tillbaka även om det inte känns så just nu.
MVH/Christina

2003-03-31, 14:32
Svar #6

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej alla! Jag tycker att man inte ska tveka att fråga om man har en fundering över något. Sen får man ju vara beredd på att inte få nåt svar också eftersom det kanske inte finns nån som känner till svaret. Att krångla till frågeställningarna för folk som inte är så vana behöver man väl ändå inte göra.  
Jag blir lite bedrövad över Christina som blivit så avskräckt från att fråga; vi ska väl inte vara drakar i det här forumet eller....?? Om man inte kan svara på ett inlägg så behöver man ju inte kommentera det heller, om nu nån ställt en dum fråga.
Turligt nog så funkar forumet helt suveränt för det mesta och dom allra flesta är ju supertrevliga. Så fråga på Christina och alla andra som är nybörjare eller ovana och osäkra.  
 
Ett kinesiskt ordspråk säjer; det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum!
Hälsningar/Gunnell
 
Ett tips vad gäller e-mail; ha en skräp-adress på hotmail att lämna ut på nätet. Bra virusskydd, tillgängligt från alla datorer med internetuppkoppling och du har ändå en mailadress där andra kan nå dej.

2003-03-31, 15:03
Svar #7

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Gunnell! Avser du med att krångla till frågeställningarna min synpunkt på vad som är en dålig resp. bra fråga?  
 
I så fall tycker jag att det finns alla skäl att åter betona vikten av att lära sig ställa en fråga på ett bra sätt: att redovisa vad man vet, varifrån man har fått det och varför man inte har lyckats lösa det problem man har. Det är väl inte särskilt krångligt? Och det visar hänsyn mot den som eventuellt tänker ta av sin egen tid till att hjälpa frågeställaren med problemet. Sist och slutligen ger det större chans till ett svar.
 
Christina! Jag vet inte varför du tog åt dig av vad jag skrev. Det var inte särskilt riktat till dig, och jag har faktiskt inte hållit reda på vad du har ställt för frågor i Anbytarforum.

2003-03-31, 17:28
Svar #8

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Jag tycker det Jonas Kuschner skriver i sitt inlägg den 30 Mars var kloka och goda råd till alla oss här på anbytarforum. Att tillföra allt man vet om sin ana i frågan, gör det lättare att hitta någon annan som forskar på samma släkt ell. område. Har man sedan lagt till källan(den kan ju vara felaktik eller opålitlig) så kanske någon annan som forskar på samma område tar sig tid att kolla upp ev. missar eller har råd var man ytterligare kan titta.  
Sedan tror jag att Essan i all välmening skrev sitt första inlägg i den här diskussionen, varför jag tycker det, kan ni läsa högre upp. Fortsätt att ställa frågor här på Anbytarforum, men att ta till sig goda råd av proffsen kan ju inte heller vara fel. Lycka till!
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-03-31, 19:17
Svar #9

Christina Holmér-Gunnerfält

Tack Gunnell för ditt inlägg. Men än en gång som nybörjare har du ingen aning om hur det fungerar. Kan ju förstås läsa alla arkiv för att bilda dig en uppfattning om hur diskussioner och frågor pågår i forumet, men jag tror inte man har tid till det utan börjar direkt.
Känner mig dock stärkt efter ditt inlägg och vågar kanske gå ut med ytterligare en fråga på samma person som det verkar att ingen har någon hjälp att komma med.
Gör det under Stockholm födelsedatum men ingen församling och Trosa dödsdatum vilket jag har.
MVH/Christina

2003-03-31, 19:26
Svar #10

Anna-Carin Betzén

Jag tycker också att Jonas Kuschners råd är goda. Det är beklagligt att många inte verkar bry sig om läsa riktlinjerna för Anbytarforum innan de postar.  Här är några av mina egna funderingar i ämnet, jag är själv nybörjare så ta det för vad det är...  
 
Om en nykomling ställer en dum fråga, så är det i viss mån förståeligt. Men, om han/hon får ett utförligt svar, som leder till att han/hon ställer fler, lika dumma, frågor i andra diskussioner i stället för att gå till källorna och själv leta vidare tills det tar stopp, så har väl egentligen den/de som besvarade den första frågan bundit ris åt såväl egna som andras ryggar? En nog så relevant fråga är alltså hur dumma frågor ska besvaras, så att frågeställaren blir klokare, och bättre inser vad som förväntas av honom/henne.  
 
Jag föreslår att ett standardsvar komponeras av Anbytarvärden, och läggs någonstans där man lätt kan komma åt det, så att det är snabbt och enkelt för envar att kopiera in det i ett inlägg för att påpeka behovet av utförligare information i en ställd fråga. Det bör förstås vara formulerat så att det inte trampar någon på tårna, oavsett om frågeställaren är en pinfärsk släktforskare eller en gammal räv som just fått internetuppkoppling...

2003-03-31, 21:31
Svar #11

Christina Holmér-Gunnerfält

Jonas,
Tog nog inte speciellt åt mig av din skrivning utan av hela diskussionen som förekommit. Tycker självklart att det skall finnas regler för hur man använder forumet, men jag tror inte det fungerar när man är helt nybörjare och inte gammal i forumet och vet hur man ställer frågor etc.
Den här diskussionen skrämmer för nybörjare att våga fråga och väga sina ord på guldvåg och så ångrar man sin fråga för att man inte är helt säker på att det är tillåtet.  
Vore väl bättre att om någon som inte föjer reglerna som finns får ett mail som stoppar det som inte är lämpligt annars tror jag inte det kommer att bli ett levande forum med nya ansökare eller vad vi kallas till forumet. Man vågar helt enkelt inte.
Kanske en blivande forskare i framtiden som kan hjälpa mer än att bara fråga.
MVH/Christina

2003-03-31, 22:10
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag gör nog detta dagligen att jag mailar personer vars frågor kommit galet (vanligt), eller är uppåt väggarna (sällsynt); finns det en mailadress är det bra för då kan jag göra detta på en gång, annars talar jag om med ett inlägg där frågan ursprungligen ställts vart jag har flyttat, eller vart jag tycker vi skall flytta den för bästa resultat..
Sedan är det förstås olika hur konsekvent detta sker; det beror helt på om jag fått syn på detta eller blivit uppmärksammad av någon som sett det. (Samt att det skall finnas tid till det också.)
 
Det sätt att försöka formulera en fråga på bästa vis som Jonas nämner är förstås inget tvingande, utan ett råd till gagn för både frågeställare och besvarare. Det bör heller inte vara svårt att få denna information i de anvisningar som finns för forumet - jag kanske skall se till att det kommer in lite om detta med frågeformulering, utöver det som redan finns i anvisningarna..
 
Att ha några färdiga standardsvar som folk kan hämta kanske inte är det bästa; bättre då att det finns ett lämpligt ställe med information dit man kan hänvisa vederbörande. -Gäller väl i och för sig knappast om det saknas information i en fråga - då är det bara att man (på vänligt vis) ber om ev. ytterligare upplysningar, vilket ju inte bör leda till att någon större konflikt.
Kunde jag skriva standardsvar som gjorde 'alla sorter' glada, hade jag nog gjort det för länge sedan..  
 
Nu håller den här rubriken på att bli en diskussion kring användandet av Anbytarforum bl.a - men det får vi se över en annan gång.)

2003-04-01, 01:29
Svar #13

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Jag måste säga att Jonas inlägg tidigare nog inte riktigt förståtts av en del deltagare, kanske särskilt nybörjare som Christina. Vad Jonas nog försöker säga är helt enkelt att man faktiskt måste kunna lite släktforskningshantverk innan man ger sig ut och börjar fråga kors och tvärs i Anbytarforum. Det har ingenting med att göra om man är nybörjare eller inte; det finns många nybörjare som är jätteduktiga och verkligen har förstått hur det hela fungerar.
 
För det första så måste jag hålla med några tidigare inlägg om att Anbytarforum nog främst bör användas när man själv kört fast, av en eller annan anledning. Jag själv sitter t.ex. i Nya Zeeland och har mycket svårt att ta mig till svenska kyrkböcker, i synnerhet de som inte finns på Genline. Detsamma kan gälla vilken forskare som helst i Sverige, men då bör man gärna tala om det i sin fråga. Att fråga bara för att man är lat och inte orkar leta rätt på uppgifter själv tycker jag närmast är oförskämt.
 
I synnerhet för en nybörjare så skulle jag rekommendera att man, om man är osäker, frågar hur kan jag få tag på uppgifter om...?. Då kan man oftast få svar som är avsevärt mer läroroika än bara en lista på en massa anor.
 
Sedan vill jag gärna, som jag gjort tidigare och på flera ställen inom Anbytarforum, understryka vikten av källhänvisningar och källkritik (det finns säkert någon bra länk men jag är inte så bra på att stoppa in länkar i meddelanden). Det underlättar för alla om man talar om I DETALJ (inte bara genom att säga på landsarkivet eller i opublicerade brev på Riksarkivet) var man hittat en viss uppgift. Jonas exempel på detta är utmärkt! Då kan andra forskare upptäcka t.ex. om man läst fel eller tolkat fel av någon annan anledning eller om det finns andra orskaker till att man inte hittar det man söker.
 
Så avslutningsvis vill jag gärna uppmuntra alla nybörjare att fråga vidare inom Anbytarforum, men med brasklappen tänk först, fråga sen.
 
M.v.h.
 
Björn Pilström

2003-04-01, 01:33
Svar #14

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
P.S. Sedan behöver man inte väga sina ord på guldvåg för att våga fråga, bara man kryddar sina inlägg med en gnutta ödmjukhet. Det är mer än en gång som jag själv varit tvungen att be om ursäkt för att jag inte tänkt efter ordentligt eller för den delen publicerat felaktiga uppgifter. Sånt är livet, även för oss lite mer erfarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna