ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"Med lust och fägring stor""""  (läst 1580 gånger)

2005-05-29, 14:29
läst 1580 gånger

Peter Funke (Aningen)

Jag måste först ge Anbytarvärden en eloge för tapperhet i fält, för periodvis är det rätt stökigt här, det har väl inte undgått någon...
 
Men när han under rubriken CD-skivor på gång? (ganska långt från ämnet!) skriver Snart är det sommar - och då får vi hoppas så många som möjligt håller sig härifrån tycker jag så förmodar jag att det är någon form av uttröttningssymptom! För inte kan det väl vara en forumvärds högsta önskan att så många som möjligt skall hålla sig borta från Anbytarforum? En välvillig tolkning är att Peter anser att det finns så mycket annat att uppleva i sommarhagen - men trots allt finns det ju många som  med nöje ägnar sina semestrar åt släktforskning och kontakter med likasinnade! Kanske kan det för dem kännas som värdens önskan är lite tveeggad?  
 
Det finns ett ganska stort antal forskare som förbundet skickat ut i något form av ökenvandring. Det är personer av den typ som man ofta träffar på i fikarummen på Landsarkiven, trevliga människor som inte är fackidioter på släktforskning (om uttrycket tillåtes), utan sådana som kan ha något att säga även om närliggande ämnen. Dessa personer näst intill utvisades ur släktforskarparadiset förra sommaren, i och med att Kantstött Porslin lades ner. Vad jag kan se innebar detta inte att atmosfären blev bättre på Forumet, för dels har istället kringsnacket bara smugit sig in under andra rubriker, och dels finns det störningsproffs även bland de förment rumsrena debattörerna, det är inget att hymla om!  
 
När det nu diskuteras förnyelse av portalen så hoppas jag att det inte enbart kommer att handla om teknik! Det skulle vara befriande om Släktforskarförbundet kunde inse att man inte behöver ha stärkkragen på hela tiden i sin forskning, utan att det ibland t.o.m. kan vara skönt att sparka av sig skorna under bordet och vifta med tårna, inte minst i sommartid...

2005-05-29, 15:21
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Jag vill instämma med Peter Funke i att man känner sig lite hämmad när man skriver nu.
 
Man får tänka sig för hela tiden, så att det inte skall uppfattas som chat.
 
Samtidigt tycker jag att stämningen här har blivit under all kritik.  
 
Det var en Mors-Dags-fundering från [color=119911]Eivor[/color]  

2005-05-29, 15:26
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Då vill jag passa på att säga att jag blev uppriktigt besviken på en annan av Anbytarvärdens kommentarer i samma inlägg som nämns ovan, nämnligen;  Jag slutar ju snart gudskelov-sedan får man väl bomma igen här för gott i värsta fall.

2005-05-29, 17:06
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Inte får man var det minsta spontan här inte..  och de minst sagt oändliga turer vi haft med Steve (och andra) gör väl att man blir rätt trött med viss rätt.
 
För att ge lite alternativa tolkningsförslag så kan man ju också välja att läsa det som att ju färre som dyker upp under åtminstone 'Ordet är fritt', desto mindre trubbel generellt.. (Avdelningens vara eller icke vara med nuvarande namn har ju också varit uppe till ifrågasättande.)
 
Och Ann: Gudskelov-kommentaren kom ju direkt efter ett visst steveinlägg, och det vore bara bra om vi snabbt bommade igen/stängde/tog bort fler diskussioner som enbart skrämmer bort folk härifrån.
 
Mitt största fel har nog varit att jag försökt ha dialog i samband med ev. suddande; men förklaringar skapar bara än mer sub-debatt, så jag hoppas det kan lösas bättre i framtiden.
 
 
-Men visst är jag trött på anbytarvärdandet! - det sticker jag inte under stol med.. (oavsett om benen därunder hamnar i kors eller icke)

2005-05-29, 17:46
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Peter
Jag tycker du gjort det förbajat bra, som klarat dej ända hit. Visst måste du få skoja till det lite ibland. Du hade ju en glad och rund gubbe efter. Så det syntes ju det var skoj. Så tycker att du får den här redan nu, så du får leta fram ett lämpligt ställe till den 18 juni
 
 
 
Har lyckats få tag i dom som fyller på det kalla ölet och håller med lite tilltugg, mens du sakta gungar fram och åter
 
 
 
 
 
och njuter ditt otium.
mvh
rune

2005-05-29, 17:58
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Peter
Jag tycker du gjort det förbajat bra, som klarat dej ända hit. Visst måste du få skoja till det lite ibland. Du hade ju en glad och rund gubbe efter. Så det syntes ju det var skoj. Så tycker att du får den här redan nu, så du får leta fram ett lämpligt ställe till den 18 juni
 
 
 
mvh
rune

2005-05-29, 17:59
Svar #6

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Peter, visst får man vara spontan, men det du skrivit den här eftermiddagen har nog av fler än en tolkats annorlunda än du menat. Att stänga diskussioner som urartar mer och mer är bara bra. Men det är nog fler än jag som tolkade det som om du ville bomma igen Anbytarforum helt och hållet. Men nu förstår jag av ovanstående inlägg att det inte var riktigt så drastiskt menat.
 
Det är dig mer än väl unnat att få njuta av sommaren, utan att behöva bevaka Anbytarforum dygnet runt sju dagar i veckan.
 
Mvh
Ingegerd

2005-05-29, 18:11
Svar #7

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Peter! Ja du, så tokigt det kan bli; jag trodde nämnligen att du syftade på det tidigare spekulationerna om huruvida Anbytarforum blir kvar eller inte.  Ett misstag ifrån mig, vilket jag ber om ursäkt för.  
 
 
Mvh
Ann

2005-05-29, 19:35
Svar #8

Peter Funke (Aningen)

Peter K., visst borde man få vara spontan här, om du tolkat just mitt inlägg på annorlunda sätt så har jag varit oklar!  
 
Men nog är det väl så att mycket av det som skrivs på Anbytarforum är prestigefyllt och blockerat kring egna käpphästar och åsikter, vare sig det gäller Båhuslän eller Bureanor?  
 
Jag framhärdar i min övertygelse om  att vi släktforskare inte är mer kinkiga än andra intressegrupper, utan att det i detta fall helt enkelt gäller att den som upplåter utrymme bör skapa olika plattformar för intresserade. Är det otänkbart med ett allmänt forum för diverse ytliga gemensamheter, följd av en inloggningsnivå för t.ex. socknar, yrken etc., och en kvalificerad nivå med absoluta vetenskapliga krav? För trots allt är det ju så (generellt sett) vår forskning bedrivs - från hobby och nöje till  
urkund och vetenskap!

2005-05-29, 20:19
Svar #9

Kerstin Thölix

Om man skulle vilja ägna sig åt att leta i arkiv på heltid det vill säga ha det som jobb skulle man då inte kunna ha det skrivet på sin meritlista att man är släktforskare? Det är så att jag i höst blir arbetslös på grund av att Ericsson fabriken här i Nynäshamn läggs ner, och jag har nu lite svaga funderingar på att söka jobb på något ställe där jag kan ha nytta av mina erfarenheter som arkivforskare. Men såna jobb växer väl inte på trän och definitivt inte för en som är 50+
 
MVH kerstin

2005-05-29, 20:33
Svar #10

Peter Funke (Aningen)

Kerstin, vad gäller arbetslösheten sitter dessvärre Du och jag i samma båt! Visst kan vi skriva i våra CV att vi är släktforskare, men företagarna av idag vill nog se mera ytliga referenser! Hitta på något med media istället, det går alltid hem...
 
(För övrigt har vi fjärmat oss från rubriken!)

2005-05-30, 05:53
Svar #11

Rune Edström (Rune)

Morrn
I går kvällst kom inga bilder med, upload tog för lång tid. Så försöker till morron.  
 
Först en gungstol för din lekamen Peter

 
sen kyparna med livets nödtorft
 
 
 
 
För övrigt önskas en trevlig dag och hoppas du kan slappa efter den 17:e Peter.  
mvh
rune

2005-05-30, 07:42
Svar #12

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag kommer osökt att tänka på Carl Antons fina visa där maskros och tjärdoft ingår.
Vi får inte växa helvilt som maskrosor men med tjärdoft kommer vi närmare kusten och forskningens båtfärd kan fortsätta.
I Peter Funkes inlägg ovan här 2005-05-29 kl 1935, tar han upp det, som jag tror kan vara räddningen - framtiden för Rötter/Anbytarforum, nämligen detta med olika plattformar.
1. Ett allmänt forum för diverse olika synpunkter typ Ordet är fritt.
2. Frågor och svar. (Som nuvarande Anbytarforum, minus ordet är fritt, med avdelningar för socknar, yrken mm)
3. Utredningar och artiklar, med eller utan nötter
Det har framförts inloggningskrav, men allt loggas ju, så IP-adresser finns ju tillgängligt för moderator/webmaster.
Det är ju naturligtvis en fördel att så många som möjligt har konto och skriver under detta. Anonyma inlägg anser jag inte hör hemma på ett forum. Där skall skribenten kännas igen samt kunna stå för sitt skrivna ord.
Sommaren och svalorna kom den 27:e maj, så nu fortsätter jag min tjärdoftande färd in i forskningens oupptäckta vikar.
Jan-Christer

2005-05-30, 08:34
Svar #13

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Dessa 2 recept har jag funnit nedskrivna på
efterlämnade papper efter Clas Johan Olsson i Lämmedal, Döderhults sn.
 
Recept på Kvarkmos för den som känner så.
Dock vet jag inte om receptet är avsedd för djur eller människor. Men användandet av trädspade tyder på det förra.
 
Kvarkmos  
En hand Rifven Pepar Rot
En hand Malört
2 händer Enebärs Miöl
et halft qvarter Lin olja
3 lod lod Svavell
4 rå ägg 4 lod Smör
2 hander Salt Så myke Sött Miölk
Som behöfvs att lagas till Mos
Med Råg Miölt gif Som et ägs
storlek i Sänder Med en träd
Spade.
 
För Sensträkning
et Lod kamfertt Löses i en half jumfru
Tarpentin, Sedan i häll en half jumfru
Bomolja, et lod Såpa, et Halft qvar
ter Bränvin, en jumfru urin, att för
enas i en flaska Lätt på handen in
gnid på det lidande stälet
 
Nöjsamt  
 
Britt Maria

2005-05-30, 17:41
Svar #14

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
På gammal ångermanländsk dialekt betyder kvarka svårartad hosta. Kan det vara någon form av hostmedel som receptet avses för? Speciellt aptitligt för människor verkar det dock inte vara....
 
Mvh Anita

2005-05-30, 18:57
Svar #15

Rune Edström (Rune)

Hästar brukar ha kvarka. Tror nog det är närmast  den hostan det gäller. Dessutom smittsam. Det andra är nog ett linement, den tid dom blanda sitt eget. Före Trafuril, Algesal och Zon. Kamfer finns i Tigerbalsam.
mvh
rune

2005-05-30, 19:35
Svar #16

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej!
 
Kvarka betyder 'hästhosta' på Pitemål också.
Enligt Pitemålet-ållt mila ?agg å \ööx.  För mig är det tyvärr bara ordbokskunskap, men jag hade lagt märke till det för att jag har funderat på varför Kvarken (sundet mellan Umeå och Vasa) heter som det heter. Jag har tyvärr inte någon bra teori.  På finska heter det Merenkurku, dvs havets strupe på umesamiska heter det Gurhka.(enligt Bertil och Valborg  Wiinkas ortnamnsbok  från 1999)
 
Mvh Emma

2005-05-31, 09:42
Svar #17

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Hej,
 
Det är helt rätt, kvarka är en hästsjukdom, hosta.
 
Hälsningar
Maria

2005-05-31, 09:52
Svar #18

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Kvarka är även vanlig rikssvenska med betydelsen hästhosta. Det är språkligt släkt med (Norra) Kvarken, som varje dag förekommer i väderrapporterna.
 
I mitt husorgan: Den Sluga och Förståndiga Gubben, som lärer de Oförfarna ... att igenom hvarjehanda Hus-Curer, Hela och Bota mångfaldiga Sjukdomar, så wäl hos Människor, som Fänad ..., Stockholm 1790, finns fyra sidor om förebyggande och bot av Qwarkan.
 
Per Thorsell.

2005-05-31, 10:06
Svar #19

Peter Funke (Aningen)

Steget är långt från hästhosta och sjöväder till de små kvarkarna inom elementärpartikelfysiologins värld. Namnet sägs ha myntats av en  Murray Gell-Mann efter några rader i Finnegans Wake av James Joyce:
 
    - Three quarks for Muster Mark.
    Sure he hasn't got much of a bark
    And sure any he has it's all beside the mark.

2005-05-31, 17:19
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har fått lära mig att kvarken är ett gammalt ord för strupe. Det menas väl att det är något som stryper åt eller avsmalnar, precis som Kvarken gör.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-31, 17:52
Svar #21

Peter Funke (Aningen)

På  Wikipedia härleds naturnamnet Kvarken till ett gammalt ord för yxskaftfäste. Anledningen skulle vara att man huggit in vattennivåerna i samband med landhöjningen. Någon källa för påståendet anges inte, däremot kan det väl vara möjligt att ett yxskaftfäste kallas för kvark...

2005-05-31, 18:08
Svar #22

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Ann-Mari!
 
Eftersom finskans 'kurku' och umesamiskans 'gurhka' också betyder strupe, och används om Kvarken för att den smalnar av, vill jag tro på dig.  Av vem har du fått lära dig detta?   Jag har/hade nämligen inte tillräckligt många tecken i den riktiningen för att lägga fram teorin att det 'svenska' ortnamnet skulle vara släkt med det finsk-ugriska.
 
Mvh Emma

2005-05-31, 18:32
Svar #23

Peter Funke (Aningen)

Ann-Maris teori får stöd bl.a. av en artikel i  Tidskriften Skärgården från Åbo Akademi, där det sägs: Namnet Kvarken är gammalt och härstammar eventuellt ända från förhistorisk tid. Det kommer från ordet kvark eller kvärk, som betyder svalg eller strupe, och betecknar den smalaste delen av Bottniska viken.

2005-05-31, 18:48
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är väl fel att säga att jag fått lära mig det, då jag har läst det någonstans, men kommer inte ihåg var.
 
Nog har ordet Kvarken säkert sitt ursprung från de finska och samiska orden. Att ordet kvark används på olika föremål eller begrepp, har väl att göra med dess betydelse av att något avsmalnar.
Ann-Mari Bäckman

2005-06-01, 11:33
Svar #25

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Under kvark nämner SAOB varianter av ordet från bl.a. fornsvenska, isländska och fornhögtyska, så nog är det ett mycket gammalt ord, även om detta med tyskan gör att jag tvivlar på att samer eller finnar är inblandade.  
 
Betydelserna verkar förutom hals/strupe/svalg handla om vinklar - som mellan hakan och halsen, mellan yxbladet och yxhammaren, eller mellan ett träds stam och gren. Eller (i fackspråk) ett jack i yxan som används för att dra ut spikar.

2005-06-01, 15:49
Svar #26

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Tack Anna-Carin
 
 SAOB borde jag ha tänkt på att kolla. Då nu ordet är så gammalt och välspritt i de germanska språken återstår två möjligheter. 1)Att finnarna och samerna har lånat ordet från någon germansk språkvariant. 2) Att de har tänkt samma tanke själva fast med ett eget ord.
Båda alternativen känns troliga.

2005-06-22, 01:20
Svar #27

Utloggad Siv Bergman

  • Siv Bergman
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-07-07, 15:59
    • Visa profil
Hej Peter
 
Lycka till i fortsättningen. Vi kanske hörs  någon gång i livet.
 
Siv

2005-06-23, 01:35
Svar #28

Malin Lyktberg

Nämen...ser att det finns ett ? under Anbytarvärd!
Vad händer här nu då, kommer hela stället att braka ihop i ett enda virrvarr  
-med inlägg på fel ställen och inlägg med bara förnamn och allt tok som kan ske eller?!
Jag har inte riktigt hängt med senaste året, bara klivit in-kollat-klivit ut.
 
Ja, det var bättre förr (tror jag...iallafall för inte sålänge sedan).

2005-06-23, 09:40
Svar #29

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Malin! Jag delar din oro. Frågetecknet skrämmer. En vänlig polis behövs här på Anbytarforum.  
Hälsning, Bengt

2005-08-03, 12:17
Svar #30

Olof Almkvist

Det behöver vara en polis, som styr det hela som Peter har gjort. Med Jhumor har han gjort detta forum så bra som möjligt. Samtidigt har han varit hård mot de Londa krafterna och hjälpsam mot de, som har kommit i fel ställe så att det blev rätt till slut.  
 
MMVH  
Olof A.

2005-08-03, 12:56
Svar #31

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Så länge de onda krafterna har sommarsemester verkar det fungera ändå. Inte ens ett enda litet nytt KP har kommit igång....

2005-08-03, 13:38
Svar #32

Olof Almkvist

Det behöver vara en ”polis”, som styr det hela som Peter har gjort. Med J humor har han gjort detta forum så bra som möjligt samtidigt har han varit hård mot de L onda krafterna. Han har sett till att det man har skrivit utifall man har lagt det på fel ställe kom på rätt ställe dit det skulle vara.  
 
M.v.h.  
 
Olof Almkvist

2005-08-03, 18:35
Svar #33

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Anbytarvärd finns och heter Yvonne Carlsson. Presentation kommer senare i veckan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna