ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lätt sätt hitta tidigare efternamn!?!  (läst 2956 gånger)

2006-04-25, 17:25
läst 2956 gånger

Marika Andreason

Hej!
 
Vi planerar att byta efternamn och vill därför finna tidigare efternamn i släkten. Jag har tyvärr inte tid att börja släktforska på riktigt. Finns det några lätta & snabba sätt att finna sina förfäder bara några generationer bakåt? Kan man få hjälp, mot ersättning? Vet inte alls var jag ska börja, släktforskning känns så stort och omfattande och som sagt har jag inte den tiden att lägga!
 
med vänlig hälsning Marika Andreason

2006-04-25, 18:25
Svar #1

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Marika!
 
Om du skriver vad dina mor- och farföräldrar hette, när de var födda och var de bodde så kanske någon vänlig person kollar upp om det finns några andra namn längre tillbaka i tiden.  
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2006-04-25, 21:49
Svar #2

Marika Andreason

Tack så Henrik!
 
Farfar: (Jonas) Gustaf Vågberg, född 1903 på Köpmanholmen, Önsköldsvik.
 
Farfars far: Pelle Vågberg
Farfars mor: Kristina Vågberg (Hållberg)
 
Farmor: Gerda Vågberg (Ögren), född 1912 på Köpmanholmen, Örnsköldsvik
 
Farmors far: Oskar Ögren, född 1879
Farmors mor: Hulda Ögren (Nordquist), född 1883
 
Morfar: (Karl) Erik (Reinhold) Johansson, född 1916, Lidingö, Stockholm
 
Morfars far: Karl-Emil Johanson, född 1881
Morfars mor: Lydia (Hildegard) Johanson (Tegelström), född 1887 på Runmarö, Stockholms skärgård
 
Mormor: utelämans då hon lever men föddes i Skellefteåhamn
 
Mormors far: (Karl) Oskar Anderson, född 1883
Mormos mor: Signe (Karolina) Anderson (Östlund), född 1897
 
Med vänlig hälsning Marika

2006-04-26, 00:37
Svar #3

Erik Holmlund

Marika> De efternamn som du utan vidare kan anta är de efternamn som burits av någon av dina förfäder de senaste hundra åren, alltså sedan 1906. Detta borde inkludera samtliga efternamn som förekommer i din uppräkning ovan. M.h.a. släktforskning kan du gå ytterligare en generation bakåt och då få ytterligare uppslag, förutsatt att de förfäderna levde efter 1906.  
 
Släktforskar du ännu längre bakåt och hittar ett efternamn som du gillar så är det inte säkert att du får anta det namnet. Samtliga dagens bärare av det efternamnet måste isåfall godkänna att du tar samma efternamn. Sen återstår att hitta på ett eget helt nytt efternamn.
 
Så har iaf jag tolkat reglerna kring nya namn. Nån med annan uppfattning får rätta mig om jag har fel.
 
mvh
Erik

2006-04-26, 00:54
Svar #4

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Alla olika turer kring att ta efternamn som är äldre än 100 år har beskrivits här och var i olika ämnestrådar, och kan väl sammanfattas med att det gäller att visa att man har synnerliga skäl att ta det namn som söks.
 
Tågordningen om man söker ett inte alltför vanligt namn och måste be alla bärare om lov och får nej verkar vara att man överklagar till Patentbesvärsrätten och att namnbytet nu kungörs i Post- och Inrikes Tidingar, och säger ingen något då så får man namnet.
 
En missunnsam släkting som sagt nej är kanske inte nödvändigtvis också såpass om sig och kring sig att vederbörande läser PoIT och jag har ett fall i min egen nära släkt där en släkting sympatiskt nog kunde återta vårt släktnamn på just det sättet.
 
Erfarenhet av hur PBR resonerat genom åren tyder på att det kan räcka långt att namnet man söker har burits av egna förfäder, men kanske i första hand om det är just på raka fädernet.
 
Med tiden lär man väl släppa på den begränsningen, nu när raka fädernet sakta men säkert håller på att tappa sin tidigare roll som den vanligaste vägen släktnamn förs vidare. Den som lever får se...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna