ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp - Genline / Mikrokort  (läst 589 gånger)

2002-07-14, 11:41
läst 589 gånger

Lotta Nordin (Lotta)

Ett tips när det gäller läshjälp på Genline.
När du frågar så tala om vilken församling det gäller och inte bara GID-numret. Har man bara ett GID-nummer så ser man inte vilken församling det är fråga om när man får upp sidan.
Är det ett gårds- eller bynamn som är svårt att läsa så kan man ha hjälp av att leta på/jämföra med CD:n Svenska Ortnamn, och då minimerar församlingsnamnet sökområdet.  
 
Mvh//
Lotta
 
PS Anbytarvärden Peter får gärna lägga det här någonstans under Läshjälp istället, där det egentligen hör hemma.

2002-07-14, 13:45
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, det kan behövas ett litet klargörande hur detta bäst bör rubriceras.. -tänkte väl aldrig på att alla skulle börja med ordet 'Genline' direkt i rubriken - risken nu är ju att nästan allt sorteras under det ordet istället för på t.ex sockennamnet (som nog jag skulle föredra).
Fast å andra sidan är det möjligt att just frågor av denna karaktär skulle kunna gallras efter en tid - det finns ju inget större värde i att spara på dem.. Vi får se vad som blir bäst kring detta, jag kommer som Lotta säger att flytta över detta till 'Läshjälpsavdelningen' senare.

2002-07-14, 16:22
Svar #2

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Visst är det bättre att namnet på församlingen skrivs ut, men om den som frågar glömmer bort det, så är det bara att trycka på knappen resultat så står det längst ner till vänster vilken församling boken tillhör.
mvh
Siv

2002-07-14, 20:48
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Tack för det tipset Siv, den knappen har jag aldrig använt. :-) Alltid lär man sig något.  
 
Mvh//
Lotta

2002-09-09, 22:43
Svar #4

Essan Gradhman

Vill påpeka att läshjälp kan erhållas även från de som har egna microkort, så varför inte tala om volym och sid.nr tillika med detta GID nummer så har du/ni större chans att få hjälp.
Det är nog många av oss som genom åren skaffat egna microkort och läsare och gärna hjälper till men då hjälper ett GID.nr, vad jag förstår,  inte mycket.
mvh
Essan G

2002-09-09, 23:48
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

När rubriken 'Läshjälp' kom till så blev instruktionerna skrivna utan att t.ex. det här med GID-nummer var på tapeten.. -jag skall strama upp instruktionerna för Läshjälpsavdelningen så det tydligare framgår en del om detta. (Både socken, volym, sida och GID t.ex.)
En annan svårighet är att så många vill börja sin rubrik med 'Genline'.. Det är nog bättre att sockennamnet alltid får inleda rubriken, så kommer det automatiskt att bli en viss sortering på frågorna (Istället för att allt börjar med Genline..)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna