ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kärlekskrank präst?  (läst 1245 gånger)

2004-11-16, 19:38
läst 1245 gånger

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/

 
Den här icke helt oävna teckningen hittade jag i Kärda(F)AI:2 pag. 212.
En trevlig omväxling mot alla nästintill oläsliga anteckningar!

2004-11-16, 22:03
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man skulle kunna tro att det är modern till vänster, som håller koll på dottern till höger. Eller är det samma kvinna ur olika vinklar?
 
Kul bild!
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-11-16, 22:25
Svar #2

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/

 
Nu tror jag förstås att personen till vänster är en man, som kastar kärleksfulla blickar på den unga damen. Och är det inte en prästhatt han bär?
Jämför med bilden ovan, som föreställer svenska präster, hämtad ur Magalottis Sverige under år 1674. Visserligen 100 år tidigare, men ändå...

2004-11-16, 22:42
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tyckte det var något manhaftigt över den vänstra personen. Jag tänkte mig prästen, som satt och ritade av sin älskade i smyg, men kanske han satt i sin ensamhet på kammaren och tecknade sig själv och sin käresta. Vad vet man!?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-11-17, 21:37
Svar #4

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Bernhard! Jag tycker att teckningen är underbar! Inget stort konstverk precis, men det är ju just det som är charmen. Och nog är det en man vid kvinnans sida, antagligen en präst som du säger. Bilden på svenska präster ut Magalottis Sverige har jag i en historiebok från mina skoldagar.  
 
Mvh
Ann

2004-11-18, 04:35
Svar #5

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
En alternativ förklaring kan ju vara att det på 1700-talet fortfarande var ganska vanligt att Hfl inte bevarades så noga utan ex vis användes för att elda med - eller gavs till prästens barn för att rita eller öva skrivning/räkning i (det brukar ju finnas en del blanka sidor och sidor med mycket litet skrivet på).
Kanske en liten utredning om prästen och hans ev. familj skulle vara intressant? Om han var ensam - och kärlekskrank - eller om han hade många barn i rätt ålder.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna