ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-27  (läst 1747 gånger)

2000-01-25, 23:40
läst 1747 gånger

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Vore det inte bra om man inom varje landskap lade upp en lista över vilka kändisar som har fått/kommer att få släktträd.
 
Då kan man maila forskaren och kanske få köpa en kopia (8 gen antavla eller dylikt) Det finns säkert många som tycker det är intressant med kändisar.

2000-01-28, 23:17
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Intressant förslag.
Menar du att man skulle lägga upp listorna under landskapen här i Anbytarforum, eller?
 
För visst finns det ett intresse för kändisars antavlor.
Ulf Berggren

2000-01-28, 23:38
Svar #2

Utloggad Veronica Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:25
    • Visa profil
Låter intressant. Har visst intresse av att se hur Ingrid Bergmans närmaste släkt såg ut bl hennes syskon.
 
Ingen som råkar veta något.
Veronica

2000-01-31, 12:52
Svar #3

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag föreslår att man gör så här: Gå in på aktuellt landskap, välj kategorin övrigt, och starta en diskussion i kändisens namn. Det måste väl vara både möjligt och tillåtet? Själv så roar jag mig med att försöka spåra kändisarnas anor i Värmland och har noterat att Thor Modéens morfar var värmlänning. Vidare var fd utrikesminister Sten Anderssons farfar värmlänning (ännu ej identifierad i de värmländska kyrkoböckerna, p g a att Stens far inte finns med i Sundsvalls fb, där han enligt uppgift var född), och jag har påbörjat en utredning av fd riksdagsledamoten Gullan Lindblads (f Persson) anor.
 
Hmm... dags att gå till Värmlandsdiskussionen med detta. Men detta var alltså mitt förslag. Vad tycks?

2000-01-31, 13:00
Svar #4

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Rättelse. Mitt förslag lyder, välj aktuellt landskap /t ex Värmland/, välj kategorin allmänt, och starta en diskussion i kändisens namn /t ex Gullan Lindblad (f Persson)/.

2000-01-31, 19:35
Svar #5

Utloggad Åke Norgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2018-10-27, 22:57
    • Visa profil
    • leon.amaroq.se
Idén verkar kul, men varför utgå från landskap? En person kan ju vara född i ett landskap, medan hans/hennes far kommer från ett annat landskap, och hans/hennes mor från ett tredje. Vore det inte bättre med huvudrubriken Kända personer eller något liknande, och under denna bygga upp en struktur?

2000-01-31, 19:54
Svar #6

Utloggad Åke Norgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2018-10-27, 22:57
    • Visa profil
    • leon.amaroq.se
P.S. Det är ju inte ens säkert att man vet från vilket landskap kändisen ursprunglignen kommer...

2000-01-31, 22:08
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Eftersom intresset för kändisars förfäder och kändisantavlor är så stort har jag startat ett nytt huvudämne i Anbytarforum: Kändisars härstamning. Starta en diskussion där om den kändis ni är intresserad av (svensk eller svenskättling spelar ingen roll). Skriv namnet som rubrik (efternamnet först!).

2000-02-02, 13:31
Svar #8

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
OK! Jag skall flytta diskussionen om Gullan Lindblad från Värmlandsämnet till Kändisars härstamning.
 
Åke: Din idé var nog bättre, medger jag.

2000-02-05, 02:16
Svar #9

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ja, det var bra att det blev Åkes variant.
Exempelvis hade många säkert tyckt det varit naturligt att fråga efter Hasse Alfredsons anor under Skåne, men han har inte en skånsk ana.
Däremot såväl i Östergötland, Sörmland som Uppland och kanske något mer landskap.
Ulf Berggren

2000-06-19, 09:03
Svar #10

Karl Eriksson

Har ibland med förundran studerat s.k. kändisars och på senare tid ökändisars antavlor. Kan man, utan att äventyra den personliga integriteten, verkligen publicera uppgifter om nu levande personer. Dessa borde väl i så fall tillfrågas?

2000-06-19, 10:15
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är ju uppgifter om kändisarnas anor som publiceras, inte om kändisarna själva. Som bekant har man inte ensamrätt till sina anor.

2000-06-19, 13:36
Svar #12

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Karl Erikssons inlägg är principiellt viktigt. Frågan om ensamrätt till anor är en helt annan fråga än det etiska övervägande jag tror Karl syftar till att aktualisera med sin fråga.
 
Man kan naturligtvis hävda att om man valt att bli kändis, eller ökändis, får man skylla sig själv när känsliga uppgifter om ens anor blir offentliga. Men man kan också hävda att det finns en moralisk skydighet för var och en som publicerar uppgifter offentligt att först väga allmänintresset i dessa uppgifter mot det obehag eller lidande man kan förorsaka någon genom publicering. Det är inte en pressjuridisk eller allmänjuridisk fråga utan en etisk.
 
Personligen har jag valt att hittills aldrig publicera uppgifter om anor som kan ha varit i direktkontakt med ännu levande personer. Senast tillämpade jag den principen när en fråga om svenskar i Kongostatens armé kom upp i Anbytarforum nyligen. Med kännedom om kung Leopolds metoder, föreföll det sannolikt att uppgifter om svenskar som tjänstgjort i denna armé fortfarande kunde vara mycket känsliga för ännu levande anhöriga. Jag lämnade därför inte ut de personupgifter jag faktiskt innehar om en (nu avliden) svensk officer i denna armé i Anbytarforum, eftersom jag vet att det finns ännu levande människor som umgicks med honom, utan hänvisade endast till det arkiv där uppgifterna kan återfinnas.
 
Det viktiga är att ens handlande alltid har konsekvenser och vissa av dem är inte förutsägbara. Man bör därför, enligt min mening, i publiceringssammanhang alltid ställa sig frågan om det verkligen är nödvändigt eller lämpligt? Något givet svar finns naturligtvis inte, men att inte ens ställa sig själv frågan är oansvarigt.
 
Vad tycker landsförrädarens eller massmördarens barnbarn, som kanske t o m läser Anbytarforum? Vi bör alltid ha klart för oss att de kände vederbörande som någon annan än landsförrädaren t ex. Offentlighetsprinciper m m kan aldrig frita oss från ansvar för den skada eller det lidande vår lystnad efter publicitet och vårt kändissug (vad nu det är egentligen) kan förorsaka andra.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2000-06-20, 12:23
Svar #13

Karl Eriksson

Kaj Jonzons har tolkat mitt inlägg alldeles rätt. För att den seriösa släktforskningen inte ska ifrågasättas är det naturligtvis viktigt att man gör etiska överväganden. Låt inte Anbytarforum utvecklas till någon slags nätvariant av Hänt i Veckan. Riskera inte att såra eller skada.

2000-06-21, 10:57
Svar #14

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
De etiska spörsmål som Kaj Janzon berör i sitt inlägg (2000-06-19) har tidigare diskuterats i RÖTTER, avdelningen Insändare och debatter under rubriken Vad kan man skriva om folk?. Det är en angelägen och viktig diskussion om de överväganden som man som släktforskare ibland måste göra, innan man i en släktutredning publicerar uppgifter som kan uppfattas som känsliga. Även vid antavlepublicering så bör man förstås tänka på vilka uppgifter man offentliggör om probanden och dess närstående, särskilt om antavlan utgår från en samtida person. Men att antavlepubliceringen i sig skulle uppfattas som etiskt tvivelaktig, måste väl ändå tillhöra undantagen, såvida syftet inte är att med genealogin som hjälpmedel kränka eller peka ut grupper i samhället på rasistisk eller annan diskriminerande grund.  
 
Under avdelningen Kändisars härstamning i Anbytarforum diskuteras s.k. kändisars (och ökändisars) härstamning utan annan bevekelsegrund än att påvisa släktskap, d.v.s. probandens genealogiska sammanhang utifrån hans/hennes anor. På liknande sätt har kända och (företrädesvis) ej kända personers antavlor under mer än 20 års tid publicerats i skriftserien Svenska Antavlor (utg av Genealogisk Ungdom 1980-86, av Sveriges Släktforskarförbund 1987-). Hur vida nu levande probander och/eller närstående till avlidna probander vid alla tillfällen varit tillfrågade före publiceringen, är mig inte bekant. Men under de år (1994-1999) som undertecknad var redaktör för nämnda skriftserie inträffade aldrig att någon kontaktade redaktionen för att protestera mot att hans eller hennes antavla eller närståendes antavla blivit publicerad i Svenska Antavlor.        
 
Om publiceringen av en persons antavla i sig kan uppfattas som integritetskränkande, vilket antyds i Karl Erikssons första inlägg (2000-06-19), kan förstås alltid diskuteras, även om jag utifrån min erfarenhet som antavleredaktör inte fått några reaktioner som kan styrka en sådan farhåga. Jag instämmer gärna i Karl Erikssons uppmaning (2000-06-20) att inte riskera att såra eller skada, men jag har svårare att förstå hans rädsla för att Anbytarforum skulle utvecklas till någon slags nätvariant av Hänt i veckan, bara för att det finns ett uppenbart mycket stort intresse bland Anbytarforums läsare att diskutera kändisars härstamning. Tvärt om tycker jag att det är av visst intresse att påvisa att dessa kändisar (vår massmediadominerade tids gudar och helgon?), även de, har alldeles vanliga anor!
 
M v h
Torsten Berglund

2000-06-21, 12:18
Svar #15

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag tror inte heller att vare sig Anbytarforum eller Svenska Antavlor riskerar att bli något som kan jämföras med Hänt i veckan. Även om utgångspunkten är densamma förskjuts fokus från kändisen till anorna och kändisars anor är ju, som Torsten påpekar, lika vanliga som andras.
 
Min uppfattning gällande nu levande probander är dock att det borde vara normal praxis att de före publiceringen tillfrågas om de har något att invända. Det kan ju faktiskt tänkas att det finns något, för redaktör el dyl okänt men tungt vägande skäl mot publicering.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2000-06-21, 13:54
Svar #16

Jonas Kuschner

När anorna till en kändis eller ökändis publiceras här, är ju själva kändisskapet förutsatt. Det är ju ingen som på Anbytarforum avslöjar eller utpekar någon okänd person som landsförrädare eller massmördare -- då skulle man ju lika gärna kunna skriva i DN och få stora journalistpriset. Och de uppgifter som man här finner om själva probanden är ju inte utförligare än de som man på några sekunder kan finna om personen med hjälp av någon av webbens sökmotorer. Landsförrädarens eller massmördaren barnbarn lär nog ha förstått och tvingats lära sig leva med vad farfar har gjort eller uppfattas ha gjort långt innan de hittar till Anbytarforums kändisdiskussioner. Vilka farfar massmördarens förfäder är kan i jämförelse knappast vara något som upplevs som särskilt besvärande.
 
Vad beträffar Carola Häggkvist & Co., alltså vanliga kändisar, så kan möjligen sådant som osäkerheten om Carolas farfars identitet uppfattas som integritetskränkade av någon -- släktforskare brukar däremot vara ganska luttrade på den punkten och höjer knappast på ögonbrynen -- men det kan knappast jämföras med de privata detaljer, sanna eller falska, som Hänt i veckan och annan skvallerpress ständigt hänger ut på löpsedlarna.

2000-06-21, 23:40
Svar #17

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jonas: med andra ord är det som jag skrev i mitt första inlägg. Är man kändis eller ökändis eller nära anhörig till sådan, då får man skylla sig själv när man inte blir behandlad lika hänsynsfullt som andra människor?
 
Om allt det du skriver om det förutsatta kändisskapet m m är rimligt, vilket jag inte tvivlar på, varför då inte bara lyfta på luren och ringa vederbörande (eller skicka e-post)? Hej, jag heter Nisse Nilsson och jag tänker publicera dina anor i Anbytarforum, det är väl OK?. Jag förstår inte riktigt varför man skulle avstå från att göra det. Det här är ju, som du mycket riktigt påpekar, inte Hänt i veckan. Vad är då problemet? Är det måhända möjligheten att vederbörande kan tänkas säga något i stil med: nej var snäll och gör inte det, för ... och jag vore tacksam om du respekterade detta?
 
Med vänliga hälsningar avslutar jag härmed mitt deltagande i diskussionen om denna fråga.
Kaj Janzon

2000-06-22, 00:03
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Kändisar antavlor intresserar på åtminstone tre  
sätt som jag ser det.  
 
1) Först och främst för att se om jag kan få fler  
anor genom redan utförd släktforskning, vilket  
sedan kan kollas av mig själv. Detta skiljer sig  
inte från andra publicerade antavlor, mer än att  
jag troligen lättare kan få kontakt med andra  
forskare, eftersom fler intresserar sig för dessa  
anor.
 
2) En viss glädje bereder det mig att känna till  
släktskap med en känd eller ökänd person.
 
3) Sedan finns det ju någon slags utbredd  
nyfikenhet kring kända personer överhuvudtaget,  
och även kring deras anor, som naturligtvis kan  
diskuteras varför den finns och vad den står för.  
För min del inte så viktig, tror jag. Men det vore  
roligt att höra fler synpunkter på vad ni andra  
får ut av kändisars anor som ni inte själva är  
släkt med. Jag har nyligen försökt förklara varför  
det kan ha ett värde, när jag diskuterade ämnet  
med en stark kritiker, men jag lyckades inte så  
bra!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2000-06-23, 01:51
Svar #19

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Inte heller under mina år som redaktör för SvA fick jag några dylika klagomål. Å andra sidan var nog Björn Skifs den enda levande kändisen vars anor publicerades under den tiden, och i det fallet kontaktades han faktiskt av författaren och godkände publiceringen.
 
Och det har ju inte varit några känsliga uppgifter som lagts ut här. Det närmaste har väl varit just Carola, men det föranleddes ju av att det visade sig att en felaktig uppgift spritts i tryck, vilket gjorde det motiverat att gå ut med en korrigering, på det sätt som Bosse Lindwall valde att göra, och som jag sedan kompletterade.
Ulf Berggren

2001-02-22, 16:34
Svar #20

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
hej.
jag blev hemskt förtjust i boken 24 svensk- amerikaner.... kunde man inte ge ut ett litet häfte liknande svenska antavlor fast bara med kändisar. Det är kanske billigare än att ge ut en bok.  
Jag har själv ingen dator utan måste sitta på biblioteket och kolla in rötter, så man missar mycket intressant.jag tycker nästan att vi som inte har dator glöms bort i många sammanhang.
annars är rötter jättebra.
mvh
anna
May the Force be with you.

2001-03-20, 07:59
Svar #21

Peter Funke (Fun)

Avdelningen med kändisars anor är bland de mer populära på forumet vad jag kan förstå, och visst är det kittlande att kanske hitta en liten anknytning till en välkänd person eller få en del uppgifter som kan ge en fylligare bild av t.ex. författare och deras verk.  
Men när forskarglädjen ersatts av någon form av fanzine över nu levande idoler, då tycker jag att man fjärmat sig lite från syftet med Anbytarforum - det är väl anorna som är det primära?  
En annan detalj på kändissidan som jag upplever som lite tveksam är alla förfrågningar om det finns något forskande på diverse aktuella personer. Kanske skulle man skapa en egen rubrik med efterlysta kändisanor, där sådana efterlysningar kunde göras, och där även korta svar kan ges, medan färdiga forskningsrön även i fortsättningen skulle läggas in under nuvarande rubrik? På så vis skulle man slippa att under hälften av rubrikpersonerna endast finna förfrågningar om det finns något forskat.

2001-04-06, 22:18
Svar #22

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Anna!
 
Det finns vissa planer på nya publiceringar av kändisantavlor i pappersform. Det är dock en öppen fråga i vilken form. Förvisso har häften liknande Svenska Antavlor ekonomiska fördelar jämfört med att ge ut en bok, men det är inte det enda man bör ta hänsyn till.
Ulf Berggren

2001-11-20, 15:29
Svar #23

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
när i så fall planeras dessa att ges ut?
May the Force be with you.

2001-11-24, 20:10
Svar #24

Alexander Lindquist

Hej är det nån som har antavla över Lennart Jähkel skådespelare i Pistvakt?
 
alex

2001-11-24, 21:18
Svar #25

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Hej Alexander, jag tror du skall ställa denna fråga under Anbytarforum > Kändisars härstamning istället; lägg upp en rubrik Jähkel, Lennart och upprepa din fråga där..
Mvh//Peter

2001-11-24, 21:53
Svar #26

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Anna!
 
Inget är klart än, men jag hoppas kunna återkomma med information inom en inte alltför avlägsen framtid.
Ulf Berggren

2002-05-25, 13:32
Svar #27

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Till de som forskar på svensk-amerikanska känisar(?):
 
TIPS: Winifred westover född 1898 i kalifornien -1978. skådespelerska. mamman sue westover f. Cervin från gotland, mormor silversvärd. Winifred var gift med vilda västern skådespelaren William S Hart.
Film: Marked man 1919, Bodakungen (svensk film) 1920
 
Lilian Walker, skådespelerska. hade eget bolag The lilian walker picture company
 
Mary Anderson Skådespelerska
 
Clare Anderson skådespelerska
 
linda Arvidson skådespelerska, gift med D.W. Griffith
 
M G Anderson Broncho Billy (enl. bra böckers filmlexikon Max Aronsson) Film: The great train robbery 1903
 
kaj gynt egentligen Karin Cederstrand utvandrade 1907. skådespelerska. spelade bl.a. mot Ethel Barrymore.
 
Frank Jonasson
tillhörde Kalembolaget.
 
Carl Ullman  Film: Varg-Tropper, Yukons drottning.
 
Arvid E. Gillström, regissör
 
Phil karlson? regissör (Runt 1908)
 
mvh anna
May the Force be with you.

2002-05-25, 18:10
Svar #28

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Bästa Anna Martinsson!
 
På Din lista över presumtiva svensk-amerikanska filmkändisar kan två namn strykas ganska enkelt. Bronco Billy, även kallad G M Anderson, var född Max Aronson och av östeuropeisk, judisk härstamning. Han var historisk så tillvida, att han var den allra förste cowboyhjälten på vita duken.
 
B-filmsregissören(?) Phil Karlsons riktiga efternamn var Karlstein - även det östjudiskt.
 
Slutligen kan tilläggas, att den så tragiskt bortgångne, unge musikalförfattaren Jonathan Larson, upphovsmannen till succén Rent, inte heller han hade några skandinaviska rötter. Han kom från a New York Jewish middleclass family.
 
MVH
Ulf Ståhlberg

2002-05-27, 13:17
Svar #29

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Hej ulf.
hittade dessa namn i gamla filmtidningar från 20-talet samt påståendet att de var svenskar. Jag tänkte kanske att det var intressant information för någon. Tidningar är ju inte 100 procent med sina uppgifter så jag vill understryka att uppgifterna kan vara oriktiga.
vänliga sommarhälsningar  
anna
May the Force be with you.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna