ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkoutskrivning??????  (läst 779 gånger)

2005-01-04, 19:57
läst 779 gånger

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Tittade för någon vecka sedan på det här programmet det okända eller vad det heter med Malin Berghagen på Tv. Hon nämnde att människor förr kunde bli utskrivna ur kyrkan och på så sätt så fanns det barn som aldrig blev registerade!!!
Jag har hållt på med forskning i 16 år och aldrig hört detta förut, någon som har svar?

2005-01-05, 11:43
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Baptisterna kunde ha egen kyrkobokföring och möjligen även andra frikyrkliga församlingar.
Därför finns de dåligt eller inte alls antecknade i kyrkans kyrkoböcker.
Tanken var att även dessa familjer skulle finnas antecknade i församlingen. Men barnen kunde bli bra stora innan de fördes in i hfl. eller församlingsbok.
Jag har inte själv stött på någon familj som är utskriven ur kyrkan annat än runt mitten av 1900-talet. Men där finns de ändå antecknade som icke medlemmar i svenska kyrkan.
Däremot har jag hittat några barn som är införda i födelseboken flera år efter födelsen.
 
Hälsningar
Björn Engström

2005-01-05, 15:17
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Att prästerna avsiktligt straffade dem som utträtt ur kyrkan genom att hoppa över folkbokföringen tror jag inte på (det var ett allvarligt tjänstefel!). Det kunde säkert förefalla så, för man var kanske inte helt medveten om att man OCKSÅ gjorde en anmälan till folkbokföringen när man beställde dop/vigsel/begravning - och beställde man ingen ceremoni måste man alltså göra civil anmälan vilket säkert många glömde (och här kan jag i och för sig tänka mig att prästerna höll hårt på formalia - även om de skvallervägen hörde talas om en födelse bland baptisterna så väntade de tills det kom in en formell anmälan, små tjyvnyp kan man säkert tänka sig). Någon automatisk anmälan från barnmorskan eller så förekom alltså inte. Likadant var det med vigslar och dödsfall naturligtvis; om man dog hemma och begravdes hos baptisterna så skedde ingen automatisk anmälan utan den fick man göra själv. Vi är så vana vid att sådant sköts av sig själv idag att vi har svårt att tänka oss att det naturligtvis var den enskildes ansvar förr.
 
Sedan är det en annan sak att om man tillhörde ett annat trossamfund så kanske det inte alltid kändes så kul att gå till prästen i Svenska Kyrkan - det gavs nog en och annan gliring från prästens sida förr.
 
Men inte bara de ur kyrkan utträdda råkade ut för att inte finnas i kyrkböckerna! Min fars kusin föddes 27 maj 1908 (ett mycket efterlängtat barn) men föräldrarna - dvs fadern - kom inte på att detta skulle anmälas förrän 26 feb 1909! Datumen och förklaring är noggrannt infört i Födelseboken. Ungen hade naturligvis blivit döpt i mellantiden, men inte av en av församlingens egna präster vilket gjorde att hon aldrig kom in i rullorna.
 
Sedan fanns ju de Mosaiska Församlingarna som hade egen folkbokföring; men dem kan man ju se som vilken icke-territoriell församling som helst.
 
Ingela

2005-01-05, 19:12
Svar #3

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej igen!  
Ok, det verkar som att man kan ha missat men att det inte var något genomgående,vart lite förvirrad då jag inte hade hört det innan. Förresten så borde väl prästen ha skrivit det i husförhöret om personen går ut eller?

2005-01-06, 05:05
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Just så. Inget systematiskt men lite allmänt mänskligt slarv, påbackat med lite ohjälpsamhet.
 
Jovisst skrevs det in i Hfl att man gått ut - och det är att lägga märke till att man inte bara kunde gå ur kyrkan som vi gör idag, man var tvungen att gå in i ett annat kristet samfund för att få sitt utträde godkänt!
Berömd är historien om Hjalmar Branting, som var offentligt känd för att vara ateist. Han stegade in på pastorsexpeditionen och anmälde sitt utträde. Bara sitt utträde. Prästen plirade på honom över glasögonen och anmärkte milt: Jag skriver väl baptisterna då herr Branting?
Full religionsfrihet fick vi i Sverige inte förrän efter andra världskriget.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna