ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-20  (läst 1402 gånger)

2004-01-17, 18:55
läst 1402 gånger

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Efter det att jag öppnade adressen på inlägg från Sam Blixt, egenskaper och tittade på hans hemsida får jag automatiskt upp den när jag länkar in på Rötter som första sida. Sidan var intressant Oskarshamn som nu diskuteras under annan rubrik, men inte något jag vill ha som startsida bara för att jag loggade in på sidan. Nu måste jag gå in på uppdatera för att komma in på Rötters första sida varje gång. Någon som vet vad jag skall göra eller är detta ett bra marknadsföringsknep?

2004-01-17, 20:03
Svar #1

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Gå in på Verktyg i verktygsmenyn
välj Internet-alternativ
 
Första fliken du får upp bör vara den där du bestämmer viken sida du vill använda som startsida.
 
Hälsningar
Berith

2004-01-17, 20:06
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
På tal om konstigheter så kommer jag inte in på rubriken Kungsgården under Geography, Discussions in English. Jag vill gära läsa vad Karen skriver till svar, men trots att jag klickat på hennes namn, mitt namn, Kungsgården och även Geography, så blir resultatet detsamma....ingenting!
 
Mvh
Ann

2004-01-17, 20:12
Svar #3

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Berith,
tack för svaret skall göra det. Men min fråga var egentligen varför. Har varit inne under egenskaper på många andra som har användarkonto och läst deras hemsida utan att detta fenomen uppstått? Men detta gick med någon typ av automatik utan att jag valt sidan som förstasida när jag går in på Rötters forum. Därav min fråga.

2004-01-17, 22:19
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Till Ann
 
Karen skriver och tackar för intressant information.
Jag har inga problem att komma in i den diskussionen.
Hälsn. Eivor

2004-01-17, 23:03
Svar #5

Anders Andersson

Christina, innan du ändrar startsida (om du nu måste göra det), se efter vilken URL som anges i konfigurationen nu. Om det inte är adressen till Sams sida, så hjälper det knappast att ändra på den, utan då sitter felet någon annanstans.
 
Jag har tidigare hört påståenden om oavsiktligt ändrad startsida, och skulle vilja veta huruvida detta verkligen är möjligt att åstadkomma utifrån. I så fall ser jag det nämligen som ett fel hos webbläsaren; den skall i första hand rätta sig efter användarens önskemål, inte någon annans.

2004-01-18, 00:01
Svar #6

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Tack för hjälpen Eivor! Jag har försökt flera gånger sedan jag skrev mitt inlägg, men av någon anledning vill det inte fungera.
 
Mvh
Ann

2004-01-18, 00:20
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Hej Ann, hur försöker du 'ta dig' till den diskussionen? Underligt verkar det tycker jag, fungerar det inte om du t.ex klickar på det sista inlägget där som syns i 'Senaste dygn' - fungerar länken jag gjort här nu tro..?

2004-01-18, 10:06
Svar #8

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej igen!
 
Oftast, brukar det dyka upp en liten fråga om du vill ha sidan som startsida, det är lätt att råka trycka ok istället för avbryt. Har hänt mig. Självklart ska man kolla url, som Anders Andersson föreslår först.
 
Jag har varit inne på Sams sidor flera gånger, och hittar ingenting om att välja sidan som startsida.
 
Det verkar som om problemet var lite svårare än jag först trodde.
Hoppas att någon kan svara på var felet ligger.
 
Hälsningar
Berith

2004-01-18, 10:29
Svar #9

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Nej du, inte heller din länk gör någon skillnad! När jag klickade på Karens namn för första gången (under'Senaste dygn')tidigt i går kväll, så tycktes det ta en ovanligt lång tid att ladda ner och efter att ha väntat ett tag, så beslöt jag mig för att klicka en gång till. Det var då som något underligt inträffade och som måste vara orsaken till att det fortfarande inte fungerar. I exakt samma ögonblick som jag klickade på Karens namn för andra gången, så  vände sidan på sig och mitt klick kom istället att hamna på ordet 'discussions' högst upp på diskussions sidan! Därefter hände ingenting och jag 'vände tillbaka' till 'Senaste dygn' för att göra ett nytt försök. Jag har gjort upprepade försök att komma in på  diskussionen, men det spelar ingen roll på vilket ord eller vilken rubrik jag klickar, jag kommer inte in.  
Jag antar att felet ligger i min dator, det blev någon slags 'kortslutning' (heter det så?) i min dator det ögonblick som jag ofrivilligt klickade på ordet 'discussions'.
 
Jag hyste hopp om att det kanske skulle fungera i dag eftersom datorn varit avstängd i flera timmar,  men tyvärr så är problemet fortfarande kvar. Verkligen förargligt!
 
Mvh
Ann

2004-01-18, 11:55
Svar #10

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Ann!
 
Har du provat att tömma din webbläsare på tillfälliga Internetfiler? Om inte så kan det vara värt att pröva och se om det hjälper.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2004-01-18, 13:30
Svar #11

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Ann!
 
Tack så mycket för ditt förslag! Tyvärr så är jag alls inte datorkunnig och vet inte hur jag skall göra för att tömma webbläsaren; sedan så har mitt gamla 'arvegods', datorn, en väldig benägenhet att krasha vid minsta försök till att göra något utöver den allra enklaste manöver. Nej, jag får  låta saken vara som den är, för annars kan det hända att jag blir datorlös och det vore verkligen för hemskt!
 
Mvh
Ann

2004-01-18, 14:56
Svar #12

Peter Karlsson (Peterk)

Kanhända du har nytta av det som bl.a jag skrivit om här (Om nu några länkar fungerar.. :-) På samma ställe är det man kan rensa gamla temp-filer också.
 
(Förmodligen börjar du drabbas av vissa ålderskrämpor på din dator; utan uppdateringar och annat så brukar det till sist börja fungera allt sämre. Hur gammalt operativsystem (vilken Windows eller så) har du..?
 
-Men det kanske som du säger är bäst att det som går få gå ett tag till..

2004-01-18, 16:16
Svar #13

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Peter!
 
Jag har inga som helst problem med att komma in på annat som jag klickar på, även din senaste länk fungerar bra, så något speciellt hände med Kungsgården igår. Jag minns att jag inte kunde komma tillbaka till 'senaste nytt' efteråt och att sidan förändrades till en sådan man ser ibland när något är fel, alltså en sida fylld med olika symboler istället för text.
 
Varje gång jag gör ett nytt försök så verkar det som om det skall fungera; nedladdningen börjar jättesnabbt och rutan i nedre högra hörnet blir blå inom en sekund. Men så börjar nedladdningen om igen av sig självt och denna gång går det  mycket långsammare, och därefter händer ingenting  annat än att allt kommer till ett stopp!  
 
Jag har försökt att liksom smyga mig in bakvägen  via Discussions in English, Geography och sedan klickat på 'Kungsgården', men se det går inte heller, datorn låter sig inte luras.  
 
Jaja, nu har jag gett upp iallafall; vem vet, det kanske löser sig av sig självt, det har hänt förr.
 
Mvh
Ann

2004-01-18, 16:42
Svar #14

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Glömde att nämna att jag har Windows 98.

2004-01-18, 17:13
Svar #15

Peter Karlsson (Peterk)

Kungsgårdensidan har ju ett antal bilder som säkert gör det segt för 'smalbandare' (modemanslutna) - men det bör ju inte orsaka helstopp tycker man..
W98 är OK, då kan du ju med automatik hålla allt ajour via 'Windows Update' smidigt förmodar jag.

2004-01-18, 18:51
Svar #16

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Ja, kanske att det blev som det blev p.g.a. bilderna, det är ju ganska troligt faktiskt. Ibland kan det ta en evighet för mig att ladda ner diskussioner med bilder. Jag behöver verkligen göra storstädning i datorn, men som sagt, jag vågar inte sätta igång utan kunnig hjälp nära tillhands.
 
 
Mvh
Ann

2004-01-19, 00:06
Svar #17

Anders Andersson

Berith, den funktion du beskriver misstänker jag kräver Javascript, och eftersom jag normalt använder min webbläsare med Javascript avslaget märker jag inte av dylika påhitt. Jag ser inte vitsen med att en webbsidas upphovsman skall behöva engageras i arbetet med att välja dennes sida som startsida; det är ungefär som om man skulle ringa Sveriges Television och be om hjälp att byta kanal.
 
Det verkar vettigare att man får lära sig att ställa in sin egen webbläsare själv, än att man lämnar över kommandot till vem som helst på Internet. Om det finns en funktion i Javascript för att byta startsida utan användarens uttryckliga begäran, så är det bara ännu en anledning att inte tillåta Javascript alls.

2004-01-19, 06:53
Svar #18

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Funktionen finns och är väl använd.
Jag håller med dig, urlöjlig.
 
Berith

2004-01-19, 13:51
Svar #19

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Ann!
Jag kan komma över och hjälpa Dig om Du betalar flygbiljetten, jag skulle inte må så värst dåligt av en helg på en pub i Cornwall... :D
Kram och god fortsättning på nya året önskar  
Karin

2004-01-19, 14:55
Svar #20

Patrick Lindblom

Anders och Berith,
 
Jag håller med om att den där funktionen är urlöjlig. Men jag vill samtidigt säga att vissa websidor har rätt bra funktioner som använder sig av Javascript. Det kan t.ex. röra sig om verifiering av inmatningar i fält, diverse uträkningar och annat. Så om en sida beter sig konstigt kan det ibland vara en stor fördel att slå PÅ Javascript igen.
 
Ett tips är att ha ett antivirusprogram som låter dig skräddarsy detta per URL. Då kan man som default stänga av Javascript, men ha det påslaget på vissa webbplatser utan att behöver konfigurera om webbläsaren varje gång.
 
En bra webbplats upplyser givetvis om vilka mekanismer man använder och varför. Det gäller även cookies.

2004-01-19, 15:16
Svar #21

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Karin!
 
Tack för erbjudandet! Jag skall skicka över mitt privatplan för att hämta dig. Det blir dörr till dörr service; pubdörren först givetvis!
 
God fortsättning på det nya året till dig också!
 
Kram
Ann

2004-01-19, 15:30
Svar #22

Anders Andersson

Mja, jag kan hålla med om att vissa webbsidor tyvärr blir oanvändbara utan Javascript, ofta dock i onödan. Att alla fält i ett formulär är korrekt ifyllda måste ändå verifieras av servern, som kan ge mig ett felmeddelande tillbaka när så inte är fallet. Att göra samma kontroll redan i webbläsaren gör möjligen att det går fortare att göra fel än att göra rätt, vilket är en för liten belöning för att intressera den som vanligen fyller i alla fält rätt.
 
Detta skall alltså vägas mot risken att webbplatsen samtidigt hittar på något hyss som man definitivt inte vill att den skall göra (exempelvis byter startsida, eller öppnar nya fönster var och varannan minut). Jag skulle vilja slå av vissa funktioner i Javascript och tillåta andra, men sådan känsla för detaljer har inte min webbläsare (Internet Explorer).
 
I dag gör jag som du föreslår; jag tillåter Javascript enbart på vissa (pålitliga) webbplatser. Men varför i all världen skulle man använda ett antivirusprogram för detta? Duger inte webbläsarens egna säkerhetsinställningar, där du kan placera de pålitliga webbplatserna i en egen zon?
 
Nej, en bra webbplats ägnar inte besökarens tid åt att prata om hur den fungerar tekniskt; en bra webbplats ger mig den information eller service jag efterfrågar. Om jag måste inleda besöket på en ny webbplats med att sätta mig in i huruvida den använder Javascript eller cookies, då är jag på fel webbplats och går hellre någon annanstans. Kravet att alla webbplatser lämnar information om cookies (om det nu verkligen är ett krav) är också urlöjligt; vill jag slippa cookies så stänger jag av dessa själv. En smula civil olydnad skulle inte skada.

2004-01-19, 15:49
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Patrick med flera,
 
Säger ni att det är möjligt i JavaScript att ändra startsidan utan att besökaren klickar på en länk (och alltså aktivt väljer att göra det)? Om det går är det ju helt horribelt, och ett säkerhetshål i Internet Explorer.
 
Jag kan inte tänka mig att Sam Blixt har sådan illvillig kod på sin sida, om det nu går. Det märkliga är att jag själv fått höra av en person att min webbsida också hamnat som startsida! Jag vet ju att jag självfallet inte har någon sådan Javascript på min sida, så det är teoretiskt omöjligt. Jag har inte ens en länk för att göra den till startsida.
 
Allt detta gör att jag misstänker att det kan vara ett virus som sätter startsidan. Kanske tar den slumpvis någon besökt adress och ändrar startsidan till den?

2004-01-19, 15:56
Svar #24

Utloggad Ingemar Berggren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2015-12-07, 16:27
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b128116/
Nytt senaste vecka, ser f.n. ut så här:
 
Use of uninitialized value in substitution (s///) at /usr/lib/perl5/vendor_perl/5.6.1/Net/HTTP/Methods.pm line 425. Use of uninitialized value in substitution (s///) at /usr/lib/perl5/vendor_perl/5.6.1/Net/HTTP/Methods.pm line 426. Use of uninitialized value in hex at /usr/lib/perl5/vendor_perl/5.6.1/Net/HTTP/Methods.pm line 427.  
 
Hälsningar IBn

2004-01-19, 16:48
Svar #25

Anders Andersson

Eftersom jag själv som sagt undviker Javascript i det längsta, kan jag varken bekräfta eller dementera misstankarna rörande just valet av startsida. En möjlighet är att funktionen finns i Javascript, men att den av säkerhetsskäl inte skall kunna aktiveras på annat sätt än genom att användaren klickar på en tydlig länk. Det är i så fall en i mina ögon alldeles otillräcklig säkerhetsmekanism; det är för lätt att klicka på länkar av rent misstag (om man nu ens hör något klick; ljudet går ju också att stänga av).
 
Om någon skulle hitta en webbplats som föreslår användaren att byta startsida, så tipsa mig gärna om den, för jag vill undersöka hur den fungerar.
 
Bristen på säkerhet är något som har genomsyrat Javascript sedan dag noll. Det är kanske inte alltid fråga om väldigt allvarliga säkerhetshål, men det är den kortsynta filosofin (om vi ser till att Javascript inte tillåter anrop av FormatDisk() när koden kommer från en webbplats i den osäkra zonen, så undviker vi att eventuella virus tar sig in och formatterar om disken på just det viset) som gör att jag tar på livrem, hängslen, störtkruka och flytväst innan jag använder en webbläsare som överhuvudtaget vet vad Javascript är för något (det finns webbläsare som inte gör det; Lynx är ett exempel, och jag använder gärna Lynx när det ligger närmast till hands).
 
Det finns förstås webbplatser som inte tillåter Lynx:
- Jag skulle beställa några böcker, men ert webbformulär kräver Javascript för att beräkna momsen. Kan ni ändra på det till vanlig HTML?
- Nej. Vi kan ge dig instruktioner för hur du slår på Javascript.
- Jag vet hur jag slår av och på Javascript, och plötsligt inser jag att jag inte är kund hos er längre. Adjö.

2004-01-19, 17:06
Svar #26

Kjell Arnesson (Delphinus)


2004-01-19, 17:27
Svar #27

Anders Andersson

Tack för tipset; det är tydligen vanligare än jag befarade. Jag hinner inte testa nu, men jag förmodar att det är den här koden som det handlar om:
 
setHomePage('http://www.google.com/');
 
I fallet Google anropas alltså ovanstående om man klickar på en länk. Finns det något som hindrar att samma funktion exempelvis anropas automatiskt i samband med att sidan laddas (OnLoad) eller att man flyttar muspekaren över skärmen (MouseOver)? Även om det gör det, så öppnas flera möjligheter som bör testas...

2004-01-19, 17:34
Svar #28

Anders Andersson

Jag använde `fixed{...} ovan, men `fixed{...} gör fel (enligt min mening). I stället för att placera texten i ett element ..., så använder Anbytarforum ... vilket inte får någon effekt för mig, eftersom jag instruerat min webbläsare att använda Times Roman för brödtexten och Courier för text som bör visas med konstant teckenbredd.
 
Ingen konstighet egentligen, bara fel. Alla gör fel. Jämt.

2004-01-20, 11:31
Svar #29

Patrick Lindblom

Anders,
 
Jag har inte påstått att det är bra att man använder JS till allt möjligt och omöjligt. Men faktum är att det förhåller sig på det viset och det är inte alltid illvillig kod (men rätt ofta onödig sådan) som finns där.
 
Man måste inte ha ett antivirusprogram eller brandvägg för att stoppa illvilliga cookies, javascript, popupfönster m.m. men om man redan har det så hanterar de dessa problem med klart större glans än IE själv gör. Men visst går det även i IE att göra vissa av dessa begränsningar.
 
En typisk sådan sak som går att göra i dessa program men inte i IE är att tillåta JavaScript generellt men inte popupfönster.
 
Nej, en bra webbplats ägnar inte besökarens tid åt att prata om hur den fungerar tekniskt
 
Äsch... Om en webbplats använder sig av en viss teknik för att utföra den tjänst du vill att den skall utföra och det finns risk att din datorkonfiguration är sådan att det inte kommer att fungera så är det ju bra om det finns information om detta.
 
(snip) vill jag slippa cookies så stänger jag av dessa själv.
 
Men vad du inte vet är att de kanske används till jättebra saker just för dig - skapa förifyllda formulär när du vill uppdatera en profil eller annat. Och det måste ju vara bättre att kunna få information om vad cookies används till än att inte kunna få information om det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna