ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konstiga tecken i kyrkböckerna  (läst 4188 gånger)

2004-01-17, 21:42
läst 4188 gånger

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Nu när jag har läst ett antal kyrkböcker fr Arnäs, Ångermanland, så hittar jag tecken efter namnen, som jag inte hittat när jag varit i Småland och Värmland. Det är streck med olika antal prickar. Har det med läsförståelse att göra?
MVH / Birgitta BJ

2004-01-17, 23:23
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Birgitta
I Kyrkböcker berättar om din bygds historia, utgiven av Demografiska Databasen, box 94, 953 00 Haparanda år 1984 och av Ulla Kangas, står det på sid 55 förklarat vad dessa tecken betyder. (Ur anvisningar för förande av husförhörslängd för Härnösands stift)
Jan-Christer

2004-01-18, 12:26
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag vill också minnas att dessa tecken nästan alltid förklaras på en tryckt sida i början av varje husförhörslängd.

2004-01-18, 12:38
Svar #3

Utloggad Ros-Mari Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 239
  • Senast inloggad: 2018-02-22, 11:51
    • Visa profil
Hej.
Jag har upptäckt på flera ställen i husförhörsl.i anteckningar od.så står det vad jag tror adm och sen ett årtal. Vad står det för?  
 
MVH/Rosa

2004-01-18, 13:32
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag kommer att flytta den första frågan här till den redan befintliga rubriken under Källor: Kyrkböcker: Tecken i husförhörslängder istället.  
Förkortningar i husförhörslängder har även de en egen rubrik - se Källor: Kyrkböcker: Förkortning i husförhörslängd.
(Adm finns redan något diskuterat här i Anbytarforum, bl.a. under Språk, ord och namn: Äldre ord och uttryck: Adminnerad/Admonnerad - det troligaste är alltså att det gäller admitterad och anger det år de konfirmerades.)

2004-01-18, 14:37
Svar #5

Utloggad Ros-Mari Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 239
  • Senast inloggad: 2018-02-22, 11:51
    • Visa profil
Tack Peter, jag ber om ursäkt att jag inte satte frågan på rätt ställe men ibland är det svårt att veta var. Och att jag inte hittat det förut beror på allt som skrivs här med olika överskrifter.  
Jag tackar för hjälpen.
 
MVH/Rosa

2004-01-18, 14:42
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Notera dock att det också kan röra sig om detta med att man syndat på något vis - men här spelar ju åldern in för vilket det kan röra sig om..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna